Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Om det inte ändrats nyligen så är det inte bra att använda G-sync när din framerate är över uppdateringsfrekvensen på skärmen. Jag tror det i praktiken blir att V-sync används då? Den extra inputlag du får av det är du isf inte ensam om att klaga på.

Ska du använda G-sync så behöver du cappa din framerate till 3 under det högsta din skärm klarar av. Men det är ännu bättre att köra utan, så länge du inte pressar din GPU till max. Men om så skulle vara fallet kan du istället sätta ett tak som är så högt din GPU klarar av men inte så den jobbar nära 100% belastning.

Det brukar inte vara ett problem med CSGO, om du inte har en oproportionerligt stark CPU och svag GPU.

Som alltid när det gäller GSync är det bättre att inte tro själv utan istället tro på vad Blurbusters säger

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Sen kan det väl vara på sin plats att inte dra allt för långtgående slutsatser av hur moderna spel beter sig utifrån hur Source Engine 1 beter sig, men nu gällde ju OPs fråga just CS GO.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara nya kungen kanske? Kombinerar tydligen det bästa från 360hz skärmarna (fast denna är billigare) tillsammans med bra implementering av "backlight strobing" (BFI, ULMB, MBR, DyAc osv.)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Kan detta vara nya kungen kanske? Kombinerar tydligen det bästa från 360hz skärmarna (fast denna är billigare) tillsammans med bra implementering av "backlight strobing" (BFI, ULMB, MBR, DyAc osv.)

https://www.youtube.com/watch?v=GrVWF91zCGU

Intressant

Permalänk
Skrivet av improwise:

Som alltid när det gäller GSync är det bättre att inte tro själv utan istället tro på vad Blurbusters säger

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Sen kan det väl vara på sin plats att inte dra allt för långtgående slutsatser av hur moderna spel beter sig utifrån hur Source Engine 1 beter sig, men nu gällde ju OPs fråga just CS GO.

Ja blurbusters är bra, men man kan också blanda in ytterligare trovärdiga källor för att få en samlad bild, som t.ex. TFTcentral eller a5hun. Fast ja just blurbusters är nog den absolut bästa källan när det gäller just G-sync.

Med det sagt, ja fallback för vertical sync över max refresh rate är visst enbart om man också har V-sync på i inställningarna, enligt blurbusters.
Det va det jag inte va helt säker på därav frågetecknet och "jag tror" i "Jag tror det i praktiken blir att V-sync används då?". Jag är oftast för nyfiken för att inte kolla upp om jag minns rätt eller inte men just den gången fanns det antingen inte tid eller ork.

Slutligen:
Ibland är det bättre att tro än att lägga energi på att göra research varje gång man är osäker. Jag jobbar på att lägga mindre energi på det för jag kan bli lite besatt av det ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det tyder isf på att ditt grafikkort inte är tungt belastat även i QHD ("1440p"). Eller möjligen att det är precis på gränsen på sin höjd.
Men oavsett, om du inte får ut mer fps av att sänka upplösningen då är det annat än GPUn som begränsar din fps. Dvs CPU, till viss del kanske RAM.

Ska du köpa en BenQ XL2546(K) så kan jag varna dig att dina fps-dippar kommer vara än mer märkbara på den skärmen. DyAc+ är fantastiskt, eller all bra blur reduction är fantastisk, men iom att man ser allt så tydligt så märker man också lättare varje gång man tappar en del fps.

Då kanske snarare än en ny skärm att du ska spara till ny CPU och sälja ditt nuvarande moderkort+CPU+RAM begagnat.

Ja det lutar åt att testa det i första hand. Labbade med lite inställningar igår och det var ingen större skillnad i FPS mellan 1440p och 1080p. I 1080p kändes som att jag träffade lite mer precist och fps dropsen var nog aningen lägre men det såg också ut som skit jämfört med 1440p. 😅 Jag upplevde också att det påverkade det totala flytet negativt.

En sak som var väldigt tydligt och som gjorde mig lite chockad var när en fiende peakade mig på långa på D2 och jag såg flera kopior av en och samma gubbe. Så tydligt har det aldrig varit förr men såg typ ut som tre stycken istället för en. Riktigt sjukt. 😅

Dessutom föll fpsen i takt med att fler joinade servern så troligen är det nog processorn som inte riktigt orkar med. Börjar fundera på om det är några inställningar som är fel också. CS är ju inte direkt plug n play om man säger så. 😅 Är dock lite kluven om man exempelvis ska köpa sig en 5600x med moderkort och ram redan nu eller tex vänta in Intels alder lake.

Permalänk
Skrivet av Songless:

En sak som var väldigt tydligt och som gjorde mig lite chockad var när en fiende peakade mig på långa på D2 och jag såg flera kopior av en och samma gubbe. Så tydligt har det aldrig varit förr men såg typ ut som tre stycken istället för en. Riktigt sjukt. 😅

Va det med ULMB du testade?
Jag har exakt samma modell som du.

Med ULMB eller annan blur reduction så blir det mindre blur men man kan istället särskilja på varje frame på ett annat sätt, kanske var det det du såg isf?

Annars finns ju också double-imaging (eller värre vid ännu lägre fps) som uppstår när din framerate är lägre än din uppdateringsfrekvens, när du använder t.ex. DyAc+ eller ULMB. Men då din (och min) skärm inte kan använda ULMB med högre frekvens än 120Hz så skulle du behövt ha under 120 fps för att det skulle kunna uppträda. Om du använder ULMB med V-sync (vilket kan vara trevligt ibland men absolut inte CSGO) så kan du få det här fenomenet tydligt så fort fps går under skärmens uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

CS är ju inte direkt plug n play om man säger så. 😅

Men väl spray and pray