Framework lanserar modulär bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Framework lanserar modulär bärbar dator

Framework debuterar med en bärbar dator som tillåter användare att fritt anpassa hårdvaran och laga sin enhet på egen hand.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension av Linus på Linus Tech Tips
Han fundera på köpa/investera

https://youtu.be/0rkTgPt3M4k

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i tråden, superbra koncept men det krävs mycket kapital för att hålla ekosystemet igång och utan ekosystemet så ser jag inte varför man ska köpa det. Kort sagt, vi behöver någon slags garanti att det kommer finnas mycket moduler under många år framöver, tveksam om det går med ett startup.

Har gärna fel då jag älskar konceptet! Att man numera inte ens kan uppgradera RAM och liknande är hur dåligt som helst!

Permalänk
Medlem

Älskar konceptet och hoppas det smittar av sig. Om jag personligen skulle köpa en bärbar igen så skulle jag lätt ta ökad vikt tex om den var så här. (Jag skulle inte bära runt på den så vikt spelar ingen roll för mig)

Vi behöver detta med telefoner med från dom stora företagen.

Lutar mig tillbaka, stänger ögonen och drömmer om en enklare tid när jag kunde ha ett extra batteri i fickan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Uppgraderar hellre genom att köpa ny laptop vart 3e år t.ex. så får man helt nytt med allt vad det innerbär. Att uppgradera delar åt gången betyder nästan alltid att man gör någon slags kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Uppgraderar hellre genom att köpa ny laptop vart 3e år t.ex. så får man helt nytt med allt vad det innerbär. Att uppgradera delar åt gången betyder nästan alltid att man gör någon slags kompromiss.

Jo men det blir mer e-waste. Dessutom kan man tänka sig att man säljer gamla moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Väldigt bra recension av Linus på Linus Tech Tips
Han fundera på köpa/investera

https://youtu.be/0rkTgPt3M4k

Tack för tipset.
Jag snubblade över ifixits video för någon dag sen. Och blev helt lyrisk. Jag gillar verkligen att man kan köpa den som DIY och få billigare pris. Vill verkligen köpa en, men har inte råd nu. Sånt här ska stödjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Uppgraderar hellre genom att köpa ny laptop vart 3e år t.ex. så får man helt nytt med allt vad det innerbär. Att uppgradera delar åt gången betyder nästan alltid att man gör någon slags kompromiss.

Det är väldigt många som råkar ut för olyckor med sina enheter. Och att dom då måste kassera en hel dator bara för att en del pajjat är ju helt galet. Det är inte hållbart, och den gången du råkar ut för det, kanske inte ens du själv som har sönder den. Då kommer du säkerligen vara glad att kunna byta skärm själv på några minuter.

Permalänk

Flopp. Varför många orsaker.
Men en modullär dator blir dyrare, klumpigare och det är svårt att få samma kvalitetskänsla.
Och detta i tider där folk i princip endast uppgraderar ram och ssd på sina laptops.
Det har kommit några modeller där gpun har gått att byta ut, men det har ej varit så populärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jo men det blir mer e-waste. Dessutom kan man tänka sig att man säljer gamla moduler.

Jag säljer ju mina gamla laptops också

Skrivet av Beltet:

Det är väldigt många som råkar ut för olyckor med sina enheter. Och att dom då måste kassera en hel dator bara för att en del pajjat är ju helt galet. Det är inte hållbart, och den gången du råkar ut för det, kanske inte ens du själv som har sönder den. Då kommer du säkerligen vara glad att kunna byta skärm själv på några minuter.

Nytt tangentbord och så är ju fint vid olycka men det går väl att byta på alla laptoppar? Annars gäller ju garantin för de saker som möjligtvis kunde hända min dator och när den gått ut säljer jag den ändå.

Nu vill jag dock inte vara omöjlig, det är ju bra möjligheten finns för er som är intresserade

Permalänk
Medlem

Produkter som denna och fairphone 3 bevisar att modern bärbar hårdvara inte måste omöjlig att öpnna, upgradera och reparera. Me like!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Modul med usb, inte så upphetsande hade det på en Compaq kring millennieskiftet. Då fanns ju dessutom moduler för
batteri, dvd och pckort som standard och ingen saknar det heller.

Det hade varit perfekt på många win10 surfplattor
med ett par extra insjunkna usbportar som kunde
svälja en kompakt usbsticka och en standard för formatet.

Nu däremot är vi kanske redo för m2 nvme a la xbox expansionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag säljer ju mina gamla laptops också

Nytt tangentbord och så är ju fint vid olycka men det går väl att byta på alla laptoppar? Annars gäller ju garantin för de saker som möjligtvis kunde hända min dator och när den gått ut säljer jag den ändå.

