Är Acer nitro 5 10300H och GTX 1660 ti nåt att ha?

Permalänk
Medlem

Är Acer nitro 5 10300H och GTX 1660 ti nåt att ha?

Hellu!
Har aldrig klämt och känt på en sådan modell men tog chansen och bokade en outlet-produkt hos elgiganten som måste hämtas ut imorgon senast. Det blir en bit att åka, så frågan är om det är något att ha? Får den för 4500:- vilket känns överkomligt då den skulle vara i nyskick, men utan kartong. Har ni några erfarenheter av den här modellen? För/nackdelar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tja!

Möjligen lite över din budget:

Kanske denna kan vara ett alternativ annars? https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=3F0Q4E...

Sämre gpu, men bättre CPU. Problemet är att man inte kan välja delbetalning. Lägger man till rabatten blir det 1000 kr billigare, 7000 kr. Billigaste modellen jag kan hitta annars ligger över 11.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Tja!

Kanske denna kan vara ett alternativ annars? https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=3F0Q4E...

Sämre gpu, men bättre CPU. Problemet är att man inte kan välja delbetalning.

För nästan dubbla priset? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

För nästan dubbla priset? Knappast.

Njaej... Är egentligen inte i något jättebehov av laptop men tyckte det lät billigt så jag slog till hur som helst. Det verkar ju inte gå att få tag i grafikkort heller så det här blev det näst bästa alternativet antar jag. Men har ingen erfarenhet av gaminglaptops då jag egentligen föredrar stationära datorer. Såg att den bara hade en HDMI-utgång exempelvis vilket är en rätt stor nackdel. Men för den pengen kan man inte få allt. Menmen... Undrade mest om nån hade erfarenheter av den? Om det får tillräckligt med ström utan att cpu eller gpu börjar throttla av begränsad strömbudet exempelvis. Det står bara att den som mest kan dra 180w, men det framgår inte vad för strömadapter som medföljer. Såg nån recension av en svagare modell som fick kritik just för att strömadaptern var underdimensionerad bland annat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Acer nitro är en ok speldator i budgetklassen. Var själv nära att köpa en för två år sedan med samma Specs och då var ett bra pris knappt 10k. Så 4500 är fantastiskt

Enda nackdelen är att den blir ganska varm i tunga spelsessioner om man maxar allt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Njaej... Är egentligen inte i något jättebehov av laptop men tyckte det lät billigt så jag slog till hur som helst. Det verkar ju inte gå att få tag i grafikkort heller så det här blev det näst bästa alternativet antar jag. Men har ingen erfarenhet av gaminglaptops då jag egentligen föredrar stationära datorer. Såg att den bara hade en HDMI-utgång exempelvis vilket är en rätt stor nackdel. Men för den pengen kan man inte få allt. Menmen... Undrade mest om nån hade erfarenheter av den? Om det får tillräckligt med ström utan att cpu eller gpu börjar throttla av begränsad strömbudet exempelvis. Det står bara att den som mest kan dra 180w, men det framgår inte vad för strömadapter som medföljer. Såg nån recension av en svagare modell som fick kritik just för att strömadaptern var underdimensionerad bland annat.

Jag kommenterade dock på den som magma86 länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu!
Har aldrig klämt och känt på en sådan modell men tog chansen och bokade en outlet-produkt hos elgiganten som måste hämtas ut imorgon senast. Det blir en bit att åka, så frågan är om det är något att ha? Får den för 4500:- vilket känns överkomligt då den skulle vara i nyskick, men utan kartong. Har ni några erfarenheter av den här modellen? För/nackdelar?

om inte annat så för 4500kr så köp den och sälj den för 6500kr (om inte mer) så har du tjänat igen resekostnad och några extra slantar ^^

Annars överlag så är det nog ingen större skillnad på datorer i den prisklassen. helt ok grejer för pengarna men för den summan så är det mer eller mindre oslagbart, du hittar nog inte ens bättre begagnat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Helt klart värt 4500.

Kolla dock tangentbordet, många som haft problem med för låg känslighet där man i princip måste banka in tangenterna för att de ska registreras (jag är en av dem, köpte en N5 på fynd på Elgiganten för 6496kr och lämnade tillbaka). Skärmen har en tendens att gå mot det varmare hållet, om det är något man stör sig på, men för 4500 går det inte att klaga... förutom om tangentbordet inte funkar som det ska dock.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

om inte annat så för 4500kr så köp den och sälj den för 6500kr (om inte mer) så har du tjänat igen resekostnad och några extra slantar ^^

Annars överlag så är det nog ingen större skillnad på datorer i den prisklassen. helt ok grejer för pengarna men för den summan så är det mer eller mindre oslagbart, du hittar nog inte ens bättre begagnat.

Nä det var lite tanken. Prestanda/krona gjorde att jag inte kunde låta bli, trots att jag egentligen inte behöver någon gaminglaptop. Spelar i princip bara stationärt och har redan två laptops. Förvisso går dom inte att spela på, men ändå. Får se om jag behåller den. Sitter och leker med den nu.

Skrivet av rince:

Helt klart värt 4500.

Kolla dock tangentbordet, många som haft problem med för låg känslighet där man i princip måste banka in tangenterna för att de ska registreras (jag är en av dem, köpte en N5 på fynd på Elgiganten för 6496kr och lämnade tillbaka). Skärmen har en tendens att gå mot det varmare hållet, om det är något man stör sig på, men för 4500 går det inte att klaga... förutom om tangentbordet inte funkar som det ska dock.

Jo, jag slog som sagt till även om jag kanske inte behöver den. Å andra sidan verkar grafikkort vara omöjligt att få tag i och i mina gamingburkar där hemma sitter ett R9 290 och R9 290X så jag antar att den här får duga sålänge som primärburk kanske.
Tangenterna var som du säger lite under förväntan faktiskt. Såg Linus Techtips-recensionen från 2019 och han påstod att tangenterna var bra för prisklassen. Har inget att jämföra med direkt, men tangenterna känns lite svampiga kanske. Men tryckkänsligheten verkar ändå vara okey på mitt exemplar. CPUn verkar gå varm som fan. Kan tänka mig att det är orsaken till att den före mig lämnade tillbaka den. Jag har inga problem att byta kylpasta om så behövs däremot. Men väntar helst med sånt tills garantin gått ut, eller att jag åtminstone kollat att den inte lider av andra barnsjukdomar. Färgerna på skärmen är ju heller inte fantastiska men skönt med IPS och 144Hz ändå på en laptop för under 5000:- måste jag säga. Det lutar nog ändå åt att jag behåller den här, eller byter mot PS5 om nån skulle vara sugen. Får se hur jag gör.

Har sett folk bryta ethereum på mobila GTX 1660 ti, 30Mh/s på endast 70 watt från vägg. Så om inte annat ställer jag den här i ett hörn ett år tills den betalat av sig själv. hah

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...