AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Inget strul här så inget att klaga över. Tråkigt för dig om det strular. Vad exakt strular i drivisarna?

Skrivet av SuperSverker:

Men sluta, det är en gammal sanning från 4000-serien (GAMLA 4000-serien).
Letar du efter russin kommer du hitta russin, hade du lagt dina Nvidia-kort under samma förstoringsglas så är det försummad skillnad (Jag har haft subjektivt sett bättre stabilitet med AMD, dock kör jag främst Linux det senaste så det är inte relevant då Nvidia ligger årtal efter på den sidan)

Edit*
Blev lite väl dumt inlägg från min sida. Självklart är det skillnad mellan tillverkare, där en större budget ger ett större mjukvarustöd och antagligen snabbare release med fixes.
Personligen så har jag under alla år jag haft AMD (Endast kört Nvidia senaste året) inte haft några som helst större problem, men det kan självklart vara så att jag är en i miljarden som kunnat köra mina kort utan problem, eller att jag helt enkelt inte letar efter drivrutinsproblem...

Skrivet av Mono:

Hade aldrig några problem med AMD då jag hade HD7950 och inga problem nu med mitt Vega 56.
Vad för AMD-kort hade du om du hade så mycket problem?

Helt onödigt att försöka få svar av lindahlj, han hatar allt som har med AMD att göra. Bara att kolla i hans aktivitetslogg för att få det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"Massvis", kolla prisjakt tex:
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206700
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206800
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206900
Några av dem har nästan (under rådande förhållanden) "vettiga" priser till och med

Börjar också dyka upp en del 3000-kort också senaste veckan eller så.

Om jag inte missade något så var det billigaste kortet 7799 kr. Det är en ganska liten del av marknaden redan där. När man då betänker att 6700 XT är det mest vansinnigt prissatta kortet just nu och man måste upp till 6800 för att få något som är prissatt efter vad de klarar, så är det femsiffrigt. Ett försök att leta nedåt visar att 5700/XT är slut överallt, det enda 5600 XT som finns kostar nästan 9000kr, och ännu äldre Polaris-kort är totalslut.

Vad gäller Nvidia så finns det 2060, 1660, 1650 (+Ti, Super och vad det nu är) i lager. Alla de korten är i prisklasser under det billigaste AMD har i lager. Inte konstigt att marknadsandelen går upp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är något som inte stämmer.
Om efterfrågan är låg, varför är priserna höga och tillgången nästa obefintlig?

Vad som hade varit väldigt intressant hade varit att se de faktiska antalen. När man försöker göra beräkningar från Steam-data, blir antalet grafikkort som sålt på senare år ganska få, men felmarginalerna på sådana uppskattningar är å andra sidan rätt stora.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Känner mig rätt ensam med ett kort från RX6000-serien.

Tråkigt att konkurrensen är så dominerande från Nvidia, i längden så är detta bara ett problem för konsumenten. Priserna är ju psykopatiska idag men även om vi åtegår till ett normalläge så kommer Nvidias dominans leda till fortsatt ökande priser med fortsatt ökande marginaler för Nvidia.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Känner mig rätt ensam med ett kort från RX6000-serien.

Tråkigt att konkurrensen är så dominerande från Nvidia, i längden så är detta bara ett problem för konsumenten. Priserna är ju psykopatiska idag men även om vi åtegår till ett normalläge så kommer Nvidias dominans leda till fortsatt ökande priser med fortsatt ökande marginaler för Nvidia.

Nvidia är mycket bättre för mining just nu. Troligtvis mycket det som påverkar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dinoman: Jag tycker tyvärr att samtliga kort från tillverkarna inte uppfyller det jag vill ha tyvärr. Oavsett om det är AMD eller Nvidia så behöver kortet vara som längst 17.5 cm för att det ska få plats i min dator. En kortare RX 6700 hade säkert funkat fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Precis, visa vad jag kan köpa ett 6800XT för MSRP så ska jag köpa ett till grabben idag.

Det finns inga kort...
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Det släpps kort varje Torsdag och har gjort det ett bra tag. Du måste dock köra script för att kunna ha chansen att plocka ett. Mina två polare lyckades plocka hem ett midnight edition 6800 XT och ett 6800 vanilla för ett par veckor sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=C-Cv_41h0Ho

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Det måste betyda att Nvidia tillverkar mycket mer kort. AMD snackade om att de inte skulle ha leveransproblem då i förra hösten, facit säger att det var fel. Kredd till Nvidia, i fortsättningen kommer man ju alltid beställa från dem så fort det går och strunta i vad amd håller på med... (fan vad surt att man inte tänkte så, hade ju suttit med ett 3080 sen nyår typ istället för att leta efter budgetkort nu som kostar lika mycket som de då).

Det är ju knappast så att det kort ligger osålda, det är ju öppet mål att ta marknadsandelar, bara att sänka till strax under fantasipris istället för totalt fantasipris så går dem som smör... så det är garanterat supply sidan som tryter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad är det för fel du refererar till? Har kört mitt 6800 XT i ett halvår snart och inte haft några problem över huvud taget.

