Hjälper en vän bygga en video redigeringsdator för 4K redigering

Permalänk
Medlem

Hjälper en vän bygga en video redigeringsdator för 4K redigering

Hej,

Har en kompis som håller på och kör drönare, han vill nu redigera sina 4k klipp som han spelar in.
Han frågar mig och en bra dator för att redigera klipp.

Jag vänder mig till er då jag känner att jag inte har koll på just redigering, va jag har läst mig till så verkar det va ganska snarlik utrustning som i en "gamingdator".

Lite info.

Han kommer "lagra" färdiga klipp/filer på droppbox eller extern hårddisk.
Klippen han jobbar med är max 100 gb stora.
Han vill kunna redigera i 4k upplösning.
Han vill inte att rendering? ska ta år och dar.

Jag har byggt denna på inet Dator
(grafikkortet är det som finns i "lager" tycker han ska ha ett 3070 men svårt att få tag på)

Va tror ni som vet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske en tåligare och större SSD eftersom den används flitigt under redigering. RAM kan man inte ha för mycket av när man redigerar video men såklart en kostnadsfråga. RAM, hellre mer än snabbt för pengarna.

https://www.inet.se/produkt/5302430/corsair-64gb-2x32gb-ddr4-...

Detta kit är lite dyrare än ditt val (men dubbelt så stort) och finns dessutom på QVL med 4 stickor så det borde gå att dubblera till 128GB.

Denna SSD är betydligt tåligare och större
https://www.inet.se/produkt/4302262/pny-xlr8-cs3040-m-2-gen-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiscuitBoy:

Hej,

Har en kompis som håller på och kör drönare, han vill nu redigera sina 4k klipp som han spelar in.

Jag vänder mig till er då jag känner att jag inte har koll på just redigering, va jag har läst mig till så verkar det va ganska snarlik utrustning som i en "gamingdator".

Lite info.

(grafikkortet är det som finns i "lager" tycker han ska ha ett 3070 men svårt att få tag på)

Va tror ni som vet?

Tack på förhand!

Det man kan säga är att 10xxx-processorerna "bara" har PCIe gen 3. I praktiken spelar det nog liten roll för prestanda. Mer än 8 kärnor ger väldigt lite enligt Puget Systems tester.

Permalänk
Medlem

Drömbuilden (väl medveten om att grafikkortet inte går att få tag på)
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-11900K 5,3GHz (5 490 kr hos Inet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC (6 490 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define 7 Compact (1 113 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI (2 690 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (2x32GB) (3 490 kr hos Amazon)
SSD: PNY XLR8 CS3040 (3 712 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S (899 kr hos Komplett)
Fläkt: Noctua NF-A12x15 PWM Premium 120mm x4 (836 kr hos Power, 209 kr/st)
Totalt: 25 769 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Drömbuilden (väl medveten om att grafikkortet inte går att få tag på)
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-11900K 5,3GHz (5 490 kr hos Inet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC (6 490 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define 7 Compact (1 113 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI (2 690 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (2x32GB) (3 490 kr hos Amazon)
SSD: PNY XLR8 CS3040 (3 712 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S (899 kr hos Komplett)
Fläkt: Noctua NF-A12x15 PWM Premium 120mm x4 (836 kr hos Power, 209 kr/st)
Totalt: 25 769 kr

Tack för ditt svar, jag tar vidare detta till honom, glömt skriva att budget låg i krokarna runt 20.000:- Men det du byggt ger ju en hel del mer prestanda för några tusen till, tack!

Permalänk
Medlem

Lägger ingen värdering i valet mellan Intel och AMD, men läs igenom den här om du inte gjort det:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro...

Nu kör Puget oftast med nedlåst/standard strömbudget, så för en dator med kraftigare kylning och grundläggande överklockning kan resultaten variera, men det är VÄLDIGT liten praktiskt skillnad på Intels Gen 10 och Gen 11 trots två kärnor färre och det är svårt att se hur i9-11900K skulle vara värd investeringen jämfört med en i9-11700K (eller en i9-10850K) om man inte fläskar på med extrem kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Lägger ingen värdering i valet mellan Intel och AMD, men läs igenom den här om du inte gjort det:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro...

