Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Katastrofala och explosiva. Så beskrivs Gigabytes nätaggregat GP-P750GM och GP-P850GM, som synas i sömmarna av Gamers Nexus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Folk köper väl pga. nämnda deal, men annars är det att rekommendera att köpa testade produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att en tillverkare och återförsäljare gör sådana paket hör till vanligheten, däremot är hanteringen av returer häpnadsväckande. Newegg uppges vägra godkänna returärenden av enbart nätaggregaten, utan ska begära att kunder skickar tillbaka grafikkortet som ingick i samma paket. Då det rått stor brist på grafikkort har detta lett till att konsumenter behåller sitt defekta nätaggregat, utan att få ett nytt eller pengar tillbaka.

Det där låter ju skitbra. Du kan köpa ett överprissatt grafikkort nu, och få med en trasig PSU.

Sedan, precis garantitiden går ut så är det bara returnera båda. Antingen får man en fungerande nätdel man kan använda, eller så får man pengarna för PSU samt GPU tillbaka och kan köpa ett mer rimligt prissatt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Folk köper väl pga. nämnda deal, men annars är det att rekommendera att köpa testade produkter.

Ja så länge man kan lita på att gigabyte osv inte byter ut komponenter efter den första batchen som antagligen de flesta tester testar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Något bättre RMA statistik än Ace of Sweden...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Stabilt Gigabyte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare

Jaha då får man fortsätta att aldrig köpa grejer från Gigabyte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur kan ett företag som Gigabyte misslyckas med att bygga nätaggregat? Det är ju inte Plucke och Berra nere på bilskroten som snickrat ihop något, utan ett företag med lång erfarenhet av avancerad elektronik.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj då.
Sådant drar verkligen företagsnamnet i skiten.

Sist jag hade något från gigabyte var väl ett.... HD6850 eller kanske nå moderkort för q6600 så det var väl över 10 år sedan oavsett.

Men ja, det här aktualiserar tester av nätagg igen iaf. 80-certifieringarna räcker uppenbarligen inte.

Det man blir nyfiken på är när ett företag som gigabyte beställer ett större gäng enheter - hur de själva testar att nätaggen håller vad som utlovas från tillverkaren.
Har de låtit bli att själva undersöka vad de betalar för eller har leverantören av nätagg visat upp bättre grejer för gigabyte och senare själv dragit ner på kvalitén vid större leveranser?
Eller har något annat hänt här kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kanske något för Svea Fireworks att köpa in till nästa nyår?

Permalänk
Keeper of the Bamse

I och med att nätaggregatet kan dra med sig andra komponenter när det går sönder, så är det ju extra farligt att köpa Gigabyte-agg nu då.

Hade det "bara" varit t.ex. RAM så hade man kanske vågat köpa, om det fanns Garanti, men det blir ju sjukt jobbigt att ersätta ett grafikkort om det har gått sönder pga dålig PSU.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt 3 gigabyte skärmar där alla hade döda pixlar och enorm BLB svor jag mig för att aldrig köpa deras skit igen. Fick tom en AIO gratis nyligen o det tog emot att sätta in den.

Plus allt strul som det var med strömkontakterna på vissa RTX 3000 modeller. Och nu den här nyheten… Man undrar ju vad gigabyte sysslar med nuförtiden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag har köpt många av Gigabytes produkter och är väldigt nöjd med de två moderkort som jag i nuläget använder i två datorer, men dessa nätaggregat var pinsamma och ovärdigt deras företag och varumärke.

För övrigt så är Gamers Nexus ett ljus i det oändliga mörker som annars är modern journalistik.

De undersöker, gräver, tar fram obekväma sanningar och redogör för dem oavsett om det är en känd person eller ett miljardbolag som står bakom.

Hade samtliga journalister haft samma form av yrkesheder idag så hade vårt samhälle varit betydligt bättre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Efter att ha köpt 3 gigabyte skärmar där alla hade döda pixlar och enorm BLB svor jag mig för att aldrig köpa deras skit igen. Fick tom en AIO gratis nyligen o det tog emot att sätta in den.

Plus allt strul som det var med strömkontakterna på vissa RTX 3000 modeller. Och nu den här nyheten… Man undrar ju vad gigabyte sysslar med nuförtiden.

