Hej,
Jag söker en programmeringsdator. Jag kommer ha olika typer av projekt så den behöver klara av det mesta.
Min budget är 20k ex.moms men hade gärna fått med en skärm i det priset men är inte ett måste.
Program jag ofta kör samtidigt är:
* Sql server management studio
* 3 x Visual studio projekt (MVC/.NetCore) samtidigt som jag vill kunna kompilera och köra effektivt.
* Virtuell maskin
* Chrome med ca 10 tabbar igång.
Dator som jag är mest intresserad av är Lenovo pga deras tanentbord samt hållbarheten tillsammans med alla uttag som finns. Har ni några tips?
Skärmar som jag funderar på i dagsläget är Mi Curved Gaming Monitor eller Samsung 34" Curved gamingskärm.
Du vill sikta på en processor med många trådar och stöd för hårdvaruvirtualisering, samt mycket minne och mycket lagring. När du säger Lenovo så gissar jag att du menar deras Thinkpad T/P modeller?
Jag hade ändå rekommenderat någon highspeccad AMD laptop, då Intel (som thinkpad i överlag är) är ganska dålig bang for buck just nu. Sikta på 32GB minne, minst 16 trådar, minst 1TB lagring så har du allt du behöver flera år framöver. Inte fel att komplettera med ett bra grafikkort också, även 1660ti exempelvis ger mycket bra spelprestanda, och går definitivt att klämma in i din budget.
Du kan förövrigt komma undan _mycket_ billigare för ditt specifika usecase. Vill du ändå gå med en thinkpad kan du köra den vägen, men då betalar du premium på i princip 100% bara för Thinkpad-märket/tangentbord/klittmus/byggkvalitet/batteri. Det kan vara värt om man prioriterar så, men jag hade inte det.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.