Egenskaper / kriterier vid köp av ny bärbar

Permalänk

Egenskaper / kriterier vid köp av ny bärbar

Tänkte att jag skulle stämma av lite med forumet inför köp av ny bärbar dator.

Köpte min nuvarande dator för 5 år sedan, men idag är den väldigt seg, vilket känns lite som en besvikelse. Jag kan surfa ut på nätet, men det går i slow motion....

Jag använder datorn primärt till att surfa, jag sparar väl en del dokument och bilder, men inte särskilt mycket. Spelar bridge på nätet, men det är inte så krävande..... : )

Har sökt på Prisjakt och där finns bl a följande kriterier: storlek RAM-minne / storlek Flash/SSD / Storlek dedikerat grafikminne / Processorhastighet GHz.

Om man söker efter en dator där ändamålet primärt är surfing, vilka kriterier ska man då fokusera på? Och vilka nivåer krävs för att datorn ska funka en längre period? Tacksam för er input.

Tack på förhand,
Per

Permalänk
Medlem

RAM är ju ofta fastlött numera, men 8gb kan nog duga för surf lättare arbete. I5 / ryzen 3+ är väl att föredra.
Största haken är nog skärmen på de billigaste, IPS säljs ofta med blekare färger och svag ljusstyrka så review är bra att kolla upp.

Finns ingen app för bridge?
En tablet eller ipad kanske hade skött saken bättre?

Permalänk
Medlem

Om du enbart surfar så köper du en Chromebook.

Jag har en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/chromeboo... och är väldigt nöjd.
Känns som att sitta vid min 5600x ryzen och surfa, touchskärm är nice när man kör android-appar på chromebooken.

Laddar den över natten och kan använda den hela dagen utan att leta laddare.

Från att man trycker på power-knappen tills man är inloggad är ca 3 sekunder btw. När det kommit en uppdatering av chromeos så startar man bara om enheten så är allt uppdaterat Inte som windows där man får kolla på en % räknare i några minuter ibland.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Tack för er input. Köpte en dator med hyfsad prestanda och Ryzen-processor, den bör funka tänker jag..............

//Per

https://www.inet.se/produkt/1965926/acer-aspire-5-15-6-ryzen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per-i-Sthlm:

Tack för er input. Köpte en dator med hyfsad prestanda och Ryzen-processor, den bör funka tänker jag..............

//Per

https://www.inet.se/produkt/1965926/acer-aspire-5-15-6-ryzen-...

Det var lite som att köpa en Lamborghini för att åka till Ica Maxi
Den där datorn var mer än bra

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz