Alla borde ha trådlöst i sin stationära

Permalänk
Hedersmedlem

Alla borde ha trådlöst i sin stationära

För någon vecka sedan fick jag höra talas om appen Din telefon för Windows 10. Det är en app till datorn som ansluter till en Android-mobil via Bluetooth, och låter en hantera aviseringar, SMS, överföra foton, och ringa i telefon via datorns headset. (Supersmidigt!) Men för att kunna använda detta krävs så klart Bluetooth, vilket ledde till att jag fick skaffa trådlöst till min dator.

Valet föll på en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul från Amazon. (Inget större fan av Amazon, men när svenska butiker ska ha dubbelt betalt och dessutom inte har grejerna i lager så vinner de per walkover.) Förutom Bluetooth fick jag även med WiFi 6, fast det var egentligen sekundärt tänkte jag. Men 145 kr för senaste WiFi-standarden OCH Bluetooth? Klart jag slog till.

Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. Installationen var lite småknixig eftersom jag kör ett mATX-chassi och inte ville täcka över min enda andra PCI-plats genom att montera antennkontakten där, så jag fick istället dra antennkabeln upp till I/O-plåtsen där det fanns hål avsedda att montera antennkontakterna i. Man får vara försiktig eftersom kablarna är väldigt känsliga.

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Permalänk

har en typ sån här hemma.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5423001

kört tethering från telefonen ett par gånger när nätet legat nere och behövt felanmäla via den annars används den mest till min xbox kontrol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kopplar helt enkelt in mobilen med USB om internet går ner.

Tror jag har någon gammal USB-wifi-mojs någonstans men aldrig behövt använda den.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Annars går det ju också att internetdela via USB-kabel till en stationär dator om man är lagd åt det hållet. Men ja nog kan det vara smidigt med wifi även i stationära. Jag har det inte då jag inte haft något behov, men jag har å andra sidan en 4G-router jag kan plocka fram och koppla in med ethernet om det kniper.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Din telefon är verkligen guld att ha. Angående wi-fi för hotspot så vill jag även tipsa om att Android 11 nu stödjer tethering med ethernet kabel om man har en adapter för det.

"Android 11 DP3 also adds a new option to the hotspot and tethering menu in the form of Ethernet tethering. This will essentially allow people to connect a USB-to-Ethernet adapter to their Android phones and then connect the LAN cable to that adapter and their PC to use Internet from their phone. This is a niche feature but will certainly be helpful when you are trying to use Internet on a desktop that doesn't have Wi-Fi support"

https://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/android-11-5-great-feat...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

För någon vecka sedan fick jag höra talas om appen Din telefon för Windows 10. Det är en app till datorn som ansluter till en Android-mobil via Bluetooth, och låter en hantera aviseringar, SMS, överföra foton, och ringa i telefon via datorns headset. (Supersmidigt!) Men för att kunna använda detta krävs så klart Bluetooth, vilket ledde till att jag fick skaffa trådlöst till min dator.

Valet föll på en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul från Amazon. (Inget större fan av Amazon, men när svenska butiker ska ha dubbelt betalt och dessutom inte har grejerna i lager så vinner de per walkover.) Förutom Bluetooth fick jag även med WiFi 6, fast det var egentligen sekundärt tänkte jag. Men 145 kr för senaste WiFi-standarden OCH Bluetooth? Klart jag slog till.

Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. Installationen var lite småknixig eftersom jag kör ett mATX-chassi och inte ville täcka över min enda andra PCI-plats genom att montera antennkontakten där, så jag fick istället dra antennkabeln upp till I/O-plåtsen där det fanns hål avsedda att montera antennkontakterna i. Man får vara försiktig eftersom kablarna är väldigt känsliga.

