Varför har jag google foto?

Permalänk
Medlem

Varför har jag google foto?

Fick upp ett meddelande häromdagen, "du börjar få slut på lagringsutrymme på google foto".
Jag trodde att jag hade fullt på telefonen först men det visar sig att sedan jag bytte telefon så har telefonen laddat upp varenda bild jag har tagit till internet utan min kännedom. Det här är inget jag vill ha överhuvudtaget och absolut inget jag tycker är okey. Hur tar jag bort detta och hur kommer det sig att detta är ens tillåtet?

Jag har full förståelse för att andra människor tycker att molntjänster är suveränt. Själv föredrar jag att ha mina privata bilder på en hårddisk som inte är kopplad till internet.

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen appen Google Foto installerad.

Troligen kan du gå in på den appen och ställa in hur det skall fungera eller ta bort dina foton i molnet.

Om det inte går att avinstallera den appen, välj en annan telefonmodell nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fick upp ett meddelande häromdagen, "du börjar få slut på lagringsutrymme på google foto".
Jag trodde att jag hade fullt på telefonen först men det visar sig att sedan jag bytte telefon så har telefonen laddat upp varenda bild jag har tagit till internet utan min kännedom. Det här är inget jag vill ha överhuvudtaget och absolut inget jag tycker är okey. Hur tar jag bort detta och hur kommer det sig att detta är ens tillåtet?

Jag har full förståelse för att andra människor tycker att molntjänster är suveränt. Själv föredrar jag att ha mina privata bilder på en hårddisk som inte är kopplad till internet.

Du har godkänt det någonstans, t.ex. första gången du loggade in med ditt Google-konto eller om du har råkat öppna appen. Eller om nåt barn har råkat öppna appen och godkänna, eller vad som helst. Nånstans har du godkänt det, annars kan det inte göras.

Du får öppna appen, gå in bland inställningar och välja att inte ladda upp dina foton.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fick upp ett meddelande häromdagen, "du börjar få slut på lagringsutrymme på google foto".
Jag trodde att jag hade fullt på telefonen först men det visar sig att sedan jag bytte telefon så har telefonen laddat upp varenda bild jag har tagit till internet utan min kännedom. Det här är inget jag vill ha överhuvudtaget och absolut inget jag tycker är okey. Hur tar jag bort detta och hur kommer det sig att detta är ens tillåtet?

Jag har full förståelse för att andra människor tycker att molntjänster är suveränt. Själv föredrar jag att ha mina privata bilder på en hårddisk som inte är kopplad till internet.

Jag tror det där är något som faller in under backupinställningar och är förmodligen något du fick chans att välja när du gick igenom konfigurationsstegen man tvingas in i när telefonen var ny(?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du har förmodligen appen Google Foto installerad.

Troligen kan du gå in på den appen och ställa in hur det skall fungera eller ta bort dina foton i molnet.

Om det inte går att avinstallera den appen, välj en annan telefonmodell nästa gång.

Jag har hittat appen på telefonen. Jag har gjort en mapp som heter google där jag slängt in allt som fanns med från start. Tyvärr kan jag inte ta bort appen. Jag ställde in så att den inte har behörighet till min data nu så förhoppningsvis bromsar det upp appen lite. Jag har tyvärr ingen aning hur jag tar bort.

Jag har ingen aning hur jag ställer in inställningar i google foto appen, egentligen är det inget jag är intresserad utav att spendera timmar på att ta reda på då jag inte ens vill ha appen eller funktionen. Tyvärr blir det väl såhär automatiskt bara för man en gång i tiden skapade en e-post hos Google och nu har en Android. Jag har haft många androider förut men då klarat mig.

Skrivet av evil penguin:

Jag tror det där är något som faller in under backupinställningar och är förmodligen något du fick chans att välja när du gick igenom konfigurationsstegen man tvingas in i när telefonen var ny(?).

Det är en Xiaomi mi note 10 jag har, problemet verkar ha börjat sedan jag skaffade denna. Har aldrig haft Xiaomi innan. Det värsta är att det har pågått i smyg i ett år innan jag nu upptäckte det. Iaf i mina systeminställningar på själva telefonen och inte i appen så är molnlagring avstängd, där är det till Xiaomi cloud då.

Permalänk
Medlem

Gå in i Google foto, tryck på bilden för dit konto uppe i hörnet, photos settings, back up and sync och slå av.

Permalänk
Medlem

Google Photos hade gratis obegränsad backup av foton av "hög kvalitet" fram till i sommar. Från och med förra månadsskiftet ändrades detta och backupen som tas från då och framåt tar av utrymme på ens Google Drive.

Kan tänka mig att det har något med saken att göra.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du har förmodligen appen Google Foto installerad.

Troligen kan du gå in på den appen och ställa in hur det skall fungera eller ta bort dina foton i molnet.

Om det inte går att avinstallera den appen, välj en annan telefonmodell nästa gång.

Hyfsat standard att Android har Google Photos, ja... Men det går som framgår i annat inlägg att ställa in om det ska tankas upp eller inte. Och har man iOS vill det helst ladda upp till det stora moderäpplet i Cupertino istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gå in i Google foto, tryck på bilden för dit konto uppe i hörnet, photos settings, back up and sync och slå av.

tack för hjälpen. Nu har jag iaf lyckas stänga av syncen.
Steg 2 får bli att rensa allt som finns på googles servrar och sedan hoppas att de tar bort datan på riktigt.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är kul och kunna se när foton och filmer togs om jag själv inte har något minne alls om det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

tack för hjälpen. Nu har jag iaf lyckas stänga av syncen.
Steg 2 får bli att rensa allt som finns på googles servrar och sedan hoppas att de tar bort datan på riktigt.

Den är inte aktiv som standard, utan man måste själv ha aktiverat det när man öppnat appen för första gången på telefonen. Den frågar första gången om man vill använda säkerhetskopiering eller inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig