Permalänk
Medlem

Driftsäker pendlarbil

Hej,

Nu har jag fått ett jobb 2 mil bort och vill köpa en bil till pendlingen som självklart inte ska kosta något och aldrig gå sönder. Jag känner att bilar under 20k verkar vara lite hit or miss och är inte säker på att jag vill riskera att det uppstår massa jobbiga reparationer efter kort tid. Har tänkt mig ett maxtak på 50k för bilen, men finns det något bra för mindre peng köper jag gärna det. Förbrukningen är inte jätteviktig eftersom jag inte kommer köra så mycket, men den behöver inte vara jättehög bara för det.

Har väl inga krav utöver att den ska gå på bensin och vara manuell. Har kikat lite på småbilar som Aygo/107/C1, men jag är 190 lång och har en något längre överkropp än andra i min längd, och är lite orolig över att jag kanske inte kommer sitta jättebekvämt i de minsta bilarna. Brukar detta vara ett problem i små bilar, eller är det benutrymmet som brukar vara tajt?

I de flesta forumtrådar jag läst om ämnet verkar folk gilla asiatiska bilar för detta ändamål, typ Toyota och Honda. Men kollar man till exempel en Toyota Auris -07 med 13k mil går den på på ca 50.000, men en likvärdig Peugeot 307 går för ca 30.000. Är det värt att lägga extra för ett erkänt bra märke, eller kommer man undan med ett "vanligt" bilmärke?

Kan tillägga att jag inte har några problem med att serva bilen själv, eller utföra enklare reparationer.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt provsitta i bilarna du är intresserade av - och sittkomforten och hur man kliver in och ur är viktig och är i princip det som avgör om man trycker på köpknappen mentalt.

En rätt storväxt herre både till höjd och omfång på jobbet hade en Toyota IQ som han i princip klädde på sig som en överrock när han skulle åka och svär än idag varför han hade sålt den då det var den bästa bilen han ägt för just pendlingsbruk och lagom liten motor för att kunna behålla körkortet ungefär med hans körtemperament... - och de är inte så lätta att hitta begagnat längre då folk håller i dem.

Nu vet jag inte hur det är med trillingbilarna (Aygo/107/C1) då de är tillverkade på samma fabrik - men det finns anledning varför många begagnade japanare ligger flera tiotaltusentals kronor högre pris än motsvarande europeiska syskon - det är att de är driftsäkra och väldigt lite som går sönder oplanerat - dvs. risken att du inte kommer iväg på morronen som planerat, en pendelbil skall fungera i ur och skur och väldigt lite verkstadstimmar och att det då är planerade verkstadstimmar för byte av slitsaker som bromsar främst och vanlig service. En pendelbil bör heller inte vara så sexig (vilket är bra då man får ha bilen ifred) men när det gäller motorstyrka så skulle jag säga 110 hk är ett minimum och inte ge sig på att köpa en 1.1 liters 70-hästars Renault eller motsvarande (om det inte är turbomatat - men då är det också över 100 hk). - du vill kunna göra omkörningar något så när säkert även på 110km/h-väg... dock bilar av golfklassen (medans golf var en mindre bil) kan vara surriga om man kör mycket på motorväg och 100-120 km/h, så det får man ha i minnet.

Nu kan man ha tur med en Renault eller Peugeout och tom. Cittra också med många mil innan trassel, men Japsen har högre pris just för att de uppleves av många bilkörare som mer driftsäkra än resterande märken - och jag är en av dem med Corolla 2005 och 32000 mil där det enda jag gjort hittills i motor och drivlineväg är att byta startmotor samt ett startbatteri, inget överraskande så att man blivit stående - sedan har det bara rullat på och det som kostat utöver service är bromsar med bromspads och ibland nya skivor samt däck när det behövs då det är förbrukningsmaterial - inga kostsamma övningar.

Nu finns det koreaner som KIA som har klättrat ordentligt på kvalitetsstegen också att titta på, dock kanske inte modellerna som är +10 år

Permalänk
Medlem

Kan lägga en rekommendation på en s80 gen1 nyare än 00, med den lilla motorn, e.x:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_s80_2_4_business...

Drifsäker, billiga delar, relativt lättskött, väldigt bra rostskydd och billig försäkring. Den är dessutom väldigt skön att köra landsväg med, och man sitter bra i den som lång(är också 190cm).

Tyvärr så finns det inga liknande exemplaret jag skickade ovanför i stockholmsområdet verkar det som, så är det väldigt brått så blir det lite svårt.

Annars hade jag också kollat på en japanare, typ toyota eller honda.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kan lägga en rekommendation på en s80 gen1 nyare än 00, med den lilla motorn, e.x:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_s80_2_4_business...

Drifsäker, billiga delar, relativt lättskött, väldigt bra rostskydd och billig försäkring. Den är dessutom väldigt skön att köra landsväg med, och man sitter bra i den som lång(är också 190cm).

