Uppgraderingar inför Windows 11?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingar inför Windows 11?

Hej!

Undrar lite hur det ser ut bland folket. Sitter ni bara på datorer som klarar nya processorkraven, eller gör vissa det inte?

Tänker ni då att det är lugnt att fortsätta en tid på W10 eller springer ni efter uppgraderingar?

För egen del har jag en mediedator med R5-1600 som då följaktligen inte klarar kraven. Tänkte då först ligga kvar ett tag på Windows 10, fast började sedan tycka att det kändes trist. Har precis nu beställt en R5-3600 (då moderkortet med nytt uefi klarar den serien).

Permalänk
Inaktiv

Nu sitter jag med en processor som funkar, men hade inte uppgraderat.
Kommer säkert finnas sätt att komma förbi nån ev blockering.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är ytterst sällan några problem att ligga kvar på en äldre Windowsversion i flera år efter att en senare släppts, så varför stressa med uppgradering om det inte fyller något specifikt syfte?

Särskilt då hela situationen kring TPM och var kraven kommer landa i slutänden ännu är ytterst oklart.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Både 10 och 11 känns trista så efter 7'ans definitiva dödförklaring 2023 på min primära blir det något helt annat - även på de av mina som redan kör 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ytterst sällan några problem att ligga kvar på en äldre Windowsversion i flera år efter att en senare släppts, så varför stressa med uppgradering om det inte fyller något specifikt syfte?

Särskilt då hela situationen kring TPM och var kraven kommer landa i slutänden ännu är ytterst oklart.

Nej i detta fall hade det inte varit större problem att ligga kvar på 10:an
annat än att det känts tråkigt (roligare med det nyaste) . Spelar en del på datorn också, fast det hade nog fungerat fortsättningsvis också.

Permalänk
Medlem

Har en relativt ny burk, så kommer nog bli att köra in 11 någon månad efter det släpps, för att slippa ifall det kommer några buggar precis vid släpp.

Permalänk
Medlem

Tanken är att vara kvar på win 10 då nuvarande setup inte har TPM stöd och eventuellt invänta DDR5 minnen, men men får hur datorn presterar då eller om köp suget tar över innan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Min stationära dator stödjer Windows 11, övriga datorer (som är bärbara) stöds ej officiellt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min dator från 2016 klarar inte Windows 11 och det är jag mycket glad över. Kommer att använda Windows 10 som mitt spelsystem tills Microsoft tvingar mig att uppgradera om kanske 5 år.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Min dator från 2016 klarar inte Windows 11 och det är jag mycket glad över.

Extremt konstig sak att vara glad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Extremt konstig sak att vara glad över.

Är det? Varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Är det? Varför?

Typ som att vara glad för att din kaffemaskin inte får stöd för att kunna steka köttbullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Typ som att vara glad för att din kaffemaskin inte får stöd för att kunna steka köttbullar.

Ok. Kan ju berätta anledningen till varför jag är väldigt glad över att min dator inte klarar Windows 11 (eller ja, har inte stöd för).

Microsoft har gjort det svårare för Windows-användare att byta standardwebbläsare. Istället för att välja standardwebbläsaren via kontrollpanelen som i Windows 10, så måste man välja vilken webbläsare till exempel HTML-filen ska öppnas med. Sen med HTM-filer, och så vidare. Källa: https://www.theverge.com/22630319/microsoft-windows-11-defaul...

Windows 10 lät (jag hittade den då inte när jag installera skiten i våras) en att skapa ett lokalt konto istället för och vara tvungen att logga in på sitt Microsoft-konto. Med Windows 11 tvingar dom en att logga in med sitt Microsoft-konto. Har man inget konto, så får man inte använda operativsystemet. Källa: https://www.windowscentral.com/one-thing-microsoft-didnt-disc...

