Har Min Processor För Hög Temperatur

Permalänk

Har Min Processor För Hög Temperatur

Tjena. Hade bara en snabb och enkel fråga jag ville få besvarad.

Så jag har en "AMD Ryzen 7 1700" som kan nå upp till en temperatur på 60-70C när jag har öppet ett spel. Därefter crashar spelet vilket (enligt Event Viewer) beror på något som kallas för "LiveKernelEvent", vilket är ett tecken på att någonting med hårdvaran strular. Efter att detta har hänt ett tag har jag börjat se ett mönster. Varje gång spelet crashar har CPU temperaturen nått över 60C. Är detta verkligen betraktat som höga temperaturer för processorer, eller är det något annat som kan påverka datorn?

Permalänk
Viking

Nej, 60-70 grader är ganska låga temperaturer för en processor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Niklas975:

Vilket program använder du för att avläsa temperaturen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas975:

Så jag har en "AMD Ryzen 7 1700" som kan nå upp till en temperatur på 60-70C när jag har öppet ett spel. Därefter crashar spelet vilket (enligt Event Viewer) beror på något som kallas för "LiveKernelEvent", vilket är ett tecken på att någonting med hårdvaran strular. Efter att detta har hänt ett tag har jag börjat se ett mönster. Varje gång spelet crashar har CPU temperaturen nått över 60C. Är detta verkligen betraktat som höga temperaturer för processorer, eller är det något annat som kan påverka datorn?

För att svara så bra som möjligt behöver du ge mer information:
Vad ligger CPU i idle? En AMD enligt min mening bör ligga någonstans mellan 30-40 grader om den är "normalkyld" med stockkylare. 10-15 grader lägre om det är entornskylare du fixat själv. Exempelvis Coolermaster 212 i någon variant.

Hur ser luftflödet i burken ut? Har du bra luftflöde? Du behöver ha i alla fall tre burkkylare för att ventilera lådan. (PSU-kylaren räknas inte!)

Har du uppdaterat BIOS?
Har du monterat CPU-kylaren med kreditkortsmetoden? ("Pressa ihop en ärta och hoppas på tur" duger inte med AMD! AMD har flera chipslets som också måste kylas!)

Kreditkortsmetoden är att man tar motsvarande mängd "ärta/böna" av MX4 och sprider ut pastan på hela spreadern, inte att man bara håller tummarna på att heatsink ska "fördela detta jämt" som med ärtmetoden.. Man använder ett kreditkort för att få det jämt och fint. Ärtmetoden funkade bra gällande "enkärniga processorer". Detta var ett bra tag sedan. (Saknar den tiden konstigt nog.)

Chiplets
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vad ligger CPU i idle? En AMD enligt min mening bör ligga någonstans mellan 30-40 grader om den är "normalkyld" med stockkylare. 10-15 grader lägre om det är entornskylare du fixat själv. Exempelvis Coolermaster 212 i någon variant.

Hur ser luftflödet i burken ut? Har du bra luftflöde? Du behöver ha i alla fall tre burkkylare för att ventilera lådan. (PSU-kylaren räknas inte!)

Har du uppdaterat BIOS?
Har du monterat CPU-kylaren med kreditkortsmetoden? ("Pressa ihop en ärta och hoppas på tur" duger inte med AMD! AMD har flera chipslets som också måste kylas!)

Kreditkortsmetoden är att man tar motsvarande mängd "ärta/böna" av MX4 och sprider ut pastan på hela spreadern, inte att man bara håller tummarna på att heatsink ska "fördela detta jämt" som med ärtmetoden.. Man använder ett kreditkort för att få det jämt och fint. Ärtmetoden funkade bra gällande "enkärniga processorer". Detta var ett bra tag sedan. (Saknar den tiden konstigt nog.)

10-15 lägre än 30-40? Du menar att en CPU kan vara nere under rumstemp vid idle???

Permalänk
Medlem
Skrivet av luftflödet är viktigtdlq84:

10-15 lägre än 30-40? Du menar att en CPU kan vara nere under rumstemp vid idle???

Ja, eller snarare några grader över några rumstemp vid idle. Coolermaster 212 RGB Black edition som CPU-kylare. Fyra 120mm fläktar av olika märken; en Noctua, två Fractal Design som följde med lådan och en jag hittade i skrivbordslådan från skrotad dator anno 2002 eller något i den stilen. Luftflödet vid luftkylning är oerhört mycket viktigt att komma ihåg!

Bild som det ser ut vid "nästan idle i burken" från alldeles nyss:

Edit bilden funkade inte: testar med länk istället: värmeutveckling om man bygger burk rätt

(Tror inte ens folk som håller på med watercooling får så fina resultat! ?)
Under 70 grader vid max load i flera timmar, vid "hård gaming" typ 64 som max.

Så för att återkoppla till TS, bör TS se över om CPU "går varm" eller om moderkortet alternativt grafikkortet gör så. Där kan felet kanske hittas gällande instabiliteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Ja, eller snarare några grader över några rumstemp vid idle. Coolermaster 212 RGB Black edition som CPU-kylare. Fyra 120mm fläktar av olika märken; en Noctua, två Fractal Design som följde med lådan och en jag hittade i skrivbordslådan från skrotad dator anno 2002 eller något i den stilen. Luftflödet vid luftkylning är oerhört mycket viktigt att komma ihåg!

https://ibb.co/GJPxk0x

Edit bilden funkade inte: testar med länk istället: värmeutveckling om man bygger burk rätt

Så för att återkoppla till TS, bör TS se över om CPU "går varm" eller om moderkortet alternativt grafikkortet gör så. Där kan felet kanske hittas gällande instabiliteten.

Ställer mig jävligt tveksam till de temperaturerna med den kylningen. Vad säger sensorerna med exempelvis HWinfo64: https://www.hwinfo.com/download/

Permalänk
Skrivet av twit:

Vilket program använder du för att avläsa temperaturen?

Jag använder speccy

Permalänk
Skrivet av Networker:

Har du uppdaterat BIOS?

Vad ligger CPU i idle?

Där ligger den på 40-45C. Jag använder stockkylare

Hur ser luftflödet i burken ut?

Jag har för tillfället bara en fläkt på chassit, men den har inte något tak och ligger på mitt skrivbord. Jag antar att den får helt ok med kylning bara av det.

Har du uppdaterat BIOS?

Det har jag inte gjort ända sedan jag byggde datorn.

Har du monterat CPU-kylaren med kreditkortsmetoden?

Det har jag ingen aning om. När jag byggde datorn var jag rädd att jag skulle förstöra någonting med processorn, så jag lät min pappa göra det åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ställer mig jävligt tveksam till de temperaturerna med den kylningen. Vad säger sensorerna med exempelvis HWinfo64: https://www.hwinfo.com/download/

Kul att du frågade!
Har kört HWinfo sedan jag vart knappt medelålders! Är ett bra program verkligen!

Hoppas att texten får plats här, vissa saker är "xxxx", för allt bör man inte lägga ut för allmän beskådan:

CPUID HWMonitor Report
-------------------------------------------------------------------------

Binaries

HWMonitor version 1.4.4.0

Monitoring

Mainboard Model ROG STRIX B550-F GAMING

LPCIO

LPCIO Vendor Nuvoton
LPCIO Model NCT6798D-R
LPCIO Vendor ID xxxxx
LPCIO Chip ID xxxxxx
LPCIO Revision ID xxxxx
Config Mode I/O address xxxxx
Config Mode LDN xxxxxx
Config Mode registers
CENSUR
Register space LPC, base address = Säger jag inte

Register space PMIO, base address = Säger jag inte heller.