Tyvärr så finns det inga liknande exemplaret jag skickade ovanför i stockholmsområdet verkar det som, så är det väldigt brått så blir det lite svårt.

Annars hade jag också kollat på en japanare, typ toyota eller honda.

Volvo är ganska dyra att försäkra enligt Vi Bilägare.

Dessutom var S80 en ganska dyr bil när den var ny, så en S80 för under 50 000 löper stor risk att vara i ganska dåligt skick. Ganska hög bränsleförbrukning också jämfört med de andra förslagen som tagits upp i tråden.

Fördelen med den är att det är bra komfort, och det kan vara värt att tänka på om man ska pendla varje dag.

Är det två mil motorväg eller två mil i storstadsmiljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hej,

Nu har jag fått ett jobb 2 mil bort och vill köpa en bil till pendlingen som självklart inte ska kosta något och aldrig gå sönder. Jag känner att bilar under 20k verkar vara lite hit or miss och är inte säker på att jag vill riskera att det uppstår massa jobbiga reparationer efter kort tid. Har tänkt mig ett maxtak på 50k för bilen, men finns det något bra för mindre peng köper jag gärna det. Förbrukningen är inte jätteviktig eftersom jag inte kommer köra så mycket, men den behöver inte vara jättehög bara för det.

Har väl inga krav utöver att den ska gå på bensin och vara manuell. Har kikat lite på småbilar som Aygo/107/C1, men jag är 190 lång och har en något längre överkropp än andra i min längd, och är lite orolig över att jag kanske inte kommer sitta jättebekvämt i de minsta bilarna. Brukar detta vara ett problem i små bilar, eller är det benutrymmet som brukar vara tajt?

I de flesta forumtrådar jag läst om ämnet verkar folk gilla asiatiska bilar för detta ändamål, typ Toyota och Honda. Men kollar man till exempel en Toyota Auris -07 med 13k mil går den på på ca 50.000, men en likvärdig Peugeot 307 går för ca 30.000. Är det värt att lägga extra för ett erkänt bra märke, eller kommer man undan med ett "vanligt" bilmärke?

Kan tillägga att jag inte har några problem med att serva bilen själv, eller utföra enklare reparationer.

Tacksam för svar!

Är själv 1.92 och kör en Clio IV 0.9 Tce " 2013 " som pendlar bil. Har ägt denna underbara lilla pärla i 5 år och den har bara rullat på.
Den har snart rullat 16.000mil och jag har bytt ett hjullager och en spindelled, den är bensin snål och har låg skatt.
Tankar 40liter och kommer ca 70mil och den har en liten bensinmotor på 0.9 liter och en liten turbo så den är inte trött.
GPS,Telefon,Blåtand och ECC. Har även farthållare.
En liten häftig bil om du frågar mig

Permalänk
Medlem

En gammal Mazda 323 typ 5tusen, men inom din budget ryms ex vw golf, Opel Astra, 2008-2010 ca 10000 mil

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till laddning? Kia eniro pl kostar 3200kr/mån, sen är ju skatten 380kr om året, bränsle 2kr/milen och halvförsäkring för 300kr/mån. Eller en MG som kostar 2000kr/mån.

(obs det är billigare direkt hos bilhandlarna)

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-o...

https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/zs-ev

Bekymmersfritt körande i tre år till en låg kostnad. Sålde nyligen vår 20 år gamla Volvo för att istället för att ta pl på en eniro då vår totala månadskostnad för Volvon var drygt 4000kr när man räknat med bränsle.(Som blir dyrare för varje dag)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Volvo är ganska dyra att försäkra enligt Vi Bilägare.

Dessutom var S80 en ganska dyr bil när den var ny, så en S80 för under 50 000 löper stor risk att vara i ganska dåligt skick. Ganska hög bränsleförbrukning också jämfört med de andra förslagen som tagits upp i tråden.

Fördelen med den är att det är bra komfort, och det kan vara värt att tänka på om man ska pendla varje dag.

Är det två mil motorväg eller två mil i storstadsmiljö?

Nä då, de är billiga bilar då ingen vill ha en stor sedan Dessutom så är det inte svårt att hitta någon som verkligen tagit hand om bilen då det från början är som du säger en rätt dyr bil. Priserna på de här bilarna har även legat mycket lägre än 40k länge(innan pandemin), köpte själv en då 11 år gammal s80 som bara hade rullat 16k mil för 27k.

