Permalänk
Medlem

Datorhjälp

ber om ursäkt om det redan finns tråd gällande denna.

min tjej behöver en ny dator och har kollat in denna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5577740 är den något att ha?

hon ska studera + lightroom + photoshop. prisbild enligt ovan +-nån tusing om det är ett kap

tack på öfrhand

Permalänk
Inaktiv

Photoshop på en 12"'s laptop? Skulle rekommendera minst 15" för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico113:

ber om ursäkt om det redan finns tråd gällande denna.

min tjej behöver en ny dator och har kollat in denna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5577740 är den något att ha?

hon ska studera + lightroom + photoshop. prisbild enligt ovan +-nån tusing om det är ett kap

tack på öfrhand

krav på hårdvara? intel? amd?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Den datorn Surface Go är snikmodellen av en surface. Seg cpu, liten skärm med låg upplösning. Tror inte det kommer blir superbra tyvärr

Se Surface Go som en MS Ipad

Svårt att hitta en laptop som jag skulle vilja rekommendera för den pengen

Jag skulle kolla efter 8gb internminne, 255gb(minst) SSD, IPS skärm med FullHD på 14" eller mer

mvh Lazze

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon334363:

Photoshop på en 12"'s laptop? Skulle rekommendera minst 15" för det.

Jag har själv kört en hel del Photoshop och Lightroom på 12.5" och jag tycker att det fungerar tämligen bra. Dagens 13"-are är ju ungefär i samma fysiska storlek, så den storleken skulle jag inte alls tveka kring att redigera bilder på. Visst finns det fördelar med större skärmstorlek, men det blir ju en rätt stor påverkan på hur hela datorn är (vikt och format, med mera).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@nico113

https://www.inet.se/produkt/1966113/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

femhundring mer, dubbelram, mkt bättre processor, bra batteritid osv?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

@nico113

https://www.inet.se/produkt/1966113/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...

femhundring mer, dubbelram, mkt bättre processor, bra batteritid osv?

Kostar den 7500 eller 8990 för er? :s hon köper den gärna men vi hittar den ennart för 8990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico113:

Kostar den 7500 eller 8990 för er? :s hon köper den gärna men vi hittar den ennart för 8990

8990:-
Varför skulle den kosta 7500?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

8990:-
Varför skulle den kosta 7500?

Googlar du exakt samma dator kommer den upp hos inet för 7495

Permalänk
Medlem

Är det exakt samma config då?
Den finns i olika configs. Typ mer eller mindre RAM o större eller mindre SSD.
Annars får du väl ringa inet imorn o fråga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Är det exakt samma config då?
Den finns i olika configs. Typ mer eller mindre RAM o större eller mindre SSD.
Annars får du väl ringa inet imorn o fråga.

Ska var samma. Yes ska ringa imorgon. Har man tur så, tack för all hjälp. Har ni fler fina datorer länka gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico113:

Kostar den 7500 eller 8990 för er? :s hon köper den gärna men vi hittar den ennart för 8990

Skrivet av Mullvaden83:

8990:-
Varför skulle den kosta 7500?

Du missade rean. Rean gällde till 23:e augusti.

De hade 20+ när jag postade. Beställde en själv då det är bra hårdvara för pengarna man pröjsar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Du missade rean. Rean gällde till 23:e augusti.

De hade 20+ när jag postade. Beställde en själv då det är bra hårdvara för pengarna man pröjsar.

Yes var i kontakt med dem som förklarade det så. FÖRJÄVLIGT att man missa den. Men men

Permalänk

Köpråd

Skulle vilja hitta en bärbar dator på inet. kraven är att den ska ett eget inbyggt grafikkort och även webcam. Ska alltså klara av Football manager 2021 (spel) och även användas till plugg. Max 7500 i prisklas. Och absolut inget HP! Tar tacksamt emot tips av kunniga personer Mvh.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något nytt att rekommendera börjar bli ont om tid behöver en gärna igår

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om man inte prompt måste ha Windows kanske Mac kan vara ett alternativ?

Om man tycker skärm runt 13" är ok är det ju svårt att komma ifrån att Macbook Air är den mest prisvärda för kring 10 000.
Ja, den kostar lite mer, dryga 11000 kanske med studentrabatt, men då får man en riktigt bra skärm och bra prestanda (förr var 13" Macbook Air lite svaga, så inte längre).

Apple har ett event på måndag 18/10, även om fokus nog då blir på dyrare datorer.

Har svårt att tro att en Windows-dator för samma pris ger lika bra upplevelse av Photoshop och Lightroom. Med reservation för att skolan ifråga kanske endast inriktar sig på Windows, vad vet jag.

Utslaget på tiden man har datorn är Macbook ofta bra köp. Sedan förstår jag att instegskostnaden är hög, och jag skulle aldrig köpa en sprillans ny Macbook Pro 16" för att ersätta mina gamla 15".

Jag är ingen Mac-fanboy, men har några stycken (fast fler PC) och Macbook är trevliga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man inte prompt måste ha Windows kanske Mac kan vara ett alternativ?

Om man tycker skärm runt 13" är ok är det ju svårt att komma ifrån att Macbook Air är den mest prisvärda för kring 10 000.
Ja, den kostar lite mer, dryga 11000 kanske med studentrabatt, men då får man en riktigt bra skärm och bra prestanda (förr var 13" Macbook Air lite svaga, så inte längre).

Apple har ett event på måndag 18/10, även om fokus nog då blir på dyrare datorer.

Har svårt att tro att en Windows-dator för samma pris ger lika bra upplevelse av Photoshop och Lightroom. Med reservation för att skolan ifråga kanske endast inriktar sig på Windows, vad vet jag.

Utslaget på tiden man har datorn är Macbook ofta bra köp. Sedan förstår jag att instegskostnaden är hög, och jag skulle aldrig köpa en sprillans ny Macbook Pro 16" för att ersätta mina gamla 15".

Jag är ingen Mac-fanboy, men har några stycken (fast fler PC) och Macbook är trevliga.

Fattig student som ska ha datorn. Tror max är 8 ish annars hade vi gärna köpt den där lenovon verkade verkligen prisvärd

Permalänk
Medlem

Denna bästa på rean i denna prisklass?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Är den bra för redigering av bilder som jag också efterfrågat. Tacksam för svar innan rean är över

Fitoredigering