Hur låta flera personer komma åt samma mejladress? (brf-styrelse)
Hej,
Jag har precis blivit styrelseordförande i en bostadsrättsförening och vi har lite bekymmer med hur vi ska hantera styrelsens mejladress. Kanske finns det någon klok här på Sweclockers som har tips på hur vi kan göra? Det som är önskemålet är:
1. Att alla styrelsemedlemmar har åtkomst till/får mejlen som kommer in till styrelseadressen.
2. Att alla styrelsemedlemmar vid behov kan skicka mejl från den adressen.
Vi har idag mejlkonto (och hemsideshosting antar jag, har inte hunnit undersöka närmare vad vi faktiskt pröjsar för) från Loopia, med access via gmail. Lösningen hittills har varit att alla styrelsemedlemmars privata mejladresser har legat inlagda i en grupp, med automatisk vidarebefordran av alla inkommande mejl till den gruppen. Det funkade bra fram till nyligen, då vi upptäckte att vissa mejl inte kom fram till alla (här kan det dock vara befogat med funderingar kring enskilda ledamöters digitala kompetens kring spamfilter m.m.). Alla har också kunnat logga in direkt på styrelsemejlen helt enkelt genom att alla har tillgång till kontots lösenord. Det sistnämnda sätter dock Googles tvåfaktorsverifiering till stor del stopp för, när nya medlemmar tillkommer eller nya enheter ska loggas in. Vad jag vet går inte tvåfaktorsverifieringen att stänga av?
Jag har försökt fatta vad som krävs för att kunna använda "gemensam inkorg" i gmail, men blir inte klok på om det skulle förutsätta att man sätter upp ett mejlkonto för varje styrelsemedlem (typ bosse@brfhoppborgen.se), så att de därmed tillhör "organisationen"? Eller kan man lägga till deras egna adresser som tillhörandes "organisationen"? Kräver en sådan lösning med gemensam inkorg att man skaffar Google workspace (vilket kostar pengar)?
Plan B är att lägga upp lösningen med gruppen beskriven ovan på nytt och hoppas att det börjar funka igen av ren magi, och att vi får skippa att alla ska kunna komma åt att svara på mejl med styrelseadressen som avsändare.
All input på detta tas tacksamt emot!