Hur låta flera personer komma åt samma mejladress? (brf-styrelse)

Permalänk
Medlem

Hur låta flera personer komma åt samma mejladress? (brf-styrelse)

Hej,

Jag har precis blivit styrelseordförande i en bostadsrättsförening och vi har lite bekymmer med hur vi ska hantera styrelsens mejladress. Kanske finns det någon klok här på Sweclockers som har tips på hur vi kan göra? Det som är önskemålet är:

1. Att alla styrelsemedlemmar har åtkomst till/får mejlen som kommer in till styrelseadressen.
2. Att alla styrelsemedlemmar vid behov kan skicka mejl från den adressen.

Vi har idag mejlkonto (och hemsideshosting antar jag, har inte hunnit undersöka närmare vad vi faktiskt pröjsar för) från Loopia, med access via gmail. Lösningen hittills har varit att alla styrelsemedlemmars privata mejladresser har legat inlagda i en grupp, med automatisk vidarebefordran av alla inkommande mejl till den gruppen. Det funkade bra fram till nyligen, då vi upptäckte att vissa mejl inte kom fram till alla (här kan det dock vara befogat med funderingar kring enskilda ledamöters digitala kompetens kring spamfilter m.m.). Alla har också kunnat logga in direkt på styrelsemejlen helt enkelt genom att alla har tillgång till kontots lösenord. Det sistnämnda sätter dock Googles tvåfaktorsverifiering till stor del stopp för, när nya medlemmar tillkommer eller nya enheter ska loggas in. Vad jag vet går inte tvåfaktorsverifieringen att stänga av?

Jag har försökt fatta vad som krävs för att kunna använda "gemensam inkorg" i gmail, men blir inte klok på om det skulle förutsätta att man sätter upp ett mejlkonto för varje styrelsemedlem (typ bosse@brfhoppborgen.se), så att de därmed tillhör "organisationen"? Eller kan man lägga till deras egna adresser som tillhörandes "organisationen"? Kräver en sådan lösning med gemensam inkorg att man skaffar Google workspace (vilket kostar pengar)?

Plan B är att lägga upp lösningen med gruppen beskriven ovan på nytt och hoppas att det börjar funka igen av ren magi, och att vi får skippa att alla ska kunna komma åt att svara på mejl med styrelseadressen som avsändare.

All input på detta tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem

Nu vet vi inte om detta är en förening med 10 medlemmar eller 500+ medlemmar, vilket gör skillnad i betalningsvilja.
Är ni en större förening skulle jag rekommendera att ni faktsikt betalar för en tjänst google eller microsoft är två exempel, men finns massor av företag som hanterar epost (och gdrive/onedrive moln lössningar).

Det blir då enklare att separera mellan förening och privata mail, samt att när en styrelsemedlem lämnar så kan ni stänga av den epostadressen.
Annars riskerar ni att få mail angående styrelseuppdrag till er privata mail i många år efter att ni lämnat, samt att det är enklare att stänga av ett konto än att be en medlem ta bort all infomration gällande styrelsen i sin privata maillåda.

Google workspace kostar pengar vad jag vet. Då kan man "deligera" en epostadress till flera så andra kan läsa och skicka från samma adress.

Är ni på mindre budget så gör en mailadress, tex brfstrumpan@gmail.com och alla använder samma inloggning och lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nu vet vi inte om detta är en förening med 10 medlemmar eller 500+ medlemmar, vilket gör skillnad i betalningsvilja.
Är ni en större förening skulle jag rekommendera att ni faktsikt betalar för en tjänst google eller microsoft är två exempel, men finns massor av företag som hanterar epost (och gdrive/onedrive moln lössningar).

Det blir då enklare att separera mellan förening och privata mail, samt att när en styrelsemedlem lämnar så kan ni stänga av den epostadressen.
Annars riskerar ni att få mail angående styrelseuppdrag till er privata mail i många år efter att ni lämnat, samt att det är enklare att stänga av ett konto än att be en medlem ta bort all infomration gällande styrelsen i sin privata maillåda.

Google workspace kostar pengar vad jag vet. Då kan man "deligera" en epostadress till flera så andra kan läsa och skicka från samma adress.

Är ni på mindre budget så gör en mailadress, tex brfstrumpan@gmail.com och alla använder samma inloggning och lösenord.