Nu vill jag dock inte vara omöjlig, det är ju bra möjligheten finns för er som är intresserade

Men det är ju det som är problemet, att man tänker "för mig spelar det ingen roll". Men det är kanske inte bara du som kommer använda den. Precis som med en bil. Det finns fler ägare, för processor/ram har en mycket längre hållbarhet än vad skärm/tangentbord etc. har. Precis som att huvuddelen i bilen, förbränningsmotorn, har en väldigt lång livslängd om man underhåller kringliggande områden.
Nu kräver jag verkligen inte att du ska ändra din livsstil. Men som det ser ut nu så är det inte hållbart.

Garanti täcker inte skador, det är endast fabrikationsfel.
Och det är generellt mer ett undantag att kunna byta(enkelt) skärm eller tangentbord om olyckan skulle vara framme.
Sen har vi Apple som är i en egen klass för sig.

Permalänk
Medlem

Gick ju bra för den modulära telefonen, så... eller nä förresten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen detta! Jag kan tänka mig en sådan här när min Dell XPS 15 9570 från 2017 har gjort sitt.
Det jag väntar på är en variant som man även har utbytbar GPU. På så vis kan jag uppdatera det som jag tycker behövs på samma vis som med min stationära dator idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gick ju bra för den modulära telefonen, så... eller nä förresten.

Det är viss skillnad. Framework är ute på marknaden och skickas till kunder. Project Ara kom inte ens ur prototyp-stadiet. Och Framework har inte behövt uppfinna något helt nytt. Allt i en Framework är redan teknik som finns idag. Det enda de egentligen har designat själva är chassi och moderkort, något som alla laptoptillverkare redan gör idag.

Ser fram emot europa/norden-lansering och ett moderkort med AMD, tyvärr går de väl bet på att AMD-systemen fortfarande inte har Thunderbolt (inte ens USB4) som krävs för att alla moduler ska fungera.

Permalänk
Medlem

Grym utveckling och glädjande att rörelse även fått ett par tunga backers!

Det viktigaste med detta är ju att det skulle kunna skapa en friare komponentmarknad för laptops, vilket skulle öka konkurrensen och driva på utvecklingen/kvaliten på komponenterna.

Själv velat byta tex kylare/fläktar på flera laptops. Drömmer om att kunna välja bland lite noctuavarianter eller dyl.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nioreh83:

Gick ju bra för den modulära telefonen, så... eller nä förresten.

Den stora skillnaden här är att det är inga propriotära delar nödvändigtvis alls.

Som det initiellt ser ut är det inget mer än en USB-C anslutning för modulerna som ansluter till chassit, vilket i teorin tillåter vilken aktör som helst att ta fram 3.e-parts lösningar och sälja (något som nämns i Linus video också). Och när det kommer till de interna delarna är det enda "proprietära" själva PCB:n för RAM/CPU-socket, allt annat är lösa delar du kan mer eller mindre plocka upp på Amazon eller Ebay idag redan.

Roadmap för Framwork (som igen, nämns i Linus video) är att det ska komma mer alternativ och val mellan både Intel och AMD till plattformen. Jag personligen hoppas att vi ser mer utav detta företag i framtiden, då kanske MXM-grafikkort kan göra ett återträde från både Nvidia och även AMD - Och händer det är det inte långt bort innan vi kommer börja se liknande lösningar från ASUS, MSI eller Lenovo förmodligen heller, de kanske t.o.m. börjar sälja "RTX 4070 MXM Framework Edition" att uppgradera datorn med(lite pipedream-tänk)

Ser inte hur någon kan vara negativt inställd till Framework som varken produkt eller koncept. Det är ju en fullt fungerande maskin, som kan köpas "idag" och som dessutom inte är överprisad sett till komponenterna nödvändigtvis heller.. Om konceptet och företaget håller sig över tid är det bara en bonus och ett stort plus för marknaden såväl som industrin i sin helhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag gillar upplägget dessvärre inget jag är i behov av idag, men ser fram emot hur de kommer utveckla sig.
Som tex kanske kunna välja typ av tangentbord/brytare eller om man vill ha fler usb portar och ingen HDMI, om det bara är att byta ut en modul.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lutar mig tillbaka, stänger ögonen och drömmer om en enklare tid när jag kunde ha ett extra batteri i fickan.

Just det menar jag faktiskt är bättre nu än förr! Nu kan alla mobiltelefoner och också väldigt många bärbara datorer laddas med USB, så du kan köpa vilket USB-batteri (powerbank) som helst, i vilken prisklass, kapacitet och fart du önskar. Även om batterierna i bärbara datorer och mobiler kunde bytas ut förr så var de ju specifika för just det märket och ofta just den modellen. Dessutom kunde man ju sällan ladda dem utanför enheten, så när man kom hem behövde man byta när det ena blivit fulladdat innan man kunde ladda det andra. Nu kan man ju lätt ladda flera powerbanks på samma gång i olika vägguttag.

