Jag har tittat på de lagar som infördes 2018 och 2019.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-13-nya-lagar-som-bo...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-de-nya-lagarna-som-...
Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer att alla nya lagar används för helt andra syften.
IPRED var väl visserligen tänkt att användas just för att upphovsrättsinnehavare - eller dess företrädare skulle kunna jaga fildelare genom att begära ut information från ISPs - istället för att polisen skulle göra det. Så på sätt och vis har det väl använts som tänkt. Men ja - det finns helt klart ett element i det hela att "förlikningsbreven" skickas ut som spam vilket knappast har varit tanken.
Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.
Om du tittar på vad nyheten faktiskt säger:
I april 2021 presenterades ett förslag om en provisorisk överenskommelse där Europeiska rådet och EU-parlamentet tillåter elektroniska kommunikationstjänster att genomsöka och radera användares material för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online. Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.
Notera de fetmarkerade orden. Tillåter och får.
Privata företag FÅR NU LOV ATT PÅ EGET BEVÅG granska denna typ av material OM DE SJÄLVA VILL.
Företag fick alltså inte enligt EUlagar granska det här själv innan om de så själva ville göra detta - tack vare att EUs integritetsskydd i lag är så pass starkt.
Märk väl att privata företag har dessa rättigheter även utanför EU. Vad EU däremot har är lagar som ger utökat integritetsskydd jämte många andra.
Om man vill försöka sig på ett exempel här så kanske man kan jämföra det med att privata företag i världen i övrigt FÅR läsa igenom allas kommunikation för att leta knark om de så önskar. Det får företag däremot fortfarande INTE göra i EU på eget bevåg. Just för att integritetsskyddet är bättre inom EU.
Det här är tänkvärt!
Exempelvis då direktivet om integritet och elektronisk kommunikation:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...
Ett annat exempel är GDPR. Återigen värnar EU om personlig integritet.
Ja EU har även givit Sverige bakläxa angående datalagringen som våra ISPer utför. Att den är för långtgående och integritetskränkande. Svensk lag duger inte här.
Så om integritetsskydd är av intresse så har det faktiskt varit gynnsamt att vara med i EU senaste åren.
Det här är också tänkvärt. Faktiskt alltså.
Alltså även om man nu gör ett undantag för barnporrssökning i det extra utökade integritetsskyddet. Betänk att det där extra utökade integritetsskyddet inte finns alls i många andra länder.
--------------------------------------------
Jag ser faktiskt inte nå problem med nuvarande upplägg. Önskar ett privat företag så som MS att spana efter barnporr i sina egna tjänster så tycker jag nog att de ska få lov att göra så också. För en bättre värld. Om de så själva önskar.
Det ser jag som fullt rimligt att ge den möjligheten för företag att välja att göra såhär.
Så jag är i linje med de politiker som röstat för här. Det låter vettigt.
Vad som däremot ser problematiskt ut är väl framtida förslag på att göra det obligatoriskt. Som nyheten tar upp blir det väldigt snårigt att tvinga all kommunikation att ha bakdörrar. Det blir en helt annan frågeställning då.
Aja, än är vi inte där. Och problemet har knappast gått obemärkt förbi så jag tror väl inte det blir något av det.