SweClockers drop!

Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Nej, jag håller inte med helt enkelt, och jag har lagt fram en del argument för den åsikten och kan lägga fram fler.

Det är återigen inte så enkelt som du försöker få det att framstå; som att det är folks ovilja att betala för bra journalistik som är problemet. Inte helt iaf. Det finns ett antal större och viktigare problem/aspekter att ta i beaktning när man pratar om varför journalistik idag inte är vad det bör vara. "Ovilja att betala" kommer inte ens in på topp 3.

Vi har ju haft uppe det där med betalda samarbeten. Gissar att Gamers Nexus inte är bästa kompis med Gigabyte och lär inte få några betalda samarbeten med Gigabyte. Därför tror att man åtminstone borde pröva betalningsviljan innan man avfärdar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vi har ju haft uppe det där med betalda samarbeten. Gissar att Gamers Nexus inte är bästa kompis med Gigabyte och lär inte få några betalda samarbeten med Gigabyte. Därför tror att man åtminstone borde pröva betalningsviljan innan man avfärdar den.

Nu pratar vi dock om betalningsvilja från privatpersoner för journalistik, inte företag.

Betalda samarbeten är en helt annan femma.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nöjd med mitt gamla Socket 939-moderkort från Gigabyte för många år sedan. Men det är det enda jag varit nöjd med. Och med mycket stor sannolikhet det sista jag köpt av dem.

Har en känsla av att det är skillnad i hanteringen av situationen mellan Gigabyte USA och mer civiliserade länder. Men ändå.

Gillar förövrigt den prisjaktslänken längst ner i artikeln.

Permalänk
Medlem

Gigabyte är enda nått jag tänkter mig kvalitet.
Har dom satt "sitt namn" på OEM skräp?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

jag har alltid haft dåliga vibbar från gigabyte men blev tvingad att köpa ett gigabyte x570 moderkort för jag vägrade att ha en chipset fläkt och de var de ända som erbjöd ett moderkort som hade fått väldigt goda reviews och en heltäckande heatshield över moderkortet. (X570 Auros Xtreme)

Som jag förstår det ska man endast köpa gigabyte high end moderkort, resten av deras grejer är mer eller mindre skräp, detta kan ju komma att ändras såklart. I övrigt så är gigabytes bios en clusterfuck i sig så det tog rätt länge att få in inställningarna på denna 5950x att nå över 800 poäng i single thread på cpu-z.

Håller mig borta från gigabyte om jag inte absolut måste och då tittar jag reviews först.

Permalänk
Medlem

Mitt X570 Aorus Xtreme är helt klart det bästa moderkort jag någonsin ägt mycket imponerande byggkvalitet, men som ovanstående talare skriver så är biosen tyvärr inte något vidare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Mitt X570 Aorus Xtreme är helt klart det bästa moderkort jag någonsin ägt mycket imponerande byggkvalitet, men som ovanstående talare skriver så är biosen tyvärr inte något vidare.

Jag föredrar ASUS då det är smidigt att uppdatera bios via EZ update.
Har inte haft gigabyte sen länge...ASUS X470 & B450 klarar ju senaste Ryzen med en enkel bios uppdatering.
Har ett par grafikkort Från Gigabyte...men de funkar bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har ett aours 570x samt ett par grafik kort allt jag haft från gigabyte har alltid fungerat bra. Undrar hur dom tänkte här, vilken jävla miss.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok, låt mig förenkla det så du förstår utan att märka ord en hel kväll. Väldigt få är villiga att betala för sån journalistik.

Med tanke på att Steve sedan ett par år sedan, flyttat GN ut ur sitt hus, och in i en studio, och för närvarande planerar en ny flytt till större lokaler, verkar vara tecken på att tillräckligt många är beredda att betala. Kanske fortfarande få, procentuellt, men tillräckligt för att gå runt på det, och köpa utrustning och komponenter att testa, mm.