Tack för input! Bra poäng om att kunna "strypa kranen" när någon slutar i styrelsen, hade inte hunnit tänka så långt. Billigaste varianten av Google Workspace verkar landa på ca 6000 kr/år för oss, och vi har råd att pröjsa lite. Handlar i så fall mest om att övertyga övriga i styrelsen om att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Om ni har er domän på gmail idag borde inte förening ha google workspace redan? När jag kollade på det så var man tvungen att betala för 5st adresser oavsett om man använde de eller inte.

Ett alternativ är att plocka bort googles skydd, även om jag vet att de gärna slår på det igen om de upptäcker suspekt aktivitet. Då kan alla logga in och läsa.

Alternativet är att alla får dels en egen mejl-adress i google. Antingem med namnet, eller rollen. Så att ordföranden alltid är ordforande@. Sedan har man en gemesam brevlåda som alla kan öppna från sin inloggning, dvs. inga delade lösenord.

Problemet jag ser det med en extra e-postadress är att man måste läsa även den. Blir ju oftast inga problem om man lägger in den i telefonen, för då kommer notiser. Men annars kan det säkert gå en vecka eller mer tills man läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aziru:

Tack för input! Bra poäng om att kunna "strypa kranen" när någon slutar i styrelsen, hade inte hunnit tänka så långt. Billigaste varianten av Google Workspace verkar landa på ca 6000 kr/år för oss, och vi har råd att pröjsa lite. Handlar i så fall mest om att övertyga övriga i styrelsen om att det är värt det.

Förutom fördelen att gamla medlemmar inte får mail så kan man sedan ha en default låda hos vissa tjänster där exempelvis mail då till gamla adressen som inte finns iaf går, därav går inget förlorat efter om den mailen är registrerad någonstans.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det är bra att ha en generell mailadress, typ styrelsen@brf/gmail.
Då kan ni ha myndighetsmail och liknande till en mail som är oberoende av om folk slutar.
Men otroligt bra om reklam och liknande hamnar i mer "privata" maillådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om ni har er domän på gmail idag borde inte förening ha google workspace redan? När jag kollade på det så var man tvungen att betala för 5st adresser oavsett om man använde de eller inte.

Ett alternativ är att plocka bort googles skydd, även om jag vet att de gärna slår på det igen om de upptäcker suspekt aktivitet. Då kan alla logga in och läsa.

Alternativet är att alla får dels en egen mejl-adress i google. Antingem med namnet, eller rollen. Så att ordföranden alltid är ordforande@. Sedan har man en gemesam brevlåda som alla kan öppna från sin inloggning, dvs. inga delade lösenord.

Problemet jag ser det med en extra e-postadress är att man måste läsa även den. Blir ju oftast inga problem om man lägger in den i telefonen, för då kommer notiser. Men annars kan det säkert gå en vecka eller mer tills man läser.

Vi har domänen hos Loopia såvitt jag vet, men det går att logga in på (den gemensamma) mejladressen bland annat genom gmail.com. Då verkar googles säkerhetsfunktioner tillämpas, även om det kanske inte funkar exakt som för ett "rent" gmail-konto (googles hjälpsidor verkar till exempel inte riktigt stämma överens med vad jag kan se i inställningarna för den mejladressen). Men att helt stänga av googles skydd känns lite läskigt, rätt vad det är kommer man önska att det hade varit påslaget... Att saker ska bli liggande olästa ett tag är jag inte jättebekymrad över, mer akuta ärenden om kåken kan våra medlemmar vända sig direkt till fastighetsskötare med. Och ordförande och kassör bör väl hålla lite bättre koll på mejlen oavsett. Tack för input!

Permalänk
Inaktiv

Exchange (Microsoft 365) och skapa varsitt konto där sedan skapar ni en delad brevlåda.
Snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört via microsoft istället, vet inte om ni har en adkontrollant/domänkontrollant(active directory).

Därefter så tecknar ni ett abbonemang hos microsoft, behöver inte vara dyrt för få användare & installerar en programvara från Microsoft som synkar upp alla ad objekt till Azure ad eller skapa dom direkt i azure ad.

Sedan är det bara att skapa en delat korg & göra alla till medlemmar av denna inkorg.

Så de flesta lite större företag kör.

Annarshar jag nog inte så stor koll.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att delegera gmail utan att köpa workspace
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.689282/delegera-gmail

Vi kör så idag i vår brf, kombinerat med vidarebefodring till ledamöternas privata mail.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem