Erfarenheter köpa laptop från ebay/USA?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter köpa laptop från ebay/USA?

Jag har letat laptop (Thinkpad) under våren och under rådande omständigheter ser det trögt ut för den svenska marknaden, varför jag börjat söka på ebay efter objekt.

Har någon här köpt laptop (eller annan datorkomponent) från ebay, framförallt från USA, i närtid?
Funkade det automatiskt med tull, avgifter etc eller måste man göra något aktivt själv?
Hur betalade du? Paypal?
Kan man utnyttja garantin för produkten trots att den inte befinner sig i samma land längre? Dvs kan jag kontakta Svenska Lenovo vid behov?

EDIT: Köper man från EU-land så utgår jag från att man inte betalar skatt eller tull, dvs det är priset på ebay man betalar och inget mer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Om du beställer direkt från Lenovo så kan du välja internationell garanti support, så kan de serva den i Sverige. Men garantin är kortare om den är köpt i USA för de flesta grejer. ThinkPads brukar de flesta ha 3 års garanti som default i Sverige men bara 1 i USA, även om de har så man kan betala för längre garanti.
Nu är vi i juni/juli så Lenovo brukar få in flera av T modellerna historiskt sett till Sverige, x1 brukar leta sig hit i mars/april.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om du beställer direkt från Lenovo så kan du välja internationell garanti support, så kan de serva den i Sverige. Men garantin är kortare om den är köpt i USA för de flesta grejer. ThinkPads brukar de flesta ha 3 års garanti som default i Sverige men bara 1 i USA, även om de har så man kan betala för längre garanti.
Nu är vi i juni/juli så Lenovo brukar få in flera av T modellerna historiskt sett till Sverige, x1 brukar leta sig hit i mars/april.

Tack för snabbt svar!

Så det går alltså att köpa på Lenovo.com och få den skickad till Sverige?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Tack för snabbt svar!

Så det går alltså att köpa på Lenovo.com och få den skickad till Sverige?

Ja, ska gå. Men det är digital river som hanterar leverans och de är....hmm...totalt värdelösa. Även de som hanterar i Sverige också så kommer inte undan ändå men då slipper man internationella hanteringar så då är risken mindre för strul.
Kollade på lenovos svenska och amerikanska sida, vad är det för modell som du försöker få tag på? Var bara enstaka som inte kommit hit än. Typ t14 med AMD 5000 och någon annan jag såg

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du får en rätt så annorlunda tangentbordslayout. Beroende på hur deras adaptrar är utformade så kanske du måste köpa en för europlug vid sidan av. Plus att svensk moms läggs på priset.

Köper man från annat EU-land betalar man svensk moms istället för den moms det är i landet i fråga, men det är butiken i fråga som ska ordna den biten.

Det är ingen tullavgift på datorer, bara moms och eventuell avgift från postnord (beroende på om det är dem som hanterar det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja, ska gå. Men det är digital river som hanterar leverans och de är....hmm...totalt värdelösa. Även de som hanterar i Sverige också så kommer inte undan ändå men då slipper man internationella hanteringar så då är risken mindre för strul.
Kollade på lenovos svenska och amerikanska sida, vad är det för modell som du försöker få tag på? Var bara enstaka som inte kommit hit än. Typ t14 med AMD 5000 och någon annan jag såg

Tack för info! Skall undersökas!

Ang modell så har jag inte bestämt mig ännu, men det står mellan X13, T14/P14s och L14, alla gen 2. AMD eller intel kommer bli en slump, jag ser för och nackdelar med båda alternativen. Jag vill ha 32GB ram eller mer och vill helst konfigurera datorn själv för att kunna välja detta samt "rätt" skärm, ssd och batteristorlek. Ingen dgpu om totalpriset inte är väldigt fördelaktigt.

Skrivet av dlq84:

Tänk på att du får en rätt så annorlunda tangentbordslayout. Beroende på hur deras adaptrar är utformade så kanske du måste köpa en för europlug vid sidan av. Plus att svensk moms läggs på priset.

Köper man från annat EU-land betalar man svensk moms istället för den moms det är i landet i fråga, men det är butiken i fråga som ska ordna den biten.

Det är ingen tullavgift på datorer, bara moms och eventuell avgift från postnord (beroende på om det är dem som hanterar det).

Tangentbordet får jag i så fall byta ut till svenskt och jag kollar givetvis att detta är möjligt innan. Likaså blir det ny strömkabel.
Så om jag beställer från ebay/usa så tillkommer moms (20%?) samt ev avgift från postnord? Är avgiften något att oroa sig för eller handlar det om ett par hundralappar?
Tack för info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Så om jag beställer från ebay/usa så tillkommer moms (20%?) samt ev avgift från postnord? Är avgiften något att oroa sig för eller handlar det om ett par hundralappar?

25% moms tillkommer. Postnord brukar ta 125 kr i hanteringsavgift för försändelser med värde över 1600 kr (annars 75 kr), andra speditörer brukar ha liknande avgifter.

Sen kan det eventuellt bli problem beroende på speditör om de räknar en laptop som farligt gods eller ej (p.g.a. batterierna), men jag har ingen koll på hur det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Både X13, T14s/P14s, L14 gen 2 finns i sverige.
L14 G2 finns i en skew på dustin.
X13 G2 är beställningsvara
T14s G2 finns i några skews i lager på dustin andra är beställnigsvara.
Tycker själv det är mycket lättare att hitta vad du vill ha på dustin än att beställa från andra sidan atlanten.
Du kan kolla https://psref.lenovo.com om du är osäker på en specifik modell.
till exempel en av de T14s G2 som finns på dustin:
https://psref.lenovo.com/Product/ThinkPad/ThinkPad_T14s_Gen_2...
Finns en specification, där kan du se alla alternativ som T14s G2 har, vilket kan bero på region vilka man får kombinera. I sverige brukar vi inte ha de sämsta skärmarna iallfall, brukar vara 1080p paneler i mellansegmentet om man ser dustin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! T14 gen 2 CTO intel dök upp hos lenovo.se så jag beställde en sån. Blev med i7 1165G7, 32GB ram, 512GB OPAL2 ssd. Efter 10% rabbatt landade den på 12788kr. Kom för en vecka sen vilket var mycket snabbare än jag trodde. Hittills väldigt trevlig dator!

Visa signatur