Grafikkort blir återigen dyrare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Så hur mycket billigare blev dom? Dom finns ju fortfarande inte i lager.

Fanns 3070 för under 8000kr. 3060Ti för runt 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Om det inte sker en väldigt hård krasch i kryptomarknaden kommer det inte finnas kort att köpa till rimliga pris. Det spelar ingen roll att ETH går till PoS "snart", jag tror det tar minst ett år till, så kommer miners bara att gå över till något annat, t ex RVN, ERGO med korten.

Skälet är enkelt: det är så lönsamt att mina just nu. Det är inte direkt svårt att no "break even" på 5-6 månader med ett kort just nu, ROI på ett halvår är helt vansinnigt bra.

Det kommer inte hända, det finns inga krypto som är tilltäckligt stora att de kan absorbera alla ethereum miners. Det skulle öka svårighetsgraden och göra det olönsamt att mina dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Så hur mycket billigare blev dom? Dom finns ju fortfarande inte i lager.

Några tusenlappar, kanske 6k som mest för vissa 3080 kort om du jämför med när bristen var som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Kanske tillhör en väldigt liten del av Sweclockers, anser att det är helt orimligt att betala 7-15tkr för en av flera nödvändiga datorkomponenter för att kunna få en bra upplevelse i nyare spel. Glad att jag kom över nya generationens spelkonsol. Speldatorn sålde jag strax därefter.

Smakar det så kostar det. Jag ser fortfarande min datorhobby som EXTREMT billig i jämförelse med när man körde hoj / la pengar på bilen. Vad kostar inte en schysst uppsättning däck lixom? Går det att sälja risiga däck?

Vill du köra bil på bana, vad sägs om en racingoverall? 14000:- bara det.

Jag betalar gärna för att få spela på min OLED i 4k 120FPS det extra vad det kostar.

Betalade strax under 9000kr för mitt 3080 Strix OC och sålde mitt 2070 super för 4500kr. Inte så farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Smakar det så kostar det. Jag ser fortfarande min datorhobby som EXTREMT billig i jämförelse med när man körde hoj / la pengar på bilen. Vad kostar inte en schysst uppsättning däck lixom? Går det att sälja risiga däck?

Vill du köra bil på bana, vad sägs om en racingoverall? 14000:- bara det.

Jag betalar gärna för att få spela på min OLED i 4k 120FPS det extra vad det kostar.

Betalade strax under 9000kr för mitt 3080 Strix OC och sålde mitt 2070 super för 4500kr. Inte så farligt

Men då köpte du Strix medans det fortfarande var billigt, har inte gått att köpa för det priset på närmare ett år ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Smakar det så kostar det. Jag ser fortfarande min datorhobby som EXTREMT billig i jämförelse med när man körde hoj / la pengar på bilen. Vad kostar inte en schysst uppsättning däck lixom? Går det att sälja risiga däck?

Vill du köra bil på bana, vad sägs om en racingoverall? 14000:- bara det.

Jag betalar gärna för att få spela på min OLED i 4k 120FPS det extra vad det kostar.

Betalade strax under 9000kr för mitt 3080 Strix OC och sålde mitt 2070 super för 4500kr. Inte så farligt

F1 är dyrt att köra! Jag blåste min polare på ett 3080 så fick ge 2.000 kr.

Grattis att du fick ditt 3080 för under 9000. Men ska du köpa ett idag så kostar det betydligt mer... så ja klart du va nöjd i din situation men så har ju inte alla det.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Körde på en 3060 Ti för 5900 på vinst och förlust, tänkte att jag kan lämna tillbaka den om någon bättre deal dyker upp framöver. Siktade ursprungligen på en 6800 när det släpptes förra året, men inser nu att det inte lär hända.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Det är skit ..... Priserna kommer om dom består ta död på Dator spels branschen . Jag vet att man kan köpa begagnat men priserna även på dessa är helt orimliga tänk ett 2080 går för 7000-7500 på tradera . Satt på ett 1070 som jag hade gett 3995 kr för nytt ifrån Inet på en blackfriday . man kan undra om jag inte får tillbaka nästan allt ihop och kortet är nästan 5 år gammalt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Några tusenlappar, kanske 6k som mest för vissa 3080 kort om du jämför med när bristen var som värst.

Så dom låg ute för typ 12k då? Fortfarande fantasipriser

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men då köpte du Strix medans det fortfarande var billigt, har inte gått att köpa för det priset på närmare ett år ....

Precis, WCYD. Men börjar lite tröttna på folk som gnäller på GPU priserna Ja, saker kostar i livet? Containerbrist som leder till skenande priser och halvledarbrist som dessutom förutspås inte lätta fram till 2023. Det är bara betala och knyta näven i fickan eller inte betala? Ingen tvingar folk att köpa GPU:er som egentligen är en "lyxkonsumptionsvara". Det är inte en nödvändighet som många verkar få det att tro.

Inflation har höjt priset på många varor, tillgång / efterfrågan också. Varför ska grafikkort vara annorlunda?

Skrivet av atego:

F1 är dyrt att köra! Jag blåste min polare på ett 3080 så fick ge 2.000 kr.

Grattis att du fick ditt 3080 för under 9000. Men ska du köpa ett idag så kostar det betydligt mer... så ja klart du va nöjd i din situation men så har ju inte alla det.

Många fler motorsporter än bara F1 som innehåller racingoverall som krav däremot Jag skattar mig absolut tacksam! Det blir en trotjänare för många år framöver!

Permalänk
Medlem

Tyckte jag pungade ut mycket för mitt 3090 som kostade 19.000 kronor ...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det ska vara lönt att mina. Vilken annan krypto tror du kommer vara lönt att gpu mina motsvarande ETH just nu? Och tänk dig att det plötsligt skulle flöda in enorma mängder eth gpu'er som skulle vattna ut lönsamheten något fruktansvärt jämfört med idag.

Minns när Bitcoin inte längre var tillräckligt lönsamt att mina. Alla var nöjda med kryptovalutan som fanns, det behövdes ju inte mer än en, och ingen fick för sig att börja mina någon annan kryptovaluta.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Köpte ett 3090 för 19K nyligen. Känns som ett fynd typ.

ja det var det nog också grattis!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Minns när Bitcoin inte längre var tillräckligt lönsamt att mina. Alla var nöjda med kryptovalutan som fanns, det behövdes ju inte mer än en, och ingen fick för sig att börja mina någon annan kryptovaluta.

...

Dom som har byggt gigantiska farmer kommer säkert vara desperata att hålla dom igång så länge som möjligt. Det finns stora ekonomiska incitament för att hålla bollen rullande, vilket innebär att mycket tankemöda kommer att läggas på saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja det var det nog också grattis!

Ja, 25-30k är normalpris numera så ett fynd

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det "fynd" med ett 3080 LHR för 12k? Eller värderas korten betyligt mer i långa loppen om det är icke-LHR?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

Är det "fynd" med ett 3080 LHR för 12k? Eller värderas korten betyligt mer i långa loppen om det är icke-LHR?

I dessa tider så får man räkna med 12K är bra för ett 3080. Ett icke LHR kan ju mine:a Ergo i full hastighet, ETH i full hastighet så det är mer flexibelt. Kawpow-algoritmen (Ravencoin) bryr sig inte om LHR alls. Hur eller hur så har jag sett på youtube att miners köper LHR-kort och mine:ar ravencoins. Så det där med att miners låter LHR-kort vara stämmer inte, men ett icke LHR kommer förmodligen alltid vara värt mer än ett LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Framtiden är att den som behöver en dator för att göra "datorsaker" inte kommer att köpa något grafikkort , IGP kommer att få duga för allt man gör med en dator. Zen 4 kommer att ha IGP på alla SKU, vilket är slutet på APU och också på dedikerat grafikkort.

Dom som gillar spel kommer att få gå över till konsol eller streaming ala Stadia.

Grafikkort kommer i förlängningen inte att vara några grafikkort alls, utan bara hash-accelleratorer. Dyster framtid indeed.

Det här kommer spricka som en ballong är jag helt övertygad om och marknaden kommer flöda med billiga grafikkort och att tillverkarna kommer sitta med fyllda lager och vill bara tömma sina lager för att man bygger ut kapaciteten något enormt nu mer än det egentliga marknadsintresset och då kommer det leda till att hela bubblan spricker tror jag åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det här kommer spricka som en ballong är jag helt övertygad om och marknaden kommer flöda med billiga grafikkort och att tillverkarna kommer sitta med fyllda lager och vill bara tömma sina lager för att man bygger ut kapaciteten något enormt nu mer än det egentliga marknadsintresset och då kommer det leda till att hela bubblan spricker tror jag åtminstone.

Risken är att det är en större bubbla än bara grafikkort.

