Varning för New World + FTW3 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad var det för slags artefakter? Jag har ett 3090 Gaming X TRIO så vill gärna veta hur jag kan sänka krämen den trycker ut så den drar mindre ström och volt.

Jag har ännu inte använt Unreal Engine 5 eftersom jag är för rädd att kortet skall brinna upp pga. för varma videominnen!

Ja msi gaming X är inte det bästa vram mässigt pga backplate i "plast". Sök på vram artifacts på google så ser du typ exakt hur det såg ut för mig. Rekommenderar att byta ut backplaten till något som inte är "plast". Tror dock inte det var värmerelaterat då rtx 3000 suprim har de sjukasta kylningen på både framsidan och backplaten.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Både 3080 och 3090 ligger otroligt högt runt mining, runt 100c vram dessa rullar dygnet runt i månader.
Att spelsessioner skulle lyckas gå varmare eller slita mera verkar orimligt.

Det är något som inte stämmer alls med detta "mystiska fel".

Känns mera som en dålig batch eller brister i strypningen som ska slå till innan det går för varmt om jag måste gissa på något.

kolla Bulldzoids video, han förklarar precis varför du kan döda ett kort som 3090 utan att gå över totala ström budgeten. Det fins 3st VRM för minnet, 6st för cache som ajg förstog det sedan majoritet för Vcore.

Hans teori var nog att då det renderar massa bilder som i princip inte innehåller nåt för GPU'n att göra så jobbar inte GPU'n så relativt hårt utan ganska lite, men cache/minneskontroller/minnes delen skyfflar MASSA data när det ska rendera tusentals bilder till frame bufferten och detta kan dra ohyggligt med ström.

Så hans teori var som jag förstog det är nog att det mer ligger på minnes/cache sidan som utsätts för extrema ström spikar bortom vad VRM delen klarar för dessa då den är mycket klenare enligt han än den för Vcore och att detta inte fångas upp i tid och skadar vrm delen.

Så då är det inte så relevant att en stor del av GPU'n inte gör nåt och inte drar nåt, som han säger i sin video, den vrm'en kan fortsätta fungera individuellt även om Cache eller minne VRM'en stänger ner sig pga OCP. OCh trots OCP skydd verkar korten ju ta skada som dödar dom så då är ju inte OCP skyddet bra nog som han säger.

Som sagt VRM delen är rätt komplex på 3090 då det är flera olika spänningar, minst 3st jag kommer på bara för gpu/ram från vad han nämde.

Så att konstanta laster som belastar allt jämt och inte går över totala störm budget fungerar utesluter inte överlast i andra senarion på specifika VRM'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lich9966:

Spelat nu två dager inga problem med 3090 Asus oc strix

sett många rapportera att det kortet verkar överleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lich9966:

Spelat nu två dager inga problem med 3090 Asus oc strix

Känns som att det är individer som suttit hemma och spelat Wow, Guild wars och Runescape på deras rtx 3080/90 och helt plötsligt så upptäcker de problemet när deras grafikkort används till 100%. Gddr6x är känt för att misslyckas.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Såg att nån annan nämnde det tidigare, men utan länk.

Men JayZ går igenom det rätt bra här: https://www.youtube.com/watch?v=KLyNFrKyG74

Han planerar även att göra lite tester för att följa upp teorierna.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är EVGA grafikkort överrepresenterade med sådana här spektakulära konstigheter genom historien?

Tidigare var det EVGA 3090 som hade mankemang med strömbudgeten via PCI-E?

Och så det här:
EVGA GTX 1080 catches fire

EVGA är ju associerat med kvalitetskomponenter och rankas som ett kvalitetsmärke men jag tycker dom alltid är inblandade i väldigt märkliga fel.

Jag killgissar att ASUS, Gigabyte och MSI alla säljer flera GPUer än EVGA, ändå tycker jag man hör mera om EVGA problem än något annat märke.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Är det bara jag eller är EVGA grafikkort överrepresenterade med sådana här spektakulära konstigheter genom historien?

Tidigare var det EVGA 3090 som hade mankemang med strömbudgeten via PCI-E?