Hardware Monitors

Hardware monitor Nuvoton NCT6796
Voltage 7 0.47 Volts [0x3B] (VIN7)
Voltage 8 0.32 Volts [0x28] (VIN8)
Voltage 9 0.25 Volts [0x1F] (VIN9)
Voltage 10 1.00 Volts [0x7D] (VIN10)
Voltage 11 1.00 Volts [0x7D] (VIN11)
Voltage 12 0.21 Volts [0x1A] (VIN12)
Voltage 13 1.02 Volts [0x80] (VIN13)
Voltage 14 1.02 Volts [0x80] (VIN14)
Voltage 15 1.65 Volts [0xCE] (VIN15)
Voltage 16 0.18 Volts [0x16] (VIN16)
Voltage 17 1.11 Volts [0x8B] (VIN17)
Voltage 18 1.11 Volts [0x8B] (VIN18)
Temperature 0 20 degC (68 degF) [0x14] (SYSTIN)
Temperature 1 21 degC (68 degF) [0x29] (CPUTIN)
Temperature 5 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN5)
Temperature 6 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN6)
Temperature 7 26 degC (78 degF) [0x1A] (TMPIN7)
Temperature 8 66 degC (150 degF) [0xC2] (TMPIN8)
Fan 0 1309 RPM [0x51D] (SYSFANIN)
Fan 1 1988 RPM [0x7C4] (CPUFANIN)
Fan 2 1258 RPM [0x4EA] (AUXFANIN0)
Fan 3 1196 RPM [0x4AC] (AUXFANIN1)
Fan 6 1086 RPM [0x43E] (AUXFANIN4)
Hardware registers
Register space LPC, base address = 0x0290
bank 0

Hardware monitor Nuvoton NCT6791D
Voltage 0 5.00 Volts [0x7D] (+5V)
Voltage 1 3.30 Volts [0xCE] (+3.3V)
Voltage 2 12.00 Volts [0x7D] (+12V)
Voltage 3 1.02 Volts [0x80] (VIN3)
Voltage 4 0.35 Volts [0x16] (VIN4)
Voltage 5 0.53 Volts [0x21] (VCORE)
Voltage 6 1.02 Volts [0x80] (VIN6)
Voltage 7 0.50 Volts [0x1F] (VIN7)
Temperature 0 20 degC (68 degF) [0x14] (Mainboard)
Temperature 1 26 degC (78 degF) [0x1A] (CPU)
Temperature 2 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN2)
Temperature 3 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN3)
Temperature 4 96 degC (204 degF) [0x60] (TMPIN4)
Temperature 5 29 degC (84 degF) [0x1D] (TMPIN5)
Temperature 8 26 degC (78 degF) [0x1A] (TMPIN8)
Fan 0 1309 RPM [0x51D] (Chassis #1)
Fan 1 1988 RPM [0x7C4] (CPU)
Fan 2 1258 RPM [0x4EA] (Chassis #2)
Fan 3 1196 RPM [0x4AC] (Chassis #3)
Fan 6 1086 RPM [0x43E] (Chassis #6)
Register space PMIO, base address = xxxxx

Hardware monitor D3D

Hardware monitor NVIDIA NVAPI
Voltage 0 0.71 Volts [0x2C2] (GPU)
Power 0 10.11 W (GPU)
Temperature 0 25 degC (77 degF) [0x19] (GPU)
Temperature 2 37 degC (97 degF) [0x24] (Hot Spot)
Fan 0 1021 RPM [0x3FD] (GPU #0)
Fan 1 1019 RPM [0x3FB] (GPU #1)
Clock Speed 0 300.00 MHz [0x12C] (Graphics)
Clock Speed 1 405.00 MHz [0x195] (Memory)
Clock Speed 2 n.a. (Processor)

Hoppas att detta var tillräcklig information!

Permalänk
Skrivet av Networker:

https://ibb.co/GJPxk0x

du måste ha kommit på något nytt sätt att kyla din cpu med den tornkylaren och får isf dela med dig av det isf efter att ha tagit patentet...
för det är fysiskt omöjligt att kyla under rumstemp med rumstemperarad luft...

skulle snarare säga rumstemp +1-15°c är ganska normalt iom att processorn producerar värme även i idle om än inte lika mycket som vid load.

Skrivet av Niklas975:

kan vi få en mer detaljerad beskrivning av problemet.

vilket spel?
flera spel?
mer exakt information i larmet för LiveKernelEvent den brukar generellt peka på den skyldiga filen i larmet och kunna guida den närmre vad det är som är felet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

@Networker Vad har du för rumstemp egentligen? 20 C på moderkortet, så absolut max 20 grader åtminstone om det där stämmer. Låter mer sannolikt med typ 15-17 grader dock, och det låter ju inte så bekvämt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ja 20 grader är omöjligt nu i värmen om man inte sitter vid en AC förstås.