Själv så försökte jag köpa ett par PLC till jobbet, men det fanns inga att tillgå p.g.a. halvledarbristen.

Permalänk
Medlem

Vad jag ångrar att jag inte tog det där förboka dealen på Asus 3080 TUF alltså. Nu får man typ ett 3060 för samma pris typ 1+ år senare, helt sjukt.
Känns som jag får leva med mitt 1070 2+ år till lol.

Lär ju inte bli någon ny dator alls kommande 2+ åren heller då allt fan ökar i pris känns det som.

Permalänk
Medlem

Pc gaming är ibte värt pengarn i mitt tycke, därför jag sålde datorn. Sjuka priser kombinerat med dålig optimering med antipiratmjukvara som ytterligare sinkar prestandan. Man kan köpa ett PS5 (om man har tur) för 5000kr och får högupplöst gaming i 60bilder per sekund, hur slår man det lixom? Aja det här är bara min åsikt, om nåt år är ps5 utdaterad å gammal, men i dagsläget är konsol kung.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

I dessa tider så får man räkna med 12K är bra för ett 3080. Ett icke LHR kan ju mine:a Ergo i full hastighet, ETH i full hastighet så det är mer flexibelt. Kawpow-algoritmen (Ravencoin) bryr sig inte om LHR alls. Hur eller hur så har jag sett på youtube att miners köper LHR-kort och mine:ar ravencoins. Så det där med att miners låter LHR-kort vara stämmer inte, men ett icke LHR kommer förmodligen alltid vara värt mer än ett LHR.

Menar du att lhr minear ergo långsammare? Mitt 3080ti tuffar på i 245mh/s mot polarens 3080 som gör ca 200mh/s.. Fått ihop 50 ergo sedan tre veckor efter 3080ti launch (ca 900$).

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

''Jag drömde en natt att det fanns grafikkort som gick att köpa till ett rimligt pris''

Original låten https://www.youtube.com/watch?v=oUKn5QMaKbI (Denna sjung vi på skolan)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

13 000 för mitt 2080ti ångrade man när likvärdiga 3070 annonserades för runt 5 000 men nu ångrar man sig inte längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Pc gaming är ibte värt pengarn i mitt tycke, därför jag sålde datorn. Sjuka priser kombinerat med dålig optimering med antipiratmjukvara som ytterligare sinkar prestandan. Man kan köpa ett PS5 (om man har tur) för 5000kr och får högupplöst gaming i 60bilder per sekund, hur slår man det lixom? Aja det här är bara min åsikt, om nåt år är ps5 utdaterad å gammal, men i dagsläget är konsol kung.

Dock svindyrt med spel till konsol samt begränsat användningsområde, vill du sen återuppleva spelen på nyare hårdvara i framtiden så får du ofta glatt betala igen.
PC är ju så mycket mer än bara gaming och priserna har väl egentligen inte blivit så mycket högre. En stor faktor är att vi som nöjde oss med bra grejer förut vill idag ha det absolut bästa eller nära inpå. En gamingdator för 1080p kostar väl inte många slantar mer än en konsol?

Jag vet inte när en riktigt fet gamingPC skulle ha kostat under 20.000kronor, det är iaf ingenting jag minns.
PC har sina baksidor helt klart men jag vet väl inte om priserna är så extremt sjuka med undantag för GPUer just precis nu då. Men det är väl egentligen inte priserna i sig som är grundproblemet utan tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sterling:

Dock svindyrt med spel till konsol samt begränsat användningsområde, vill du sen återuppleva spelen på nyare hårdvara i framtiden så får du ofta glatt betala igen.
PC är ju så mycket mer än bara gaming och priserna har väl egentligen inte blivit så mycket högre. En stor faktor är att vi som nöjde oss med bra grejer förut vill idag ha det absolut bästa eller nära inpå. En gamingdator för 1080p kostar väl inte många slantar mer än en konsol?

Jag vet inte när en riktigt fet gamingPC skulle ha kostat under 20.000kronor, det är iaf ingenting jag minns.
PC har sina baksidor helt klart men jag vet väl inte om priserna är så extremt sjuka med undantag för GPUer just precis nu då. Men det är väl egentligen inte priserna i sig som är grundproblemet utan tillgång och efterfrågan.