Undrar med. Mitt xfx merc 319 6900xt tuffar på för fullt utan några problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte i alla fall AMD lite genom 6700XT. Inte haft AMD på länge men kostade 6k på Inet igår vilket var mer prisvärt än 3060 för 5,5k då 6700XT är överlägset och mellan 3060ti och 3070 i prestanda.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inget att undra över.. Köper man 3xxx serien så kan man mina tillbaka xantal tusenlappar på inköpet.
Tror inte folk bryr sig om RTX särskilt mycket så svårt att tro att Nvidia vann på det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett RX6800 i början av Februari då jag helt enkelt tog det som fanns. Jag ville egentligen ha ett RTX 3070, men det gick ju inte. Dock nöjd med kortet, fungerar finfint.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Håller med om att det är något som inte stämmer.
Om efterfrågan är låg, varför är priserna höga och tillgången nästa obefintlig?

Vad som hade varit väldigt intressant hade varit att se de faktiska antalen. När man försöker göra beräkningar från Steam-data, blir antalet grafikkort som sålt på senare år ganska få, men felmarginalerna på sådana uppskattningar är å andra sidan rätt stora.

Att efterfrågan är lägre på X än Y betyder ju dock inte att efterfrågan på X är låg

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vi konsumenter tål inte vad som helst, mitt 5700XT var rena katastrofen nästan hela första året.
Jag gillar verkligen AMD men efter sista upplevelsen är jag i det gröna laget igen.

Permalänk
Medlem

6800XT är ett fantastiskt kort för gaming.

Nvidia lever på sitt namn nuförtiden där deras UI lever kvar sedan 20 år.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att efterfrågan är lägre på X än Y betyder ju dock inte att efterfrågan på X är låg

Inte relativt tillgången, nej.
Vilket är en av anledningarna till att det vore superintressant att se det faktiska antalet kort.

Permalänk
Medlem

Själv håller jag mig till nvidia pga att den enda gången jag provade amd istället så var det bara massa krångel, så dom har mycket att bevisa innan jag provar dom igen.
Samma sak med andra man känner, får höra aldrig mer amd och dylikt.

Permalänk

6700XT kostade upp mot 11K, varför i hela friden ska jag köpa ett kort som presterar mellan ett RTX 2060Ti och 3070 beroende på vad man spelar för 9-11K

Även med dessa skit priser vi haft...

För min del känns det ganska klart varför inte AMD riktigt slagit igenom, Nvidia har varit konkurenskraftigare helt enkelt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Bytte från 3070 till 6800 XT, kunde inte varit mer nöjd med kortet, helt klart bättre price to performance med dagens priser än 3080 om du bara ska spela.

Permalänk

Jag satt som en hök i höstas och försökte få tag i ett referenskort från AMD eftersom det var det jag hade bestämt mig för, men helt omöjligt var det. Då blev det till slut ett 3070 istället.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Det senaste halvåret har ju varit lite bazonkas och det är omöjligt att dra några säkra slutsatser baserat på priser.

Miners har främst velat ha nvidia korten och det har därmed varit mest huggsexa på dessa kort. Därför kommer AMD och "fyller på" och gamers har i många fall köpt AMD i brist på nvidia, men priserna har varit skyhöga p g a bristerna.

Nu tycker jag mig se flera exempel på att priserna sjunker och prissänkningarna verkar gå snabbare på AMD sidan. Om vi tar Inet som exempel så har dom haft AMD kort i lager konstant under den senaste månaden, ibland enbart 6700 XT men ändå.

Varumärkes psykologi är intressant, om någon får en jobbig upplevelse med en produkt från ett visst varumärke så kan det ta länge innan man ens överväger det märket igen, tyvärr verkat problemen med RDNA 1 5000 serien och dess drivrutiner skadat AMDs varumärke.

Jag tog en chans med mitt 6900 XT tidigt det här året efter att ha suttit i camp green i över 10 år och jag har inte haft några problem förutom i slutet av maj när windows envisades med att trycka in en gammal AMD drivrutin från dec 2020. Jag tror dock att AMD och/eller partnertillverkarna behöver bli lite mer ödmjuka i prissättningen för att ta marknadsandelar. Nvidia är oftast förstahandsvalet för de flesta gamers fortfarande, det är vad kompisen har, det är det trygga, välkända gröna varumärket för den typiska gamern. En av de största fördelarna med nvidias är ju deras NVenc funktion för alla som vill streama spel, den är inarbetad i de flesta mjukvaror och har även en viss fördel i videokvalitet jämfört med AMDs motsvarighet enligt de tester jag sett.