Kanske just för att det numera är så sällsynt med sån journalistik. ♥

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@JonasT . Kan du inte köpa in 10 såna och köra de igenom konstlasten?

https://www.computersalg.se/i/6506141/gigabyte-p750gm-n%C3%A4...

Skrivet av Azodan:

Kan ju va skillnad att köra dom i 230V

230V kan ju vara en bra anledning till att testa dem, för att se om problemet kvarstår, eller kanske till och med blir värre.

Permalänk
Medlem

Blir intressant följa detta. Jag tror att anledningen till problemen är något helt annat än att de medvetet börjar sälja skräp. Tror helt enkelt de drabbats av att ha fått in piratkomponenter in produktionen, ett mycket allvarligare och större problem än många känner till. Till och med betrodda leverantörer kan få in det i sina lager ovetandes. I många fall går det bra och märks aldrig. Låter högaffeln och facklan vila här tillsvidare.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är sånt här jag menar med @Ozzed. Alltid tror att tillverkaren kommer göra det ”rätta”. Var är kritiken @Ozzed? Vem här har försvarat Gigabytes handlande? Men ditt inlägg att

” Sen tror jag säkert att Gigabyte själva kommer hantera detta på ett bra sätt, dvs återkalla hela serien och ersätta de som redan köpt produkten.”

Är det en kvalificerad tyckande ? Eller är det ett försvar?

Sa jag att någon på SweClockers försvarat gigabyte? Och återigen så har jag inte försvarat dem heller, bara kort konstaterat att de tjänar mer pengar på att sköta det snyggt än att stoppa huvudet i sanden. Att man tycker vissa ageranden från företag är bra eller dåliga betyder inte att man hyllar eller dissar hela företaget. Man kan ju göra det enkelt för sig när man argumenterar genom att tillskrivs andra åsikter och sedan gå i polemik mot dem. Men det tillför inget

Självklart borde Gigabyte haft bättre kvalitetskontroll, och självklart är det genomruttet om det nu är så att gigabyte och Newegg medvetet prackat på intet ont anande konsumenter farlig hårdvara.

Likväl finns det de som menar att det hela skulle vara en komplott mot Gigabyte, vilket också är fruktansvärt. Att Gamers Nexus skulle sprida FUD för att få views och annan skit som skrivs. Det är inte konstigt att man blir förbannad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fullt upp hos Gigabyte! De hade väl blivit utsatta för ramsonware attack de också nu? Såg att deras sida låg nere häromdagen iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ett fall för ESV

Elsäkerhetsverket kan och bör säljstoppa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@JonasT . Kan du inte köpa in 10 såna och köra de igenom konstlasten?

https://www.computersalg.se/i/6506141/gigabyte-p750gm-n%C3%A4...

Ska man köpa fyrverkeripjäser för 9000:- finns det roligare saker att köpa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nja, tycker folk går lite hårt åt Gigabyte här.

Detta är ju inget de själva tillverkat utan snarare beställt från ett företag som tillverkar produkten de önskar sätta sitt namn på.

Det de dock kan beskyllas för är deras QC som inte verkar ha legat på topp när serien skulle godkännas.

Givetvis är det olyckligt när något sådant här händer, men vi kan inte jämföra det med ACE of Sweden, de satte ju medvetet fel märkning på sina aggregat bara för att få sälja, lite som när en högtalarproducent bara anger peak-effekt.

Tror det är deras OEM som fått in dåliga komponenter nu när det är brist på dem, dessa har de sedan satt dit och Gigabyte har fått sin logga ditklistrad.

Pöl för Gigabyte som får sitt märke dragit i skiten, hade varit kul att se om samtliga tangentbordskrigare hade gått ut i strid om husguden Asus varit den som satt i kläm. ^^

Nu är det Gigabyte som grillas men den ni borde grilla är ju den som tillverkat de dåliga komponenterna som MEIC sedan lyckats få tag i och monterat i aggen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Asus att köra på säkra kort och slänga på deras namn på seasonic psu. Iallafall så var de så för thor serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Detta är ju inget de själva tillverkat utan snarare beställt från ett företag som tillverkar produkten de önskar sätta sitt namn på.