Och så det här:
EVGA GTX 1080 catches fire

EVGA är ju associerat med kvalitetskomponenter och rankas som ett kvalitetsmärke men jag tycker dom alltid är inblandade i väldigt märkliga fel.

Jag killgissar att ASUS, Gigabyte och MSI alla säljer flera GPUer än EVGA, ändå tycker jag man hör mera om EVGA problem än något annat märke.

Dom haddde väl problem med 1080ti också eller om det var 980 med varma minnen har jag vagt för mig.

EVGA för mig framstår som ett företag som gör bra produkter, riktigt bra produkter, dom har ju Kingpin korten, dom gjorde tex 680 Classefied som var 25mm lägre och bredare blower modell med stor radialfläkt och fet vapor chamber kylare, det var lika tyst som dåtidens bästa openairkort och höll samma temps men hade ju fördelen att inte kräva en låda med masa chassifläktar som orsakade extra oljud då det ventilerar ldan själv.

Så dom har gjort mycket bra och intressanta kort.

men som jag förstår det är EVGA RTX3090 FTW3 inte byggt med speciellt bra komponenter och det är väl kanske EVGA's grej, Halo produkter som gör bra reklam, OC rekord osv sedan mainstreamkorten görs billigt och kan säljas konkurrenskraftigt och märket har bra rykte för OC, prestanda och kvalite fast deras mainstream kort kanske inte direkt lever upp till det.

Lite så jag tolkar det så jag hade nog köpt EVGA OM jag ville ha ett påkostat kort som är top of the line i byggkvalite, men ska man bara ha ett kort för normalt bruk så verkar ju andra fabrikat för lite extra ha bättre kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Är det bara jag eller är EVGA grafikkort överrepresenterade med sådana här spektakulära konstigheter genom historien?

Tidigare var det EVGA 3090 som hade mankemang med strömbudgeten via PCI-E?

Och så det här:
EVGA GTX 1080 catches fire

EVGA är ju associerat med kvalitetskomponenter och rankas som ett kvalitetsmärke men jag tycker dom alltid är inblandade i väldigt märkliga fel.

Jag killgissar att ASUS, Gigabyte och MSI alla säljer flera GPUer än EVGA, ändå tycker jag man hör mera om EVGA problem än något annat märke.

EVGA har väl framförallt en väldigt stark position i USA, här är de väl inte alls lika stora. Så om du framförallt avser fördelningen här så stämmer nog din känsla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har ett 3090 FTW3. Efter två dagar med plågsamt 4g-nätverk för att ladda ner spelhelvetet så möts jag av denna tråden. Jag får invänta med att starta möget tills detta är uppklarat.

Permalänk
Medlem

https://forums.newworld.com/t/update-on-graphics-card-issues-...

Citat:

Hundreds of thousands of people played in the New World Closed Beta yesterday, with millions of total hours played. We’ve received a few reports of players using high-performance graphics cards experiencing hardware failure when playing New World.

New World makes standard DirectX calls as provided by the Windows API. We have seen no indication of widespread issues with 3090s, either in the beta or during our many months of alpha testing.

The New World Closed Beta is safe to play. In order to further reassure players, we will implement a patch today that caps frames per second on our menu screen. We’re grateful for the support New World is receiving from players around the world, and will keep listening to their feedback throughout Beta and beyond.

Den patchen verkar vara släppt nu också, fick iaf en uppdatering idag.

Men sedan är det ju nästan mer intressant vad som ligger bakom problemen med korten som gått sönder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://forums.newworld.com/t/update-on-graphics-card-issues-...

Den patchen verkar vara släppt nu också, fick iaf en uppdatering idag.

Men sedan är det ju nästan mer intressant vad som ligger bakom problemen med korten som gått sönder.

Japp, att de patchar det här är ju bara att maskera ett driver/firmware/hårdvaruproblem hos dessa kort som vilken applikation som helst egentligen skulle kunna trigga.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nihilist71:

Jag killgissar att ASUS, Gigabyte och MSI alla säljer flera GPUer än EVGA, ändå tycker jag man hör mera om EVGA problem än något annat märke.

