Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Melding Plague

Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Efter hårdare tag från myndigheter har annonser med större mängder grafikkort dykt upp på begagnatmarknaden och sociala medier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Känner nog att dom borde ge bort dom

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Dom har nog gått plus på dessa kort sedan länge, så vi behöver inte oroa oss över att de förlorade några pengar på försäljningen av korten...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Med tanke på garantin på mining kort i tex Ryssland först sänktes till 3 månader och sen togs bort helt så är miningkort hyfsat ointressanta som begagnade, skall bli kul att se alla annonser här sen "har använts sparsamt" jojo

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir lite skadeglad

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hmm ja detta blir intressant. Finns det nått sätt att se hur hård belastning ett begagnat grafikkort har varit med om?
Eller gäller det att säljaren är ärlig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Med tanke på garantin på mining kort i tex Ryssland först sänktes till 3 månader och sen togs bort helt så är miningkort hyfsat ointressanta som begagnade, skall bli kul att se alla annonser här sen "har använts sparsamt" jojo

Ja många miners hävdar att det tydligen skulle vara bättre för grejerna att köras till max 24/7 än att någon spelar spel på det någon timma i veckan för att temperaturen är konstant. Dock blir man tveksam när tillverkarna inte verkar hålla med

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det bara jag som blir lite skadeglad

Nope 💸 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Härligt, nu svänger pendeln och snart kan vi nog bada i grafikkort.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nope 💸 😂

Tycker det är så otroligt skönt att se att marknaden även här på sweclockers börjar bli mer och mer normal. Innan så plockade samma användare upp kort efter kort efter kort till sjuka priser. Hoppas verkligen det blir mer normalt nu och att mining gjort sitt på ett tag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

De gjordes ett test på två 2080Ti. 10% sämre effektivitet på det minade kortet efter ~1.5år. Miners, Små lurvpösar och lustigkurrar där borta i kolgruvan
Hela slitaget av brukandet är relativ sett till värmeutveckling, belastningskurvan och yield.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Underbart att priserna är på väg ner, även om det är i Kina då behöver jag inte sälja alla mina bilar för att kunna köpa ett bra kort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tycker det är så otroligt skönt att se att marknaden även här på sweclockers börjar bli mer och mer normal. Innan så plockade samma användare upp kort efter kort efter kort till sjuka priser. Hoppas verkligen det blir mer normalt nu och att mining gjort sitt på ett tag.

Indeed. Känner dock på mig att läget med överpriser och diverse kommer hålla i sig ett tag till, åtminstone till året är slut. Jag hoppas jag har fel, men detta är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

De gjordes ett test på två 2080Ti. 10% sämre effektivitet på det minade kortet efter ~1.5år. Miners, Små lurvpösar och lustigkurrar där borta i kolgruvan
Hela slitaget av brukandet är relativ sett till värmeutveckling, belastningskurvan och yield.

Ja, dagens tips är att se över fläktar och kylare på begagnade kort. Byt kylpasta och värmeledningskuddar.

Permalänk
Medlem

Svårhetsgraden för att bryta Etherium kommer öka nu i juli så för många blir det knappt lönsamt att fortsätta. Vet inte om det ger någon boost på begagnatmarknaden men till årsskiftet är det planerat att Etherium går in i nästa fas och då går det inte att bryta den längre. Då lär det ju hända grejer

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha 👉💸👌👌

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dom har nog gått plus på dessa kort sedan länge, så vi behöver inte oroa oss över att de förlorade några pengar på försäljningen av korten...

Om man sålt sin Krypto och cashat ut, ja

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Kina. Hoppas resten av världen också förbjuder krypto-grävning som drar onödigt mycket el. Jag tror New York State undersöker möjligheten redan och ska rösta om det senare. En kommun i New York delstaten har redan förbjudit storskalig verksamheter tror jag. Någon politiker i Nederländerna(?) hade också uttalat sig om ett förbud.

Vi kommer bli tvungna att förbjuda det för eller senare på grund av att alla ska kunna köra värme och AC när vädret blir mer extremt och alla behöver elen för att överleva. De ber redan folk att spara på el på platser som t.ex. New York och Texas för att undvika att elnätet överbelastas.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Svårhetsgraden för att bryta Etherium kommer öka nu i juli så för många blir det knappt lönsamt att fortsätta. Vet inte om det ger någon boost på begagnatmarknaden men till årsskiftet är det planerat att Etherium går in i nästa fas och då går det inte att bryta den längre. Då lär det ju hända grejer

Jag kanske har missat nåt men EIP 1559 innebär väl inte ökad svårighetsgrad? Senast jag hörde nåt om nästa fas (tidigare Ethereum 2.0) var att det skulle skjutas till 2022.

Själv har jag lagt ner kryptobrytande sedan sommaren kom. Min lägenhet blir stekhet även utan en dator som värmer på. Får se hur det blir till hösten men räknar inte med att det kommer vara värt det då heller.

Permalänk
Medlem

En fråga vad gäller mining med grafikkort (eller mining generellt).. Varför är de hårt använda efter mining? Förstår att de är igång 24/7 under lång tid men det borde vara på relativt låga frekvenser och med bra temperaturer om miningen ska ge så bra utfall som möjligt. Detta då det är energin som kostar pengar i mining så man borde vilja optimera till så hög perf/W som möjligt.
Eller finns det någon annan bra anledning att istället köra korten i maxfrekvenser? Känns inte som det borde löna sig, speciellt om det innebär att man måste skaffa nya kort oftare dessutom (i dessa tider också).

Sen kanske ett kort som gått 24/7 i undervoltat läge även det är slitet, men känns som att det inte borde vara så farligt...? Det är ju så man använder beräkningskort (lägre frekvenser osv pga att de ofta körs med konstant hög belastning), där garanterar man lång livstid (visserligen också selekterat kisel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Känner nog att dom borde ge bort dom

Var glad att de inte sätter scalping priser på dom.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Haha, priser som jag förväntar mig att de skulle kostat när de var nya, med gällande garanti. En femhundrig skulle jag ge för ett begagnat kort, oavsett modell.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Garantin gäller väl endast för ursprungsköparen iaf?

Ex
"Garantins begränsningar

Denna garanti gäller endast för den ursprungliga köparen av de Garanterade produkterna från en NVIDIA-auktoriserad tredje part eller www.nvidia.com"

Permalänk
Medlem

Miners har väl alltid sålt grafikkort ”i förlust”. Det har dem med i kalkylen nog. De har själva investerat i spaden snarare än i guldet.
Det är lyckosökare i form av traders som förlorat som mest.

Finns det ett sätt för tillverkare att kolla om ett kort minat?

Nåt man lagt märke till är att inet har mycket fyndvaror på returnerade ssd’er med riktigt mycket data skrivet. De har ju 30 dagar öppet köp och i många fall dyker de upp med 200-300 tb skrivet. Är det lagringsmarknaden som är nästa stora offer?

Permalänk
Medlem

Härligt! Mer kort till folket!
Nu väntar vi bara på att resten av världen skall följa med och bannlysa crypto.

Utöver det är jag nyfiken varför dessa kort inte skulle vara attraktiva för oss konsumenter, visst de har belastats hårt, men mer än att kanske byta ut fläkt och kylpasta så är det väl inte så dåligt?

Är så oklart med hur elektriska komponenter 'slits'.

Någon som har en bra förklaring?

Permalänk
Medlem

Fasen va trevligt! Var inne på Intels nya om de presterar bra men hade helt missat att 3070 kan finnas för en spottstyver. Blir att byta mina Rx480 riggar till 3070 nu då

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Surt för alla butiker som får tusentals osäljbara svindyra kort.

Men gott om gamla miningkort på begagnat nu, fortfarande många som tror att dom skall få nypris för dom.
Många osålda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nåt man lagt märke till är att inet har mycket fyndvaror på returnerade ssd’er med riktigt mycket data skrivet. De har ju 30 dagar öppet köp och i många fall dyker de upp med 200-300 tb skrivet. Är det lagringsmarknaden som är nästa stora offer?

Det måste vara personer som köper en disk för att plotta chia under öppet köp perioden, för att sen lämna tillbaks. Möjligen rinse and repeat på den med nästa återförsäljare. Rätt sunkigt beteende.