Och ang. bränsleförbrukningen så kan jag hålla med dig, det beror dock på om det är majoritet landsväg eller stadskörning.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Om möjligt, fråga någon på som jobbar på bilbesiktningen vilka bilar som klara sig bra

Permalänk
Medlem

Det är bara att titta på vilken test som helst från försäkringsbolag, besiktning etc. år efter år ofta publicerade i biltidingar och fordonsdelen i dagstidningar

Toyota, Porsche, Subaru, Honda och flertal japs ligger i toppen och koreaner som stiger och nu börja röra om även där, premiumbilarna ligger från mitten och nedåt typ med få undantag som Porsche

---

Spindelled och hjullager skall man inte ens behöva fundera på förrän man passerat 30kmil, koppling håller också förbi 30K om man inte misshandlar den med mycket slirning (finns de som kan slita ut koppling på 6000 mil), välja modell med kamkedja (och inte tillverkat av VW som inte lyckas att få det hållbart ens med kedja) och undvika att välja modeller med kamrem som kräver byte per 10-15 tusen mil eller viss ålder, vilket annars brukar vara säljpunkten (liksom kopplingsbyte) på begbil då den som säljer inte vill kosta på jobbet som på vissa bilmodeller och märken kan vara rejält dyrt - det där med lite extra hållbarhet även på enkla detaljer som styrleder och hjullager, men även på AC-kompressor och lager på tex. generator är så japaner fungerar gentemot europeiska motsvarigheter inklusive de svenska fordonsmärkena och det som gör att de kosta några tiotusen mer i begpriser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du tillgång till laddning? Kia eniro pl kostar 3200kr/mån, sen är ju skatten 380kr om året, bränsle 2kr/milen och halvförsäkring för 300kr/mån. Eller en MG som kostar 2000kr/mån.

(obs det är billigare direkt hos bilhandlarna)

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-o...

https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/zs-ev

Bekymmersfritt körande i tre år till en låg kostnad. Sålde nyligen vår 20 år gamla Volvo för att istället för att ta pl på en eniro då vår totala månadskostnad för Volvon var drygt 4000kr när man räknat med bränsle.(Som blir dyrare för varje dag)

Hur kan månadskostnaden på en 20 år gammal Volvo vara 4000 kr? Pendlar du 20 mil per dag?

Leasing är alltid en dålig affär jämfört med att köpa begagnat. Man betalar för bekvämligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur kan månadskostnaden på en 20 år gammal Volvo vara 4000 kr? Pendlar du 20 mil per dag?

Leasing är alltid en dålig affär jämfört med att köpa begagnat. Man betalar för bekvämligheten.

Ja jag trodde också pl var dyrare men när man räknar på det när det är kampanj priser på elbilar så ljuger ju inte siffrorna.

Såhär räknade jag min månadskostnad:
3200Kr bränsle (Drar lite mer än 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
300Kr reservdelar ( 20 år gammal och gått 35k mil, det är mycket problem)

3200+131+189+300=3820Kr/mån
Såklart bara en estimering, ibland går inget sönder ibland går mycket sönder. 😂 Bilen är rätt skrotig också, centrallåset strular, ac funkar inte, läcker olja, går inte att köra på låga växlar med mera. Ingen bil man litar på. Sen har jag lagt otaliga timmar på att laga den med delar från Tyskland med hjälp av YouTube. Skulle jag inte gjort att själv hade det varit betydligt dyrare.

Ja det var sant förr men inte just nu, varit ganska heta diskussioner om det på rika tillsammans under sommaren:

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-privatleasing-vara...

https://alltomelbil.se/rea-pa-elbilar-nar-tillverkarna-spurta...

Lite dyrare blir det i slutändan för oss men tycker det är värt det att få köra en helt ny och säker bil, speciellt med barn på g. Känns bakvänt att köpa en ICE bil idag när malus blir hårdare, förbud är på ingång och för miljön förstås. Elbilar är väldigt dyra och även där vet vi inte vad andrahandsvärdet är än med tanke på batterierna. De begagnade som finns idag är redan föråldrade och har dålig räckvidd.

Givetvis tjänar bilfirman på leasing, ingen gör något gratis. Men just nu är det billigt att leasa elbilar. Det betyder inte att det kommer vara det om något år när regler kring bonus ändras. Sen är det ju så att. begagnat marknaden är het som tusan just nu. Sålde Volvon för 15k när vi köpte den för 5k för några år sedan, galet!🤯

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De första 3-5 åren så är värdeminskningen den största kostnaden per mil - när man passerat 10000 och rentav 20000 mil så är det inte mycket kvar av kapitalkostnaden och det planar ut till rätt stabil begagnatpris-värde och där bränsleförbrukning och eventuella reparationer/service börja bli dominerande på milkostnaden. - det är delen förbi 10000 mil som det blir allt mer avgörande om modellen av bil är av bra kvalitet eller om man allt oftare åker på dyra verkstadsjobb.

Att byta en DSG-låda på en VW efter 10000-15000 mil kostar väldigt mycket pengar att många inser att det är nära värdet på bilen och det kanske bättre att skrota den...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Har du tillgång till laddning? Kia eniro pl kostar 3200kr/mån, sen är ju skatten 380kr om året, bränsle 2kr/milen och halvförsäkring för 300kr/mån. Eller en MG som kostar 2000kr/mån.

(obs det är billigare direkt hos bilhandlarna)

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-o...

https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/zs-ev

Bekymmersfritt körande i tre år till en låg kostnad. Sålde nyligen vår 20 år gamla Volvo för att istället för att ta pl på en eniro då vår totala månadskostnad för Volvon var drygt 4000kr när man räknat med bränsle.(Som blir dyrare för varje dag)

1000 mil per år? Det är ju bara att slänga i väggen. Varför ska man ens ha bil då.. Aja, som pendlarbil fungerar det inte i alla fall.

Permalänk
Medlem

Utan att ens ha kört dessa så skulle jag inte vilja köra en Aygo/107/C1. Det är en 16 år gammal budget-plattform om du köper en 2005-2014. Kör du 2 km till ICA älskar du nog dessa, men småbilarna brukar vara hemska när man kör på landsväg. Bränsleekonomin brukar bli dålig när man kommer utanför samhället, ljudbuller håller de inte ute utan de är värst i klassen.

Samtidigt finns det egentligen ingen runt 20 000 kr längre, begagnatmarknaden har stuckit iväg i pris.

Du får inte ens en Hyundai i20 för 20000 kr.

Vill du köra bil eller besöka skrotar för delar? Finns gott om Volvo, Saab och Opel att ta av på skrotarna häromkring. För ett par år sedan tror jag inte det hade varit några problem att hitta något för 20000 kr, nu är det desto svårare.

Inom 30000-50000 kr hittar du massor att välja på däremot. Titta på annat än Toyota så får du ganska "nya" bilar för det priset, alltså typ 2010-2014 och inte bara i mikrobilsklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1000 mil per år? Det är ju bara att slänga i väggen. Varför ska man ens ha bil då.. Aja, som pendlarbil fungerar det inte i alla fall.

Bor man i en stad och absolut inte vill cykla så är det ju ett alternativ. Annars kan man ju ta två? 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du får helt enkelt provsitta i bilarna du är intresserade av - och sittkomforten och hur man kliver in och ur är viktig och är i princip det som avgör om man trycker på köpknappen mentalt.

En rätt storväxt herre både till höjd och omfång på jobbet hade en Toyota IQ som han i princip klädde på sig som en överrock när han skulle åka och svär än idag varför han hade sålt den då det var den bästa bilen han ägt för just pendlingsbruk och lagom liten motor för att kunna behålla körkortet ungefär med hans körtemperament... - och de är inte så lätta att hitta begagnat längre då folk håller i dem.

Nu vet jag inte hur det är med trillingbilarna (Aygo/107/C1) då de är tillverkade på samma fabrik - men det finns anledning varför många begagnade japanare ligger flera tiotaltusentals kronor högre pris än motsvarande europeiska syskon - det är att de är driftsäkra och väldigt lite som går sönder oplanerat - dvs. risken att du inte kommer iväg på morronen som planerat, en pendelbil skall fungera i ur och skur och väldigt lite verkstadstimmar och att det då är planerade verkstadstimmar för byte av slitsaker som bromsar främst och vanlig service. En pendelbil bör heller inte vara så sexig (vilket är bra då man får ha bilen ifred) men när det gäller motorstyrka så skulle jag säga 110 hk är ett minimum och inte ge sig på att köpa en 1.1 liters 70-hästars Renault eller motsvarande (om det inte är turbomatat - men då är det också över 100 hk). - du vill kunna göra omkörningar något så när säkert även på 110km/h-väg... dock bilar av golfklassen (medans golf var en mindre bil) kan vara surriga om man kör mycket på motorväg och 100-120 km/h, så det får man ha i minnet.

Nu kan man ha tur med en Renault eller Peugeout och tom. Cittra också med många mil innan trassel, men Japsen har högre pris just för att de uppleves av många bilkörare som mer driftsäkra än resterande märken - och jag är en av dem med Corolla 2005 och 32000 mil där det enda jag gjort hittills i motor och drivlineväg är att byta startmotor samt ett startbatteri, inget överraskande så att man blivit stående - sedan har det bara rullat på och det som kostat utöver service är bromsar med bromspads och ibland nya skivor samt däck när det behövs då det är förbrukningsmaterial - inga kostsamma övningar.

Nu finns det koreaner som KIA som har klättrat ordentligt på kvalitetsstegen också att titta på, dock kanske inte modellerna som är +10 år

Det där med motorstyrka har jag funderat lite på, och det är nog lika bra att som du säger köpa en med minst 100-110 hk. I pendlingen har jag svårt att se en svag motor som ett problem då hastighetsgränsen är 80km/h och vägen kommer vara flerfilig och vältrafikerad, men de få gånger jag vill längre eller ska transportera människor kommer det vara riktigt skönt.

Skrivet av Ostbullen:

Kan lägga en rekommendation på en s80 gen1 nyare än 00, med den lilla motorn, e.x:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_s80_2_4_business...

Drifsäker, billiga delar, relativt lättskött, väldigt bra rostskydd och billig försäkring. Den är dessutom väldigt skön att köra landsväg med, och man sitter bra i den som lång(är också 190cm).

