Priserna för grafikkort dalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sålde min två år gamla 2080 Ti för 10 k nån dag sen.

Slutat spela eller fått tag nåt till ett rationellt pris att ersätta med?

Har ett 2060 med vettig kylare som jag inte har nåra planer på att sälja. Mest för att spelandet dalat i takt med att tiden accelererar..men även för att spelen jag spelar inte kräver nåt mer för 1440p. Lika bra att vänta till graffar går att få för normala priser igen. (Kanske lika bra att satsa på något riktigt fläskigt nästa gång, bara utifall att det här är en episod som dels försvinner och sedan återkommer. Men då kanske Stadia tagit över)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Vilka hetska debatter det blir över en sketen lyxprodukt.

Marknadsekonomi är knappast felfritt men trots det det bästa/minst dåliga (ta det som passar eran övertygelse) vi kommit på. Ungefär samma som demokrati.
En sak är väl säker att utan marknadsekonomin hade ni inte haft några grafikkort att köpa. Då kunde ni gruffa om orättvisor i brödkön istället. Man slipper ju "oroa sig" för lyxvaror i en planekonomi iaf.

Jag tycker också det är skittrist med hutlösa priser, scalpers och allt vad det heter. Men så länge tillgången är så otroligt mycket mindre än efterfrågan så väljer jag att låta bli. Finns andra hobbies som man kan satsa på, med marknader som fungerar bättre. Så kan man spela vidare på sitt gamla kort också. Alternativet är ju att man får spara sina surt förvärvda slantar längre för att syssla med sin favorithobby. Det kommer ju rätta till sig även på grafikkortsmarknaden till slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nej. Det gör det inte. Jag vill inte att folk ska tro att det är ok. Man kan inte bete sig illa mot sina medmänniskor och skylla på den fria marknaden. Om du mår dåligt av att få det påpekat så låt bli att läsa mina inlägg då. Jag har lika stor rätt att skriva vad jag tycker som du. Man behöver inte försöka tysta folk bara för att man inte håller med dem. Min avsky för orättvisor kommer inte försvinna. Så du och andra lär få stå ut tills vanligt hederligt folk kan få tag på den hårdvara de vill ha till priser de har råd att betala. Men som sagt, tycker du det är jobbigt att jag står upp för hederligt folk är det din fulla rätt att scrolla vidare.

Högt tonläge bara. Tycker att det är synd att man måste ha det. Är det orättvisa att jag har råd med ett 3090 men inte du? Är det ett uttryck för den svenska avundsjukan? Jag hade tur och flyt och lyckades boka ett.

Observera att jag varken sätter mig på höga hästar eller något sånt. Jag har inte råd med en Tesla, men grannen har det. Ska jag tycker att livet är orättvist? Så är min granne ohederlig och jag hederlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Slutat spela eller fått tag nåt till ett rationellt pris att ersätta med?

Har ett 2060 med vettig kylare som jag inte har nåra planer på att sälja. Mest för att spelandet dalat i takt med att tiden accelererar..men även för att spelen jag spelar inte kräver nåt mer för 1440p. Lika bra att vänta till graffar går att få för normala priser igen. (Kanske lika bra att satsa på något riktigt fläskigt nästa gång, bara utifall att det här är en episod som dels försvinner och sedan återkommer. Men då kanske Stadia tagit över)

Klarar mig med min laptops amd kort tills att jag får mitt 3080 från webhallen, bokad för 9 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Högt tonläge bara. Tycker att det är synd att man måste ha det. Är det orättvisa att jag har råd med ett 3090 men inte du? Är det ett uttryck för den svenska avundsjukan? Jag hade tur och flyt och lyckades boka ett.

Observera att jag varken sätter mig på höga hästar eller något sånt. Jag har inte råd med en Tesla, men grannen har det. Ska jag tycker att livet är orättvist? Så är min granne ohederlig och jag hederlig?

Tillgångar och pengar behöver inte betyda något heller. Personen utan tillgångar och utan pengar kanske har ett rikare liv i form av mer fritid istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Tillgångar och pengar behöver inte betyda något heller. Personen utan tillgångar och utan pengar kanske har ett rikare liv i form av mer fritid istället.

Håller med dig fullständigt. Därför bör man inte heller lägga värdering på att "jag har inte råd, därför är livet orättvis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Högt tonläge bara. Tycker att det är synd att man måste ha det. Är det orättvisa att jag har råd med ett 3090 men inte du? Är det ett uttryck för den svenska avundsjukan? Jag hade tur och flyt och lyckades boka ett.

Observera att jag varken sätter mig på höga hästar eller något sånt. Jag har inte råd med en Tesla, men grannen har det. Ska jag tycker att livet är orättvist? Så är min granne ohederlig och jag hederlig?

Det är klart att man kanske inte har råd med ett kort även om det finns att köpa i butik. Jag säger inte att alla borde få ett kort gratis i rättvisans namn. Bara att det är fel att slå sig på andras bekostnad genom att vara en mellanhand ingen uppskattar. Att scalping inte ska existera är det jag vill. Vill du skruva ner tonläget kanske det vore på sin plats att själv inte bidra till att ställa saker på sin spets.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lite sjukt att man blir glad över bara dubbla MSRP priset….vilken värld vi lever i…..och då är MSRP höga som de är!

Skrivet av Orisons:

Ring mig när priset är på eller något under rek pris, t.o.m rek pris känns rätt dyrt enligt mig....

Ja började undra om ja var den enda som anser att rek. pris var dyrt det med….