Till TS 60-70 grader nu i värmen är inga konstigheter jag når 75 med tornkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas975:

Vad ligger CPU i idle?

Där ligger den på 40-45C. Jag använder stockkylare

Hur ser luftflödet i burken ut?

Jag har för tillfället bara en fläkt på chassit, men den har inte något tak och ligger på mitt skrivbord. Jag antar att den får helt ok med kylning bara av det.

Har du uppdaterat BIOS?

Det har jag inte gjort ända sedan jag byggde datorn.

Har du monterat CPU-kylaren med kreditkortsmetoden?

Det har jag ingen aning om. När jag byggde datorn var jag rädd att jag skulle förstöra någonting med processorn, så jag lät min pappa göra det åt mig.

Okej!
Kolla om CPU har bra kontakt med kylaren. Kan röra sig om dålig kylning/kontakt. Om burken fungerar oberäkneligt. Finns massa bra guider på hur man monterar CPU-kylare på nätet.

När du väl fått burken att gå stabilt, bör du kolla om det finns nytt BIOS. I så fall installera nytt bios. Observera att burken SKA gå stabilt innan du försöker dig på med nytt bios, annars kan du bricka den.

Därefter kan det kanske vara bäst att installera om windows helt rent. Brukar fixa det mesta av problem, så länge man fixat hårdvaran före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Okej!
Kolla om CPU har bra kontakt med kylaren. Kan röra sig om dålig kylning/kontakt.

40-45 grader är ingen speciell temperatur särskilt nu under sommaren.
Det skulle vara jättekul om du kunde dela med dig hur du får 20 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du måste ha kommit på något nytt sätt att kyla din cpu med den tornkylaren och får isf dela med dig av det isf efter att ha tagit patentet...
för det är fysiskt omöjligt att kyla under rumstemp med rumstemperarad luft...

skulle snarare säga rumstemp +1-15°c är ganska normalt iom att processorn producerar värme även i idle om än inte lika mycket som vid load.

Jag pratade inte om "under rumstemperatur", jag pratade om kylning under stock. Ber om ursäkt om jag var oklar så du missuppfattade. 10-15 grader under stockkylare med 212 är inga problem alls. Har konstant temp inne i huset där datorerna står. 18-19 grader, eftersom jag trivs bäst vid dessa temp. Jag är antagligen en "kall jävel"..

Luftflödet i burkarna ligger enligt det jag har redovisat. Samt kylningen. Fungerar bättre än vattenkylning!

För att inte gå för mycket OT här från TS fråga, bör TS kolla sina temperaturer lite mer, så dessa inte ligger "för högt".
Själv "blev jag inte med Ryzen" så tidigt som R1700, utan först med 3700X. Så jag är absolut ingen expert gällande första generationen Zen. Men generellt "under årmiljonerna sedan 486DX" så har alltid kylning varit bra för CPU gällande stabilitet.

Edit:
Svenska språket kan ha oklarheter; "under" kan också betyda "vid"/"medan".
Haha, blev lite "Syntax Error" där? Typ IBM-BASIC respektive MS-BASIC?
Nästan 99.9% kompatibla mellan varandra! Sades det. Har för mig att minnesregistren hanterades annorlunda. Var väldigt länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas975:

Jag använder speccy

Undvik Speccy, det programmet har inte uppdaterats på flera år och likt HWMonitor är det ökänt för att visa fel temperaturer för Ryzen. HWinfo64 som redan nämnts ska vara hyffsat korrekt, annars är AMDs eget program Ryzen Master troligtvis det mest korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

40-45 grader är ingen speciell temperatur särskilt nu under sommaren.
Det skulle vara jättekul om du kunde dela med dig hur du får 20 grader.

Har kylning i rummet (och huset) så rumstemp året runt ligger på mellan 17-19 grader vid utrustningen. Datorerna kör helt vanlig luftkylning, billigaste möjliga som funkar bra. Exempelvis som jag redan förklarat Coolermaster 212 till CPU och bra luftflöde i lådorna.

Jag skulle bli väldigt orolig om systemet ligger på 40 grader i idle. Antagligen skruva ner varje del och byta kylpasta eller något i den stilen. Alternativt kolla luftflödet om någon fläkt i burken havererat.

För att "betrygga er lite" så ligger Ryzen på idle med stockkylare runt 25-45 grader. Antagligen varmare om ni inte kan kontrollera temp sommartiders. Normalt ligger Ryzen runt 35 grader vid stock. (Rumstemp 20 grader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Ja 20 grader är omöjligt nu i värmen om man inte sitter vid en AC förstås.

Till TS 60-70 grader nu i värmen är inga konstigheter jag når 75 med tornkylare.

Se till att dedikerad AC blåser direkt på datorerna. Funkar jättebra. Utblås på AC ska alltså riktas mot insugningsfläktarna på dator. CPU "termothrottlar" aldrig med denna metod!

(Core-temp säger att jag har 24 grader just nu, men bara vid slösurf och jag skriver det här. Så i princip idle.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Kul att du frågade!
Har kört HWinfo sedan jag vart knappt medelålders! Är ett bra program verkligen!

Hoppas att texten får plats här, vissa saker är "xxxx", för allt bör man inte lägga ut för allmän beskådan:

CPUID HWMonitor Report

Binaries

HWMonitor version 1.4.4.0

Monitoring

Mainboard Model ROG STRIX B550-F GAMING

LPCIO

LPCIO Vendor Nuvoton
LPCIO Model NCT6798D-R
LPCIO Vendor ID xxxxx
LPCIO Chip ID xxxxxx
LPCIO Revision ID xxxxx
Config Mode I/O address xxxxx
Config Mode LDN xxxxxx
Config Mode registers
CENSUR
Register space LPC, base address = Säger jag inte

Register space PMIO, base address = Säger jag inte heller.

Hardware Monitors

Hardware monitor Nuvoton NCT6796
Voltage 7 0.47 Volts [0x3B] (VIN7)
Voltage 8 0.32 Volts [0x28] (VIN8)
Voltage 9 0.25 Volts [0x1F] (VIN9)
Voltage 10 1.00 Volts [0x7D] (VIN10)
Voltage 11 1.00 Volts [0x7D] (VIN11)
Voltage 12 0.21 Volts [0x1A] (VIN12)
Voltage 13 1.02 Volts [0x80] (VIN13)
Voltage 14 1.02 Volts [0x80] (VIN14)
Voltage 15 1.65 Volts [0xCE] (VIN15)
Voltage 16 0.18 Volts [0x16] (VIN16)
Voltage 17 1.11 Volts [0x8B] (VIN17)
Voltage 18 1.11 Volts [0x8B] (VIN18)
Temperature 0 20 degC (68 degF) [0x14] (SYSTIN)
Temperature 1 21 degC (68 degF) [0x29] (CPUTIN)
Temperature 5 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN5)
Temperature 6 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN6)
Temperature 7 26 degC (78 degF) [0x1A] (TMPIN7)
Temperature 8 66 degC (150 degF) [0xC2] (TMPIN8)
Fan 0 1309 RPM [0x51D] (SYSFANIN)
Fan 1 1988 RPM [0x7C4] (CPUFANIN)
Fan 2 1258 RPM [0x4EA] (AUXFANIN0)
Fan 3 1196 RPM [0x4AC] (AUXFANIN1)
Fan 6 1086 RPM [0x43E] (AUXFANIN4)
Hardware registers
Register space LPC, base address = 0x0290
bank 0