Jag har haft för vana att kala dom för GigaPlast eller GigaCrap och dom verkar ju faktiskt leva upp till det fortfarande
Sist jag betalade för något som det stod Gigabyte på var nog när jag köpte mitt EP45T-Extreme, så det var ju ett tag sen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har köpt många av Gigabytes produkter och är väldigt nöjd med de två moderkort som jag i nuläget använder i två datorer, men dessa nätaggregat var pinsamt och ovärdigt deras företag och varumärke.

För övrigt så är Gamers Nexus ett ljus i det oändliga mörker som annars är modern journalistik.

De undersöker, gräver, tar fram obekväma sanningar och redogör för dem oavsett om det är en känd person eller ett miljardbolag som står bakom.

Hade samtliga journalister haft samma form av yrkesheder idag så hade vårt samhälle varit betydligt bättre.

Mvh

Hade folk betalat för sån journalistik så hade det varit så.

Permalänk
Inaktiv

Skiter i mångt å mycket vad det står på mina nätagg, men ska till bra mycket för att jag ens skulle överväga köpa ett nätagg som inte byggs av en välrenommerad OEM t ex seasonic eller superflower, eller iaf väletablerade OEMs som FSP eller CWT. MEIC som verkar ligga bakom denna serie har jag aldrig hört talas om och hade gått bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man kan ju argumentera för att folk betalar för sådan journalistik genom att faktiskt titta på GN, de har ändå 1.4miljoner subs på YT.

Gillar man inte denna typ av indirekt betalning, så kan man gå direkt till deras Patreon och faktiskt betala, där de har ungefär 3000 sponsorer och som ger dem 100 000 SEK i månaden.

Tycker inte riktigt det blir en rättvis bild av situationen genom att endast hävda att folk inte vill betala för journalistik, en väldigt svartvit syn på en ganska grådassig situation.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tomtenisssar som arbetar tydligen.
Dom har verkligen inget fläckfritt trackrecord på sista tiden 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Där har det sparats in rejält på tillverkning och kvalitetskontroll. Fasen så uselt och ett praktexempel på hur girighet bedrar vishet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur kan ett företag som Gigabyte misslyckas med att bygga nätaggregat? Det är ju inte Plucke och Berra nere på bilskroten som snickrat ihop något, utan ett företag med lång erfarenhet av avancerad elektronik.

Frågan är väll snarare vem som gjort dessa är det gigabyte själva eller en oem? Om det är gigabyte själva så är de kanske inte så konstigt annars så kanske detta är något som vi kommer se mer av =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

SweClockers artikel borde förklarat detta med paket lite tydligare. Det är inte frågan om något nätagg ”på köpet”. Tvärtom är det så att du måste köpa ett uselt nätagg till fullpris för att alls få möjlighet att köpa ett grafikkort.

Dvs egentligen ett sätt för Newegg att kringgå avtal som antagligen säger att de inte får sälja korten till ett pris över MSRP. Troligtvis är Gigabyte medskyldiga, där de typ lovat Newegg utökad tilldelning av grafikkort i utbyte mot att de säljer denna form av paket med deras defekta nätagg.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt att vissa förnekar detta. Nu handlar det ju inte om ett Fanboykrig eller att man "hatar" på Gigabyte, utan grejen är att de här produkterna är farliga att använda. Att vissa låter kärleken till ens favoritmärke riskera andras liv hälsa och egendom är bedrövligt.

Sen tror jag säkert att Gigabyte själva kommer hantera detta på ett bra sätt, dvs återkalla hela serien och ersätta de som redan köpt produkten. Att som företag blunda för att ens produkter är farliga är liksom inget man tjänar pengar på i längden, särskilt inte när bevisen inte går bråka med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du ska nog se att dom drar in ganska ordentliga summor pengar. Problemet är snarare att dom arbetar inom ett väldigt nischat område. Men med tanke på vilket enorm expansion gcn håller på med så kommer dom nog växa ganska ordentligt kommande åren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jaha då får man fortsätta att aldrig köpa grejer från Gigabyte

GPU och Mobo är det nog ingen fara med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, de är grymma.

Bra av Sweclockers att ta upp det här.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Riktigt fult. De har uppenbarligen vart medvetna om det sedan början.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Sen är det en tidsfråga innan någon skapar trådar om bränd nätdel.

Skulle aldrig vara en försöksperson när det gäller nya nätdel heller låter jag vänta ett tag så att man få se omdöme samt tester.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Där drogs verkligen gigabytes varumärke i skiten, rejält.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

That's why it's called protection, not a self destruction device.

Visa signatur