Priset på grafikminne slutar öka till följd av dalande kryptomarknad

Permalänk
Melding Plague

Priset på grafikminne slutar öka till följd av dalande kryptomarknad

Anlysfirman Trendforce reviderar tidigare analys och menar att en försämrad marknad för kryptovalutor förändrat läget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ha! In yo face miners!

Permalänk
Medlem

Nice men det brinner eller strömavbrott väl snart i nån fabrik?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om det över huvud taget kommer påverka konsumentpriserna, eller om det endast ökar marginalerna?

Butikerna, importörerna och leverantörerna har nu i alla led haft en chans att öka priserna, och det finns ingen med ett vettigt sinne för affärer som kommer sänka priserna nu när de "äntligen" fått upp dem från tidigare prispress.
Dock kan en ny aktör säkert slå in sig snyggt om denne börjar prispressa mot de andra drakarna.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Konstigt då jag personligen haft rätt många diskussioner med människor som vart helt övertygande om att Kryptobrytning inte påverkad marknaden nämnbart. Troligen har dessa personer haft ganska stark bias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ha! In yo face miners!

Hur är det dåligt för miners om priserna blir bättre?

Skrivet av Moton:

Konstigt då jag personligen haft rätt många diskussioner med människor som vart helt övertygande om att Kryptobrytning inte påverkad marknaden nämnbart. Troligen har dessa personer haft ganska stark bias.

Well, ökningen skedde samtidigt som lockdowns och priserna stabiliseras/sjunker när lockdowns börjar släppas på. Så det är antagligen inte ensamt miningen som orsakat bristen.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av RobinK:

Ha! In yo face miners!

Tvärt om, det blir billigare för nya och befintliga miners att utöka skulle jag gissa på
Ska man investera i crypto så är väll läget perfekt nu också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tvärt om, det blir billigare för nya och befintliga miners att utöka skulle jag gissa på
Ska man investera i crypto så är väll läget perfekt nu också

Det är väl sämsta tillfället att investera i hårdvara om priserna nåt absoluta högsta toppen och det inte är lönsamt att mina. Man vill ju köpa när det är billigt inte när det är som dyrast.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nbwu:

Frågan är dock om det över huvud taget kommer påverka konsumentpriserna, eller om det endast ökar marginalerna?

Butikerna, importörerna och leverantörerna har nu i alla led haft en chans att öka priserna, och det finns ingen med ett vettigt sinne för affärer som kommer sänka priserna nu när de "äntligen" fått upp dem från tidigare prispress.
Dock kan en ny aktör säkert slå in sig snyggt om denne börjar prispressa mot de andra drakarna.

På instegskort så kan det nog göra lite skillnad, men på kraftfullare kort med förhållandevis lite minne (ie RTX 370 och upp typ) så blir det ju så pass liten del av totalkostnaden att det är svårt att se att det skulle påverka på ett sätt som folk ens skulle lägga märke till.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur är det dåligt för miners om priserna blir bättre?

Well, ökningen skedde samtidigt som lockdowns och priserna stabiliseras/sjunker när lockdowns börjar släppas på. Så det är antagligen inte ensamt miningen som orsakat bristen.

Jag tänkte mer på att kryptovalutan har minskat

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens försöka sig på att göra prognoser för kryptovalutor? Det har inget underliggande värde på samma sätt som aktier eller råvaror, övriga tillgångar etc. Blir riktigt knepigt när de viktigaste faktorerna som styr (IMO) är i klassen FOMO, psykologi, och flockmentalitet.

Bevisligen är även denna prognos åt skogen, då ETH har gjort ett jättekliv uppåt (nästan 50%) de senaste två veckorna.
https://finance.yahoo.com/quote/ETH-USD/

Det kan ju tvärdyka igen, och dom får rätt men att påstå att man har någon form av träffsäkerhet på cryptoprognoser är ju bara oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur är det dåligt för miners om priserna blir bättre?

Well, ökningen skedde samtidigt som lockdowns och priserna stabiliseras/sjunker när lockdowns börjar släppas på. Så det är antagligen inte ensamt miningen som orsakat bristen.

Ingen som påstår att det enbart beror på mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Frågan är dock om det över huvud taget kommer påverka konsumentpriserna, eller om det endast ökar marginalerna?