EVGA är förhållandevis små.
Palit (Palit och Gainward), PC Partner (Inno3d, Manli och Zotac), ASUS, MSI och Gigabyte ligger alla före. Antar att Colorful gör det också nuförtiden men är svårt att hitta up-to-date siffror. Kan säkert ha missat någon.

För referens så omsätter de uppskattningsvis 50 miljoner dollar om året. Det är mindre än en tredjedel av vad Inet omsätter eller typ 6% av vad Komplett omsätter.

Med andra ord blir det extra anmärkningsvärt när de sticker ut i sådana här sammanhang.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Goatz från videocardz.com beskrev de som "Signal lost, reboot to windows, Play game and suddenly LOUD POP"

Vi pratar förmodligen säkringen för 12v som brinner upp men då får man ju hoppas att inget mosfet/powerstage dragits med, annars är ju säkringarna från EVGA förjäves.

Undrar vad Buildzoid har att säga 🤔
Techcemetery kanske får in en och annan. 2st 3090 hittils (ej EVGA)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Alla söker någon skyldig.

Buildzoid: Nvidia godkänner slutligen samtliga kort innan de börjar säljas.

Jayz: EVGA har sålt överlägset flest 3090-kort i USA. Kort från andra tillverkare har också gått sönder. Det ligger i sakens natur att det mest sålda märket också är mest representerat. Sålla skitsnacket i trådar (som denna) där specifika märken utpekas.

Den här tråden: EVGA gör dåliga grafikkort, det är känt sedan länge.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Alla söker någon skyldig.

Buildzoid: Nvidia godkänner slutligen samtliga kort innan de börjar säljas.

Jayz: EVGA har sålt överlägset flest 3090-kort i USA. Kort från andra tillverkare har också gått sönder. Det ligger i sakens natur att det mest sålda märket också är mest representerat. Sålla skitsnacket i trådar (som denna) där specifika märken utpekas.

Den här tråden: EVGA gör dåliga grafikkort, det är känt sedan länge.

Ja, verkligen udda hur folk börjar peka fingrar direkt för att saker går sönder.
Nu har det kommit in fler rapporter på grafikkort med andra AIB's där det har hänt precis samma sak. Känns som folk bara måste ha något att klaga på.

Har använt EVGA till varje revision av kort jag köpte sedan mängder av år tillbaka, aldrig haft ett problem.
Som tur är så är EVGA's kundservice svårslagen, och när problem väl uppstår så verkar dom finnas till hands på nolltid, framförallt när det kommer till RMA med mera.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MP-Jan:

Alla söker någon skyldig.

Buildzoid: Nvidia godkänner slutligen samtliga kort innan de börjar säljas.

Jayz: EVGA har sålt överlägset flest 3090-kort i USA. Kort från andra tillverkare har också gått sönder. Det ligger i sakens natur att det mest sålda märket också är mest representerat. Sålla skitsnacket i trådar (som denna) där specifika märken utpekas.

Den här tråden: EVGA gör dåliga grafikkort, det är känt sedan länge.

Kontentan är väl att ingen vet bara och alla spekulerar, inklusive jayz uttalanden om att EVGA skulle ha sålt överlägset flest 3090-kort i USA.

Just nu vet vi bara två saker egentligen:
New World triggar problemet, bland de rapporter som kommer in står EVGA för en överväldigande majoritet av de kort som drabbas, dessutom en specifik modell.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Goatz från videocardz.com beskrev de som "Signal lost, reboot to windows, Play game and suddenly LOUD POP"

Vi pratar förmodligen säkringen för 12v som brinner upp men då får man ju hoppas att inget mosfet/powerstage dragits med, annars är ju säkringarna från EVGA förjäves.

Undrar vad Buildzoid har att säga 🤔
Techcemetery kanske får in en och annan. 2st 3090 hittils (ej EVGA)

han har redan en video ute sedan 5 timmar sedan eller nåt så kolla den.Ffinns länkad i tråden några gånger.

Och som han säger, säkringen går normalt sett för att nå går sönder. Dess jobb är att minimera skadan.
Så skadan ska finnas och lagas innan ny säkring ska dit.
Säkringen ska inte gå för att kortets VRM tex trippas pga dess OCP kickar in.