Det går även rykten om att Windows 11 kommer att ha ännu mer telemetri än vad Windows 10 har, och eftersom man inte ens kan stänga av all telemetri helt och hållet i Windows 10 utan tredjepartsprogram och (om man har otur eller om man vill) jävligt mycket pillande som till slut gör vissa funktioner i systemet obrukbart och det går inte att återställa det man har gjort (det var därför jag installera om skiten i våras), så blir nog elvan rena rama mardrömmen för oss som är integritetsinriktade. ni får ursäkta mig för en lång mening.

Du är inte användaren av Microsoft, du är produkten, och så har det varit sen Windows XP Service Pack 2 eller 3 släpptes, men det blev som värst i Windows 10 (vad jag vet). Och om rykterna nu är sanna gällande telemetrin i Windows 11, så vill jag inte ens röra skiten med en tång!

Så, som sagt, jag har kvar Windows 10 tills Microsoft tvingar mig till att uppgradera.

Plus, Microsoft har fått inspiration från KDE Plasma och GNOME (eller rättare sagt kopierat). Har de fått slut på idéer till sin egna design? Källa: https://www.debugpoint.com/2021/06/windows-11-inspiration-lin...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Kan ju berätta anledningen till varför jag är väldigt glad över att min dator inte klarar Windows 11 (eller ja, har inte stöd för).

Microsoft har gjort det svårare för Windows-användare att byta standardwebbläsare. Istället för att välja standardwebbläsaren via kontrollpanelen som i Windows 10, så måste man välja vilken webbläsare till exempel HTML-filen ska öppnas med. Sen med HTM-filer, och så vidare. Källa: https://www.theverge.com/22630319/microsoft-windows-11-defaul...

Windows 10 lät (jag hittade den då inte när jag installera skiten i våras) en att skapa ett lokalt konto istället för och vara tvungen att logga in på sitt Microsoft-konto. Med Windows 11 tvingar dom en att logga in med sitt Microsoft-konto. Har man inget konto, så får man inte använda operativsystemet. Källa: https://www.windowscentral.com/one-thing-microsoft-didnt-disc...

Det går även rykten om att Windows 11 kommer att ha ännu mer telemetri än vad Windows 10 har, och eftersom man inte ens kan stänga av all telemetri helt och hållet i Windows 10 utan tredjepartsprogram och (om man har otur eller om man vill) jävligt mycket pillande som till slut gör vissa funktioner i systemet obrukbart och det går inte att återställa det man har gjort (det var därför jag installera om skiten i våras), så blir nog elvan rena rama mardrömmen för oss som är integritetsinriktade. ni får ursäkta mig för en lång mening.

Du är inte användaren av Microsoft, du är produkten, och så har det varit sen Windows XP Service Pack 2 eller 3 släpptes, men det blev som värst i Windows 10 (vad jag vet). Och om rykterna nu är sanna gällande telemetrin i Windows 11, så vill jag inte ens röra skiten med en tång!

Så, som sagt, jag har kvar Windows 10 tills Microsoft tvingar mig till att uppgradera.

Plus, Microsoft har fått inspiration från KDE Plasma och GNOME (eller rättare sagt kopierat). Har de fått slut på idéer till sin egna design? Källa: https://www.debugpoint.com/2021/06/windows-11-inspiration-lin...

Och även om din dator hade haft stöd hade du inte blivit tvingad att byta. Därför det var en konstig grej att vara glad över.

Bara att köra Windows 10, inte så svårt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Och även om din dator hade haft stöd hade du inte blivit tvingad att byta. Därför det var en konstig grej att vara glad över.

Bara att köra Windows 10, inte så svårt 👍

De tvingar inte en att uppgradera nu, men om kanske 5 år (som jag även skrev tidigare i tråden). De tvingade Windows 7-användare till att uppgradera till Windows 10 för ett tag sen (några år sen?). De kommer garanterat göra det med Windows 10 till 11.

Nä, i dagsläget är det inte så svårt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Haha, ingen har blivit tvingad att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, ingen har blivit tvingad att uppgradera.

Du kanske inte behövde en "security update"

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

De tvingade Windows 7-användare till att uppgradera till Windows 10 för ett tag sen (några år sen?). De kommer garanterat göra det med Windows 10 till 11.

Nej, Microsoft tvingade ingen att uppgradera till Windows 10. Däremot blev väldigt många "lurade" genom att inte aktivt tacka nej till uppgraderingen, vilket krävdes för att inte bli automatiskt uppgraderad till Windows 10.

Väldigt många stängde bara ner fönstret som dök upp var och varannan dag och trodde sig därmed - med rätta - ha tackat nej till uppgraderingen. Ruttet gjort av Microsoft, men ingen blev tvingad.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

Du kanske inte behövde en "security update"
https://youtu.be/TXTWCqTRIag

Wow, skickligt att vara extremt irriterande video redan första sekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tvingat Microsoft konto är endast i Home Edition. Så vill man slippa det använder man en annan utgåva.

Permalänk
Avstängd

Eftersom vi inte vet hur det kommer att se ut med möjligheter att uppdatera till elvan även för oss som inte når upp till kraven så är väl det enda smarta att göra just nu att sitta lugnt i båten och se vad som händer när det faktiskt släpps. Visst kan man köpa en processor om man känner för det, men chansen är ju att de som når upp till kraven kommer att ha gått ner i pris när elvan släpps då de är äldre då och nyare produkter kanske har kommit och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Väldigt många stängde bara ner fönstret som dök upp var och varannan dag och trodde sig därmed - med rätta - ha tackat nej till uppgraderingen. Ruttet gjort av Microsoft, men ingen blev tvingad.

Ja, med andra ord, de blev tvingade. De valde "nej" hela tiden, men uppgraderingen blev till slut av ändå. Ett nej är inte ett ja.

Skrivet av wooprat:

Tvingat Microsoft konto är endast i Home Edition. Så vill man slippa det använder man en annan utgåva.

Så man måste alltså ge Microsoft mer pengar för att "endast" skapa ett lokalt konto? Nä, far och flyg!

Skrivet av snajk:

Eftersom vi inte vet hur det kommer att se ut med möjligheter att uppdatera till elvan även för oss som inte når upp till kraven så är väl det enda smarta att göra just nu att sitta lugnt i båten och se vad som händer när det faktiskt släpps. Visst kan man köpa en processor om man känner för det, men chansen är ju att de som når upp till kraven kommer att ha gått ner i pris när elvan släpps då de är äldre då och nyare produkter kanske har kommit och så.

Då Microsoft har släppt betan för Windows 11, så vet folk redan hur Windows 11 kan komma att bli.

Givetvis kan det bli vissa ändringar här och var, när den stabila utgåvan väl lanseras, men i dagsläget vet man att Microsoft har varit mer giriga gällande Microsoft Edge i elvan, samt att Windows 11 ryktas ha ännu mer telemetri jämfört med Windows 10 (ryser).

I dagsläget får man inte avinstallera Microsoft Edge, då det är "inbyggt i systemet". Det går som tur var att avinstallera skiten på annat sätt än via kontrollpanelen (även från Windows 11), men risken finns att det installeras tillbaka i smyg igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller lite utkik efter en begagnad 3700X - 3900X, som är kompatibel med mitt moderkort, men har ingen brådska. Rätt skönt att inte ha en kompatibel processor så man får en gångs skull inte blir påtvingad uppdateringen direkt när det släpps då det alltid finns en risk att något strular.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, med andra ord, de blev tvingade. De valde "nej" hela tiden, men uppgraderingen blev till slut av ändå. Ett nej är inte ett ja.

De blev inte tvingade, men personligen anser jag att de blev lurade till det.

De som tog sig tid att läsa vad det stod kunde relativt enkelt tacka nej till uppgraderingen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

De valde "nej" hela tiden

Det var det dom inte gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hej!

Undrar lite hur det ser ut bland folket. Sitter ni bara på datorer som klarar nya processorkraven, eller gör vissa det inte?

Tänker ni då att det är lugnt att fortsätta en tid på W10 eller springer ni efter uppgraderingar?

För egen del har jag en mediedator med R5-1600 som då följaktligen inte klarar kraven. Tänkte då först ligga kvar ett tag på Windows 10, fast började sedan tycka att det kändes trist. Har precis nu beställt en R5-3600 (då moderkortet med nytt uefi klarar den serien).

För min del sitter jag kvar på W10 tills bankid mm inte funkar längre. Kör mest linux nuförtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

...
Då Microsoft har släppt betan för Windows 11, så vet folk redan hur Windows 11 kan komma att bli.

Ja på vissa områden. Men vi vet ju inte hur det kommer att landa med systemkraven, bara i helgen fick vi ju ny information om att det kommer att gå att uppgradera om man gör det med en ISO, sen kom det ny information igen som antydde att man i så fall kanske inte skulle få några uppdateringar. Så att springa iväg nu för att köpa ny hårdvara för att uppnå dessa oklara krav är något förhastat.

Citat:

Givetvis kan det bli vissa ändringar här och var, när den stabila utgåvan väl lanseras, men i dagsläget vet man att Microsoft har varit mer giriga gällande Microsoft Edge i elvan, samt att Windows 11 ryktas ha ännu mer telemetri jämfört med Windows 10 (ryser).

Jo lite fult är det allt att de har gjort det svårare att byta standard webbläsare, men även det kan ju komma att ändras innan release. Det är inte ovanligt att ha mer begränsningar i betaversioner, syftet med betan är ju att få många fler testmaskiner liksom och då vill de väl att de ska testa deras webbläsare snarare än konkurrenternas.

Citat:

I dagsläget får man inte avinstallera Microsoft Edge, då det är "inbyggt i systemet". Det går som tur var att avinstallera skiten på annat sätt än via kontrollpanelen (även från Windows 11), men risken finns att det installeras tillbaka i smyg igen.

Jag ser bara inte varför det är ett så stort problem. Du kan fortfarande installera vilka browsers du vill och sätta de till standard. Edge är heller inte dålig, den har samma motor som de flesta alternativen, stöder samma tillägg och så, och uppdateringar sköts i Windows Update vilket är en fördel för de som drar fötterna efter sig när det gäller sånt. Har du så lite diskutrymme att den plats Edge tar upp är ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser bara inte varför det är ett så stort problem. Du kan fortfarande installera vilka browsers du vill och sätta de till standard. Edge är heller inte dålig, den har samma motor som de flesta alternativen, stöder samma tillägg och så, och uppdateringar sköts i Windows Update vilket är en fördel för de som drar fötterna efter sig när det gäller sånt. Har du så lite diskutrymme att den plats Edge tar upp är ett problem?

Jag är väldigt mån om min integritet. Microsoft och Google är två väldigt integritetsinkränkande företag, så det är välkänt att exempelvis Edge inte är en webbläsare som du ska ha om du är mån om din integritet.

Källor:
https://www.zdnet.com/article/a-professor-says-edge-is-the-wo...
https://teddit.net/r/sysadmin/comments/fgvyju/microsoft_edge_...
https://betanews.com/2020/03/09/microsoft-edge-privacy-teleme...
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/research-find...
https://betanews.com/2019/07/23/edge-privacy-smartscreen/

Personligen använder jag Firefox och har stängt av all "callbacks" till Mozilla i webbläsarens inställningar. Man kan även göra detta i Microsoft Edge, men jag litar inte ett skvatt på Microsoft nu för tiden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Jag är väldigt mån om min integritet. Microsoft och Google är två väldigt integritetsinkränkande företag, så det är välkänt att exempelvis Edge inte är en webbläsare som du ska ha om du är mån om din integritet.

