Permalänk
Medlem

Dags för ny laptop, ca 13"

Det börjar bli dags att köpa en ny laptop för att ersätta min XPS från 2015, men jag har ingen aning om vad man ska satsa på.

Är ute efter en ny laptop runt 13", gärna ryzen om möjligt och 16gb minne, alternativt möjlighet att klämma i mer i efterhand (Vet dock att det brukar vara lött snarare än slottat på 13"). Lättare spelande kan förekomma på den, men ett vettigt tangentbord, rejäl touchpad och en stabil stomme (eller vad man ska säga) känns viktigare för mig.

Pekskärm och 16:10 är nice, men inget krav.
Budget ligger på max 15, men runt 10 vore trevligt.

Någon som har några förslag? En ny XPS är ju ett alternativ, men vad kan det finnas för alternativ?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en surface laptop 4, ryzen med 8gb minne(lött minne), pekskärm, rejält hölje. Bra tgt-bord/touchpad.

Jag är nöjd men använder bara datorn som klient, gör inga cpu/grafik intensiva på denna dator.
Det enda som jag var missnöjd med var win10 home, så ominstallerade till pro för ~300:- för att få bitlocker.

Inom din budget.

För privat bruk så tycker jag XPS13 är för dyr, har dock haft åtskilliga genom jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Det börjar bli dags att köpa en ny laptop för att ersätta min XPS från 2015, men jag har ingen aning om vad man ska satsa på.

Är ute efter en ny laptop runt 13", gärna ryzen om möjligt och 16gb minne, alternativt möjlighet att klämma i mer i efterhand (Vet dock att det brukar vara lött snarare än slottat på 13"). Lättare spelande kan förekomma på den, men ett vettigt tangentbord, rejäl touchpad och en stabil stomme (eller vad man ska säga) känns viktigare för mig.

Pekskärm och 16:10 är nice, men inget krav.
Budget ligger på max 15, men runt 10 vore trevligt.

Någon som har några förslag? En ny XPS är ju ett alternativ, men vad kan det finnas för alternativ?

13,3'' https://www.inet.se/produkt/1966126/lenovo-yoga-slim-7-13-3-r...
16:10, Ryzen 7, 16GB. Dock inte uppgraderbart minne.

14'' https://www.inet.se/produkt/1966123/lenovo-yoga-slim-7-pro-14...
16:10 med 90hz, Ryzen 9 (som också bör göra att du kan spela något enkelt på den), 16GB. Dock inte uppgraderbart minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Jag skaffade en surface laptop 4, ryzen med 8gb minne(lött minne), pekskärm, rejält hölje. Bra tgt-bord/touchpad.

Jag är nöjd men använder bara datorn som klient, gör inga cpu/grafik intensiva på denna dator.
Det enda som jag var missnöjd med var win10 home, så ominstallerade till pro för ~300:- för att få bitlocker.

Inom din budget.

För privat bruk så tycker jag XPS13 är för dyr, har dock haft åtskilliga genom jobbet.

Det där med 16gb minne eller uppgraderingsbart minne är ganska viktigt för mig då jag håller på med lite virtualisering, så tyvärr utgår en surface. En XPS13 är dyr, men byggkvaliteten gör det värt det för mig personligen.

Skrivet av Suffer1:

13,3'' https://www.inet.se/produkt/1966126/lenovo-yoga-slim-7-13-3-r...
16:10, Ryzen 7, 16GB. Dock inte uppgraderbart minne.

14'' https://www.inet.se/produkt/1966123/lenovo-yoga-slim-7-pro-14...
16:10 med 90hz, Ryzen 9 (som också bör göra att du kan spela något enkelt på den), 16GB. Dock inte uppgraderbart minne.

Den första där ser ju rätt trevlig ut! Den får jag nog allt gå och klämma lite på. Nummer två var inte heller helt fel, men den första ska nog räcka bra för mig!
Har du någon erfarenhet av någon av dem?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Samsung Sverige

Är det något särskilt som gör att du gärna vill ha AMD snarare än Intel?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det något särskilt som gör att du gärna vill ha AMD snarare än Intel?

Framförallt fler kärnor, men även det hela med att de faktiskt gått över till modernare tillverkningsteknik. De bör väl teoretiskt sett ha lägre strömförbrukning vilket kan leda till bättre batteritid, men den biten är bara spekulation från min sida

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Framförallt fler kärnor, men även det hela med att de faktiskt gått över till modernare tillverkningsteknik. De bör väl teoretiskt sett ha lägre strömförbrukning vilket kan leda till bättre batteritid, men den biten är bara spekulation från min sida

Har kikat runt lite efter valde min ThinkPad e14 g2 med 4700u som arbetsdagar att efterråt så har Intel kommit med tiger lake i typ hela sortimentet.
Det är då 4 kärnor med HT och deras integrerade xe grafik på 10nm och de verkade stå rätt tätt mot amd zen2 4000u som var ute då, bättre single core men färre kärnor, landar mot min 4700u i princip identiskt i multicore i slutändan. 4700u jar inte HT så bara 8 rena kärnor, 4800u har HT också ä så de kan ge en extra boost.
Nu har and också börjat komma med zen3 5000u (inte alla skews kör zen3 kan tilläggas). Men grafiken är fortfarande desamma mot 4000u om jag såg rätt.
Så att köra en senaste Intel 1165g7 eller vad de heter är inte dumt heller idag.