Det de dock kan beskyllas för är deras QC som inte verkar ha legat på topp när serien skulle godkännas.

Givetvis är det olyckligt när något sådant här händer, men vi kan inte jämföra det med ACE of Sweden, de satte ju medvetet fel märkning på sina aggregat bara för att få sälja, lite som när en högtalarproducent bara anger peak-effekt.

Tror det är deras OEM som fått in dåliga komponenter nu när det är brist på dem, dessa har de sedan satt dit och Gigabyte har fått sin logga ditklistrad.

Pöl för Gigabyte som får sitt märke dragit i skiten, hade varit kul att se om samtliga tangentbordskrigare hade gått ut i strid om husguden Asus varit den som satt i kläm. ^^

Nu är det Gigabyte som grillas men den ni borde grilla är ju den som tillverkat de dåliga komponenterna som MEIC sedan lyckats få tag i och monterat i aggen.

/Lifooz

Visst är det OEMs fel, men jag har inte sett något statement från Gigabyte. Men klart att du skulle tycka likadant som nätagget från Gigabyte hade slaktat ditt system för 45K.

Alla som sysslar med oems förstår att uppföljningen måste ske kontinuerligt. Ur varje batch så ett x antal plockas ut och isär för validering. Annars blir bara första batchen top notch och sen går det utför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Helt rätt av Asus att köra på säkra kort och slänga på deras namn på seasonic psu. Iallafall så var de så för thor serien.

Asus TUF 5700XT. Feldesignat kyllösning från grunden. RMA kan endast ske via ÅF, så jag fick fullaga kortet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Asus TUF 5700XT. Feldesignat kyllösning från grunden. RMA kan endast ske via ÅF, så jag fick fullaga kortet :/

I fallet med psu. De ska/bör vara mycket hårdare QC med såna komponenter, då de kan dra med hela ens dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Visst är det OEMs fel, men jag har inte sett något statement från Gigabyte. Men klart att du skulle tycka likadant som nätagget från Gigabyte hade slaktat ditt system för 45K.

Alla som sysslar med oems förstår att uppföljningen måste ske kontinuerligt. Ur varje batch så ett x antal plockas ut och isär för validering. Annars blir bara första batchen top notch och sen går det utför.

Nämen titta. Försvaret för gigabyte jag pratade om existerade visst på SweClockers också. Nu ser du kanske vad jag menar med att vissa är beredda att försvara "sitt" märke även när det handlar om produkter som är en fara för liv hälsa och egendom, och varför jag tycker det är fruktansvärt. I slutändan är det gigabyte som valt att sätta sitt klistermärke på en pissig produkt så då är det klart att det är självklart att det är de som ska stå till svars. Jag börjar dock tvivla mer och mer på att de kommer göra det rätta. Verkar som om de föredrar att låtsas som att det regnar och det tapp i förtroende det innebär. Men sagan är ju inte slut än så vi får se hur det går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skrivet av Ozzed:

Nämen titta. Försvaret för gigabyte jag pratade om existerade visst på SweClockers också. Nu ser du kanske vad jag menar med att vissa är beredda att försvara "sitt" märke även när det handlar om produkter som är en fara för liv hälsa och egendom, och varför jag tycker det är fruktansvärt. I slutändan är det gigabyte som valt att sätta sitt klistermärke på en pissig produkt så då är det klart att det är självklart att det är de som ska stå till svars. Jag börjar dock tvivla mer och mer på att de kommer göra det rätta. Verkar som om de föredrar att låtsas som att det regnar och det tapp i förtroende det innebär. Men sagan är ju inte slut än så vi får se hur det går.

