Tips på bra Point & Click spel?

Permalänk
Medlem

På rak arm? Det mesta från Lucas Arts.
Monkey Island
Grim Fandango
Sam & Max etc etc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Black Mirror spelen är galet bra, då pratar jag om de äldre. Inte rebooten som kom för en par år sen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de nämnts här i tråden men jag spelade Indiana Jones Fate of Atlantis och The Last Crusade samt Simon the Sorcerer och minns dem med värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Om de inte redan har nämnts.

The dig
Technobabylon
Shardlight
Nightlong: Union City Conspiracy

Äntligen, där kom den!
Nightlong: union city är rent guld!

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Medlem

Dungeon siege II, kanonspel.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Kolla gärna gog.com (goodoldgames) där gör dom om gamla spel så dom e möjliga att spela på nyare OS och maskiner, vad jag förstått. Samt nya spel säljs där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Det har ju kommit en uppföljare till Beneath a steel sky; Beyond a steel sky.

Whaaaat!!!😲😲😲😲😲😲🙌
Måste genast köpas

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Kan rekommendera The Room serien:
https://store.steampowered.com/bundle/20773/The_Room_Collecti...

Point & Click spel, hjärngympa och lite mysterium.
Storyn är väl inget man tänker på dock, fullt fokus var att försöka lista ut alla pussel.

3:an och 4:an var bäst i serien enligt mig.

Hur är systemkraven på dessa? Skulle inbyggd Intelgrafik funka på en modern Laptop tro?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Kan rekommendera The Room serien:
https://store.steampowered.com/bundle/20773/The_Room_Collecti...

Point & Click spel, hjärngympa och lite mysterium.
Storyn är väl inget man tänker på dock, fullt fokus var att försöka lista ut alla pussel.

3:an och 4:an var bäst i serien enligt mig.

Jag älskade ettan men gav upp på tvåan då jag tyckte det blev för mycket trial and error. Men du säger ju att trean och fyran är bäst, kanske man borde fortsätta...?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera alla som vill testa nyare peka-och-klicka och som inte är rädd för att testa på något mörkt och deppigt spel att köra igenom The Cat Lady.
Definitivt ett spel med brister men med en väldigt vacker historia som samtidigt är väldigt mörkt och surrealistiskt i tonen.
https://www.gog.com/game/the_cat_lady

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Ser inte att någon nämnt Operation Stealth, det är ju en gammal guldklimp!

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Om man har barn eller bara vill ha lite nostalgi trip till sin egna barndom (iaf min) så är ju Rosa Pantern spelen underbara om man kan få tag på dom.

Minns att det gjordes två kanske finns mer?
Resa på egen risk och Hokus Pokus Panter.

Permalänk
Skrivet av Meizter:

Kolla gärna gog.com (goodoldgames) där gör dom om gamla spel så dom e möjliga att spela på nyare OS och maskiner, vad jag förstått. Samt nya spel säljs där

LTT gav ju nyligen bort en dator med alla GOG spelen installerade. Kolla den videon, han testar även många gamla spel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Unavowed är ett av dom absolut bästa som släppts dom senaste tjugo åren, och släpptes igen idag till Switch.

Permalänk
Medlem

Tex murphy alla spel
Gabriel knight alla spel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag ser att Toonstruck inte är nämnt i denna tråd, det är ett fint välgjort spel som funkar i ScummVM så som många peka och klicka spel gör idag. Toonstruck ska ha varit väldigt dyrt att utveckla och gick aldrig med vinst har jag läst någon gång.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om denna Let's play, spelet är så himla dåligt att man skrattar xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

Day of the tentacle har nämnts av en del tidigare, men ingen har nämnt dess föregångare: Maniac Mansion. Även det en klassiker fyllt av humor och kluriga problem.

Maniac Mansion är dessutom inkluderat i Day of the Tentacle, man kan spela det genom att använda Weird Eds dator.

Och eftersom alla andra av mina favoritspel redan nämnts så kan jag väl dra till med Hugo's House of Horrors. Det är nog egentligen inte ett särskilt bra spel, men väldigt nostalgiskt för mig.

Permalänk

Kathy Rain

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags för en sammanställning av alla tips i tråden.

Skrivet av Ragnvlad:

Hur är systemkraven på dessa? Skulle inbyggd Intelgrafik funka på en modern Laptop tro?!

Jag skulle tro det då minimum kraven inte är så höga.
Jag spelar pek och klick spel på min laptop med APU men inte testat dessa spelen men denna typen av spel brukar fungera på en laptop och är inte beroende av höga fps.

Citat:

Systemkrav
Minimum:
OS: Windows 7 or higher
Processor: 2.8 GHz Dual Core Processor
Minne: 4 GB RAM
Grafik: Video card with 1024MB of VRAM
DirectX: Version 11
Lagring: 10 GB ledigt utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Det har ju kommit en uppföljare till Beneath a steel sky; Beyond a steel sky.

What verkligen? Beneath a steel sky är riktigt bra.

Skulle vilja passa på att tipsa om Torin's Passage. Gammalt spel av Sierra, och jag tror det är rätt okänt. Det har en hel del humor i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

LTT gav ju nyligen bort en dator med alla GOG spelen installerade. Kolla den videon, han testar även många gamla spel.

Har nog missat vad LTT är, vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Har nog missat vad LTT är, vad är det?

https://youtu.be/AZNLCzL1WAg

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kom igen folket, lägg ner det här med LMGTFY-länkar.

Antingen så är man hjälpsam och trevlig eller så låter man bli att skriva

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Har nog missat vad LTT är, vad är det?

Linus Tech Tips, kanadensisk youtube-kanal

Permalänk
Medlem

Vart själv frälst i point and click äventyrsspelen som ung, och spelade igenom de mesta jag kunde hitta på den tiden.
Ett gäng av mina favoriter och de jag har mest minnen ifrån är:

The Dig
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Grim Fandango
Torin's Passage
The Curse of Monkey Island(Monkey island 3)
Toonstruck
Blade Runner
Snatcher(Ifrån Sega MegaCD)
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Beneath a steel sky
Full Throttle
Prisoner of Ice
Phantasmagoria

Har själv kvar en del av dessa i original utgåva. Roligast är nog Fate of Atlantis som är i en så kallad Big box variant för både AMIGA och PC. The Dig, Toonstruck och så även The Curse of Monkey Island ligger i vanliga CD fodral, men vill minnas att dessa också kom i Big boxes men som försvunnit genom åren tyvärr. Men som många i tråden redan skrivit, så finns de flesta att hitta digitalt idag. Fullt Throttle Remastern och Grim Fandango Remastern kan jag varmt rekommendera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Linus Tech Tips, kanadensisk youtube-kanal

Tack för det, ska kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Verkligen!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Efter att ha läst lite i tråden här slog jag till på Deponia på Steam. Kostade näst intill ingenting ju😊

Sen idag scrollade jag igenom mitt bibliotek på Epic för att se om där fanns nåt som frugan kanske skulle gilla, vad hittar jag då om inte Deponia the complete Journey 🤦🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Just nu skänker GOG bort både Syberia och Syberia 2. Så är man sugen på två riktigt bra peka-och-klicka-äventyr så ska man passa på att klicka hem dem innan lördag klockan 15:00.