Även om det påverkar konsumentpriserna neråt så kommer det säkert vara en fördröjning mot när grafikkortstillverkare kan köpa in billigare minnen och när korten blir billigare i konsumentled.
Så troligtvis blir det liten eller ingen skillnad mot konsument under 2021.
Men kanske kan bidra till bättre grafikkortspriser nästa år.
Om det inte kommer någon ny miningvåg med någon annan kryptovaluta innan dess.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nbwu:

Frågan är dock om det över huvud taget kommer påverka konsumentpriserna, eller om det endast ökar marginalerna?

Butikerna, importörerna och leverantörerna har nu i alla led haft en chans att öka priserna, och det finns ingen med ett vettigt sinne för affärer som kommer sänka priserna nu när de "äntligen" fått upp dem från tidigare prispress.
Dock kan en ny aktör säkert slå in sig snyggt om denne börjar prispressa mot de andra drakarna.

Förstår dem lite, varför sälja till ett lågt pris, när man ändå har en jättekö av köpare.
Tidigare har ju också Skalperare, dragit nytta av de lägre priserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

På instegskort så kan det nog göra lite skillnad, men på kraftfullare kort med förhållandevis lite minne (ie RTX 370 och upp typ) så blir det ju så pass liten del av totalkostnaden att det är svårt att se att det skulle påverka på ett sätt som folk ens skulle lägga märke till.

Ja, både de och att som importör finns det ingen mening med att sänka ett pris som kunderna betalar, om man inte kan få till högre intäkter och vinster med lägre pris och större volymer.
Och på volymerna kan jag nog tänka mig att det kan bli skillnad, då de <3070 korten står för volymen (lite osäker med gissar så), då i varje fall jag fått för mig att minneskretsar avrit en av de komponenter som drivit upp priserna och bristen på kort, och om då fler och billigare minnen får upp tillgängligheten kanske vi kan se skillnad?

Skrivet av GuessWho:

Även om det påverkar konsumentpriserna neråt så kommer det säkert vara en fördröjning mot när grafikkortstillverkare kan köpa in billigare minnen och när korten blir billigare i konsumentled.
Så troligtvis blir det liten eller ingen skillnad mot konsument under 2021.
Men kanske kan bidra till bättre grafikkortspriser nästa år.
Om det inte kommer någon ny miningvåg med någon annan kryptovaluta innan dess.

Tänker att det också kan bero på hur Hash rate limitern påverkar, om det är så att den begränsningen kommer frigöra fler kort framöver än vad den gjort hittils?
Sen är det nog osm du säger, en fördröjning...

Skrivet av Ratatosk:

Förstår dem lite, varför sälja till ett lågt pris, när man ändå har en jättekö av köpare.
Tidigare har ju också Skalperare, dragit nytta av de lägre priserna.

Jag kan erkänna mig själv som en sådan importör, varför ska jag sänka ett konsumentpris som konsumenterna betalar, även om mitt importpris sjunker?
Skalpers borde bort, men finns inte mycket man kan göra åt dem, annat än vad redaktionen redan gjort

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Har själv lite krypto som jag mineat ihop när datorn inte använts men vad jag innerligt hoppas att krypto blir så pass hårt reglerat att skiten kraschar för att aldrig mer återkomma.

En enorm energibov som trissat upp priserna otroligt mycket på viss hårdvara, nä vi klarar oss bättre utan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mikael07:

Hur kan man ens försöka sig på att göra prognoser för kryptovalutor? Det har inget underliggande värde på samma sätt som aktier eller råvaror, övriga tillgångar etc. Blir riktigt knepigt när de viktigaste faktorerna som styr (IMO) är i klassen FOMO, psykologi, och flockmentalitet.

Bevisligen är även denna prognos åt skogen, då ETH har gjort ett jättekliv uppåt (nästan 50%) de senaste två veckorna.
https://finance.yahoo.com/quote/ETH-USD/

Det kan ju tvärdyka igen, och dom får rätt men att påstå att man har någon form av träffsäkerhet på cryptoprognoser är ju bara oseriöst.

Som jag förstår det är det inte endast att valutor tappat i värde, för det är ju som du säger något som fluktuerar en hel del. Det är en bidragande faktor, men det ska även bero på att "flera myndigheter" (antagligen syftar de på åtminstone delvis Kina) gjort tillslag mot mininghallar och dylika verksamheter som gör investerare mindre intresserade/tveksamma till att köpa på sig mer (ny) hårdvara, åtminstone i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Nice men det brinner eller strömavbrott väl snart i nån fabrik?

Chipfabriker verkar ju vara vår tids sågverk.
Lite tuffa tider och dom "råkar" brinna ner

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett starkt bevis på att mining faktiskt har förstört marknaden för gamers. Men skönt att det börjar rätta till sig igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror mer på en tillfällig svacka i somras när det var som varmast. Marknaden känns het igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Konstigt då jag personligen haft rätt många diskussioner med människor som vart helt övertygande om att Kryptobrytning inte påverkad marknaden nämnbart. Troligen har dessa personer haft ganska stark bias.

Japp nån nyhet här på swec sa väl att miningen endast stod för 25-30% av alla köpta kort.

Jag tror det är listig försäljningstaktik. Släppa lite åt gången till ett högt pris.

Som jag skrivit många gånger förut i liknande nyheter så kommer priserna gå ner när intel släpper sina kort.
Det är bara där intel och AMD inte kan konkurrera t.ex. 3080 ti och 3090 priserna kommer hålla sig på ungefär samma nivå.
Kanske går de också ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp nån nyhet här på swec sa väl att miningen endast stod för 25-30% av alla köpta kort.

Men 25-30% av marknaden är fortfarande en ganska stor andel.
Bör vara tillräckligt stor andel för att påverka.

Sen ska det förekommit att det sålts kort direkt till storkunder utan att gå via återförsäljare.
Räknas ens dessa kort in om de inte gått via de vanliga kanalerna?

Säg att jag köper en lastbil full med kort (ja alltså inte själva lastbilen, utan lasten).
Men att jag får en deal direkt av Nvidia eller någon av partnertillverkarna.
Att dessa kort "räknas inte".
Men om jag inte köpt dem. Om de istället såldes på marknaden så hade det kunnat vara ganska många gamers, kreatörer, etc som istället fått tag på ett kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Men 25-30% av marknaden är fortfarande en ganska stor andel.
Bör vara tillräckligt stor andel för att påverka.

Sen ska det förekommit att det sålts kort direkt till storkunder utan att gå via återförsäljare.
Räknas ens dessa kort in om de inte gått via de vanliga kanalerna?

Säg att jag köper en lastbil full med kort (ja alltså inte själva lastbilen, utan lasten).
Men att jag får en deal direkt av Nvidia eller någon av partnertillverkarna.
Att dessa kort "räknas inte".
Men om jag inte köpt dem. Om de istället såldes på marknaden så hade det kunnat vara ganska många gamers, kreatörer, etc som istället fått tag på ett kort.

Siffran på 25% som figurerat är baserad på totala volymer. Dvs inkl direktförsäljning också.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett starkt bevis på att mining faktiskt har förstört marknaden för gamers. Men skönt att det börjar rätta till sig igen.

Prissänkningen kan ju också bero på att tillverkningstakten ökar. Prognoser för Q2 (från april-maj) gissade på 15-20% större produktion och när tillgång ökar går ju som bekant pris nedåt.
En lite större marginal kan ju då också göra att oviktiga saker såsom spelkort kan få lite fler kretsar allokerade till sig.
Rent krasst är spelkort under en pandemi totalt oviktigt i jämförelse med att få igång tung industri på full fart igen. Kan tänkas att medicinsk utrustning också kan upplevas som "aningens" viktigare än 10 fps extra i en spelmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag förstår det är det inte endast att valutor tappat i värde, för det är ju som du säger något som fluktuerar en hel del. Det är en bidragande faktor, men det ska även bero på att "flera myndigheter" (antagligen syftar de på åtminstone delvis Kina) gjort tillslag mot mininghallar och dylika verksamheter som gör investerare mindre intresserade/tveksamma till att köpa på sig mer (ny) hårdvara, åtminstone i nuläget.

Ah, ja det är ju såklart uppgifter med lite mer substans. Dock ser det i nuläget ut som att dom ändå får revidera igen, då ETH kursen är på stark uppgång. Tillochmed jag som nog är emot krypto på det stora hela (som det fungerar idag med PoW), ser ett köpläge på grafikkort för mining nu, då det kan betala av sig på relativt kort tid med dagens priser på grafikkort, sett till ETH kurs (givet att övergången till PoS fortsätter att bli försenat).

Någon kryptoevangelist sade att såna här stora rubriker om förbud och reglering mest fungerar som reklam för krypto, då det oftast är rätt tandlösa åtgärder på det stora hela.