MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI lightning shield problem

Permalänk
Medlem

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI lightning shield problem

Hej jag köpte ett MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI för ett år aedan ungefär men när jag skulle installera m.2 under lightning shield så kunde jag inte få loss den sista 3de skruv längst vid chipsetet / liten fläkt.

Kan fixa bild senare.

Den satt åt och kontaktade inet där jag köpte det ifrån och dom ville jag skulle komma in med datorn eller montera av allt och komma in med moderkortet i sig.

Vilket jag hade ingen lust med och beslutade sätta i mitt m.2 sdd på andra slot men nu vill jag gärna få tips på hur jag skall kunna få bort lightning shield för sätta dit en annan m.2.

Någon som kan rekommendera en viss metod skulle vara jätte tacksam för hjälpen.

Har ett ifixit kit hemma men har ej ännu testa själv och hittar ingen pp näten som har fått samma problem som jag.

Tack för mig

Mvh Richard

Permalänk
Medlem

Tittade lite på bilder på det moderkortet och om jag fattat rätt så är kylflänsen till översta m.2 platsen och fläkten en enda stor kylfläns, och den verkar då sitta med tre skruvar en till vänster och två till höger.
Stämmer det?
Och det är den nedersta skruven du har problem med?

Sen kommer dessa frågor!
Vad exakt är det som är problemet?
Är det att du dragit skruven "rund" dvs så att krysset är utslitet/helt borta?
Heller finns krysset kvar? Kanske krysset bara är lite utslitet?

Om nåt av det övre stämmer har du rätt bit/skruvmejsel?
För det kan göra en VÄLDIGT stor skillnad i hur bra "tag" man få i skruven med mejseln.
Det kan vara svårt att hitta rätt bit/mejsel till stjärnskruvar då det finns minst 3 olika "system" (Philips/pozidrive/JIS) som är nästan lika vanliga alla tre och dom passar olika bra/dåligt om man använder fel.
Men börja med att man provar bit/mejsel i skruven och börjar med minsta och går uppåt i storlek, den ska gå i lagom långt och inte "vicka" för mycket.

Går den i för lite så är den för stor/fel typ.
Vickar den så är den för liten/fel typ.
Lägg sen till att bits/skruvar idag är tillverkade så billigt som möjligt så passformen kan vara halvtaskig även om man har rätt bit.

Är skruvskallen rund så kan man tex ta en dremel med slipskiva/etc och "såga" en skåra så man kan använda en vanlig plattmejsel och skruva ur den.
I detta fall om det är den nedre skruven så är den ju insjunken i kylflänsen en del så det kommer ju bli skador på den troligen inget som gör att den inte kommer gå att använda igen dock, förutom fulheten.
Sen behöver man ju tänka på metallspånen från detta och man bör ju helst maskera/tejpa över moderkortet för att undvika att spånen hamnar nånstans där dom inte ska.

Heller är ditt problem att "muttern" som sitter i moderkortet snurrar runt?
Om det är felet är det genast MYCKET jävligare och knepen/fixarna för detta har en stor risk att skada moderkortet.
Så då är rek att lämna det till nån som har lite erfarenhet och har gjort liknande saker förut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Säkert samma halvdana lösning som på X570 MEG Unify. Testa att dra flänsen uppåt/utåt från kortet medans du skruvar. Avstå dock från detta om skruven är trasig/"runddragen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tittade lite på bilder på det moderkortet och om jag fattat rätt så är kylflänsen till översta m.2 platsen och fläkten en enda stor kylfläns, och den verkar då sitta med tre skruvar en till vänster och två till höger.
Stämmer det?
Och det är den nedersta skruven du har problem med?

Sen kommer dessa frågor!
Vad exakt är det som är problemet?
Är det att du dragit skruven "rund" dvs så att krysset är utslitet/helt borta?
Heller finns krysset kvar? Kanske krysset bara är lite utslitet?

Om nåt av det övre stämmer har du rätt bit/skruvmejsel?
För det kan göra en VÄLDIGT stor skillnad i hur bra "tag" man få i skruven med mejseln.
Det kan vara svårt att hitta rätt bit/mejsel till stjärnskruvar då det finns minst 3 olika "system" (Philips/pozidrive/JIS) som är nästan lika vanliga alla tre och dom passar olika bra/dåligt om man använder fel.
Men börja med att man provar bit/mejsel i skruven och börjar med minsta och går uppåt i storlek, den ska gå i lagom långt och inte "vicka" för mycket.

Går den i för lite så är den för stor/fel typ.
Vickar den så är den för liten/fel typ.
Lägg sen till att bits/skruvar idag är tillverkade så billigt som möjligt så passformen kan vara halvtaskig även om man har rätt bit.

Är skruvskallen rund så kan man tex ta en dremel med slipskiva/etc och "såga" en skåra så man kan använda en vanlig plattmejsel och skruva ur den.
I detta fall om det är den nedre skruven så är den ju insjunken i kylflänsen en del så det kommer ju bli skador på den troligen inget som gör att den inte kommer gå att använda igen dock, förutom fulheten.
Sen behöver man ju tänka på metallspånen från detta och man bör ju helst maskera/tejpa över moderkortet för att undvika att spånen hamnar nånstans där dom inte ska.

Heller är ditt problem att "muttern" som sitter i moderkortet snurrar runt?
Om det är felet är det genast MYCKET jävligare och knepen/fixarna för detta har en stor risk att skada moderkortet.
Så då är rek att lämna det till nån som har lite erfarenhet och har gjort liknande saker förut.

Precis när jag installerade moderkortet så skulle jag skruva upp den kylflänsen till översta m.2 platsen men den sista skruven ville ej rotera vill inte var så hårdhänt mot moderkortet så man inte förstörde något annat.

jag glömde av ta bilder när jag grejade med datorn förra helgen skall se om jag får tag på det i morgon annars ^^.

jag tackar så mycket för din tid du har tagit att skriva denna inlägg och skall undersöka om det är precis som du skriver.

jag har rätta verktyg dock kommer ej göra några stora ingrepp på kortet i sig.