Fast IP, 4G-modem. Finns sån leverantör?

Permalänk

Fast IP, 4G-modem. Finns sån leverantör?

Hej,
Söker SIM-kort från internetleverantör som kan erbjuda Fast IP. Finns sådan eller nån workaround?
BTW, Net1 sägs kunna det och vi har deras SIM-kort men tyvärr saknas täckning här trots att deras täckn.karta säger att vi bör ha det.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på det. Dessutom brukar mobiloperatörerna inte ha öppet för inkommande anslutning och det gör ju fast IP ganska så meninslöst.

Vad behöver du fast IP till?

Du skulle kunna ha en instans på digital ocean ($5/månad) och sedan köra WireGuard mot den och på så vis få fast IP och då får du också full kontroll över port forward också, till skillnad mot VPN-tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns säkert för företagskunder! Men om du inte vill köpa in dig i en dyr företagstjänst och prata med en massa försäljare för det, så går det ju att få en dedikerad, statisk IP genom en VPN-tjänst.

Permalänk
Samsung Sverige

Det kanske kan tänkas finnas i någon form av IoT/styr-anpassat företagsabonnemang, som @pv2b nämner.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Jag tror vi kommer att använda DynDNS tjänsten nu för prototypen och senare AddSecure när utvärderingen blivit gjord. Ska googla på WireGuard som @dlg84 pratade om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Du skulle kunna ha en instans på digital ocean ($5/månad) och sedan köra WireGuard mot den och på så vis få fast IP och då får du också full kontroll över port forward också, till skillnad mot VPN-tjänster.

Det du beskriver är en VPN-tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det du beskriver är en VPN-tjänst?

När jag säger "VPN-tjänst" så menar jag sånt som andra hostar och du betalar för, typ nordvpn, mullvad o.s.v. Sätter du upp en egen privat VPN har du mer kontroll.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

När jag säger "VPN-tjänst" så menar jag sånt som andra hostar och du betalar för, typ nordvpn, mullvad o.s.v. Sätter du upp en egen privat VPN har du mer kontroll.

Du nämner VPN. De jag använt tidigare i ett annat projekt använder sig av AddSecure. Då måste man som du säkert vet installera OpenVPN på datorn samt nåt cert. Givetvis gäller det även mobiler (är inte insatt i den biten).
På sikt ska ju det aktuella projektet också få högre säkerhet och då blir det VPN så vitt jag vet. Finns det andra leverantörer av det som AddSecure erbjuder? (Bulk-SIM kort, webportal med alla klienter, fast IP etc.)

Permalänk
Medlem

Telenor företags-SIM kan få köpa till fast IP.

Designa aldrig en tjänst där du förväntas ha en statisk publik IP mobilt. Det kommer inte finnas kvar i framtiden.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Telenor företags-SIM kan få köpa till fast IP.

Designa aldrig en tjänst där du förväntas ha en statisk publik IP mobilt. Det kommer inte finnas kvar i framtiden.

Pratade med addsecure idag och de sade samma som du säger. Det är inte vettigt att konstruera nåt runt publikt IP.
Ska kolla Telenors villkor. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tre har fast IP som tjänst till sina 4G-abb.

Jag har 4G med fast IP. Tror jag betalar 69kr/mån + moms för att ha fast IP.
De annonserar inte att man kan få det men det finns som tilläggstjänst.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Bulk-SIM kort, webportal med alla klienter, fast IP etc.

Kolla hos https://www.netmorem2m.com/netmore-m2m-europe-demo/

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Typ alla M2M/IOT-abonnemang?

Eller vill du ha site-to-site VPN i routern?

Permalänk

Skrivet av Petterk:

Typ alla M2M/IOT-abonnemang?

Eller vill du ha site-to-site VPN i routern?

Ärligt talat vet jag inte. Ska diskutera detta med min kollega imorgon. Tackar för ALLA tips.
Vill inte missa nån information som till nytta.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett VPN där du låter utrustningen kommunicera endast internt inom VPN:et är klart en bättre idé än att låta din IOT-utrustning hänga löst mot nätet, om du inte har något speciellt behov av att vem som helst på internet ska kunna kommunicera med dina prylar.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en VPN-tunnel från mitt 4G-abbonemang som "ringer hem" till min brandvägg. På sommarstugan har jag då tre olika nät som alla får DHCP centralt och det när där sambon ska jobba går via VPN, medan de andra två rakt ut på internet. Perfekt då jag inte har publik IP på 4G och det endast är Telia som har täckning där ute.

Nu köpte jag den minsta Clavister-burken, men det måste finnas många andra enheter som kan lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Själv har jag en VPN-tunnel från mitt 4G-abbonemang som "ringer hem" till min brandvägg.

Det är den varianten som jag föredrar, men jag önskar mig alltid att ha möjlighet(vid nödfall) att t.ex. knacka på port 43874 UDP med ett enkelt kodord för att sedan sedan kunna ansluta ifrån samma klient IP-adress till port 33543 TCP med en SSH klient där det krävs ett giltigt certifikat, fast lösenord samt ett en-gångs-lösenord via Google Authenticator(t.ex.).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är den varianten som jag föredrar, men jag önskar mig alltid att ha möjlighet(vid nödfall) att t.ex. knacka på port 43874 UDP med ett enkelt kodord för att sedan sedan kunna ansluta ifrån samma klient IP-adress till port 33543 TCP med en SSH klient där det krävs ett giltigt certifikat, fast lösenord samt ett en-gångs-lösenord via Google Authenticator(t.ex.).

Kör med Yubikeys själv, men i det här fallet får jag en 172.16-adress från Telia. Dvs, det går tyvärr inte att nå brandväggen på något sätt utifrån.

Men, jag kör IKEv2 med certifikat i alla fall:)