Permalänk
Medlem

Bästa gamingskärmen CS GO

Halloj!

Vilken är den bästa skärmen för CS GO just nu? Är IPS-skärmarna ungefär lika snabba som TN nu för tiden? Kikar på 360hz skärmarna i första hand. Ev att jag får köra den i 240 hz tills man skaffar ny rigg. Har 4770k och ett 1080ti samt 16 gig ram. Kör idag 27" 1440p IPS 165 hz men tycker att jag stör mig på blur. Den är inte snabb nog helt enkelt.

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Zowies skärmar med 240hz och DYAC är riktigt skarpa. Må ha lägre hertz än vissa nya modeller men den har oslagbar hantering av snabba rörelser.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Detta och inte stirra sig blind på siffror.

Sen att tick rate ligger på 128 gör ju inte saken bättre, det är mest placebo och skillnaden mellan t.ex. 144Hz och 360Hz är inget någon människa ser skillnad på eller ens känner av.

Tick rate = faktiska uppdateringar per sekund, allt över det ger bara en känsla av att det "flyter" bättre.

Sen finns annat än ms/Hz som avgör hur snabbt skärmen faktiskt uppdaterar info men men... CSGO är alltid uppe på tapeten när det gäller fps/Hz...

Permalänk
Medlem

Jag märker skillnad på 240 och 144 Hz.
175 och 144 också. Men man måste se det med egna ögon innan man tror det själv, typ.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag märker skillnad på 240 och 144 Hz.
175 och 144 också. Men man måste se det med egna ögon innan man tror det själv, typ.

Märka skillnad på uppdateringsfrekvens är en sak, att spelet uppdaterar 128 gånger per sekund betyder att du inte får mer information från server/klienten, allt flyt man upplever som bättre är placebo.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt. Mindre motion blur kommer med högre Hz. Det finns helt klart en poäng med högre Hz. LTT har en video där de får verkar få bättre reaktionsförmåga oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Märka skillnad på uppdateringsfrekvens är en sak, att spelet uppdaterar 128 gånger per sekund betyder att du inte får mer information från server/klienten, allt flyt man upplever som bättre är placebo.

Jag tror inte de som livnär sig på att vinna cs-matcher förlitar sig på placebo. Så snabb skärm med lite ghosting som möjligt gör dig till en bättre spelare. Punkt slut.

https://prosettings.net/best-cs-go-monitor/

Permalänk
Medlem

+1 Detta är "the CSGO" skärmen om du är efter rörelseskärpa. Deras strobing teknik är bäst, orsaken varför inte BenQ släppt en IPS variant för de inte riktigt uppnår de högra krav DyAc sätter på skärmpanelen.

Däremot är det inte den bästa från andra synpunkter och som standard behövs lite justering om du är ute efter bildkvalité och out of box är den ganska blek i färgerna pga fel inställt gamma (fokuserar på att ge högst visibilitet i skuggor) men det går bra att korrigera själv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Jag tror inte de som livnär sig på att vinna cs-matcher förlitar sig på placebo. Så snabb skärm med lite ghosting som möjligt gör dig till en bättre spelare. Punkt slut.

https://prosettings.net/best-cs-go-monitor/

Ghosting och Hz/Responstid hänger tyvärr inte ihop, du kan ha 1000Hz och ha ghosting.

Och 400 fps ger dig inget verkligt övertag i ett spel som uppdateras 128 gånger per sekund som max ( både klient/server ), placebo är starkt men det är också en vanesak.

Proffsen spelar med den skärmen som de sponsras av eller turnering ger till dem, att det oftast är BenQ Zowie säger inte ett skit om vad skillnaden är, så "punkta" hur mycket du vill, verkligheten är vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ghosting och Hz/Responstid hänger tyvärr inte ihop, du kan ha 1000Hz och ha ghosting.

Och 400 fps ger dig inget verkligt övertag i ett spel som uppdateras 128 gånger per sekund som max ( både klient/server ), placebo är starkt men det är också en vanesak.

Proffsen spelar med den skärmen som de sponsras av eller turnering ger till dem, att det oftast är BenQ Zowie säger inte ett skit om vad skillnaden är, så "punkta" hur mycket du vill, verkligheten är vad den är.

Dude, sluta kommentera om saker du uppenbarligen inte har någon koll på, det blir liksom fel information till alla andra som söker om samma sak.

Att du ens pratar om netcode relaterat till FPS och skärm/Hz är så helt fel ute. Speciellt till ett sådant spel som CSGO som självklart är HELT olika spel i 128fps eller 400fps pga hur spelmotorn fungerar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Dude, sluta kommentera om saker du uppenbarligen inte har någon koll på, det blir liksom fel information till alla andra som söker om samma sak.

Att du ens pratar om netcode relaterat till FPS och skärm/Hz är så helt fel ute. Speciellt till ett sådant spel som CSGO som självklart är HELT olika spel i 128 eller 400fps pga hur spelmotorn fungerar.

Tickrate är 100% relevant i det här sammanhanget, det finns några fåtal spel där faktiskt fps i klienten gör skillnad t.ex. opatchad Fallout 76 men det är inte CSGO som vi snackar om.

Spelar ingen roll vad du kommenterar, en server/klient som uppdaterar all information 128 gånger per sekund, 400 fps i klienten gör 0 skillnad mot t.ex. 144, Source-motorn är från stenåldern och har alltid fungerat på samma sätt, dvs ingen skillnad om inte tickraten höjs.

Samma gäller i princip alla MP-spel, för att det är så nätverk och spelservrar fungerar, varje gång ( förutom opatchad Fallout 76 pga bugg ).

Din kommentar är ju tragisk då du inte har någon fakta att komma med.

Fel information är något du försöker sprida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tickrate är 100% relevant i det här sammanhanget, det finns några fåtal spel där faktiskt fps i klienten gör skillnad t.ex. opatchad Fallout 76 men det är inte CSGO som vi snackar om.

Spelar ingen roll vad du kommenterar, en server/klient som uppdaterar all information 128 gånger per sekund, 400 fps i klienten gör 0 skillnad mot t.ex. 144, Source-motorn är från stenåldern och har alltid fungerat på samma sätt, dvs ingen skillnad om inte tickraten höjs.

Samma gäller i princip alla MP-spel, för att det är så nätverk och spelservrar fungerar, varje gång ( förutom opatchad Fallout 76 pga bugg ).

Din kommentar är ju tragisk då du inte har någon fakta att komma med.

Fel information är något du försöker sprida.

Tyvärr har du fel. Om du på riktigt menar att netcode har ett beroende relaterat till vad du ser på skärmen, så behöver vi inte fortsätta den här diskussionen. Precis detsamma som du förmodligen hävdar "att det är ingen skillnad i CSGO med fps_max 144 eller fps_max 0".

Skrivet av GuuFi:

för att det är så nätverk och spelservrar fungerar

"Nätverk och spelservrar" har exakt NOLL relation till en skärm. Vänligen förklara för mig relativt utförligt, tack, om du inte håller med.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tyvärr har du fel. Om du på riktigt menar att netcode har ett beroende relaterat till vad du ser på skärmen, så behöver vi inte fortsätta den här diskussionen. Precis detsamma som du förmodligen hävdar "att det är ingen skillnad i CSGO med fps_max 144 eller fps_max 0".

"Nätverk och spelservrar" har exakt NOLL relation till en skärm. Vänligen förklara för mig relativt utförligt, tack, om du inte håller med.

Är du trött eller har du verkligen ingen koll på hur nätverkspaket och klientinteraktion fungerar?

1. Din klient kan uppdatera information till servern 128 gånger, dvs CL/CMD rate.
2. Servern skickar som absolut max värde 128 uppdateringar per sekund till din klient, aldrig mer, någonsin, i vilket läge som helst.

1+1 = 3 enligt din teori?

Du kan ha 1000 fps, 1000Hz, informationen som du får är begränsad till klientens och serverns interaktion, du kommer aldrig få mer information på din skärm än det, resten är bara duplicerade bildrutor av samma information.

Det är fysiskt omöjligt att få mer information på skärmen än det som klienten får, lägg till fördröjning och interpolation och annat så har du artificiella bildrutor på din skärm... Återigen, inget som ger dig något som helst övertag, i någon som helst situation för att det helt enkelt är omöjligt.

Edit: "fps_max 144 eller fps_max 0"

Det sa jag aldrig, jag jämförde max tick rate/CMD rate mot fps/uppdateringsfrekvens, vakna upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är du trött eller har du verkligen ingen koll på hur nätverkspaket och klientinteraktion fungerar?

1. Din klient kan uppdatera information till servern 128 gånger, dvs CL/CMD rate.
2. Servern skickar som absolut max värde 128 uppdateringar per sekund till din klient, aldrig mer, någonsin, i vilket läge som helst.

Du kan ha 1000 fps, 1000Hz, informationen som du får är begränsad till klientens och serverns interaktion, du kommer aldrig få mer information på din skärm än det, resten är bara duplicerade bildrutor av samma information.

Det är fysiskt omöjligt att få mer information på skärmen än det som klienten får, lägg till fördröjning och interpolation och annat så har du artificiella bildrutor på din skärm... Återigen, inget som ger dig något som helst övertag, i någon som helst situation för att det helt enkelt är omöjligt.

Det sa jag aldrig, jag jämförde max tick rate/CMD rate mot fps/uppdateringsfrekvens, vakna upp...

Jag märker skillnad på 144 hz och 165 hz på min nuvarande skärm så jag tror absolut hz och annat spelar in hur man uppfattar bilden. Om man skulle gå efter din logik så skulle en 60hz skärm duga gott på en 64 ticks server då antar jag? Att gå tillbaka till 60 hz skulle aldrig fungera i dagens CS. Så eftersom jag är såpass känslig för hur man reagerar på en skärms flyt och uppdatering så tror jag att jag även skulle märka skillnad om man kom upp i 240/360 hz. Sedan spelar ju annat in också som inputlag osv. Uppenbarligen är det många här som märker skillnad på skärm oavsett tickrate så den diskussionen tror jag vi kan lägga ner.

Jag hade hoppats på att kunna slippa TN då dem ser ut som skit i bilden oftast och jag är hyfsat nöjd med skärmen jag har nu. Jag önskar bara att den kändes lite mer distinkt och följsam. Jag testade min gamla TN panel på 144hz som jag gav till brorsan för några år sedan och upplevde den lite rappare. Dock såg den ju ut som hej kom och hjälp mig i färger och annat. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

"Min teori"? Det enda du har sagt är helt uppenbara saker men du har fortfarande misslyckats med att förklara relationen mellan netcode och grafikrendering. Försök igen, är du trött eller har du verkligen ingen koll på hur nätverk och grafikrendering är så långt ifrån varandra som möjligen går? Trollvarning.

Citat:

Okej, du är verkligen trött på riktigt, du skrev ordagrant:

Citat:

400 fps i klienten gör 0 skillnad mot t.ex. 144

Borste från samtliga kommentarer från GuuFi i denna tråd då de är grovt missledande.

Visa signatur

Permalänk

Guufi har fel och det är tråkigt förstås. Men till TS kan jag gott rekommendera Zowie 2546k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

"Min teori"? Det enda du har sagt är helt uppenbara saker men du har fortfarande misslyckats med att förklara relationen mellan netcode och grafikrendering. Försök igen, är du trött eller har du verkligen ingen koll på hur nätverk och grafikrendering är så långt ifrån varandra som möjligen går? Trollvarning.

Okej, du är verkligen trött på riktigt, du skrev ordagrant:

Borste från samtliga kommentarer från GuuFi i denna tråd då de är grovt missledande.

Kom med något bättre då än att vara dryg och helt utan någon som helst fakta om någonting överhuvudtaget.

Du är bland dem som sprider idiotisk "fakta" om hur saker fungerar.

Återigen, det jag nämnde är rätt, det du "påstår" utan att ha någon bakgrund till varför ( inte så stor överraskning baserat på din ton ) är påhittat BS.

Har du nyligen lärt dig orden "netcode" och "grafikrendering"?

Du verkar ju ha noll koll på vad deras relation är till varandra, du är som killen som påstår att en fläkt kan dra ner tempen under rumstemperatur på en kylare.

Om någon är troll så är det du och du har fortfarande inget som backar upp det du påstår, inget som i verkligheten spelar någon roll åtminstone... Ge upp eller beskriv vad det är du försöker bevisa.

Source-motorn är inte speciell på något sätt som ger dig mer info pga mer fps eller uppdateringsfrekvens på skärmen... Och kommer aldrig finnas något såndat för det är fantasi.

Data in/ut, väldigt enkelt, allt utöver det är duplicerade bildrutor, enkelt nog för dig att förstå?

Skrivet av eriknorrareal:

Guufi har fel och det är tråkigt förstås. Men till TS kan jag gott rekommendera Zowie 2546k.

Vad är fel med det jag sa?

Får du mer info på skärmen genom att öka FPS, fast du bara får in 128 uppdatering per sekund från servern, förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan du sluta deraila tråden tack, har du så starka åsikter så kan du skapa en egen tråd och diskutera där med likasinnade

Visa signatur

4790k | 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_:

Kan du sluta deraila tråden tack, har du så starka åsikter så kan du skapa en egen tråd och diskutera där med likasinnade

Eh, jag förklarar hur skärmar, tick rate och CSGO fungerar, stöter bara på trams. Dvs relevanta saker för hur saker fungerar IRL.

Men visst, gå och rekommendera saker utan någon som helst fakta till TS, baserat på "de som livnär sig på CSGO använder denna" etc.

CSGO-communityn är fylld med massa bullshit om hur saker fungerar, i verkligheten är det väldigt enkelt hur allt fungerar men folk tror sig veta mer om hur spel och nätverk fungerar utan att ha någon som helst koll på det.

Alla svar hittills har liksom bekräftat det med "Dude", "Du har fel" osv.

Kom med hård fakta, tester, recensioner och faktiska tester innan ni kommenterar, det är så mycket BS just nu att man vill spy.

Detta är inte FZ ( no offense till systersiten ), folk har lite mer koll här, missvisande info har ingen plats här.

Återigen, vill man motbevisa något så får man komma med något, annars är det bara rent skitsnack baserat på fantasi.

"Likasinnade" betyder fortfarande inte att man har rätt bara för att man tillhör en grupp, fakta är fakta liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kom med något bättre då än att vara dryg och helt utan någon som helst fakta om någonting överhuvudtaget.

Du är bland dem som sprider idiotisk "fakta" om hur saker fungerar.

Återigen, det jag nämnde är rätt, det du "påstår" utan att ha någon bakgrund till varför ( inte så stor överraskning baserat på din ton ) är påhittat BS.

Har du nyligen lärt dig orden "netcode" och "grafikrendering"?

Du verkar ju ha noll koll på vad deras relation är till varandra, du är som killen som påstår att en fläkt kan dra ner tempen under rumstemperatur på en kylare.

Om någon är troll så är det du och du har fortfarande inget som backar upp det du påstår, inget som i verkligheten spelar någon roll åtminstone... Ge upp eller beskriv vad det är du försöker bevisa.

Source-motorn är inte speciell på något sätt som ger dig mer info pga mer fps eller uppdateringsfrekvens på skärmen... Och kommer aldrig finnas något såndat för det är fantasi.

Data in/ut, väldigt enkelt, allt utöver det är duplicerade bildrutor, enkelt nog för dig att förstå?

Vad är fel med det jag sa?

Får du mer info på skärmen genom att öka FPS, fast du bara får in 128 uppdatering per sekund från servern, förklara?

Skrivet av GuuFi:

Eh, jag förklarar hur skärmar, tick rate och CSGO fungerar, stöter bara på trams. Dvs relevanta saker för hur saker fungerar IRL.

Men visst, gå och rekommendera saker utan någon som helst fakta till TS, baserat på "de som livnär sig på CSGO använder denna" etc.

CSGO-communityn är fylld med massa bullshit om hur saker fungerar, i verkligheten är det väldigt enkelt hur allt fungerar men folk tror sig veta mer om hur spel och nätverk fungerar utan att ha någon som helst koll på det.

Alla svar hittills har liksom bekräftat det med "Dude", "Du har fel" osv.

Kom med hård fakta, tester, recensioner och faktiska tester innan ni kommenterar, det är så mycket BS just nu att man vill spy.

Detta är inte FZ ( no offense till systersiten ), folk har lite mer koll här, missvisande info har ingen plats här.