Tyvärr så finns det inga liknande exemplaret jag skickade ovanför i stockholmsområdet verkar det som, så är det väldigt brått så blir det lite svårt.

Annars hade jag också kollat på en japanare, typ toyota eller honda.

Rent spontant så känns 140hk och "business" lite onödigt, samt att jag inte behöver en stor Volvo. Den drog dessutom ca 0,2 mer än andra jag kikat på. En finare Volvo har säkert bättre komfort och allt det där än en Corolla, men jag känner inte att det är något jag behöver prioritera när jag sällan åker speciellt långt.

Skrivet av Iskra:

Är det två mil motorväg eller två mil i storstadsmiljö?

2 mil "motorväg" 80km/h hela vägen.

Skrivet av Mangee75:

Är själv 1.92 och kör en Clio IV 0.9 Tce " 2013 " som pendlar bil. Har ägt denna underbara lilla pärla i 5 år och den har bara rullat på.
Den har snart rullat 16.000mil och jag har bytt ett hjullager och en spindelled, den är bensin snål och har låg skatt.
Tankar 40liter och kommer ca 70mil och den har en liten bensinmotor på 0.9 liter och en liten turbo så den är inte trött.
GPS,Telefon,Blåtand och ECC. Har även farthållare.
En liten häftig bil om du frågar mig

Clion ser faktiskt rätt mysig ut, och den är säkert skitbra som du säger. Men frågan är hur den kommer bete sig när någon som du inte vill ha den längre och säljer den till en sån som mig. När börjar cylinderpackningen läcka, när måste jag renovera växellådan etc. Jag tror de allra flesta bilar klarar 10 år relativt felfria, till exempel så täcker ju försäkringen oftast mekaniska skador i 8 år eller något sånt.

Skrivet av Baxtex:

Har du tillgång till laddning? Kia eniro pl kostar 3200kr/mån, sen är ju skatten 380kr om året, bränsle 2kr/milen och halvförsäkring för 300kr/mån. Eller en MG som kostar 2000kr/mån.

(obs det är billigare direkt hos bilhandlarna)

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-o...

https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/zs-ev

Bekymmersfritt körande i tre år till en låg kostnad. Sålde nyligen vår 20 år gamla Volvo för att istället för att ta pl på en eniro då vår totala månadskostnad för Volvon var drygt 4000kr när man räknat med bränsle.(Som blir dyrare för varje dag)

Har inte tillgång till laddning, och jag vet faktiskt inte om jag kommer behöva bilen om 1-2 år, så leasing är inget alternativ tyvärr. Men den där MGn är annars sjukt attraktiv

Skrivet av Extol:

Om möjligt, fråga någon på som jobbar på bilbesiktningen vilka bilar som klara sig bra

Ja, om det är någon som vet så är det väl dem. Frågan är hur villiga de är att hjälpa en random snubbe att köpa bil hehe

Jag kan väl egentligen utan problem punga ut 100k för en bil också, men det känns så onödigt om en för 30-50k kommer göra jobbet lika bra. Det känns mer och mer som att jag bara ska köpa en Toyota, typ den här Auris -10 22k mil för 45.000kr (Auris är samma bil som Corolla va?). Sen undrar jag om det finns några nackdelar/fördelar att köpa från en bilfirma istället för en privatperson, utöver priset då.

Permalänk
Medlem

Ja då är inte pl ett alternativ. Moped kanske?

Gamla volvobilar är ju ganska driftsäkra men törstiga. Det där med styrka är ju relativt. Vår gamla bil hade 145hk och kändes ändå rätt så rapp. Vår förra hade bara 125hk (på pappret, jag tror den tappat över åren) och den är väldigt trött, knappt man kom upp för hallandsåsen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Personligen hade jag köpt nån Toyota aygo, drar ungefär som en gräsklippare. (skämt åsido) Billig, hållbar. Inga problem för någon som är 190 att köra (jag övningskörde bara i sån och är lika lång).

EDIT: Alt citroen C1, det är samma bil.

Skrivet av Baxtex:

Ja då är inte pl ett alternativ. Moped kanske?

Gamla volvobilar är ju ganska driftsäkra men törstiga. Det där med styrka är ju relativt. Vår gamla bil hade 145hk och kändes ändå rätt så rapp. Vår förra hade bara 125hk (på pappret, jag tror den tappat över åren) och den är väldigt trött, knappt man kom upp för hallandsåsen.

Moped blir snabbt kallt på vintern va? Och halvkul att köra en sån 2 mil längs med en 80-väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är bara att titta på vilken test som helst från försäkringsbolag, besiktning etc. år efter år ofta publicerade i biltidingar och fordonsdelen i dagstidningar

Toyota, Porsche, Subaru, Honda och flertal japs ligger i toppen och koreaner som stiger och nu börja röra om även där, premiumbilarna ligger från mitten och nedåt typ med få undantag som Porsche

---

Spindelled och hjullager skall man inte ens behöva fundera på förrän man passerat 30kmil, koppling håller också förbi 30K om man inte misshandlar den med mycket slirning (finns de som kan slita ut koppling på 6000 mil), välja modell med kamkedja (och inte tillverkat av VW som inte lyckas att få det hållbart ens med kedja) och undvika att välja modeller med kamrem som kräver byte per 10-15 tusen mil eller viss ålder, vilket annars brukar vara säljpunkten (liksom kopplingsbyte) på begbil då den som säljer inte vill kosta på jobbet som på vissa bilmodeller och märken kan vara rejält dyrt - det där med lite extra hållbarhet även på enkla detaljer som styrleder och hjullager, men även på AC-kompressor och lager på tex. generator är så japaner fungerar gentemot europeiska motsvarigheter inklusive de svenska fordonsmärkena och det som gör att de kosta några tiotusen mer i begpriser...

Det var ett bra tips. Där rankar Toyota väldigt högt, och tex franska mycket lägre.

Skrivet av anon134512:

1000 mil per år? Det är ju bara att slänga i väggen. Varför ska man ens ha bil då.. Aja, som pendlarbil fungerar det inte i alla fall.

Bilen kommer spara mig 50 minuter enkelväg. Hade åkt kollektivt om det hade gått en direktbuss, men inte nu när jag måste byta vid 2 ställen

Skrivet av Petterk:

Utan att ens ha kört dessa så skulle jag inte vilja köra en Aygo/107/C1. Det är en 16 år gammal budget-plattform om du köper en 2005-2014. Kör du 2 km till ICA älskar du nog dessa, men småbilarna brukar vara hemska när man kör på landsväg. Bränsleekonomin brukar bli dålig när man kommer utanför samhället, ljudbuller håller de inte ute utan de är värst i klassen.

Samtidigt finns det egentligen ingen runt 20 000 kr längre, begagnatmarknaden har stuckit iväg i pris.

Du får inte ens en Hyundai i20 för 20000 kr.

Vill du köra bil eller besöka skrotar för delar? Finns gott om Volvo, Saab och Opel att ta av på skrotarna häromkring. För ett par år sedan tror jag inte det hade varit några problem att hitta något för 20000 kr, nu är det desto svårare.

Inom 30000-50000 kr hittar du massor att välja på däremot. Titta på annat än Toyota så får du ganska "nya" bilar för det priset, alltså typ 2010-2014 och inte bara i mikrobilsklassen.

Nä, dessa småbilar kanske är bättre lämpade för stadskörning. Kommer ju inte uteslutande pendla till jobbet, utan det blir väl resor på 20-30 mil lite då och då.

Fast vad får jag för bil då? Det jag hittar är franska bensin med 15-20k mil och blandat med diesel med 20k mil de också. Behöver som sagt inte vara något fel på dessa bilar, men ju mer jag funderar och läser desto mer sugen blir jag på en Toyota.

Skrivet av Baxtex:

Ja då är inte pl ett alternativ. Moped kanske?

Gamla volvobilar är ju ganska driftsäkra men törstiga. Det där med styrka är ju relativt. Vår gamla bil hade 145hk och kändes ändå rätt så rapp. Vår förra hade bara 125hk (på pappret, jag tror den tappat över åren) och den är väldigt trött, knappt man kom upp för hallandsåsen.

Har aldrig åkt moped så njae, inte jättemysigt på vintern heller kan jag tänka mig

Jo man har ju hört om 745 och liknande, "stridsvagnarna". Men även där känns det svårt att hitta något bra och de känns onödigt stora och som sagt törstiga.

Permalänk
Medlem

Saab 9-5 TID eller Saab 9-3 TTID. TID motorn är nog bland de bästa dieslemotorerna som har skapats, inga direkta problem.
Saab 9-5 med 1.9 TID är en bil med extremt få problem, rost bara egentligen...Billig att äga, drar runt 0.6-0.7, reservdelar är billiga och extremt bekväm.

Saab 9-3 med TTID om du vill ha en sportigare bil och mindre bil. Enda problemet som kan uppstå med TTID är väl att tändningslåset ger sig.

Annars finns toyota avensis, men du vill nog ha lite körgläde när du kör 4+ mil om dagen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Bytte till Subaru från Volvo och jag byter aldrig tillbaks. Bästa bilen jag någonsin ägt och då jämför jag med Volvo, Opel, Renault, Skoda, Ford samt Saab. Gå med i fb gruppen Subaruägare Sverige så kommer du få toppenhjälp med vad du ska undvika och vad du ska leta efter avseende Subaru.

Vad gillar jag då? Rymlig, 4x4, bekväm, skön att köra samt helt galet bra service i Göteborg där jag bor. Märket Tar lite extra på Goodwill jämfört med andra märken. Men med det sagt så hr jag även varit nöjd med Skodan även om komforten inte går att jämföra

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av nickhe:

Saab 9-5 TID eller Saab 9-3 TTID. TID motorn är nog bland de bästa dieslemotorerna som har skapats, inga direkta problem.
Saab 9-5 med 1.9 TID är en bil med extremt få problem, rost bara egentligen...Billig att äga, drar runt 0.6-0.7, reservdelar är billiga och extremt bekväm.

Saab 9-3 med TTID om du vill ha en sportigare bil och mindre bil. Enda problemet som kan uppstå med TTID är väl att tändningslåset ger sig.

Annars finns toyota avensis, men du vill nog ha lite körgläde när du kör 4+ mil om dagen

Eller så köp två Biopower för samma pris (nästan) så har man en i reserv när den andra går sönder
Säga vad man vill om Saab men nog fan åker man jävligt skönt för en liten peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Eller så köp två Biopower för samma pris (nästan) så har man en i reserv när den andra går sönder
Säga vad man vill om Saab men nog fan åker man jävligt skönt för en liten peng.

På NG9-3 lär båda fallera ungefär samtidigt. Substratet i ECUerna ger sig.

Biopower 9-5 lär hålla tills äter upp den min gamla 2.0T biopower med 350hk körde jag 10 000mil håååårt! Och den höll utan problem. Sjukt skön bil , äckligt rolig att köra. Mycket roligare än min BMW

9-5 motorer är sjukt hållbara om man ser till att alla slangar är hela och inte kör skittrim (Dessa två är anledningen att 95% av alla 9-5 motorer fallerar)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Nä, dessa småbilar kanske är bättre lämpade för stadskörning. Kommer ju inte uteslutande pendla till jobbet, utan det blir väl resor på 20-30 mil lite då och då.

Fast vad får jag för bil då? Det jag hittar är franska bensin med 15-20k mil och blandat med diesel med 20k mil de också. Behöver som sagt inte vara något fel på dessa bilar, men ju mer jag funderar och läser desto mer sugen blir jag på en Toyota.

Det är nog inget större fel på dessa. Bilar kan ju gå 20k mil på ett par år, själv har jag nog kört 3000 senaste året. Så länge underhåll har gjorts är det nog inte så mycket att hänga upp sig på om bilen gjort 10000 eller 20000 mil.

Auris är mindre mellanklass så närmsta konkurrenterna där är väl Renault Mégane, VW Golf, Mazda 3, Ford Focus, Opel Astra, Kia Cee´d och Hyundai i30 exempelvis. Alla de hittar du gott om inom din prisklass. Nu nämnde jag Renault, men det finns gott om annat än Renualt, Citroën och Peugeot. Om du inte vet vad du vill ha provkör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag trodde också pl var dyrare men när man räknar på det när det är kampanj priser på elbilar så ljuger ju inte siffrorna.

Såhär räknade jag min månadskostnad:
3200Kr bränsle (Drar lite mer än 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
300Kr reservdelar ( 20 år gammal och gått 35k mil, det är mycket problem)

3200+131+189+300=3820Kr/mån
Såklart bara en estimering, ibland går inget sönder ibland går mycket sönder. 😂 Bilen är rätt skrotig också, centrallåset strular, ac funkar inte, läcker olja, går inte att köra på låga växlar med mera. Ingen bil man litar på. Sen har jag lagt otaliga timmar på att laga den med delar från Tyskland med hjälp av YouTube. Skulle jag inte gjort att själv hade det varit betydligt dyrare.

Ja det var sant förr men inte just nu, varit ganska heta diskussioner om det på rika tillsammans under sommaren:

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-privatleasing-vara...

https://alltomelbil.se/rea-pa-elbilar-nar-tillverkarna-spurta...

Lite dyrare blir det i slutändan för oss men tycker det är värt det att få köra en helt ny och säker bil, speciellt med barn på g. Känns bakvänt att köpa en ICE bil idag när malus blir hårdare, förbud är på ingång och för miljön förstås. Elbilar är väldigt dyra och även där vet vi inte vad andrahandsvärdet är än med tanke på batterierna. De begagnade som finns idag är redan föråldrade och har dålig räckvidd.

Givetvis tjänar bilfirman på leasing, ingen gör något gratis. Men just nu är det billigt att leasa elbilar. Det betyder inte att det kommer vara det om något år när regler kring bonus ändras. Sen är det ju så att. begagnat marknaden är het som tusan just nu. Sålde Volvon för 15k när vi köpte den för 5k för några år sedan, galet!🤯

Mer än 1L per mil är ju skjukt hög bränsleförbrukning och endast därför din kalkyl blev billigare med leasing?
Eller missar jag något.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Baxtex:

Ja jag trodde också pl var dyrare men när man räknar på det när det är kampanj priser på elbilar så ljuger ju inte siffrorna.

