Anmäl dig till Roborock Challenge!

Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Grafikkortet stödjer upplösningen.
Om din fråga är riktad åt prestanda i spel, aktivera DSR (eller vad det heter) o testa

Tack! Planen är att köpa ny pc men hade gärna köpt skärmen först.

Skrivet av Alphahanne:

Upplösningen klarar det men om det klarar driva 3440x1440 i 144Hz törs jag inte säga. Sedan är ju frågan om det de facto orkar driva så många spel i den upplösningen rent prestandamässigt, beror väl till viss del också om det är 3- eller 6GB-versionen.

Har 6gb men tror heller inte det kommer orka 1440 i 144hz med min i7 2600k 3.4ghz. Tack tror ändå jag vågar slå till och prova xiaomi skärmen innan jag investerar i ny pc.

Tycker den är riktigt snygg, gillar inte den nya tidens ”gaming”-design som många skärmar har med rött och RGB. Vissa ser ju ut som värsta rymdskeppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grindarn:

Tack! Planen är att köpa ny pc men hade gärna köpt skärmen först.

Har 6gb men tror heller inte det kommer orka 1440 i 144hz med min i7 2600k 3.4ghz. Tack tror ändå jag vågar slå till och prova xiaomi skärmen innan jag investerar i ny pc.

Tycker den är riktigt snygg, gillar inte den nya tidens ”gaming”-design som många skärmar har med rött och RGB. Vissa ser ju ut som värsta rymdskeppen.

Då du är rädd för prestandan förmodar jag att de e spel du tänker på då? kika på DSR funktionen i nvidia inställningarna, och sätt den på 3x (tror denna kommer närmast upplösningen)

En grej jag märkt med skärmen är att den ogillar allt annat än native upplösning, testade köra 2560 x 1440 men även där kändes det som att det flimrade.. Kunde inte lösa det med min "quick fix" att byta till 120hz och tillbaka..

Har även fått stänga av freesync samt HDR (de få gånger jag testat det) så skärmen inte.. "refreshar" när man tabbar in/ut från spel då detta kunde skapa flimmer problemet, så OM jag åker på detta är det i så fall när jag väcker skärmen från viloläge, eller startar skärmen.

Flimmer problemet verkar vara att skärmen låser sig till 60hz, möjligen lägre även om OSD visar 144. Jag har även testat andra kablar, både HDMI och DP utan framgång. Så en firmware update hade varit något, lär dock inte ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Då du är rädd för prestandan förmodar jag att de e spel du tänker på då? kika på DSR funktionen i nvidia inställningarna, och sätt den på 3x (tror denna kommer närmast upplösningen)

En grej jag märkt med skärmen är att den ogillar allt annat än native upplösning, testade köra 2560 x 1440 men även där kändes det som att det flimrade.. Kunde inte lösa det med min "quick fix" att byta till 120hz och tillbaka..

Har även fått stänga av freesync samt HDR (de få gånger jag testat det) så skärmen inte.. "refreshar" när man tabbar in/ut från spel då detta kunde skapa flimmer problemet, så OM jag åker på detta är det i så fall när jag väcker skärmen från viloläge, eller startar skärmen.

Flimmer problemet verkar vara att skärmen låser sig till 60hz, möjligen lägre även om OSD visar 144. Jag har även testat andra kablar, både HDMI och DP utan framgång. Så en firmware update hade varit något, lär dock inte ske.

HDR är ju meningslöst ha på då skärmen inte har stöd för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

HDR är ju meningslöst ha på då skärmen inte har stöd för det.

right. Var rätt säker på att det var samma paneler i Xiaomis 34" UW och Svive 34" ultrawide, men detta stämmer då alltså inte
(sitter på svive skärmen.) Båda har lyckats få samma strul iallafall med flimmer som "löses" genom att stänga av freesync då.

Permalänk
Medlem

Är denna skärm något att rekommendera för 8 timmars vanligt kontorsarbete? (Kommer inte spela något), Söker något större än min 27" jag har nu och budgeten ligger på ~5k.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Jag kör den för mitt dagliga jobb och tycker det fungerar bra. Jag är dock inte den kräsnaste man kan tänka sig, men jag har inga klagomål förutom att den kunde vara smartare på att byta ingång, och att det är drygt att göra via menyerna.

Permalänk
Medlem

Jag använder också skärmen för mitt hemmaarbete, tycker det funkar superbra. Använder den i stort sett alltid med Windows split-screen, vilket ger en upplevelse jämförbar med de två 24" 1080p-skärmar jag har på kontoret.

Om man däremot bara ska använda den för kontorsarbete kan det vara relevant att titta på något utan dedikerade gaming-features (som hög refresh rate och freesync), det finns det nog några 34" UW-skärmar som både är billigare och lättare att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk

Hej,
Jag är på jakt efter en ny skärm har tittat på xiaomi skärmen och Samsung c34g55. Det jag gör är att spela FPS (PUBG) spel och kopplar in min MacBook till skärmen.

Permalänk

https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/bildskarmar/mi-curv...

Om någon vill ha skärmen finns den nu för 3990, utförsäljning?

Permalänk
Medlem

Kopplade nyss in denna nyinköpta monitor och är väldigt nöjd med bildkvaliten dock har jag ett problem, får inte G-Sync att fungera. Nåt speciellt jag måste göra förutom att aktivera det på monitorn? Använder inte den medföljande kabeln utan den till min gamla G-Sync-monitor, kan det vara det som är problemet? Har ett 980TI.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nevada:

Har ett 980TI.

Där har du problemet. 980Ti är för gammal. Du behöver GTX 1xxx och nyare för VESA Adaptive eller "G-Sync Compatible" som Nvidia ofta – men inte alltid – kallar det. Därav att förvirringar likt denna uppstår.

Permalänk

kopplingsmöjligheter

intresserad av den här skärmen men som teknisk analfabet blir jag lite osäker på hur jag ska koppla in mina prylar. Jag tänkte använda den till Mac mini, Arbetsdator och PS4. Samtliga har HDMI utgångar. Behöver man någon docka / omvandlare från HDMI/USB-C till Displayport eller har ni något annat förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

intresserad av den här skärmen men som teknisk analfabet blir jag lite osäker på hur jag ska koppla in mina prylar. Jag tänkte använda den till Mac mini, Arbetsdator och PS4. Samtliga har HDMI utgångar. Behöver man någon docka / omvandlare från HDMI/USB-C till Displayport eller har ni något annat förslag?

Det skulle jag misstänka japp.

Dvs Mac Mini --> (USB-C -> Displayport hona) sen en displayport kabel hana till hane som du kopplar från konverteraren till skärmen. Ska finnas USB till Displayport oxå såklart, men dom kostar lite mer direkt tror jag.

Sen finns de ju 2 HDMI ingångar som du kan använda till PS4 samt arbetsdatorn.
Dock klarar inte ps4 av ultrawide, så du kommer få en liten bild om jag inte vet helt fel.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Dock klarar inte ps4 av ultrawide, så du kommer få en liten bild om jag inte vet helt fel.

Du får svarta kanter på sidorna, i övrigt fyller den ju ut skärmen så långt det går.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får svarta kanter på sidorna, i övrigt fyller den ju ut skärmen så långt det går.

Precis

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

Skrivet av Don Stroker:

Det skulle jag misstänka japp.

Dvs Mac Mini --> (USB-C -> Displayport hona) sen en displayport kabel hana till hane som du kopplar från konverteraren till skärmen. Ska finnas USB till Displayport oxå såklart, men dom kostar lite mer direkt tror jag.

Sen finns de ju 2 HDMI ingångar som du kan använda till PS4 samt arbetsdatorn.

https://www.webhallen.com/se/product/303387-iiglo-USB-C-till-...

Funkar jättebra med min macbook air M1.
Får ut 144hz, 1440p

Permalänk
Skrivet av Julin:

https://www.webhallen.com/se/product/303387-iiglo-USB-C-till-...

Funkar jättebra med min macbook air M1.
Får ut 144hz, 1440p

Världsklass! Tycker du det är bättre att köpa lösa kablar eller ska man gå för någon typ av dockningsstation direkt?

Sen är frågan om det finns några för-/nackdelar med de olika kopplings möjligheterna?. Jag tänker att det är viktigast att ha bra bild på Mac mini.