Återigen, vill man motbevisa något så får man komma med något, annars är det bara rent skitsnack baserat på fantasi.

"Likasinnade" betyder fortfarande inte att man har rätt bara för att man tillhör en grupp, fakta är fakta liksom...

Men snälla rara, det är DU som står i ett hörn och måste förklara dig och det enda du gör är att kasta dynga. Kom igen, vi är på sweclockers, du påstår att nätkod är grunden för grafikrendering i ett spel, du måste väl förstå att du är ute på djupt vatten här. Du verkar ju inte ens ha koll på client och serverside i en nätkod, och sedan kastar du in att Hz och FPS är irrelevant beroende på en nätkod.

Du går emot 99% av hela spelarbasen och då är det faktiskt du som får lägga fram lite teknik till ditt påstående.

Jag använder dina egna ord mot dig själv så kanske du kommer ner på jorden:

Ett FPS som t.ex. Battlefield, Apex, Fortnite har bedrövligt låga 30/20Hz uppdateringsfrekvens, så med din "fakta" så menar du att man kan spela dessa spela med 20fps och 20Hz utan att känna NÅGON SOM HELST SKILLNAD jämfört med 144Hz+/144fps+? "Enkelt nog för dig att förstå?"

Om du svarar Ja på ovanstående, så förstår du inte ens vad du själv diskuterar från första början. Om du svarar Nej så inser du att du har fel. Därav min grundkommentar att du bör inte stå på dig och sprida misinformation och direkt gå i försvarsställning istället för att prove a point som man brukar göra på ett diskussionsforum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Men snälla rara, det är DU som står i ett hörn och måste förklara dig och det enda du gör är att kasta dynga. Kom igen, vi är på sweclockers, du påstår att nätkod är grunden för grafikrendering i ett spel, du måste väl förstå att du är ute på djupt vatten här. Du verkar ju inte ens ha koll på client och serverside i en nätkod, och sedan kastar du in att Hz och FPS är irrelevant beroende på en nätkod.

Du går emot 99% av hela spelarbasen och då är det faktiskt du som får lägga fram lite teknik till ditt påstående.

Jag använder dina egna ord mot dig själv så kanske du kommer ner på jorden:

Ett FPS som t.ex. Battlefield, Apex, Fortnite har bedrövligt låga 30/20Hz uppdateringsfrekvens, så med din "fakta" så menar du att man kan spela dessa spela med 20fps och 20Hz utan att känna NÅGON SOM HELST SKILLNAD jämfört med 144Hz+/144fps+? "Enkelt nog för dig att förstå?"

Om du svarar Ja på ovanstående, så förstår du inte ens vad du själv diskuterar från första början. Om du svarar Nej så inser du att du har fel. Därav min grundkommentar att du bör inte stå på dig och sprida misinformation och direkt gå i försvarsställning istället för att prove a point som man brukar göra på ett diskussionsforum.

Jag går inte mot någon spelarbas, jag säger som det är.

Vart hittar du att jag sa att 20Hz inte har någon skillnad mot 144 Hz/fps?

Återigen och ännu en gång så menar jag att tickraten är 128, då får du inte mer information till din klient/din skärm bara för att du ökar din Hz/fps över den, som exempel 144 -> 240 -> 360Hz.

Detta är lika enkelt att räkna ut som 1+1, det är fysiskt omöjligt att få mer information helt enkelt.

Du får ingen ny information att uppdatera på din skärm = duplicerade bildrutor av samma information som är överflödig = ingen fördel.

Du och andra kan vrida på det hur ni vill, helst inte med siffror som jag aldrig nämnt ( blir jobbigt för dig att förklara det ), ovanstående förändras inte för det.

Nämnde aldrig BF, Apex eller Fortnite, ta inte med dem då de fungerar på ett helt annat sätt med variabel tick rate bland annat.

Nu handlar det specifikt om "Bästa gamingskärmen CS GO", 99% av spelarbasen är inget du vet om så försök inte ens dra någon majoritet som individ.

Och om 99% av spelarbasen tror att man kan trolla fram mer info till din klient/skärm från 128 uppdatering per sekund genom att öka fps/Hz över det antalet så har 99% fel, för att fysikens lagar säger så.