Hardware monitor Nuvoton NCT6791D
Voltage 0 5.00 Volts [0x7D] (+5V)
Voltage 1 3.30 Volts [0xCE] (+3.3V)
Voltage 2 12.00 Volts [0x7D] (+12V)
Voltage 3 1.02 Volts [0x80] (VIN3)
Voltage 4 0.35 Volts [0x16] (VIN4)
Voltage 5 0.53 Volts [0x21] (VCORE)
Voltage 6 1.02 Volts [0x80] (VIN6)
Voltage 7 0.50 Volts [0x1F] (VIN7)
Temperature 0 20 degC (68 degF) [0x14] (Mainboard)
Temperature 1 26 degC (78 degF) [0x1A] (CPU)
Temperature 2 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN2)
Temperature 3 20 degC (68 degF) [0x14] (TMPIN3)
Temperature 4 96 degC (204 degF) [0x60] (TMPIN4)
Temperature 5 29 degC (84 degF) [0x1D] (TMPIN5)
Temperature 8 26 degC (78 degF) [0x1A] (TMPIN8)
Fan 0 1309 RPM [0x51D] (Chassis #1)
Fan 1 1988 RPM [0x7C4] (CPU)
Fan 2 1258 RPM [0x4EA] (Chassis #2)
Fan 3 1196 RPM [0x4AC] (Chassis #3)
Fan 6 1086 RPM [0x43E] (Chassis #6)
Register space PMIO, base address = xxxxx

Hardware monitor D3D

Hardware monitor NVIDIA NVAPI
Voltage 0 0.71 Volts [0x2C2] (GPU)
Power 0 10.11 W (GPU)
Temperature 0 25 degC (77 degF) [0x19] (GPU)
Temperature 2 37 degC (97 degF) [0x24] (Hot Spot)
Fan 0 1021 RPM [0x3FD] (GPU #0)
Fan 1 1019 RPM [0x3FB] (GPU #1)
Clock Speed 0 300.00 MHz [0x12C] (Graphics)
Clock Speed 1 405.00 MHz [0x195] (Memory)
Clock Speed 2 n.a. (Processor)

Hoppas att detta var tillräcklig information!

Vad får du med HWinfo64 (inte samma som hwmonitor) eller Ryzen Master?

Mjukvara som "pratar" med hårdvara och sensorer är färskvara.

Nu är min 3900X nedstängd för ikväll men den har massor av olika sensorer och betydligt högre temperaturer i och med ITX. Har en Noctua C14 med direktinsug från utsidan och Idle är 40-50 grader, max blir strax över 80 grader.

Sedan är jag lite osäker, har för mig AMD rapporterar högre temperaturer av ren säkerhet +20 grader, men osäker på om det stämmer.

En omöjlighet att den kylaren du har skulle knäcka de bästa kylarna på marknaden såvida du inte fick perfekt kisel från fabrik. Men såg du hade en något lägre innetemp än normalt men resultatet avviker för mycket för att vara rimligt.

Beklagar @trådskapare för oftopic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad får du med HWinfo64 (inte samma som hwmonitor) eller Ryzen Master?

Mjukvara som "pratar" med hårdvara och sensorer är färskvara.

Nu är min 3900X nedstängd för ikväll men den har massor av olika sensorer och betydligt högre temperaturer i och med ITX. Har en Noctua C14 med direktinsug från utsidan och Idle är 40-50 grader, max blir strax över 80 grader.

Sedan är jag lite osäker, har för mig AMD rapporterar högre temperaturer av ren säkerhet +20 grader, men osäker på om det stämmer.

En omöjlighet att den kylaren du har skulle knäcka de bästa kylarna på marknaden såvida du inte fick perfekt kisel från fabrik. Men såg du hade en något lägre innetemp än normalt men resultatet avviker för mycket för att vara rimligt.

Beklagar @trådskapare för oftopic!

Samma temp.
Har satt burkarna vid Panasonic LVP så luftflödet från Panasonicen kyler.
Givetvis är det totalt "orimligt" att placera/ sätta datorn vid LVP-luftflödet?
Att placera datorn där gjorde lite "ont i ryggen", men kostade inget i extra hårdvara i alla fall.
Tänk om datorn blir "förkyld"?

Edit:
Här är länken som fick mig att testa att sätta datorerna vid AC-anläggningen. Jag har inte byggt några "luft-tunnlar" utan bara sett till att det kalla luftflödet från AC sugs in burkarnas insug. Resultatet är löjeväckande bra.
https://www.youtube.com/watch?v=DWVfaxqTyl4

Om TS har värmeproblem vid CPU, kan det vara idé att se till att AC blåser in "direkt" in i PC.
Kolla länken alla ni som har AC, ni kommer bli glatt överraskade!

mer info