På vilket sätt är första citatet ett försvar?
Själv läser jag det som att Gigabyte inte har lyckats med att följa upp sina ställda krav på en produkt. Alltså det är kritik och inte ett försvar.

Gigabyte har precis som du skriver, satt sin klisterlapp på en kass produkt. Utan att stämma av att den klarar de ställda kraven.

Permalänk
Hjälpsam

Smart gjort Gigabyte, på skitdesign och skitkomponenter, tjänade ni några kronor per aggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD_PERA:

Att återkalla hela serier är inte alltid så kul...nu önskar nog de högre "okunniga" cheferna att det hade lyssna på de "Kunniga" nördarna på teknikavdelningen som föreslog någon av de bättre tillverkarna inte de billigare...profit lönar sig sällan...

Tror också på chefer, någon jävel som varit stolt över hur han stramat åt projektets tid och pengar, att kvalitén blir lidande, är han för dum för att fatta.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221725

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

För typ 20 år sedan hade jag ett billigt gigabyte moderkort, som var katastrof. Hela datorn var iofs katastrof (min första dator som var en pre-build). Jag svor då att aldrig köpa något gigabyte igen. Men när Ryzen 1700 kom så köpte jag ett AX370 Gaming K7 (efter bra recensioner) och var väldigt nöjd med det. Så nöjd så att jag i höstas köpte deras toppmoderkort, som jag är ännu mer nöjd med. Men det är kanske olika avdelningar som tillverkar/säljer "Aorus"-grejerna?

Jag var dock sugen på det nya Aorus nätagg med display på som skulle komma. Nu blir jag ju väldigt tveksam efter denna nyhet

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Komponentbrist (materialbrist) plus en underlev som glider på en räkmacka.
Detta kommer vi få se mer av i vinter och konsekvenserna av material tillverkat 2020 2021 (2022) kommer belasta mänskligheten lång tid framöver.
Både Newegg och Gigabytes agerande är ju pinsamt, de borde ju dra tillbaka skräpet omgående.
Själv köper jag uteslutande Seasonic sedan 25år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

På vilket sätt är första citatet ett försvar?
Själv läser jag det som att Gigabyte inte har lyckats med att följa upp sina ställda krav på en produkt. Alltså det är kritik och inte ett försvar.

Gigabyte har precis som du skriver, satt sin klisterlapp på en kass produkt. Utan att stämma av att den klarar de ställda kraven.

Tror han menade inlägget som du Auris svarade på, vilket kändes som ett tydligt försvar av Gigabyte

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Absolut inte för hårt åt gigabyte, de har verkligen skitit ner sig med det här.
De har dessutom svarat GN att de inte upptäckt något fel med nätagget, när GN informerade om vad de hittat.
Man kan ALDRIG lägga ansvaret på en underleverantör, vill gigabyte sätta sin stämpel på det så är de också de som är ytterst ansvariga

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skrivet av sweisdapro:

Tror han menade inlägget som du svarade på, vilket kändes som ett tydligt försvar av Gigabyte

Förklara gärna för mig, jag ser inte det tydliga med att det fetmarkerade är ett försvar.
Utan kritik att Gigabyte inte har gjort sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Som många andra har jag haft en positiv bild av Gigabyte som saker av rätt bra och prisvärd kvalitet.

Men sånt här får ju verkligen varumärket att sänkas i botten.

Skrivet av sweisdapro:

Absolut inte för hårt åt gigabyte, de har verkligen skitit ner sig med det här.
De har dessutom svarat GN att de inte upptäckt något fel med nätagget, när GN informerade om vad de hittat.
Man kan ALDRIG lägga ansvaret på en underleverantör, vill gigabyte sätta sin stämpel på det så är de också de som är ytterst ansvariga

Ja, om dom missat i sin kvalitetskontroll eller att OEM-leverantören inte levererat vad dom lovat hade jag absolut kunnat förlåta.

Men då hade dom ju behövt gå ut, be om ursäkt och göra en total återkallning osv.