Men det är klart möjligt att deras kort kan vara designade så att säkrigen är för klen också så när OCP faktisk kickar in är säkrigen nära att gå med.

Men då är säkringen egentligen för klen också då den inte ska gå sönder om OCP triggas.

Men vist hade det väl varit bra om säkrigen var för klen och strömbudgeten bara för hög i bios, då kan dom laga korten och flasha om dom relativt enkelt så du får ett fixat i utbyte.

Men Bulldzoids teori är att om särkigen gått så har nog en mosfet gått också så att då bara byta säkrigen utan att felsöka i övrigt då löper man stor risk att skada korten mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Ja, verkligen udda hur folk börjar peka fingrar direkt för att saker går sönder.
Nu har det kommit in fler rapporter på grafikkort med andra AIB's där det har hänt precis samma sak. Känns som folk bara måste ha något att klaga på.

Har använt EVGA till varje revision av kort jag köpte sedan mängder av år tillbaka, aldrig haft ett problem.
Som tur är så är EVGA's kundservice svårslagen, och när problem väl uppstår så verkar dom finnas till hands på nolltid, framförallt när det kommer till RMA med mera.

Tror många är rädda att detta slätas över för att sen vid ex battlefield 6 så massdöd kort.
Oron för att mjukvara kan skada ett kort för +20000:- gör att man snabbt vill finna en gemensam nämnare.
Att släppa trycket på att finna felet gör bara att tillverkarna tysta ner för att spara pengar.
Nu ligger bollen hos evga (en kundvänlig tillverkare) som förhoppningsvis reder ut vad som kan vara orsaken och om felet ligger hos dem eller nvidia/amazon.
De har ju kontaktnätet att reda i dessa frågor samt att youtubers samt reddit ligger på så att trycket på att hitta orsaken hålls uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Alla söker någon skyldig.

Buildzoid: Nvidia godkänner slutligen samtliga kort innan de börjar säljas.

Jayz: EVGA har sålt överlägset flest 3090-kort i USA. Kort från andra tillverkare har också gått sönder. Det ligger i sakens natur att det mest sålda märket också är mest representerat. Sålla skitsnacket i trådar (som denna) där specifika märken utpekas.

Den här tråden: EVGA gör dåliga grafikkort, det är känt sedan länge.

Skrivet av Towbiekun:

Ja, verkligen udda hur folk börjar peka fingrar direkt för att saker går sönder.
Nu har det kommit in fler rapporter på grafikkort med andra AIB's där det har hänt precis samma sak. Känns som folk bara måste ha något att klaga på.

Har använt EVGA till varje revision av kort jag köpte sedan mängder av år tillbaka, aldrig haft ett problem.
Som tur är så är EVGA's kundservice svårslagen, och när problem väl uppstår så verkar dom finnas till hands på nolltid, framförallt när det kommer till RMA med mera.

Jag skrev min post medveten om risken att EVGA användare skulle komma till märkets försvar, något som jag finner lika märkligt som att någon skulle peka ut ett specifikt märke. Min post var t ex ställt som en fråga med några exempel från tidigare.

Det är ju inte ett fotbollslag som man ska vara lojal mot, det är en produkt som man betalar för och alla varumärken jobbar hårt för att framhäva sitt varumärke. För mig personligen har det varit lite väl mycket brus kring spektakulära EVGA fel som gör att jag troligen INTE skulle köpa ett EVGA i dagsläget. Men det är mina högst personliga urvalkriterier.

Jag kan dock tycka att det är enormt märkligt att det finns spel som kan förstöra en GPU genom att vara för "lättrenderad" i vissa partier, det låter för mig som ett designfel i hårdvaran, det ska finnas skydd för detta speciellt i dessa premiumkort som 3090 utgör.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Läste detta inlägg på guru3d för en stund sen
"EVGA 3090 FTW3 owners already report cases where the fuses on PCIe power rail blow with the 520W BIOS
FTW3 has 3 PCIe power connectors and each rail has a fuse (20amp fuse? I'm not sure), when the VRM power balancing could not react quick enough it overdraw power from PCIe Power #1, thus blowing the fuse.
As far as I know only EVGA decided to put fuses on the power connector"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Väldigt få rapporter om andra modeller dock.

Men en sak jag märkte var att mellan huvudmenyn i spelet och själva spelet, dom 5 sekunderna det tar att ”ladda in” så svajade mitt grafikkort från ca 100 till 330W cirka 7 gånger, på 5 sekunder.
Kanske är detta som inte lirar så bra med vissa 3090s med lite sämre strömförsörjning/komponenter (på själva kretsen alltså)

rx590, 6800, 6800xt, 6900xt, 3080ti och 3090 kort har rapporterats. Så att säga att det gäller Nvidia/Evga är ju fel. Det är uppenbarligen något med spelet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

rx590, 6800, 6800xt, 6900xt, 3080ti och 3090 kort har rapporterats. Så att säga att det gäller Nvidia/Evga är ju fel. Det är uppenbarligen något med spelet.

Ett spel som använder sig av de APIer som tillhandahålls ska inte kunna förstöra hårdvaran, då drivers/firmware/hårdvaran i sig skall förhindra att kortet kan användas på ett sådant sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Är väl inte ens möjligt om kortet och systemet i sig är som det ska, såvida inget ändras i firmware?

Är alltid möjligt, bara osannolikt. Finns väldigt få system som är 100% okänsliga och när du finner sådana så är det nästan i uteslutande i industriella applikationer där alla delar byggs med överdrivna toleranser som stödjer operation långt, långt utanför spec. I konsumenthårdvara tvivlar jag på att du någonsin är långt ifrån att gå över toleransera på åtminstone någon komponent på till exempel ett grafikkort som 3090.

Skrivet av Allexz:

Ett spel/program skall aldrig kunna ta sönder hårdvara.
Fel på hårdvaran / mjukvaran som tillhör hårdvaran isåfall

Lite meningslös definition ändå? Ingen design eller driver kommer någonsin vara perfekt om den pressas ut för att konkurrera på konsumentmarknaden så det kommer alltid finnas en felmarginal. Saker som att låta en 2d meny allokera 100% av en komponent som körs i FPS långt utanför vad kortet normalt kan förväntas behöva hantera och där du har en (gissar jag) väldigt enkel pipeline jämfört med att köra spelets faktiskt grafik är en sak som man kanske bara kunde undvika då det är helt onödigt.

Man kan argumentera över hur man ska definiera vad som orsakade det men om high-end GPUs dör i just detta spel som annars är stabila i andra så får ju nyheten/varningen lov att vara "New World riskerar att döda din GPU" och inte "GPUs dör när de används till ett specifikt spel men det är givetvis inte spelets fel utan felet ligger någon annanstans"

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kontentan är väl att ingen vet bara och alla spekulerar, inklusive jayz uttalanden om att EVGA skulle ha sålt överlägset flest 3090-kort i USA.

Just nu vet vi bara två saker egentligen:
New World triggar problemet, bland de rapporter som kommer in står EVGA för en överväldigande majoritet av de kort som drabbas, dessutom en specifik modell.

Jay har nu också börjat påstå att andra GPU:er är påverkat och att även AMD är drabbat.

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1417996717153165313

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1418107831786434561

men ställer mig tveksam till det då han ge inga detaljer och som andra har påpekat redan i hans tweets, man kan ju undra om det ligger lite "collation not causation" i det.
främst när folk skriva att igentligen bara spelet krashade men man då är rädd och har avinstallerat spelet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erazerswe:

Läste detta inlägg på guru3d för en stund sen
"EVGA 3090 FTW3 owners already report cases where the fuses on PCIe power rail blow with the 520W BIOS
FTW3 has 3 PCIe power connectors and each rail has a fuse (20amp fuse? I'm not sure), when the VRM power balancing could not react quick enough it overdraw power from PCIe Power #1, thus blowing the fuse.
As far as I know only EVGA decided to put fuses on the power connector"

Föreslår det att vissa kan ha haft turen att de bara behöver byta ut Power Connector vars säkring har gått så kanske kortet har överlevt eller "bara" försvagats av överbelastningen? Med PCIe Power Connectors antar jag att vi pratar om dessa 8-pins svarta strömkablar på de flesta 3090-kort?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ett spel som använder sig av de APIer som tillhandahålls ska inte kunna förstöra hårdvaran, då drivers/firmware/hårdvaran i sig skall förhindra att kortet kan användas på ett sådant sätt.

