Microsoft experimenterar med "Super Duper Secure Mode" i Edge

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Elakekocken:

Men varför inte bara köra FireFox med noscript? Då är det ju löst.

Det är väl en ganska stor skillnad på att blockera JS och att bara stänga av JIT men fortfarande rendera innehållet?
Eller noscript kanske är mer än vad jag förmodar, har inte själv kört det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

42% Firefox i skrivande stund med lågt antal som röstat lär nog ändras mycket under dagen och kvällen. Som enda browser som inte är Chrome/chromium baserad så är det en bastion i en värld med Chrome mutanter.

Röstade förstås på Firefox. Inget super duper nope chrome för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är bara Chromebooks som känns säkra att använda på nätet ärligt talat.

Kanske för att Google redan har koll på hur mycket du fiser när du använder en chromebook?

Permalänk
Medlem

Chrome just nu men håller på att sakta skifta över till Edge på jobbet i.o.m. ett systemskifte och nya Chromiumbaserade Edge känns nästan som Chrome fast bättre imo.

Privat har jag börjat snegla åt Firefoxhållet igen då Chrome känns tyngre och tyngre för datorn att köra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Som utvecklare ser jag nya specialfall som behöver tas i beaktning på horisonten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet där är ju att Google vet vad du gör.

Det är väl ett sätt att se på säkerhet i en webläsare, men det faller på att jag redan använder en Android-mobil där de får reda på betydligt mer vad jag gör, än att kolla min webhistorik tyvärr.

Det jag trodde artikeln handlade om var att Microsoft försöker lösa alla säkerhetsluckor som går att utnyttja via javascript.
Tex en PC med Microsofts webläsare kunde via javascript ändra i windows-register, ladda hem program i bakgrunden, öppna upp portar i firewallen, starta remote access och så vidare.

Detta exekveras inte ens på en Chromebook, så på så sätt är det säkrare enbart i den aspekten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Chrome just nu men håller på att sakta skifta över till Edge på jobbet i.o.m. ett systemskifte och nya Chromiumbaserade Edge känns nästan som Chrome fast bättre imo.

Privat har jag börjat snegla åt Firefoxhållet igen då Chrome känns tyngre och tyngre för datorn att köra.

Håller med, Edge känns som ett snäppet mindre övervakande Chrome och lite mer avskalat på något vis.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker namnet är kul, var är humorn?

Skrivet av Microsoft:

Most importantly we plan to have fun with this project. This includes giving the experiment a slightly provocative name because we think it is funny, and it is a bit too early for something official.

Arbetet bakom det lättsamma namnet, är dock betydligt mer seriöst.
Att utifrån kunna kompilera och exekvera kod, via webbläsaren, har aldrig känts bra, även om jag inte kan detaljerna.
Får väl läsa på lite.

Edit trevlig blogg, rekommenderad läsning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den stämmer ungefär exakt inte alls över huvud taget
Inte heller mot inloggade överlag. Så det är nog väldigt överrepresenterat antal respondenter med stort intresse för webbläsarsäkerhet och anonymitet i pollen i nyheten.

Lite det jag tänkte, såg förvånande ut kan man väl sammanfatta det som

Permalänk

I dom gamla apparna från app store (win8?) så kördes den varianten av edge i en sandlåda med mer begränsad åtkomst till datorn i sig. Men det blev ju bökigare så folk sket i den (samt innan chromium)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kör MS Edge, visst den är kanske lite snabbare, men jag har faktiskt aldrig bytt från MS-läsare sedan 90-talet. Det är bara en webläsare varken mer eller mindre.
Jag kan förstå om folk i utvecklingsländerna måste byta till en lättviktare men vi som har pengar till monsterdatorer märker ju knappt skillnaden, eller sitter så många här med slöa datorer?

Sett att några här i tråden kör Chrome-OS, de fick nog lika mycket val som vi som kör Windows fick.
Där är väl mycket online dessutom?
Chrome-OS är väl riktat mot utvecklingsländerna och fattiga skolor/studenter från början?
Lär ju bli betydligt mer fördröjning där än i Windows.