Det roliga är att vi inte ens tar hänsyn till nätverkets fördröjning, det blir ännu mindre relevant med uppdateringsfrekvens efter den ekvationen, men visst, kör på 600 fps.

Kom med något som motbevisar det istället för "Men snälla rara" eller som tidigare "Dude" som förklaring så kan vi diskutera, annars kan ni sluta sprida missvisande information som inte håller i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag går inte mot någon spelarbas, jag säger som det är.

Vart hittar du att jag sa att 20Hz inte har någon skillnad mot 144 Hz/fps?

Återigen och ännu en gång så menar jag att tickraten är 128, då får du inte mer information till din klient/din skärm bara för att du ökar din Hz/fps över den, som exempel 144 -> 240 -> 360Hz.

Detta är lika enkelt att räkna ut som 1+1, det är fysiskt omöjligt att få mer information helt enkelt.

Du får ingen ny information att uppdatera på din skärm = duplicerade bildrutor av samma information som är överflödig = ingen fördel.

Du och andra kan vrida på det hur ni vill, helst inte med siffror som jag aldrig nämnt ( blir jobbigt för dig att förklara det ), ovanstående förändras inte för det.

Nämnde aldrig BF, Apex eller Fortnite, ta inte med dem då de fungerar på ett helt annat sätt med variabel tick rate bland annat.

Nu handlar det specifikt om "Bästa gamingskärmen CS GO", 99% av spelarbasen är inget du vet om så försök inte ens dra någon majoritet som individ.

Och om 99% av spelarbasen tror att man kan trolla fram mer info till din klient/skärm från 128 uppdatering per sekund genom att öka fps/Hz över det antalet så har 99% fel, för att fysikens lagar säger så.

Det roliga är att vi inte ens tar hänsyn till nätverkets fördröjning, det blir ännu mindre relevant med uppdateringsfrekvens efter den ekvationen, men visst, kör på 600 fps.

Kom med något som motbevisar det istället för "Men snälla rara" eller som tidigare "Dude" som förklaring så kan vi diskutera, annars kan ni sluta sprida missvisande information som inte håller i verkligheten.

Som du kanske förstår så är jag otroligt trögfattad. Jag är för dum för att förstå vad du menar helt enkelt. Kan du hjälpa mig på traven?

Du säger att allt över 128 FPS eller Hz i CSGO är är helt onödigt, man kommer omöjligt känna någon skillnad.

Betyder det då att man heller inte känner någon skillnad på FPS/Hz högre än 30, i ett spel som har 30 tickrate?

Tack på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Detta och inte stirra sig blind på siffror.

Sen att tick rate ligger på 128 gör ju inte saken bättre, det är mest placebo och skillnaden mellan t.ex. 144Hz och 360Hz är inget någon människa ser skillnad på eller ens känner av.

Tick rate = faktiska uppdateringar per sekund, allt över det ger bara en känsla av att det "flyter" bättre.

Sen finns annat än ms/Hz som avgör hur snabbt skärmen faktiskt uppdaterar info men men... CSGO är alltid uppe på tapeten när det gäller fps/Hz...

Säger du inte emot dig i dessa två meningar? Du säger att ingen ser skillnad mellan 144hz och 360hz men samtidigt säger du att allt över tick rate gör "bara" att det flyter bättre vilket borde betyda att man ser skillnad.

Sen kan jag ju säga att ja, man ser skillnad på 144hz och 360hz eller ska vi börja med en "ögat kan inte se mer än 60hz" diskussion igen och att man inte ser skillnad på 60hz och 144hz också? Är ju bara kolla på random klipp på youtube som jämför olika hz för att se att man klart och tydligt ser skillnad. Sen äre ju såklart mindre skillnad på t.ex 240 och 360hz jämfört med 60 och 144hz.

Visst, hz gör ingen skillnad i om du skjuter en motståndare mitt i bröstet men missar pga av tick raten men du ökar ju chansen att träffa rätt på motståndaren om allt flyter på bättre vilket det gör med högre hz, sen äre upp till tick raten om du kommer träffa eller inte.

Permalänk

@GuuFi:
Du verkar tro att nätverkstrafiken, spelmotorn och skärmen på något sätt synkar så att varje paket (med 128 tickrate) alltid resulterar i en ny bildruta med samma fördröjning efter.

Om du har t.ex. ~144 fps med en skärm i 144Hz och spelmotorn endast får / använder ny info från det senaste nätverkspaketet (edit: vilket inte stämmer, hoppa ner till länken längst ner i mitt inlägg för hur det faktiskt funkar, jag lämnar dock det jag skrev här eftersom det ändå finns en viss sanning i det oavsett), då skulle det kunna vara upp till ~7ms i skillnad i fördröjningen i varje steg.
Ibland är det perfekt timing, paketet kommer in och spelmotorn ska precis börja rendera nästa ruta och precis när den rutan är renderad så råkar även skärmen precis vara redo att visa nästa bildruta. (vi kan ignorera hur buffering funkar så gör vi det inte överkomplicerat för dig)
En annan gång kommer paketet in, men spelmotorn har redan börjat rendera nästa bildruta, så då är det först nästa bildruta ~7ms senare som visar upp det nya tillståndet i spelet, men den bildrutan är inte synkad med skärmens uppdateringsfrekvens, så då blir det ytterligare ~7ms fördröjning.

Skulle man istället ha en fps på 360 och en skärm på 360Hz så är fördröjningen i varje led istället mellan 0 och ~2.8ms.

Sedan har jag inte läst någon dokumentation om hur CSGO/Source-motorn funkar men däremot vill jag minnas att det i slowmotion-videor tydligt framgår att spelet uppdaterar positionen av spelobjekt varje frame oavsett hur hög framerate man har, det är inte låst till tickrate. Dvs en animation spelas och en karaktärsmodell rör sig konstant över skärmen. Iaf om jag minns rätt, jag får se om jag kan hitta en video på det.

Nu är jag nyfiken om du, liksom min galna antivaxxer till mamma, bara justerar dina argument och fortsätter hålla fast vid samma övertygelse som innan, eller om du har vett att omvärdera din position.

Edit:
Här kan du läsa mer om varför dina argument om tickrate inte håller:
https://dignitas.gg/articles/blogs/CSGO/9512/tickrate-interpo...

Citat:

When your game client receives a package from the server, it doesn’t simply show you the updated game world right away. This would result in everyone breakdancing in 128 or 64 tick intervals across the map. Rather, it waits a set interpolation time called “lerp”, whose name probably originated by a network engineer stepping on a frog.

During this time, a set number of further packages arrived on the client’s side containing more updated ticks from the server. Through these ticks, the client is able to interpolate what has happened between these two points in time and display this assumption to the player (don’t get mad yet).

mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du verkar ha blandat ihop vad som sker serverside och vad som sker clientside i spel som CS, det du kallar "bildrutor" i texten ovan är ju inte bildrutor utan nätverksinformation med uppdaterade positioner från andra spelare osv från servern.

Lokalt på din klient så har du faktiska bildrutor, vilka inte är duplicerade utan dom uppdateras fristående från serverinformationen, och när du inte har fått ny data från servern så interpolerar och extrapolerar din klient fiendernas positioner som faktiskt renderas etc, och det blir enklare att sikta exakt rätt ju högre fps du har för feedbackloopen mellan din musarm och bilden du ser blir snabbare.

Det du inte får "fördel" på är ju om en snubbe peakar fram kring ett hörn tex för det kan du ju givetvis inte se innan du fått infon från servern att han flyttat sig, men när du sedan ska föra siktet över dit då sker ju det 100% lokalt på din dator och du har fördel med högre fps.

Ett väldigt enkelt tankeexperiment för att förstå detta, är att du tänker att CS servrarna faktiskt har tickrate 5 istället, så du får bara uppdaterad nätverksinfo 5 gånger i sekunden, men du kan fortfarande springa runt och sikta lokalt i valfri framerate på din klient.

Givetvis kommer du att ha en fördel i hur enkelt det är att skjuta ner dom andra om du har 100fps istället för 5fps i det scenariot, även om servern bara tickar 5ggr/sek.

Det är ju trivialt för dig att boota upp en egen CS server med låg tickrate och testa själv om du inte tror på det.

Permalänk
Medlem

GuuFi missar helt och hållet den mentala belastningen som sker hos spelaren.

Även om det finns fler aspekter så som att skärmen "är redo" att visa senare uppdateringar från servern så vill jag ändå gissa på att frågan om Hz huvudsakligen handlar om eftersläpningar (a k a ghosting).
Min Asusskärm med 175 Hz är en trevligare upplevelse att använda än min förra Samsung G7 som ju fixade 240 Hz som var ett enormt lyft från min hälften så dyra AOC 144 Hz. Gissningsvis vill jag tillskriva detta huvudsakligen till pixel response time (edit: eftersläpningar), men det kan också vara andra egenskaper som skiljer IPS och VA och som därför resulterar i vad jag upplever mindre mental belastning och därför en i stort trevligare spelupplevelse.

Testa själv att spela CS på 64 tick med 144 respektive 64 Hz/FPS.

Edit:

Laxpudding, nedan, har nu lärt mig att det kallas för eftersläpningar, så hädanefter kan jag använda det ordet.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som aldrig slutar fascinerar mig är hur ett så teknikfokuserat forum som Sweclockers alltid har en pool av stark fientlighet mot teknisk utveckling. En selektiv fientlighet förvisso. Få ifrågsätter värdet av 5,0 GHz överklockning över 3,8 GHz stock och den allistiska kunskapen runt datorer. Men när det ska diskuteras 240 Hz-skärmar och värdet över 144 Hz kommer upprepas samma ad nauseam-argument och missförstånd om och om. Levererat med en ganska så fientligt attityd.

Och faktiskt lite ängslig fientlighet. Som att man inte riktigt har greppat det hela. Istället för att försöka förstå helheten väljer man att avfärda det som en bluff eller inbillning på basis en enstaka detaljer. Trycker ord som placebo och nocebo i halsen på folk. Reagerar som att snabba skärmar är en skymf riktad mot den egna personen. Släpp känslorna. Plocka fram förnuftet igen. Bli inte Don Quixote.

Högre frekvens på skärmen i spel ger alltid fördelar. Avtagande fördelar förvisso men var gränsen går är nog en öppen fråga på alla sätt. Det finns tre grundläggande aspekter och alla dessa är oberoende av spelmotorns nyckfullhet.

1) Högre frekvenser ger lägre latenser. Distraktionen från avbrott med hack och ryck i flödet av bildrutor är i direkt proportion till skärmens frekvens (Hz). Även v-syncande gamla 60 FPS-bestar som Fallout vinner på 240 Hz-skärmar eftersom motorn då effektivt kan synka på ≈34, 40 och 48 FPS snarare än att bara droppa hårt till 30 FPS. För rappare spel kommer en högre frekvens främst påverka flytet och koordinationen, se nedan.

2) Högre frekvens ger mindre eftersläp. Detta kan alla som har en 144 Hz eller 240Hz-skärm testa. Ställ den i lägre frekvens och kör testufot.

Videon i artikeln har även lite exempel på 60 FPS/Hz på samma skärm och hur de släpen ser ut vid 1:40 ca.

Alla skärmar har såklart någon nivå av eftersläp även i höga frekvenser. Men en och samma skärm ger mindre eftersläp i högre frekvenser. Ja, det finns förstås exempel på skärmar som faktiskt släpar mer i sina högsta frekvenser (jag har testat några här på swec som släpar mer 165 Hz jämfört med 144 Hz) vilket har att göra med den specifika LCD-panelens begränsningar. Typiskt ett sådant teknikproblem som det faktiskt forskas runt och utvecklas bort. Helt stilla är inte produktutvecklingen trots allt.

3) Högre frekvenser förbättrar din koordination. Spelen må ha sina tick rates men hur du koordinerar mushanden, avtryckare och ögat står i proportion till frekvensen. Högre frekvenser leder till kortare avbrott i din koordination. Detta märker även icke-erfarna spelare (likt jag själv) av. Det märks som en dissonans när din hand rör sig men hjärnan uppfattar att rörelsen på skärm fryser till eller hoppar fram. Här räknas alla millisekunder.

Var du som spelare befinner dig på denna skala kan du bara själv svara på.

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding för ett informativt inlägg.

Visa signatur