Skrivet av lambdan:

"säljs nu till knappt dubbla riktpriset"

Ja, det låter ju toppen 🤦‍♂️

Ah det e bannemej tragiskomiskt….fast det rör sig åt rätt håll visserligen.

Skrivet av Ozzed:

Underbart. Scalpers får skylla sig själva hela historien påminner om idioten i USA som tömde sina besparingar och köpte tiotusentals liter handsprit o början av pandemin och sedan grät ut i media när folk inte ville köpa. Fan ta scalpers.

Den jäveln…..
Profitera på folk på det viset….då har man gått från kapitalism till rovkapitalism.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Den jäveln…..
Profitera på folk på det viset….då har man gått från kapitalism till rovkapitalism.

Man gör vinst på andras desperation. Så principiellt är det samma sak som scalpers som säljer grafikkort till det de kallar marknadspris. Nu är det väl ingen som blir sjuk och dör om de inte får tag på ett nytt grafikkort. Men principen är ändå densamma. Priserna hade inte sett ut som de gör om folk inte var desperata.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Priserna på 3080 sjönk direkt när många butiker har 3080Ti i lager. Finns inga som betalar över 17 tusen för ett 3080 när man får ett Ti för 2000 till.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Läge att returnera kortet då mao? Tycker 10k för ett 3070 ti känns lite i överkant.

Inte lite i överkant heller ... 3080 lanserades för 9000 - 11000 Kr och skulle under normala förhållanden legat på 8000 - 10000 Kr vid det här laget i butiker. Ett 3070Ti skulle inte kunnat säljas för mycket mer än 6000 om det vore normalt nu.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ingen har sagt att människor med mindre pengar är mindre värda. Det där är din projicering av dina värderingar. MSRP kunde vara satt till 1 krona. Det verkliga priset är vad marknaden anser är värd. Det såldes knappt några 3080ti för MSRP. Fundera varför det är så. Till och med Sweclockers har tagit upp att MSRP är fantasipriser.

Sweclockers marknad är ju inte en öppen marknad, utan en marknad där man har bestämt hur man verkar i den. Att sätta MSRP som utgångspris eller lägre är ett krav som ägarna/representanter har valt att göra så.

Du är efter konsensus och det fungerar inte riktigt så, men att projicera ditt hat mot miners,scalpers hör inte hemma här på Sweclockers. Samhället är polariserat som det är redan.

Så du har dina övertygelser. Räcker det inte att framföra de utan att nedvärdera de grupper du ogillar?

Fast ingen nation i världen (ok nationer som räknas) har helt oreglerade marknader. Inget får hållas oreglerat särskilt länge när man ser hur saker spårar ur. USA driver på om globala reformer för beskattning, just saying. Kritiken, som du väljer att kalla polariserande hat, är fullt begriplig och sund anser jag. Jag är privilegierad och rik (top 10% i världen) och gillar marknadsekonomi men den dagen som t.ex. världens barn saknar mjölk och "kapitalister" vaskar tusen liter mjölk om dagen kommer jag inte försvara marknaden genom att säga att den alltid har rätt. Det finns gränser, och gränser för vad som är anständigt, etiskt och moraliskt. I princip alltid behövs reglering för att hindra att allt kapsejsar och att vissa tar sig rätten att köra över resten.

Det är inte politik, som inte hör hemma på Sweclockers, att uttrycka frustration mot scalpers och miners. Det är sund reaktion och viktigt belysning av ett problem för alla oss som använder datorerna till något vettigt. Det heter GRAFIK-kort av en anledning.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rb64:

Fast ingen nation i världen (ok nationer som räknas) har helt oreglerade marknader. Inget får hållas oreglerat särskilt länge när man ser hur saker spårar ur. USA driver på om globala reformer för beskattning, just saying. Kritiken, som du väljer att kalla polariserande hat, är fullt begriplig och sund anser jag. Jag är privilegierad och rik (top 10% i världen) och gillar marknadsekonomi men den dagen som t.ex. världens barn saknar mjölk och "kapitalister" vaskar tusen liter mjölk om dagen kommer jag inte försvara marknaden genom att säga att den alltid har rätt. Det finns gränser, och gränser för vad som är anständigt, etiskt och moraliskt. I princip alltid behövs reglering för att hindra att allt kapsejsar och att vissa tar sig rätten att köra över resten.

Det är inte politik, som inte hör hemma på Sweclockers, att uttrycka frustration mot scalpers och miners. Det är sund reaktion och viktigt belysning av ett problem för alla oss som använder datorerna till något vettigt. Det heter GRAFIK-kort av en anledning.

Sådant görs typ redan

"Priset på mat har på senare år drivits upp på grund av att investeringsbanker, hedge- och pensionsfonder allt mer handlar med, och spekulerar i, livsmedel som med vilken råvara som helst.

De finansiella aktörernas investeringar i livsmedel har på fem år nästan fördubblats, från 65 till 126 miljarder dollar.

Den här spekulationen med livsmedelsråvaror skapar svängningar i matpriserna som är helt separata från den faktiska tillgången på livsmedel.

Det konstaterar FN:s specialrapportör för rätten till mat, Oliver De Shutter, i en intervju med brittiska tidningen The Independent.

Enligt organisationen World Development Movement är det investeringsbankerna Goldman Sachs, Morgan Stanley och Barclays Capital som dominerar spekulationen på livsmedelsmarknaden."

https://sverigesradio.se/artikel/5056667
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/satt-stop-for-spekulatio...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR