Permalänk
Medlem

Visual Studio supersegt!

Hejsan!

Nu har jag tröttnat på mitt lilla problem. Mitt Visual Studio är supersegt!
Om jag klickar mig in i menyer för att lägga till objekt. "Add->New Item" så tar det på riktigt 20-30 sekunder.
Det blir aldrig snabbare, oavsätt hur många gånger jag väljer att lägga till nya objekt i mitt projekt.

Samma sak med installation av NuGet. Det är nog till och med värre. Där får jag nog vänta några minuter i värsta fall.

Nytt Objekt: https://www.youtube.com/watch?v=87u47URENKw
NuGet: https://www.youtube.com/watch?v=VvQ01VS0jRo

Min dator:
TUF Gaming B550-PLUS
Ryzen 9 5900X 12-Core 24-Thread
32GB G.Skill 3200MHz
Samsung NVMe 970 EVO PLUS 1TB SSD
Corsair NVMe Force MP510 1TB SSD

Windows installerat I april och det var segt från dag 1. Jag multitaskar så det har fått vara, tills nu.

Mitt Visual Studio:
Microsoft Visual Studio Community 2019 Version 16.10.3
Inga extra plugins/extensions.

En log-fil finns här: MyVSLog.xml

Alla drivrutiner är uppdaterade och kontrollerade. Inga fel i enhetshanteraren.

Någon som har någon Idé på vad som kan vara boven eller en alternativ lösning?
Mycket uppskattat, ~N!

Fel VS version - Svengelska fix.
Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:

Mitt Visual Studio:
Visual Studio Community 2019 v4.8.04084
Inga extra plugins/extensions.

Visual Studio Community 2019 är på version 16.10.3.
Kan du verifiera att du har senaste versionen av IDEn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Visual Studio Community 2019 är på version 16.10.3.
Kan du verifiera att du har senaste versionen av IDEn?

Ber om ursäkt.
Jag skrev av fel version i en stressad situation. Var tvungen att sticka iväg.
Det jag skrev av var Microsoft .NET Framework version.

Visual studio är detta:
Microsoft Visual Studio Community 2019 Version 16.10.3

Posten är uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Det där såg verkligen inte roligt ut..
Har du samma problem i alla projekt, eller bara i ett specifikt projekt?

Med tanke på att det tar lång tid och datorn inte verkar göra särskilt mycket så känns det som att den väntar på något, t.ex försöker hämta något över nätverket och kanske får en timeout innan den går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Det där såg verkligen inte roligt ut..
Har du samma problem i alla projekt, eller bara i ett specifikt projekt?

Med tanke på att det tar lång tid och datorn inte verkar göra särskilt mycket så känns det som att den väntar på något, t.ex försöker hämta något över nätverket och kanske får en timeout innan den går vidare.

Det är ett generellt problem över alla projekt. C# Forms, Wpf, Unity... Alla är lika sega.
Allt kör från samma disk, NVMe SSD Samsung EVO 970 1TB. Inget är mappat över nätverket.

Jag är dock inne på samma spår med att det väntar på något. Jag vet dock inte hur jag ska felsöka för den biten och hitta felet.

Uppdaterade post med video på NuGet också. Ursäkta det gröna blinkandet som youtube lade till. Så är inte originalet.
NuGet: https://www.youtube.com/watch?v=VvQ01VS0jRo

Permalänk
Medlem

Kan du navigera dit du installerat VS och se att du har alla templates installerade lokalt?

%ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ProjectTemplates\<Language>\<Locale ID>

%ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ItemTemplates\<Language>\<Locale ID>

Har du samma problem du om gör en Console app i .NET Core 3.1 eller .NET 5 (alltså inte .NET Framework)?

Annars rekommenderar jag att du skriver i officiella forumet, större chans att du får hjäp där.
https://developercommunity.visualstudio.com/home

Permalänk

Några saker du kan testa.
1) Kör en Repair på din visual studio installation.
2) Återställ VS inställningarna. Kör devenv /ResetSettings från cmd.
3) Logga och felsök via devenv /log "%USERPROFILE%\MyVSLog.xml" från cmd.

Annars skulle jag rekommendera att du använder "Report a problem" direkt från Visual Studio.
https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/ide/how-to-repo...
https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/ide/how-to-incr...