Källor:
https://www.zdnet.com/article/a-professor-says-edge-is-the-wo...
https://teddit.net/r/sysadmin/comments/fgvyju/microsoft_edge_...
https://betanews.com/2020/03/09/microsoft-edge-privacy-teleme...
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/research-find...
https://betanews.com/2019/07/23/edge-privacy-smartscreen/

Fyra av de artiklarna handlar om samma rapport, denna, och den har absolut en del matnyttigt. Men vad jag kan se är det framför allt en anledning till varför de säger att Edge är kass i jämförelse med övriga (utom Yandex som är ännu värre, men som ingen använder utanför Ryssland ändå typ) och det är att den, för viss telemetri, använder ett id som hänger ihop med hårdvaran. Vilket innebär att det hänger med även vid ominstallationer och liknande. Men då den inte används för exempelvis de requests som innehåller url:en för autocomplete och "safe browsing" så vet jag inte om det är så hemskt. MS kan identifiera den unika datorn när man startar Edge och då och då när man har Edge igång, me det sitter inte ihop med något om vad man använder Edge till.

Citat:

Personligen använder jag Firefox och har stängt av all "callbacks" till Mozilla i webbläsarens inställningar. Man kan även göra detta i Microsoft Edge, men jag litar inte ett skvatt på Microsoft nu för tiden.

Om du inte litar ett skvatt på MS så bör du inte använda deras mjukvara, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fyra av de artiklarna handlar om samma rapport, denna, och den har absolut en del matnyttigt. Men vad jag kan se är det framför allt en anledning till varför de säger att Edge är kass i jämförelse med övriga (utom Yandex som är ännu värre, men som ingen använder utanför Ryssland ändå typ) och det är att den, för viss telemetri, använder ett id som hänger ihop med hårdvaran. Vilket innebär att det hänger med även vid ominstallationer och liknande. Men då den inte används för exempelvis de requests som innehåller url:en för autocomplete och "safe browsing" så vet jag inte om det är så hemskt. MS kan identifiera den unika datorn när man startar Edge och då och då när man har Edge igång, me det sitter inte ihop med något om vad man använder Edge till.

Ok. Det är dock även annat som de samlar in, till exempel din surfhistorik (om man har "Help improve Microsoft products..." påslagen i webbläsarens inställningar). Jag inaktiverar alltid sånt så fort jag har installerat en ny webbläsare, oavsett webbläsare, i oavsett enhet.

Skrivet av snajk:

Om du inte litar ett skvatt på MS så bör du inte använda deras mjukvara, så enkelt är det.

Jag använder endast Windows när jag ska spela något som Proton inte klarar av (föredrar dock spel som har fullt stöd för Linux). När jag väl är inne i Windows 10, så använder jag så få mjukvaror från Microsoft som det bara går (vilket i skrivande stund är noll (inte ens filutforskaren)... förutom Windows 10 förstås). Planen är att jag ska köra Windows 10 virtuellt i Linux (med andra ord, ingen dual boot), när jag väl har köpt den gamingdator som jag suckar efter + Valve Index.

Med tanke på att Valve håller på med deras Steam Deck som kör Arch Linux, så kommer högst troligt allt fler Windows-exklusiva spel att kunna köras i Linux överlag. Valve har lovat att nästan alla spel till Windows går att spela i Steam Deck, vilket är imponerande, då produkten inte ens har lanserats än och att Proton har bara funnits i typ 3 år.

Windows har hemska (läs: inhumana) integritetsvillkor medan Linux har noll, beroende på vilken distribution du använder. Och vilket är då det bästa valet för mig som kör "mitt liv, min data, mina val"? Linux. Jag står fast vid det jag skrev tidigare i tråden: jag är väldigt glad över att min dator inte är kapabel att köra Windows 11.

Med det sagt drar jag mig ur den här diskussionen här, för att förhindra alldeles för mycket off-topic. Om ni vill diskutera vidare med mig, skicka ett PM.

Visa signatur