Förfalskade kretsar sprider sig från Kinas tillverkningsled

Permalänk
Melding Plague

Förfalskade kretsar sprider sig från Kinas tillverkningsled

Mängden förfalskade kretsar och komponenter ökar i Kina, vilka letar sig ut i resten av världen genom export av elektronikprodukter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rörigaste texten jag har läst, handlar det om förfalskningar, kopior eller defekta kretsar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr har det eskalerat en hel del de senaste månaderna, såpass att ena produkten jag sysslar med har vi satt produktionsstopp till dess att vi kan verifiera kretsarna som kommer in.
Vi blev först varse om detta från tillverkningsfirman som misstänkte att ett EEPROM inte var helt hundra (det var märkt med större storlek än vad som fanns addresserbart) och med tanke på produktens natur och användningsområde var det bara att stoppa direkt.

Nu är det mer än bara avancerade kretsar som börjar tryta som sagt, buffrar, transcievers, rtc, till och med relän av den sort jag använder har ökat markant i pris.

@BengaBang det rör sig om alla tre. Rena förfalskningar med usel kvalitet jämfört med original. Även avsiktligt felmärkta där man tar billigare krets inom samma kategori och märker om till en dyrare typ. T.ex en realtidsklocka som driver med 20 minuter per år märks om till en som bara driver 2 sekunder per år. De båda kan ingå i samma kategori och tillverkas av samma företag men köps upp och märks om av en tredje part och säljs som den dyrare typen.

Här kan du se en trevlig förfalskning https://www.sparkfun.com/news/364
Postar även uppföljning till första länken https://www.sparkfun.com/news/395

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Rörigaste texten jag har läst, handlar det om förfalskningar, kopior eller defekta kretsar?

Jag förstod det som att det är bland annat kopior och defekta kretsar som säljs som äkta vara = förfalskning

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Förfalskningar och defekta kretsar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Tyvärr så handlar det om allt skulle jag säga. Du kan råka få felaktiga kretsar om du köper något på spotmarknaden. Att den är felaktig kan betyda att den är antingen

• Förfalskad, dvs något helt annat med ny märkning

• Kopia, dvs försöker efterlikna originalet. YMMV med sådana. Huvudfunktionen är kanske OK, men en felmod följer inte den som finns i databladet, eller så är vissa egenskaper out of spec

• Defekta - Tillverkad som skulle kastas för att den inte klarade ett test efter produktion, men hamnar på marknaden av någon anledning

Nummer 2 är läskigast. Rena förfalskningar borde kritiska produkter märka i sin sluttestning, en defekt krets borde följa sitt datablad när defekten syns. Men kopiorna kan funka, tills de inte gör de och fallera på ett sätt som inte alls är väntat.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av BengaBang:

Precis som flera ovan förtydligat rör det sig om samtliga, och allt detta faller under förfalskningar. Detta iom att det säljs som något det inte är, oavsett om det rör sig om rena kopior, defekta kretsar eller gamla "återvunna" Men jag kikar på om jag kan göra det tydligare i texten!

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det som står i artikeln är felaktigt, men är det verkligen så vettigt att citera Falun Gong-sektens tidning Epoch Times?

Det är ett propagandaorgan som inte uppfyller kraven på att vara en seriös journalistisk publikation (enligt t.ex. Newsguard).

Finns det inga seriösa nyhetskällor som man rapporterar om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte att det som står i artikeln är felaktigt, men är det verkligen så vettigt att citera Falun Gong-sektens tidning Epoch Times?

Det är ett propagandaorgan som inte uppfyller kraven på att vara en seriös journalistisk publikation (enligt t.ex. Newsguard).

https://www.zdnet.com/article/the-global-chip-shortage-is-cre...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kina nu

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Det där verkar vara en mer opartisk sida som även redovisar var de får sina uppgifter ifrån. Sweclockers borde uppdatera sina källor och hänvisa till den artikeln istället.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har detta varit ett problem i över 10 år.

Förr tog man random IC kretsar från skroten och tog bort texten och printade ny på dem. Nu kanske man inte ens skickar något.

Detta är opportunister med låg moral från Kina och Afrika.

En annan vanlig moral i Kina är "what you see is what you get" och har man något att klaga över ska man snarare inte köpa än att förväntas vara en nöjd kund. Man har inga problem att tillverka produkter med brister eller små defekter.
Så detta är en stor skillnad i mindset. Sen några år tillbaka har de till och med Moral och Etik som ett ämne i skolan.
I slutändan är det väl respekt för andra människor som spelar roll... (och så klart finns det kinesiska personer med föredömlig moral också)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr har detta varit ett problem i över 10 år.

Förr tog man random IC kretsar från skroten och tog bort texten och printade ny på dem. Nu kanske man inte ens skickar något.

Detta är opportunister med låg moral från Kina och Afrika.

En annan vanlig moral i Kina är "what you see is what you get" och har man något att klaga över ska man snarare inte köpa än att förväntas vara en nöjd kund. Man har inga problem att tillverka produkter med brister eller små defekter.
Så detta är en stor skillnad i mindset. Sen några år tillbaka har de till och med Moral och Etik som ett ämne i skolan.
I slutändan är det väl respekt för andra människor som spelar roll... (och så klart finns det kinesiska personer med föredömlig moral också)

Har du någonsin stött på kinesiska turister? Absolut 0 respekt för omgivningen. Till en nivå att det blir skrämmande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

på senare delen av 90 talet var det vanligt med fejkade Pentium CPU, tex en 75Mhz CPU märktes om till en 90Mhz eller 90Mhz till 133Mhz osv.
Dessa kunde även dyka upp hos officiella Intel distributörer, då dessa ibland tvingades köpa från andra ställen än Intel PGA brist och stor efterfrågan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För ungefär en månad sedan hade mängden inrapporterade förfalskningar inte förändrats nämnvärt, men det väntas öka under årets gång.

Jag förstår inte den här meningen. Bygger artikeln på gissningar om att det kanske finns mer och kanske kommer bli mer förfalskningar eller har det faktiskt ökat?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Dumbullen:

Jag förstår inte den här meningen. Bygger artikeln på gissningar om att det kanske finns mer och kanske kommer bli mer förfalskningar eller har det faktiskt ökat?

Rätt glasklart?

Man samlar in rapporter (läs: rapport-A1) med jämna mellanrum angående antalet konfirmerade och inrapporterade fall av falska produkter. Nu kommer en färsk rapport (läs: rapport-B2, oberoende från A1) om att flera sådana kretsar är på väg att leta sig ut på marknaden, vilket rapport (A1) inte hunnit tagit med i sin statistik då den inte sammanställts inför nästa publikation än.

Eller om man ser på det såhär:
X rapporterar var 3.e månad hur många falska produkter som konfirmerats.
Y rapporterar nu att flera sådana produkter är på väg ut, men inget verifikation har gjorts (i slutprodukt/hos kund).

X har alltså inte hunnit tagit med Y än, då dessa inte har kunnat verifieras i en slutprodukt, alternativt att man inväntar nästa cykel för rapportering av samtliga förfalskningar fram tills dess att publikation planerats att göras.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

på senare delen av 90 talet var det vanligt med fejkade Pentium CPU, tex en 75Mhz CPU märktes om till en 90Mhz eller 90Mhz till 133Mhz osv.
Dessa kunde även dyka upp hos officiella Intel distributörer, då dessa ibland tvingades köpa från andra ställen än Intel PGA brist och stor efterfrågan.

Vet inte om det fortfarande är så, men rätt nyligen var det vanligt att man fick omdöpta grafikkort om man köpte på ex Wish. Man trodde det var ett GTX 1060 men i verkligheten fick man ett omdöpt GTX 450 eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet inte om det fortfarande är så, men rätt nyligen var det vanligt att man fick omdöpta grafikkort om man köpte på ex Wish. Man trodde det var ett GTX 1060 men i verkligheten fick man ett omdöpt GTX 450 eller liknande.

Jo tack, kommer ihåg den här videon från LTT:

Samtliga kort rapporterades som FAKE av hardware info eller vilket program som nu användes.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Mycket oönskat som spridits från Kina på senaste tid!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

alla tre är det

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Iskra:

Skrivet av Iskra:

Ja, precis. Det där verkar vara en mer opartisk sida som även redovisar var de får sina uppgifter ifrån. Sweclockers borde uppdatera sina källor och hänvisa till den artikeln istället.

Ni har båda två helt rätt. Jag letade fram den artikel de refererar till, vilken trots maskinöversättning självklart var något mer nyanserad. Det var en total miss från min sida och jag har korrigerat artikeln därefter & kompletterat Economic Observer är visserligen en inhemsk nyhetskälla, men inte av samma problematiska typ som Epoch Times.

Tack för att ni uppmärksammade detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Här kan du se en trevlig förfalskning https://www.sparkfun.com/news/364
Postar även uppföljning till första länken https://www.sparkfun.com/news/395

Hm, nu fick du mig till att kolla genom mina 100 tals Arduino Nano boards som kommer med just dom MCU'er som det hänvisas till i den 10-11 åriga gamla artikeln hos sparkfun. Mina Arduinos är nog ca. 5-3 år gamla, och fonten på chipsen varierar något (från fet till tunn), men när jag testar dem vid att ladda upp sketches åt dem verkar dom funka bra...

Men jo, de var ju löjligt billiga från Kina den gång, det var därför jag köpte så många, så jag hade lite att leka med i några decennier framåt. Kostade ca 10-16 kr. per styck inkl. frakt. Kan inte se vad för fel det är på dom, hittar ingen fel än så länge...