Edit i7-1185g7 verkar vara senaste Intel u prolle som topp enhet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Med risk för att kliva folk på tår här meeeen,

Har du kollat in Mac m1?
riktigt bra laptop om man inte ska ha den primärt till spel, även om det går spela en hel del på den.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hansar:

Har du kollat in Mac m1?
riktigt bra laptop om man inte ska ha den primärt till spel, även om det går spela en hel del på den.

Håller med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5643685

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

"lättare spelande" är ju relativt men jag hade tittat efter en laptop med 11th gen Tiger Lake med Intel XE grafik. Kanske en Razer Book 13 från Inet. Dock endast 16gb ram.

Alternativt nya XPS 15 med 3050 ti. Tror den har uppgraderings möjligheter på ram. Men då snackar vi förstås 20tkr.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jokkocze:

Anledningen till att jag frågar är att jag själv tycker att Samsung har två rätt intressanta datorer i just den klassen (13,3"). Men är det AMD som är ett hårt krav faller de bort. De har fått tämligen fina recensioner om Intel ändå är ett alternativ: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.751424/galaxy-book-pro-13

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har kikat runt lite efter valde min ThinkPad e14 g2 med 4700u som arbetsdagar att efterråt så har Intel kommit med tiger lake i typ hela sortimentet.
Det är då 4 kärnor med HT och deras integrerade xe grafik på 10nm och de verkade stå rätt tätt mot amd zen2 4000u som var ute då, bättre single core men färre kärnor, landar mot min 4700u i princip identiskt i multicore i slutändan. 4700u jar inte HT så bara 8 rena kärnor, 4800u har HT också ä så de kan ge en extra boost.
Nu har and också börjat komma med zen3 5000u (inte alla skews kör zen3 kan tilläggas). Men grafiken är fortfarande desamma mot 4000u om jag såg rätt.
Så att köra en senaste Intel 1165g7 eller vad de heter är inte dumt heller idag.

Edit i7-1185g7 verkar vara senaste Intel u prolle som topp enhet.

Datorn jag tipsat om ovan har en R7 5800U som är 8/16.

Skrivet av Hansar:

Har du kollat in Mac m1?

Står ut med folk som använder mac på jobbet och äger redan en sedan ett par år tillbaka. Väldigt mycket saker som inte fungerar så det är inget alternativ för mig och jag skulle nog hellre slänga pengarna på grillen än att köpa en till.
Försök få igång linux på en så ska du få se hur roligt det är med en nedlåst maskin.
(Sen är det väl ärligt talat lite principsak också, då jag inte tycker om apple som företag)

Skrivet av Gustenrocks:

"lättare spelande" är ju relativt men jag hade tittat efter en laptop med 11th gen Tiger Lake med Intel XE grafik. Kanske en Razer Book 13 från Inet. Dock endast 16gb ram.

Alternativt nya XPS 15 med 3050 ti. Tror den har uppgraderings möjligheter på ram. Men då snackar vi förstås 20tkr.

Integrerade grafiken i en ryzen eller (tydligen) en 11:e generationens intel räcker bra för mig. Storleken är viktigare då det framförallt är en maskin som används på resande fot.

Skrivet av Samsung:

Anledningen till att jag frågar är att jag själv tycker att Samsung har två rätt intressanta datorer i just den klassen (13,3"). Men är det AMD som är ett hårt krav faller de bort. De har fått tämligen fina recensioner om Intel ändå är ett alternativ: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.751424/galaxy-book-pro-13

Hårt krav är det inte, utan det är väl mer något som föredras. Ska kika på recensionen där lite mer noga.
Hade inte övervägt en samsungmaskin öht efter den jag hade för ett gäng år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jokkocze:

Det där med 16gb minne eller uppgraderingsbart minne är ganska viktigt för mig då jag håller på med lite virtualisering, så tyvärr utgår en surface. En XPS13 är dyr, men byggkvaliteten gör det värt det för mig personligen.

Den första där ser ju rätt trevlig ut! Den får jag nog allt gå och klämma lite på. Nummer två var inte heller helt fel, men den första ska nog räcka bra för mig!
Har du någon erfarenhet av någon av dem?

Jag har en liknande som denna, Lenovo Yoga men med Intel I7 - processor istället och den känns väldigt gedigen, smidig och trevlig. Jag har ingen aning om hur den klarar spel då jag använder den i jobbet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10