Nu kör Puget oftast med nedlåst/standard strömbudget, så för en dator med kraftigare kylning och grundläggande överklockning kan resultaten variera, men det är VÄLDIGT liten praktiskt skillnad på Intels Gen 10 och Gen 11 trots två kärnor färre och det är svårt att se hur i9-11900K skulle vara värd investeringen jämfört med en i9-11700K (eller en i9-10850K) om man inte fläskar på med extrem kylning.

Liten skillnad håller jag med om, resultaten i tabellen är lite skumma, 11600k slår 11900k i vissa tester med stor marginal. Tror inte de upprepat testerna eller så har de bunglat kylarinstallationen.

Det man får med 11th gen är PCIe gen 4 och att M.2 slotten inte går över chipset utan ansluts direkt till CPU, 11900K är bara bättre binnade än 11700K. AMD vs Intel är det Quicksync som ger Intel fördel men skillnaderna är försumbara. Lite enklare att få minnen att lira på Intel.

Permalänk
Medlem

Varför inte en Mac Mini M1? Den jobbar genom 4K video väldigt fint och enkelt.

Om nu din kompis är okej med OSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiscuitBoy:

Hej,

Lite info.

Va tror ni som vet?

Tack på förhand!

Behöver inte din kompis en bildskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Varför inte en Mac Mini M1? Den jobbar genom 4K video väldigt fint och enkelt.

Om nu din kompis är okej med OSX

Har du några bra benchmarks med en Mac Mini M1 mot något liknande det som TS vill köpa?
Adobe har ett benchmark som en bolag gjort åt dem nyligen, här, men där jämförs M1:an mot en femkärnors i5:a...

(Och det finns ju inte en skarp version av Adobe Premiere ute ännu för M1:an)

Permalänk
Medlem

Jag har både Mac mini M1 samt en PC för videoredigering.
Mac:en klarar runt 180-200 FPS rendering i 1080p, med enklare gradering. Men, hanterar inte waves ljudpluggar i dagsläget.
Så fort man lägger text/grafik så boggar den ur redan i 1080p. Med fusion textgrafik gör den inte mer än 20-30 FPS.
PC:n som tidigare hade 5900x + 2070S klarade 250 fps oftast utan problem, och hanterar fusion med minst dubbla prestandan gentemot M1.
Nu med 3080ti pratar vi 500 FPS i 1080p.
Så, det beror på vilken prestanda man vill ha och vad man brukar göra.

Korta svaret är att M1 funkar inte i praktiken när man faktiskt klippt, regigerat och mixat.
PC är mest prisvärt men en rigg som är snappy att arbeta med kostar skjortan. Räkna med minst 50k. Tyvärr. Speciellt om man kör i 4k.

Permalänk
Medlem

...Nu pratar jag rendering och tidslinjeprestanda i Davinci Resolve. Där tidslinjen rycker betydligt på M1. Då klarar MBP 16" samma projekt bättre, men den klarar inte strömbudgeten då CPU drar mer än nätagget ger. Batteri slut på 2h under laddning. Inte konstigt att Apple bytte från Intel. MBP är inte byggd för "Pro"-användande. Samma med x264 streaming. Allt över veryfast får batteristatus att gå bakåt. Det då Intel specat 45W tdp men CPU drar över 100w vid boost. Trams och kasst.

Så, vad jag skulle komma till:
3070 är bara marginellt bättre än 2070 Super i dessa sammanhang. Satsa på ett 3090 om det är 4k som gäller. 3080ti om klippningen inte är så avancerad. Bussbredden till minnet gör mycket.

Permalänk
Hjälpsam

Om budget finns hade jag rekommenderat en 5950X med G.Skill 3600MHz 128GB på ett ASUS B550-F moderkort (QVL listade minnen) och jag har byggt en symfonimusikredigeringsmaskin till en kund baserad på den kombon som levererar otroligt bra både multicore och minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

Jag har både Mac mini M1 samt en PC för videoredigering.
Mac:en klarar runt 180-200 FPS rendering i 1080p, med enklare gradering. Men, hanterar inte waves ljudpluggar i dagsläget.
Så fort man lägger text/grafik så boggar den ur redan i 1080p. Med fusion textgrafik gör den inte mer än 20-30 FPS.
PC:n som tidigare hade 5900x + 2070S klarade 250 fps oftast utan problem, och hanterar fusion med minst dubbla prestandan gentemot M1.
Nu med 3080ti pratar vi 500 FPS i 1080p.
Så, det beror på vilken prestanda man vill ha och vad man brukar göra.

Korta svaret är att M1 funkar inte i praktiken när man faktiskt klippt, regigerat och mixat.
PC är mest prisvärt men en rigg som är snappy att arbeta med kostar skjortan. Räkna med minst 50k. Tyvärr. Speciellt om man kör i 4k.

Skrivet av Fräckepelle:

...Nu pratar jag rendering och tidslinjeprestanda i Davinci Resolve. Där tidslinjen rycker betydligt på M1. Då klarar MBP 16" samma projekt bättre, men den klarar inte strömbudgeten då CPU drar mer än nätagget ger. Batteri slut på 2h under laddning. Inte konstigt att Apple bytte från Intel. MBP är inte byggd för "Pro"-användande. Samma med x264 streaming. Allt över veryfast får batteristatus att gå bakåt. Det då Intel specat 45W tdp men CPU drar över 100w vid boost. Trams och kasst.

Så, vad jag skulle komma till:
3070 är bara marginellt bättre än 2070 Super i dessa sammanhang. Satsa på ett 3090 om det är 4k som gäller. 3080ti om klippningen inte är så avancerad. Bussbredden till minnet gör mycket.

Skrivet av Fluf:

Om budget finns hade jag rekommenderat en 5950X med G.Skill 3600MHz 128GB på ett ASUS B550-F moderkort (QVL listade minnen) och jag har byggt en symfonimusikredigeringsmaskin till en kund baserad på den kombon som levererar otroligt bra både multicore och minnesbandbredd.

Tack så mycket för era svar, jag tar det vidare till honom!!

Permalänk
Medlem

Hej, jag är "kompisen" som behöver datorn, och jag undrar nu, måste jag verkligen ha en dator för över 20 lax för detta? Jag kan ingenting om datorer, men förstår givetvis att en kraftfullare (dyrare) dator klarar mer än vad en billigare gör, men om vi skulle se på det från perspektivet gällande vad som "krävs" för att redigera videos i 2-4k, så borde väl det finnas alternativ under 15k också? Jag menar, jag behöver inte ha 4k i tidslinjen under redigeringen, sålänge jag kan arbeta med klippen och få till schyssta videos så är det egentligen det ända jag behöver. Min budget är ca. 20 000kr och detta är enbart för videoredigering, och såfort jag är klar med redigeringen så kommer jag ladda upp det eller föra över det på en extern disk. kommer inte ha spel eller andra program förutom det som rör själva redigeringen. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hirox:

Hej, jag är "kompisen" som behöver datorn, och jag undrar nu, måste jag verkligen ha en dator för över 20 lax för detta? Jag kan ingenting om datorer, men förstår givetvis att en kraftfullare (dyrare) dator klarar mer än vad en billigare gör, men om vi skulle se på det från perspektivet gällande vad som "krävs" för att redigera videos i 2-4k, så borde väl det finnas alternativ under 15k också? Jag menar, jag behöver inte ha 4k i tidslinjen under redigeringen, sålänge jag kan arbeta med klippen och få till schyssta videos så är det egentligen det ända jag behöver. Min budget är ca. 20 000kr och detta är enbart för videoredigering, och såfort jag är klar med redigeringen så kommer jag ladda upp det eller föra över det på en extern disk. kommer inte ha spel eller andra program förutom det som rör själva redigeringen. Tack på förhand!

Här är kanske några goda råd: https://www.youtube.com/watch?v=uHhrzDjQzlI