Permalänk
Medlem

Stock-kylare sitter fast, vad göra?

Mobo: Asus M5A78L-M LX3
Kylare: Stock
CPU: FX- 4320

*Bild för mer uppmärksamhet kommer när jag är hemma* //Eller inte

Roar mig med att försöka fixa (städa) en gammal dator och tänkte byta kylpasta samt tömma cpu-kylaren på damm.
Börjar nästan tro att jag använda superlim istället för kylpasta senaste gången för kylaren är omöjlig att rubba.

Normalt så brukar man kunna vrida kylaren några grader åt varje håll när den sitter hårt och efter några vrid så brukar den ge med sig och släppa. Nu så vägrar den att ens rotera lite.

Läst att man kan prova att köra datorn utan fläkten på kylaren ett tag för att sen snabbt stänga av och försöka ta bort den för att det skulle vara lättare om CPUn är väldigt varm så det är mitt nästa drag som jag ska prova ikväll om jag inte får något bra svar här innan.

Alla tips mottages tacksamt <3

Permalänk
Medlem

Värme och ta i mer

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

CPUn släppte aldrig taget om kylaren så till slut så åkte den med upp :/
Lite komiskt dock att det sen tog ytterligare tio minuter för att lyckas lossa den från kylaren, aldrig tidigare varit med om en processor som sugit sig fast så hårt vid en kylare förut.

Ser inte ut som att någon pin blev böjd så jag hoppas att den går att sätta tillbaka efter att allt är rengjort.

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan det vara bra att värma upp cpu:en som @Json_81 säger.
Kul att det löste sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I vissa fall kan det vara bra att värma upp cpu:en som @Json_81 säger.
Kul att det löste sig.

Testade att köra utan fläkt några minuter och då blev själva kylaren nästan så varm att jag inte kunde hålla i den.
Men det hjälpte inte för att få processorn att släppa tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

CPUn släppte aldrig taget om kylaren så till slut så åkte den med upp :/
Lite komiskt dock att det sen tog ytterligare tio minuter för att lyckas lossa den från kylaren, aldrig tidigare varit med om en processor som sugit sig fast så hårt vid en kylare förut.

Ser inte ut som att någon pin blev böjd så jag hoppas att den går att sätta tillbaka efter att allt är rengjort.

Hänt mig med vid 2 tillfällen att cpun råkat flyga med upp, men har inte vart några problem efteråt.

Blev dock väldigt orolig och började googla - och verkar ju inte vara helt ovanligt fenomen.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara smart att försöka "vrida" bort kylaren istället för att dra den rakt upp, i och med att vridmomentet kan få kylpastan att släppa utan att riskera att dra med hela processorn upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Ibland kan det vara smart att försöka "vrida" bort kylaren istället för att dra den rakt upp, i och med att vridmomentet kan få kylpastan att släppa utan att riskera att dra med hela processorn upp.

Det var så jag försökte göra men den satt så hårt att det inte gick att vrida något alls.
Även efter när kylaren var uppe så satt cpun så hårt fast att jag inte kunde få loss den utan att peta med ett vasst föremål och som tur var gick det bra