Exakt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag skrev min post medveten om risken att EVGA användare skulle komma till märkets försvar, något som jag finner lika märkligt som att någon skulle peka ut ett specifikt märke. Min post var t ex ställt som en fråga med några exempel från tidigare.

Det är ju inte ett fotbollslag som man ska vara lojal mot, det är en produkt som man betalar för och alla varumärken jobbar hårt för att framhäva sitt varumärke. För mig personligen har det varit lite väl mycket brus kring spektakulära EVGA fel som gör att jag troligen INTE skulle köpa ett EVGA i dagsläget. Men det är mina högst personliga urvalkriterier.

Jag kan dock tycka att det är enormt märkligt att det finns spel som kan förstöra en GPU genom att vara för "lättrenderad" i vissa partier, det låter för mig som ett designfel i hårdvaran, det ska finnas skydd för detta speciellt i dessa premiumkort som 3090 utgör.

Premium eller inte: Nvidia designar min-specen och godkänner samtliga kort innan försäljning. Och du pekar finger. Det är fult att peka finger, särskilt utan någon substans.

Kika igenom videon med Buildzoids tankar, och/eller Jayz (Two cents) klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är alltid möjligt, bara osannolikt. Finns väldigt få system som är 100% okänsliga och när du finner sådana så är det nästan i uteslutande i industriella applikationer där alla delar byggs med överdrivna toleranser som stödjer operation långt, långt utanför spec. I konsumenthårdvara tvivlar jag på att du någonsin är långt ifrån att gå över toleransera på åtminstone någon komponent på till exempel ett grafikkort som 3090.

Lite meningslös definition ändå? Ingen design eller driver kommer någonsin vara perfekt om den pressas ut för att konkurrera på konsumentmarknaden så det kommer alltid finnas en felmarginal. Saker som att låta en 2d meny allokera 100% av en komponent som körs i FPS långt utanför vad kortet normalt kan förväntas behöva hantera och där du har en (gissar jag) väldigt enkel pipeline jämfört med att köra spelets faktiskt grafik är en sak som man kanske bara kunde undvika då det är helt onödigt.

Man kan argumentera över hur man ska definiera vad som orsakade det men om high-end GPUs dör i just detta spel som annars är stabila i andra så får ju nyheten/varningen lov att vara "New World riskerar att döda din GPU" och inte "GPUs dör när de används till ett specifikt spel men det är givetvis inte spelets fel utan felet ligger någon annanstans"

Båda de föreslagna rubrikerna är sanna, om man ska se till helheten är det ju dock mycket mer naturligt att se det som att detta spel råkat blotta en brist i hårdvarans design snarare än något annat.

Det är inte meningen att mjukvara ska kunna döda hårdvara på det där viset, om det ändå sker så är det svårt att tycka att det är mjukvarans fel. (Särskilt då om det inte handlar om mjukvara som är avsiktligt designad för att försöka orsaka en situation som är känd att hårdvaran eventuellt inte klarar att hantera.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jay har nu också börjat påstå att andra GPU:er är påverkat och att även AMD är drabbat.

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1417996717153165313

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1418107831786434561

men ställer mig tveksam till det då han ge inga detaljer och som andra har påpekat redan i hans tweets, man kan ju undra om det ligger lite "collation not causation" i det.
främst när folk skriva att igentligen bara spelet krashade men man då är rädd och har avinstallerat spelet.

Lär komma mer detaljer men vore inte helt konstigt om det har att göra med någon komponent i strömförsörjningen, 6900XT i techpowerups reviews (MSI, ASRock) visar spikes över 600W.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ett spel som använder sig av de APIer som tillhandahålls ska inte kunna förstöra hårdvaran, då drivers/firmware/hårdvaran i sig skall förhindra att kortet kan användas på ett sådant sätt.

Ska och ska. Tydligen händer det något som gör att gpu'er går sönder. Och den enda gemensamma nämnaren är New World.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]