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Din sista mening är underlig "eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?"
Jag är frivilligt o-trådlös i min stationära då jag kan och vill ha den kabelansluten pga prestandan, har inget generellt emot trådlöst men använder så lite som möjligt trådlöst pga att de saker som tvingas köra trådlöst ska prestera så bra de kan, min stationära är mycket enkel att ansluta med kabel men surfplattan är om än inte omöjlig så mycket besvärligare att koppla in, likt telefonen.
Desto mindre som tar eterutrymme desto bättre fungerar de prylar där man inte har nått val. Och jag bor också så att jag inte har grannätverk inom räckvidd utan jag har ganska bra förutsättningar till bra wifi men försöker ändå undvika det om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Du kan också ansluta mobilen med en USB-kabel till din dator och använda USB-tethering för att på så vis dela ditt mobila nät till datorn via USB

Men annars är det riktigt trevligt med en WiFi-modul i datorn, även fast jag primärt kör via kabel (uttag i varje rum i lägenheten). WiFi gör att du t.ex. kan använda din PC för att spela PC-spel på ett Xbox genom "Wireless display adapter" som kör Miracast (Miracast fungerar endast via trådlöst). Det ger dig i princip felfri strömning av spelet, med nästintill obefintlig inputlag Körde det själv när jag provade ett spel på Steam som jag gärna hade spelat på TV:n. Men istället för att flytta datorn så installerade jag Wireless Display-appen från Microsoft och körde på

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Din telefon är verkligen guld att ha. Angående wi-fi för hotspot så vill jag även tipsa om att Android 11 nu stödjer tethering med ethernet kabel om man har en adapter för det.

"Android 11 DP3 also adds a new option to the hotspot and tethering menu in the form of Ethernet tethering. This will essentially allow people to connect a USB-to-Ethernet adapter to their Android phones and then connect the LAN cable to that adapter and their PC to use Internet from their phone. This is a niche feature but will certainly be helpful when you are trying to use Internet on a desktop that doesn't have Wi-Fi support"

https://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/android-11-5-great-feat...

Det där är ju skitcoolt. Tack för info! Jag har en USB-C-nätverksadapter någonstans. Det är ju i så fall bara koppla in den i routerns WAN-port. Eller i en switch om man har ett sunt hat för dubbel NAT.

Permalänk
Hedersmedlem

För min egen del ser jag inte poängen med det just nu. Kan finnas trådlöst nätverk på moderkortet men det är i så fall inaktiverat pga brist på användningsområden.

Har knappt en halvmeter till en switch... så varför bråka med trådlöst?

Allt som kan köras trådat ska göra det. Då funkar det som måste vara trådlöst bättre.

Headset har jag redan samma till datorn och mobilen, dock med begränsningen att jag inte kan köra båda enheterna precis samtidigt.

Ogillar dock både trassliga kablar och krånglande bluetooth

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Eller så tar man någon laptop med rj-45 och delar ut sin telefons internätlina på det lokala lanet så slipper man konfigurera om precis alla pryttlar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan också ansluta mobilen med en USB-kabel till din dator och använda USB-tethering för att på så vis dela ditt mobila nät till datorn via USB

Men annars är det riktigt trevligt med en WiFi-modul i datorn, även fast jag primärt kör via kabel (uttag i varje rum i lägenheten). WiFi gör att du t.ex. kan använda din PC för att spela PC-spel på ett Xbox genom "Wireless display adapter" som kör Miracast (Miracast fungerar endast via trådlöst). Det ger dig i princip felfri strömning av spelet, med nästintill obefintlig inputlag Körde det själv när jag provade ett spel på Steam som jag gärna hade spelat på TV:n. Men istället för att flytta datorn så installerade jag Wireless Display-appen från Microsoft och körde på

Just fan! Det kanske jag skulle testa. Har en TV i samma rum med stöd för Miracast som jag aldrig fick funka eftersom den faktiskt kräver WiFi i datorn för att det ska funka. (Räcker inte att man är på samma nät tydligen.) Ytterligare en anledning att ha trådlöst i datorn, alltså.

Edit: Testade precis, funkar hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Just fan! Det kanske jag skulle testa. Har en TV i samma rum med stöd för Miracast som jag aldrig fick funka eftersom den faktiskt kräver WiFi i datorn för att det ska funka. (Räcker inte att man är på samma nät tydligen.) Ytterligare en anledning att ha trådlöst i datorn, alltså.

Vid en närmare titt så verkar det som om Microsoft lagt in Miracast over infrastructure som då möjliggör Miracast över både Ethernet och WiFi - men själva handskakningen m.m. sker över WiFi så det är fortfarande ett krav 😅 Dataöverföringen kan däremot ske över både trådat och trådlöst.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

För min egen del ser jag inte poängen med det just nu. Kan finnas trådlöst nätverk på moderkortet men det är i så fall inaktiverat pga brist på användningsområden.

Har knappt en halvmeter till en switch... så varför bråka med trådlöst?