Det finns fortfarande lite för många "bonusfunktioner" med Nvidias kort för att AMD ska kunna ligga på samma prisnivå just nu så då får dom konkurrera med prisvärdhet, precis som dom gjorde med CPUer innan dom tog ledningen på gaming med Zen3.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Måste vara för att RTX är så billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nvidias kort är betydligt bättre för produktivitet, AMD är rena gamingkort, men säg att man bara är intresserad av gaming så är det 6800XT som är russinet i kakan hos AMD. Det kortet har varit i princip omöjligt att få tag på i Sverige. Medans massor av 6700XT och 6900XT funnits att köpa, 6700XT går bort eftersom det får stryk av RTX3070 och inte är billigare, 6900XT går bort för att det knappt är snabbare än 6800XT men kostar dubbelt så mycket.

Så, börja leverera en massa 6800XT till vettiga priser så skall ni se att marknadsandelarna går upp!

"Knappt snabbare" vettefan.
Jag gick från ett 3080 Suprim X och 6900XT levererar ~20-25% bättre prestanda i de flesta spelen jag lirar på 1440P.

Tråkigt att DLSS och encodern inte följde med, men jag är väldigt nöjd med bytet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är ju bara för att AMD inte kan leverera tillräckligt med kort, spelar ingen roll om Nvidias kort är bättre. Inte precis så att t.ex 6800XT som är deras mest konkurrenskraftiga kort sitter och dammar i butikslager för att ingen vill ha dem. Det företag som tillverkat flest kort kommer också ha störst marknadsandelar när varenda kort blev sålt senaste året.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"Massvis", kolla prisjakt tex:
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206700
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206800
https://www.prisjakt.nu/search?search=radeon%206900
Några av dem har nästan (under rådande förhållanden) "vettiga" priser till och med

Börjar också dyka upp en del 3000-kort också senaste veckan eller så.

Idag ja, men jag har kollat regelbundet efter 6800 xt under året och varje gång jag kollat har ingen haft lager. Priserna är nästan det dubbla mot vad det borde vara dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Knappt snabbare" vettefan.
Jag gick från ett 3080 Suprim X och 6900XT levererar ~20-25% bättre prestanda i de flesta spelen jag lirar på 1440P.

Tråkigt att DLSS och encodern inte följde med, men jag är väldigt nöjd med bytet.

Jag jämförde inte med RTX3080 utan med 6800XT som överklockad ligger mycket nära 6900XT i prestanda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Antar att det är stor skillnad i prioritering av TSMCs 7nm för AMD också. Först måste väl Sony/Microsoft och andra liknande kontrakt tillgodoses. Sedan så lär marginalerna va bra mycket större på cpuer some tills för några månader sen sålt slut överallt.

En 6900 xt på ~520mm^2 rymmer nästan 6,5 stycken ~80mm^2 zen3 chiplets. Antar också at 12-16GB gddr6 kostar bra mycket mer än IODIEn. Sen återstår ett bra mycket större kretskort med vrm delar och annat för grafikkorten också.

3st 5950x för totalt ~28000kr lär ha enormt större marginal än till och med ett av de dyraste (och vattenkylda) 6900xt på inet för 22000kr för att inte tala om de zen3 chiplets som används till EPYC.

Sen om AMD kan göra så snabba beslut över vad som ska tillverkas i TSMCs fabriker vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är ju bara för att AMD inte kan leverera tillräckligt med kort, spelar ingen roll om Nvidias kort är bättre. Inte precis så att t.ex 6800XT som är deras mest konkurrenskraftiga kort sitter och dammar i butikslager för att ingen vill ha dem. Det företag som tillverkat flest kort kommer också ha störst marknadsandelar när varenda kort blev sålt senaste året.

Du menar att nvidia har tillräckligt med kort? Jag sitter fortfarande och väntar på 3080 i snart ett år.. Kommer nog hoppa på 4080 istället, för kortet kommer vara gammalt när det finns tillgängligt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Varumärkes psykologi är intressant, om någon får en jobbig upplevelse med en produkt från ett visst varumärke så kan det ta länge innan man ens överväger det märket igen, tyvärr verkat problemen med RDNA 1 5000 serien och dess drivrutiner skadat AMDs varumärke.

En handledare på en utbildning jag gick för 25 år sedan sa: "Det kostar tio gånger så mycket att få tillbaka en missnöjd kund än att behålla en nöjd kund" och även om det är grovt förenklat så ligger det en hel del i det.

Dock ska jag tillägga, jag hade inga problem med mitt 5700 XT. Någon drivrutin var lite skakig i vissa spel men det hörde till undantagen. Av alla AMD-kort jag haft har jag inte haft ett enda problem (bortsett från mitt X850 XT som började brinna men det var mitt eget fel, det var för mycket damm som till slut tog eld och lärde mig vikten av att göra rent oftare) så aldrig förstått vad de som "alltid" har problem med dem pysslar med egentligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det börjar fyllas på i hyllorna på flera ställen , bl.a. Inet men priserna är alldeles för höga, har kollat hela dagen och kan säga att dom säljer inte många kort idag, har noterat endast 1 såld 6700XT t.ex.
Men var lugna bara, till höst kommer priserna sjunka drastiskt, minst 50% ner där dom borde vara (minst) en anledning är att dom gröna och röda vill hinna kränga så många kort som möjligt innan Intel kommer med sina kort.