Permalänk
Medlem

Har samma problem. De uppstod när jag bytte från 2017 till 2019. Ska dubbelkolla att vissa templates inte ligger på moln-disken (företaget kör onedrive för %users%), bra tips.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kan du navigera dit du installerat VS och se att du har alla templates installerade lokalt?

%ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ProjectTemplates\<Language>\<Locale ID>

%ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ItemTemplates\<Language>\<Locale ID>

Har du samma problem du om gör en Console app i .NET Core 3.1 eller .NET 5 (alltså inte .NET Framework)?

Annars rekommenderar jag att du skriver i officiella forumet, större chans att du får hjäp där.
https://developercommunity.visualstudio.com/home

  • %ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ProjectTemplates\<Language>\<Locale ID>

Där kan jag enbart hitta en mapp som heter "SharedProject".

  • %ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ItemTemplates\<Language>\<Locale ID>

Där hittar jag dessa mappar:

  1. AppConfigInternal

  2. AppManifestInternal

  3. AssemblyInfoInternal

  4. ResourceInternal

  5. SettingsInternal

Jag ser flertal filer och en med ".vstemplate" i vardera mappar.
Jag vet inte hur det ska se ut eller vad jag letar efter men jag antar att jag saknar många filer lokalt och det hämtas varje gång, därav tiden?

Samma genom alla projekt. .NET Framework eller Core.

Tack!

Skrivet av zoomster2:

Några saker du kan testa.
1) Kör en Repair på din visual studio installation.
2) Återställ VS inställningarna. Kör devenv /ResetSettings från cmd.
3) Logga och felsök via devenv /log "%USERPROFILE%\MyVSLog.xml" från cmd.

Annars skulle jag rekommendera att du använder "Report a problem" direkt från Visual Studio.
https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/ide/how-to-repo...
https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/ide/how-to-incr...

Jag gjorde en återställning via installer.
Jag har gjort återställning av inställningarna.

Gjorde en felsökning där jag startade ett projekt.
Öppnade nytt objekt dialogen. Stängde.
Öppnade NuGet dialogen, tabbade till browse. Stängde.
Stängde sedan programmet.
En xml-fil finns här: MyVSLog.xml

Skrivet av talonmas:

Har samma problem. De uppstod när jag bytte från 2017 till 2019. Ska dubbelkolla att vissa templates inte ligger på moln-disken (företaget kör onedrive för %users%), bra tips.

OneDrive är avinstallerat och jag använder mig inte utav någon annan molntjänst.
Tog friheten att kontrollera OneDrive mappen och den var ändå tom. Tack!

Permalänk
Medlem

Har du lagt till någon kass nuget-source?

%appdata%\nuget\nuget.config

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Har du lagt till någon kass nuget-source?

%appdata%\nuget\nuget.config

Inte något jag gjort manuellt. Den ser ut så här:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
<packageSources>
<add key="nuget.org" value="https://api.nuget.org/v3/index.json" protocolVersion="3" />
</packageSources>
</configuration>

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:
  • %ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ProjectTemplates\<Language>\<Locale ID>

Där kan jag enbart hitta en mapp som heter "SharedProject".

  • %ProgramFiles(x86)%\Microsoft Visual Studio\2019\<edition>\Common7\IDE\ItemTemplates\<Language>\<Locale ID>

Där hittar jag dessa mappar:

  1. AppConfigInternal

  2. AppManifestInternal

  3. AssemblyInfoInternal

  4. ResourceInternal

  5. SettingsInternal

Jag ser flertal filer och en med ".vstemplate" i vardera mappar.
Jag vet inte hur det ska se ut eller vad jag letar efter men jag antar att jag saknar många filer lokalt och det hämtas varje gång, därav tiden?

Din första bör du ha projektmallar beroende på vilka features du har installerat.
Dessa kommer du åt i Visual Studio via Tools > Get tools and features. Det är t.ex. templates för att skapa en webb appar, console appar etc.

Du bör ha många fler mallar i ItemTemplates än det där.
Jag har t.ex. mappar för CSharp, AspNetCore, JavaScript och Web.

Öppna Visual Studio som administratör.
I Visual Studio, Ctrl + Ö eller Tools > Command Line > Developer Powershell.