Allt som kan köras trådat ska göra det. Då funkar det som måste vara trådlöst bättre.

Headset har jag redan samma till datorn och mobilen, dock med begränsningen att jag inte kan köra båda enheterna precis samtidigt.

Ogillar dock både trassliga kablar och krånglande bluetooth

Som jag skrev i inlägget, det är bra med möjligheter!

Samma anledning att jag har fixat en riktig serieport till mitt moderkort också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Vid en närmare titt så verkar det som om Microsoft lagt in Miracast over infrastructure som då möjliggör Miracast över både Ethernet och WiFi - men själva handskakningen m.m. sker över WiFi så det är fortfarande ett krav 😅 Dataöverföringen kan däremot ske över både trådat och trådlöst.

Bygger förmodligen på att TV:n i fråga måste ha stöd för detta också. I mitt fall så är det rätt sak samma, TV:n har ingen trådanslutning ändå, och står ändå i samma rum som datorn med fri sikt dit. Om något är det ju bättre om det inte går över routern, så att man inte belastar den i onödan.

Däremot krångligt att dra en kabel dit, den skulle behöva vara 10 meter lång och dessutom installeras under en ful golvlist. Om trådlöst funkar tillräckligt bra för syftet, och är snyggare och billigare, så kan man ju lika gärna köra det de få gånger det inte funkar med apparna i själva TV:n.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört trådlöst på (typ) allt sedan jag flyttade in i denna lägenheten för drygt fem år sedan. Det enda som har strulat var trådlösa USB-nätverkskort, men sedan jag köpte ett internt så har det fungerat helt utan problem. Det enda kopplat med kabel är sånt som befinner sig runt routern i alla fall, som Hue-bryggan exempelvis.

Anledningen är att jag inte vill ha en massa kablar överallt. Jag bor i hyresrätt så jag kan inte direkt såga eller borra hål i väggarna eller så, och att dra kablar längs med golvlister och liknande är fult. Sen gör jag inget som begränsas märkbart av WiFi. Hastigheten är inget problem då jag har 250/250 som det trådlösa nätet klarar bra.

En sak har jag faktiskt inte fått att funka och det är TV, alltså TV-kanaler via fibern. Eftersom TV inte är avgiftspliktigt längre, och min hyresvärd erbjuder grundutbud helt gratis (well, det är väl inbakat i hyran förstås) så tänkte jag testa om det var något att ha. Har inte haft linjära kanaler på rätt många år, men ibland är det ju skönt att slippa ha så mycket att välja på liksom. Men trådlöst fanns förstås inte på gratisboxen. Kopplade in en gammal router som trådlös brygga typ, men fick typ en stillbild när jag bytte kanal och inget mer. Testade att dra kabeln längs väggen helt provisoriskt och då funkade det bra. Så jag lät den vara inkopplad för att se om det var värt att antingen dra kabel (jag hade ju kunnat koppla in fler grejer med kabel också om jag hade en framdragen till TV-bänken förstås, inte för att det behövdes egentligen) eller meka vidare med någon trådlös lösning. Men det blev liksom aldrig att vi kollade på de kanalerna ändå, så nu är det undanplockat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Din sista mening är underlig "eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?"
Jag är frivilligt o-trådlös i min stationära då jag kan och vill ha den kabelansluten pga prestandan, har inget generellt emot trådlöst men använder så lite som möjligt trådlöst pga att de saker som tvingas köra trådlöst ska prestera så bra de kan, min stationära är mycket enkel att ansluta med kabel men surfplattan är om än inte omöjlig så mycket besvärligare att koppla in, likt telefonen.
Desto mindre som tar eterutrymme desto bättre fungerar de prylar där man inte har nått val. Och jag bor också så att jag inte har grannätverk inom räckvidd utan jag har ganska bra förutsättningar till bra wifi men försöker ändå undvika det om det går.

Jo men så tänker jag också! Jag tänkte på en annan tråd där en medlem inte "får" dra nät till sin PC för sin sambos skull

Permalänk
Medlem

Kör bara trådlöst till telefon och min sambos bärbara dator, har RJ-45 kontakter i alla rum så för mig är det smidigt att köra trådat till min stationära dator, htpc och digital-tv boxar.

Min pfSense-box har också WAN-failover, så går min fiberlina ned så hoppar den över till 4G automatiskt, behöver inte ens tänka på att ta fram telefonen eller liknande.

För mig är det en betydligt bättre och enklare lösning än att ha min telefon framme om internet går ned.

Permalänk
Medlem

vad är android? Skämt o sido, som iPhone användare är jag ganska trött på att Fönster i tid o otid påminner mig om "att slutföra min telefonkoppling".... då det inte går på en iPhone

// LZ

Permalänk
Medlem

Har ett USB WiFi-kort liggandes om det skulle behövas. Drivrutinerna redan installerade, bara till att sätta in

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Just nu använder jag 4g som internet. Men när jag får fiber nästa år kommer jag skaffa en pfsense router med WAN failover, så att när fibern är nere går den automatiskt över till 4g. Ännu smidigare än att ansluta mobilen för att använda lte. Det man också kan göra är att ansluta mobilen över USB, så egentiligen behöver man ingen WiFi adapter alls. Har gjort det ett antal gånger och det funkar väldigt bra (bättre än WiFi). Men det är ju smidigast med WiFi då behöver man inte ens röra på sig för ansluta mobilen (eller failover då behöver man inte tänka på det alls).

Permalänk
Avstängd

En fördel med WiFi-tethering över USB-tethering är ju att man kan ansluta flera enheter. När mitt nät dog förra året någon gång så körde jag ett nät på telefonen som hette samma och hade samma lösenord som det "riktiga" nätet och många grejer kopplade upp sig av sig själva mot det i tron att det var samma nät. Väldigt trevligt att slippa skriva in ett långt lösenord med tevens fjärrkontroll, på XBoxen och så vidare.

Permalänk
Medlem

messages.google.com så kan man SMSa via datorn ändå på android, utan att ansluta telefonen till datorn.
Bilder och sånt syncas till Google Drive ändå.

Behövs inte kopplas in i datorn faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

messages.google.com så kan man SMSa via datorn ändå på android, utan att ansluta telefonen till datorn.
Bilder och sånt syncas till Google Drive ändå.

Behövs inte kopplas in i datorn faktiskt.

Absolut, t.ex. jag använder ju inte funktionen med att överföra bilder genom Din telefon, jag kör med Dropbox istället.

Men det går inte t.ex. att ringa via telefonen via någon av de tjänsterna, eller se samtliga notiser.

Vissa av grejerna går ju att göra utan Bluetooth men inte allt.

Men du måste inte om du inte vill.

Permalänk
Medlem

Wifi är ett måste för mig till datorn. Jag kan inte dra en 20 meter kabel igenom lägenheten. AirMessage till iPhone för att skicka och svara på sms från Windows kör jag med.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa ett moderkort utan wifi och bt.
Borde vara standard 2021 kan jag tycka.

Min AMD har samma krets som du köpte, och äntligen fungerar BT som det ska. Hade USB-dongle innan som inte alltid fungerade.

Sedan köpte jag ett AX200 bestyckat pcie x4 kort ifrån Asus som sitter i min Intel-dator.
Dock eftersom dess drivarrutiner är kassa, så om internet skulle dö, så dör även wifi-uppkopplingen på datorn helt, och enda sättet att få tillbaka är att starta om datorn.

Chromebook har samma funktion att skicka och ta emot sms via telefonen btw.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag har Wifi och Bluetooth i min stationära dator — dock så är det inte riktigt ett aktivt val jag gjort, utan mest en sidoeffekt av att jag har ett mini-ITX-moderkort. Det har kommit till användning ett par gånger men det är inget jag använder dagligen.

För att ansluta mobilen använder jag KDE Connect, som endast kräver att båda enheterna är på samma nätverk. Datorn kan alltså vara ansluten med Ethernet till routern och mobilen till samma router via Wifi. Tyvärr kan man inte ringa genom datorn med KDE Connect, men i princip allt annat går att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, t.ex. jag använder ju inte funktionen med att överföra bilder genom Din telefon, jag kör med Dropbox istället.

Men det går inte t.ex. att ringa via telefonen via någon av de tjänsterna, eller se samtliga notiser.

Vissa av grejerna går ju att göra utan Bluetooth men inte allt.

Men du måste inte om du inte vill.

Ljudkvaliteten är horribel genom windows applikation.
Finns det någon som faktiskt ger bra ljudkvalitet så skulle jag definitivt använda det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag har kört trådlöst på (typ) allt sedan jag flyttade in i denna lägenheten för drygt fem år sedan. Det enda som har strulat var trådlösa USB-nätverkskort, men sedan jag köpte ett internt så har det fungerat helt utan problem. Det enda kopplat med kabel är sånt som befinner sig runt routern i alla fall, som Hue-bryggan exempelvis.

Anledningen är att jag inte vill ha en massa kablar överallt. Jag bor i hyresrätt så jag kan inte direkt såga eller borra hål i väggarna eller så, och att dra kablar längs med golvlister och liknande är fult. Sen gör jag inget som begränsas märkbart av WiFi. Hastigheten är inget problem då jag har 250/250 som det trådlösa nätet klarar bra.

En sak har jag faktiskt inte fått att funka och det är TV, alltså TV-kanaler via fibern. Eftersom TV inte är avgiftspliktigt längre, och min hyresvärd erbjuder grundutbud helt gratis (well, det är väl inbakat i hyran förstås) så tänkte jag testa om det var något att ha. Har inte haft linjära kanaler på rätt många år, men ibland är det ju skönt att slippa ha så mycket att välja på liksom. Men trådlöst fanns förstås inte på gratisboxen. Kopplade in en gammal router som trådlös brygga typ, men fick typ en stillbild när jag bytte kanal och inget mer. Testade att dra kabeln längs väggen helt provisoriskt och då funkade det bra. Så jag lät den vara inkopplad för att se om det var värt att antingen dra kabel (jag hade ju kunnat koppla in fler grejer med kabel också om jag hade en framdragen till TV-bänken förstås, inte för att det behövdes egentligen) eller meka vidare med någon trådlös lösning. Men det blev liksom aldrig att vi kollade på de kanalerna ändå, så nu är det undanplockat.

Iptv kräver ofta multicast och det är för det mesta avstängt som förval på alla vanliga wifienheter då det kan innebära sämre wifihastigheter för allt annat än "iptvn", när man använder kabel är det inget problem men troligen måste du tillåta multicast på wifi nånstans i routern för att tvn ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har normalt inget headset kopplat till datorn och inget som helst behov av att låta telen tala med den förutom webdav för att dela filer ibland. Mini-ITX med AX200 men råkar vara mobo med försvinnande blåtandsmodul och wifi är nog bra, har en halvmeter till routern dock så ej egentligen nödvändigt. Funderat på utstickande riktbara antenner istället för trådkopplade hajfenan som tenderar att vältas och inte är så praktisk, har ej prioriterats för ej nödvändigt och antenner verkar kräva lite research. (AX200 wifi når routerns wifi även utan antenn/er en halvmeter trots allt, men just den korta ethernetkabeln är den minst trasslingsbara eller problematiska av gänget)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För någon vecka sedan fick jag höra talas om appen Din telefon för Windows 10. Det är en app till datorn som ansluter till en Android-mobil via Bluetooth, och låter en hantera aviseringar, SMS, överföra foton, och ringa i telefon via datorns headset. (Supersmidigt!) Men för att kunna använda detta krävs så klart Bluetooth, vilket ledde till att jag fick skaffa trådlöst till min dator.

Valet föll på en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul från Amazon. (Inget större fan av Amazon, men när svenska butiker ska ha dubbelt betalt och dessutom inte har grejerna i lager så vinner de per walkover.) Förutom Bluetooth fick jag även med WiFi 6, fast det var egentligen sekundärt tänkte jag. Men 145 kr för senaste WiFi-standarden OCH Bluetooth? Klart jag slog till.

Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. Installationen var lite småknixig eftersom jag kör ett mATX-chassi och inte ville täcka över min enda andra PCI-plats genom att montera antennkontakten där, så jag fick istället dra antennkabeln upp till I/O-plåtsen där det fanns hål avsedda att montera antennkontakterna i. Man får vara försiktig eftersom kablarna är väldigt känsliga.

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Kabel är bättre i alla lägen.
De moderkort jag har som levereras med en WiFi/BT/etc modul får den bortplockad.
Har noll intresse av att min mobil skall veta vad min dator håller på med och vice versa.
Om telefonen vill någonting så kan jag kolla på den, MS behöver inte veta vem jag kommunicerar med och jag behöver inte en "App" på datorn för att höra vare sig ringsignaler eller meddelanden på telefonen.
Mina mobiler ansluter till mitt WiFI med begransade rättigheter, enbart surf inget lokalt nätverk.