Däremot stöttar jag gärna en mer modulär bärbar dator, men om jag ska vara realistisk så tror jag det är en alldeles för smal nisch för att kunna bli tillräckligt konkurrenskraftigt. Folk kommer nog tycka de blir antingen för dyra (för gemene man är alternativet rean på Elgiganten eller Power mer realistiskt) eller tjocka, även om jag själv tycker just dessa ser attraktiva ut.
Det man behöver komma åt för att få stor effekt globalt sett är att sätta press på de största tillverkarna att göra mer modulära datorer.
Personligen uppgraderar jag alltid RAM och SSD i mina och mina släktingars laptops, och när de vill köpa något snabbare hjälper jag dem att sälja eller skänka de gamla vidare. Väldigt lite som blir skrot.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Om Thunderbolt blir tillgängligt så kanske det blir eGPU projekt i framtiden.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad kan stoppa en störa aktör/storfisk att bara köpa upp uppstickaren och stäng ned alltet? För att behålla status quo. Det har hänt förut.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag säljer ju mina gamla laptops också

Nytt tangentbord och så är ju fint vid olycka men det går väl att byta på alla laptoppar? Annars gäller ju garantin för de saker som möjligtvis kunde hända min dator och när den gått ut säljer jag den ändå.

Nu vill jag dock inte vara omöjlig, det är ju bra möjligheten finns för er som är intresserade

Mac så måste du riva ut tangentbordet om du vill byta det, många andra följer Apple här.

Helt skadat att så många företag gör det omöjligt att byta komponenter numera. Standard idag med fastlött ram och nvme diskar vilket är lite av katastrof. Hade en "superfetch" ssd på min ux32vd som var fastlödd. Den dog efter 2-3år och då ökade boot tiden med minuter då den försökte proba den under post...

Hoppas verkligen att "Right to repair" vågen får bort allt detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter lysande, då kan man välja specs till sin arbetsdator.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips gick ut med en youtube video på datorn igår. Tycker den ser lovande ut och lite sugen på att köpa en är man.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Svenskt upplyst tangentbord och jag beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nytt tangentbord och så är ju fint vid olycka men det går väl att byta på alla laptoppar?

Har stött på laptops med tangentbord som sitter fast med ungefär en million plaststunsar, tänk popnitat av smältplast. Då fick man byta hela frontchassit på, med allt extra meck med kablar, strömbrytare och touchpad. Det var inte billigt heller den reservdelen att beställa in om man ville.

Permalänk
Medlem

Skulle du vilja ha en modulär bärbar dator likt den Framework erbjuder?

Ja

Såg Linus Tect Tips A COMPLETELY Upgradeable Laptop? video igår och blev imponerad.

Framförallt DIY versionen från 749$ var ju hyfsat billig också.
Beror så klart på vilken konfiguration man köper.
Tillkommer väl moms och troligtvis något prispåslag om man ska ha hit en.

Men annars, om man ska köpa en helt ny laptop i något över budgetsegmentet så verkar Frameworks alternativ helt klart väldigt intressant.

För oss som bor utanför USA/Canada ser jag i dagsläget dessa problem:
* Säljs endast till USA/Canada i nuläget
* Enbart engelskt tangentbord
* Power Adapter - US/Canada - Enda alternativet i dagsläget (Förutom "None (bring your own)")

Sen skulle jag personligen helst vilja läsa recensioner om hur Core 12000 serien står sig mot Core 11000 serien och Ryzen 5000 serien innan jag köper en helt ny PC. Oavsett stationär eller bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Svenskt upplyst tangentbord och jag beställer.

Samt grafik som endast verkar vara uppgraderbar med byte av hela CPU modulen, om jag läste rätt, dock Intel Xe som ju knappast är kattskit ... ännu.

bra skärm och ganska bra storlek oxå, 13'5 med 2256x1504.

Mye intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flopp. Varför många orsaker.
Men en modullär dator blir dyrare, klumpigare och det är svårt att få samma kvalitetskänsla.

Jag såg LTT (Linus Tech Tips) videon igår.
"Problemet" verkar vara att Framework datorn inte var klumpigare än färdiga datorer från etablerade tillverkare.
Det enda var att du kunde känna av att det fanns en skarv mellan datorns chassi och modulen om du sitter och smeker datorns undersida.

Annars verkar anledningen att inte göra det Framework gör, att de stora tillverkarna inte vill göra det.
Bättre att du köper en helt ny bärbar dator än att du byter någon del/modul. - Sett ur de stora laptop tillverkarnas synvinkel.