Navigera till din IDE (byt ut till din path)

cd 'C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Professional\Common7\IDE'

Kör följande

devenv /installvstemplates

Därefter (kanske inte behövs)

devenv /resetsettings

Permalänk
Vila i frid

För egen del är det Microsoft Security Essentials/Windows Defender som spökar med Studio. Lär stänga av realtids-scanningen för att slippa blir sittandes med armarna i kors (mellan 30 - 60 sekunder) titt som tätt, speciellt vid uppstart. Rackarns irriterande. Har inte fördjupat mig i ämnet utan bara noterade att en avslagen realtids-scanning gjorde att jag slapp vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För egen del är det Microsoft Security Essentials/Windows Defender som spökar med Studio. Lär stänga av realtids-scanningen för att slippa blir sittandes med armarna i kors (mellan 30 - 60 sekunder) titt som tätt, speciellt vid uppstart. Rackarns irriterande. Har inte fördjupat mig i ämnet utan bara noterade att en avslagen realtids-scanning gjorde att jag slapp vänta.

Lägger alltid in VS kataloger och processer som undantag i Defender för att slippa det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat lite problem med självaste OS så det kommer att bli en "fresh install" imorgon, för att göra det snyggt och korrekt.

Tyvärr har inget av alternativen varit lösningen hittils.
Jag återkommer imorgon efter att burken är blåst och ger en uppdatering ang problemet.

Tack för alla era inlägg!

Permalänk

Annars kan du pröva att lägga till undantag för din projekt mapp i Windows Defender (antivirus delen) eller i motsvarande AV ifall du använder något annat. Gör lite skillnad, kanske inte 20-30 sekunders bättring.

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt samma problem. Löste det dock aldrig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Annars kan du pröva att lägga till undantag för din projekt mapp i Windows Defender (antivirus delen) eller i motsvarande AV ifall du använder något annat. Gör lite skillnad, kanske inte 20-30 sekunders bättring.

Det är en av anledningarna till varför jag gör en ny OS install imorgon.

Defender kommer jag inte åt, Windows Security är helt blank... "styrs av systemadministratör" står på andra håll i windows.
Windows update, som jag för övrigt körde för någon dag sedan, går inte att använda heller.
"Error Encountered" - There were some problems installing updates, but we'll try again later. If you keep seeing this and want to search the web or contact support for information, this may help: (0x80070057)

Annars fungerar windows fint. Inga konstigheter utöver.

Är i full fart att göra backups. Imorgon när jag vaknar blåser jag windows och installerar på nytt.

Problemet med VS uppstod direkt efter tidigare OS install så, jag uppdaterar efter install imorgon/idag.

Tack!

Skrivet av Cenorida:

Jag har haft exakt samma problem. Löste det dock aldrig.

Mycket tråkigt att höra.. Vore riktigt nice om du bara gled in med korrekt svar och en lösning på allt! En annan gång

Permalänk
Medlem

Har samma problem både hemma och på kontoret. Har kolleger som upplever samma sak. Känns som att detta tyvärr är något som blivit sämre eller har förmåga att uppstå oftare nu än förr.

Ska även jag testa en ominstallation av Windows, men det är något man drar sig för.

Permalänk
Medlem

hoppas det löser sig med fräsh installation av win 10. Själv har jag typ aldrig problem med VS2019(enterprise). Bytte precis 2st laptops här hemma och gjorde nya VS2019 installationer - o det gick galant o VS2019 är snabbare än någonsin nu när jag kör allt från nya NVME diskar.

Men som sagt, om underliggande OS är mysko, så kan nog VS lida oxo!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Efter ominstallation existerar inte problemet längre. Visual Studio är nu snabbt och effektivt åter igen.

Hoppas de andra som kommenterat själva hittar en lösning samt personerna/kollegorna de känner med liknande problem!

Tack alla som har kommenterat och försökt hjälpa till!
Mvh, Victor.

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig för dig.

Jag kom precis ihåg att jag hade liknande problem med nuget för ett par år sedan, men bara när jag kopplade upp mig med telenors så kallade mobila bredband.
Om problemet låg i datorn, routern eller hos telenor har jag tyvärr ingen aning om. Men jag kunde lösa det genom att alltid köra genom NordVPN, då var det inga problem.
Kanske kan det hjälpa någon annan som har liknande problem.