Såhär räknade jag min månadskostnad:
3200Kr bränsle (Drar lite mer än 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
300Kr reservdelar ( 20 år gammal och gått 35k mil, det är mycket problem)

3200+131+189+300=3820Kr/mån
Såklart bara en estimering, ibland går inget sönder ibland går mycket sönder. 😂 Bilen är rätt skrotig också, centrallåset strular, ac funkar inte, läcker olja, går inte att köra på låga växlar med mera. Ingen bil man litar på. Sen har jag lagt otaliga timmar på att laga den med delar från Tyskland med hjälp av YouTube. Skulle jag inte gjort att själv hade det varit betydligt dyrare.

Ja det var sant förr men inte just nu, varit ganska heta diskussioner om det på rika tillsammans under sommaren:

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-privatleasing-vara...

https://alltomelbil.se/rea-pa-elbilar-nar-tillverkarna-spurta...

Lite dyrare blir det i slutändan för oss men tycker det är värt det att få köra en helt ny och säker bil, speciellt med barn på g. Känns bakvänt att köpa en ICE bil idag när malus blir hårdare, förbud är på ingång och för miljön förstås. Elbilar är väldigt dyra och även där vet vi inte vad andrahandsvärdet är än med tanke på batterierna. De begagnade som finns idag är redan föråldrade och har dålig räckvidd.

Givetvis tjänar bilfirman på leasing, ingen gör något gratis. Men just nu är det billigt att leasa elbilar. Det betyder inte att det kommer vara det om något år när regler kring bonus ändras. Sen är det ju så att. begagnat marknaden är het som tusan just nu. Sålde Volvon för 15k när vi köpte den för 5k för några år sedan, galet!🤯

En sak som jag stör mig på med leasing är att man behöver oroa sig för ev skador när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Vissa verkar vara relativt vettiga och andra jävligt hårda. Fördelen med att ha en äldre bil även om det är surt att någon bucklar/repar din bil behöver man inte bry sig så värst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Bilen kommer spara mig 50 minuter enkelväg. Hade åkt kollektivt om det hade gått en direktbuss, men inte nu när jag måste byta vid 2 ställen

Du lär nog komma upp i 1000 mil eller mer med 2 mils pendlingsväg + annat vardagligt, det jag menade var att det var därför leasing var dåligt alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Japaner, japaner, japaner …
Jag brukar laga min VW hos en ”klassisk” bilverkstad där tre generationer i samma familj jobbar tillsammans.
Ni vet; ett sådant där ställe som ser ut som en gammaldags verkstad och gör ett bra jobb till ett bra pris utan att behöva flashiga och spegelblanka lokaler med kaffemaskiner och fåtöljer som kostar mer än hela min bil.
Jag frågade en gång vilka bilar de ”tyckte sämst om”, d.v.s. vilka som är mest driftsäkra och kräver minst reparationer.
Det raka svaret var Toyota och andra japanska bilar. De verkar helt enkelt vara oerhört väl ihopskruvade.

För tio år sedan hade jag dessutom en kollega vars bror jobbade på Volvos provbana i Hällered, där man gör verkliga tortyrtester för att se hur väl bilarna håller. Man testade inte bara Volvobilar utan även bilar från konkurrerande märken. Min kollegas bror hade berättat att det fanns ett märke som alltid fortsatte rulla långt efter att övriga bilar hade skramlat sönder. Det var bilarna från Audi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hej,

Nu har jag fått ett jobb 2 mil bort och vill köpa en bil till pendlingen som självklart inte ska kosta något och aldrig gå sönder. Jag känner att bilar under 20k verkar vara lite hit or miss och är inte säker på att jag vill riskera att det uppstår massa jobbiga reparationer efter kort tid. Har tänkt mig ett maxtak på 50k för bilen, men finns det något bra för mindre peng köper jag gärna det. Förbrukningen är inte jätteviktig eftersom jag inte kommer köra så mycket, men den behöver inte vara jättehög bara för det.

Har väl inga krav utöver att den ska gå på bensin och vara manuell. Har kikat lite på småbilar som Aygo/107/C1, men jag är 190 lång och har en något längre överkropp än andra i min längd, och är lite orolig över att jag kanske inte kommer sitta jättebekvämt i de minsta bilarna. Brukar detta vara ett problem i små bilar, eller är det benutrymmet som brukar vara tajt?

I de flesta forumtrådar jag läst om ämnet verkar folk gilla asiatiska bilar för detta ändamål, typ Toyota och Honda. Men kollar man till exempel en Toyota Auris -07 med 13k mil går den på på ca 50.000, men en likvärdig Peugeot 307 går för ca 30.000. Är det värt att lägga extra för ett erkänt bra märke, eller kommer man undan med ett "vanligt" bilmärke?

Kan tillägga att jag inte har några problem med att serva bilen själv, eller utföra enklare reparationer.

Tacksam för svar!

Köp en Volvo S70! Det är en stridsvagn som håller i evigheter om du sköter servicen (olja, filter..) billiga i inköp, trafikförsäkring går på typ 250-300kr månaden (Länsförsäkringar), drar runt 0.8-1.00L/milen och är go att köra. Går något sönder så är det lätt ordnat och delar finns i överflöd!

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"