Det är ju inte bara kostnaden. Du får ju tag i allt, förutom grafikkort i rätt prisklass. Bara grafikkortet går på 4-5tusen kronor. Så minst 10K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tJev:

Menar du att lhr minear ergo långsammare? Mitt 3080ti tuffar på i 245mh/s mot polarens 3080 som gör ca 200mh/s.. Fått ihop 50 ergo sedan tre veckor efter 3080ti launch (ca 900$).

Enligt GPU-monkey så ger ett 3080LHR endast 131MH/s medan ett Og 3080 ger 189MH/s

https://www.gpu-monkey.com/en/compare_gpu-msi_geforce_rtx_308...

Det kanske är skillnad på 3080LHR och 3080TiLHR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Dock svindyrt med spel till konsol samt begränsat användningsområde, vill du sen återuppleva spelen på nyare hårdvara i framtiden så får du ofta glatt betala igen.
PC är ju så mycket mer än bara gaming och priserna har väl egentligen inte blivit så mycket högre. En stor faktor är att vi som nöjde oss med bra grejer förut vill idag ha det absolut bästa eller nära inpå. En gamingdator för 1080p kostar väl inte många slantar mer än en konsol?

Jag vet inte när en riktigt fet gamingPC skulle ha kostat under 20.000kronor, det är iaf ingenting jag minns.
PC har sina baksidor helt klart men jag vet väl inte om priserna är så extremt sjuka med undantag för GPUer just precis nu då. Men det är väl egentligen inte priserna i sig som är grundproblemet utan tillgång och efterfrågan.

Spel behöver inte bli så dyrt, konsolspel sjunker i värde över tid så länge det inte är Nintendo. Vid release brukar en del återförsäljare lägga sig någon hundring eller två under marknadspris. En del på forumet använder ett amerikanskt psn-konto och köper spel på det då det är billigare i USA. Sen finns begagnatmarknaden där det går att fynda. Lycka till med att köpa begagnade spel till pc.

Edit: glömde gamepass, billig månadskostnad för en mängd spel. Finns även ps now men aldrig använt så vet inte hur prisvärt det är.

Permalänk
Medlem

Har 10 år av pcgaming att ta igen. Har köpt en burk för annat än spel, har ett 3900x. Skulle velat prova VR och halflife alyx men inser att mitt 1060 6gb aldrig kommer leverera respektfullt. Får köra igenom allt annat som finns och glömma senaste årens nyheter basically.

Men ärligt talat, det här med LHR är bs. Folk ska göra vad dem vill, ingen tvekan men dessa priser och "mores law", monetärmekanisk inflation- komponentbrist å fan hans moster kan fara å flyga!

Jag köper lätt en gpu för 10-12k, kanske 15. Men glöm 19. Eller 29. Mupperi. Dessutom med LHR.

Jag kör 1080p och tar igen mig. Har nog sett nära 10tusen timmar anime i 480p så......om 10 år är jag här och gnäller igen.

Blir dock intressant att se vart hashen tar vägen efter POS aktiveras på eth. POW kan och kommer aldrig totalbannas, eftersom det finns på fler områden än cryptomining....men ska det bli standard med LHR? Gamers är cucks som accepterat detta och miners är giriga gnällkukar som ojar sig över att eth ska bli pos

Hade dessa CUCKS till gamerminers haft lite stil så hade dem tagit och minat billigare transaktioner så man inte blir frontrunned på UNI när man ska dumpa en shitcoin... på en fee över 300usd. Men det är väl vitalik å elons fel

Seriöst vitalik skulle lätt kunna vara en utomjording till synes.

Blir iaf nice 2022 när alla POW gpu miners ska shilla nästa shitcoin, den måste kapitaliseras på. För alla madgains blir det en i 4000 serien. Eller så blir det dump på GPU's, förhoppningsvis..

Tekken 3 på tjockteve
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Minns när Bitcoin inte längre var tillräckligt lönsamt att mina. Alla var nöjda med kryptovalutan som fanns, det behövdes ju inte mer än en, och ingen fick för sig att börja mina någon annan kryptovaluta.

...

Men det finns en miljon crypto alternativ. Dock om du kollar på de intressanta crytpo varianterna som ligger i toppen så är ethereum i princip ensamma om GPU mining. Utdaterade Ethereum classic kommer ju finnas kvar men skulle alla flytta över dit så skulle folk ju tjäna typ 2-3kr om dagen med ett 3090 snurrandes på full fart.

Priset går inte i relation till hur många som minar något utan i relation till hur många som är villiga att köpa crypton med pengar.