Permalänk

Sedan undrar jag hur denna skärmen som är en VA-panel fungerar när det kommer till bildkvalité? Många säger väl att om man ska redigera bilder mm är det IPS som gäller. Vad är era erfarenheter som redan sitter på den här skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alxjohansson:

Sedan undrar jag hur denna skärmen som är en VA-panel fungerar när det kommer till bildkvalité? Många säger väl att om man ska redigera bilder mm är det IPS som gäller. Vad är era erfarenheter som redan sitter på den här skärmen?

Ska du arbeta med färger och bild är det starkt rekommenderat att undvika VA och TN eftersom gränsen mellan bildens faktiska innehåll och skärmens godtyckliga inverkan (som bara syns på din skärm) blir till flytande gräns. Framför allt hur betraktningsvinklar påverkar färger och ljusnivåer samt hur varierande pixelstrukturer hos flertalet VA-paneler påverkar hur bilden presenteras.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ska du arbeta med färger och bild är det starkt rekommenderat att undvika VA och TN eftersom gränsen mellan bildens faktiska innehåll och skärmens godtyckliga inverkan (som bara syns på din skärm) blir till flytande gräns. Framför allt hur betraktningsvinklar påverkar färger och ljusnivåer samt hur varierande pixelstrukturer hos flertalet VA-paneler påverkar hur bilden presenteras.

Jag har förstått att det inte är dit man går först och främst. Men hur upplevs den för er som har den. Är det verkligen no go? Antar det måste vara lite individuellt hur "dåliga" skärmarna är på just det området.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alxjohansson:

Jag har förstått att det inte är dit man går först och främst. Men hur upplevs den för er som har den. Är det verkligen no go? Antar det måste vara lite individuellt hur "dåliga" skärmarna är på just det området.

Det är såklart individuellt på så sätt att alla är på olika nivåer i vad man gör, samt är i varierande grad faktiskt är medveten om den egna skärmens brister. Ska man peka med hela handen är IPS det enda som fungerar av de tre LCD-typerna. Det finns även dåliga IPS-skärmar. Men den risken är ganska liten, jämfört med VA-paneler där det hela tiden finns kvantifierbara problem runt hur ljus och färger presenteras.

Så den vettiga frågan är inte ifall "Duger Xiomi:s skärm för foto och färg?" för det svaret är helt öppet. Den som främst sorterar och beskär hobbybilder på sin katt kan med all rätt vara alldeles helnöjd. Den som ska presentera sitt arbete och samarbeta med andra personer – kanske ta betalt för sitt arbete – kanske inte ens kan använda Xiomin.

Frågan är därför ifall Xiomin matchar just ditt specifika krav på att arbeta med färg och foto? Så vad är dina specifika krav?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är såklart individuellt på så sätt att alla är på olika nivåer i vad man gör, samt är i varierande grad faktiskt är medveten om den egna skärmens brister. Ska man peka med hela handen är IPS det enda som fungerar av de tre LCD-typerna. Det finns även dåliga IPS-skärmar. Men den risken är ganska liten, jämfört med VA-paneler där det hela tiden finns kvantifierbara problem runt hur ljus och färger presenteras.

Så den vettiga frågan är inte ifall "Duger Xiomi:s skärm för foto och färg?" för det svaret är helt öppet. Den som främst sorterar och beskär hobbybilder på sin katt kan med all rätt vara alldeles helnöjd. Den som ska presentera sitt arbete och samarbeta med andra personer – kanske ta betalt för sitt arbete – kanske inte ens kan använda Xiomin.

Frågan är därför ifall Xiomin matchar just ditt specifika krav på att arbeta med färg och foto? Så vad är dina specifika krav?

Bra utläggning, gillar hur du tänker! Jag är ju som sagt mer på katt-nivån i dagsläget men hade gärna lagt ner mer tid och energi på färg och form, samt foto och redigering. Så om man ska tänka långsiktigt kanske man skulle slå till på en mer lämplig skärm direkt. Har varit så inställd på den här skärmen så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara ett lämpligt alternativ för IPS. Det lär väl gå mot 10 k om man ska ha något bra gissar jag?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alxjohansson:

Bra utläggning, gillar hur du tänker! Jag är ju som sagt mer på katt-nivån i dagsläget men hade gärna lagt ner mer tid och energi på färg och form, samt foto och redigering. Så om man ska tänka långsiktigt kanske man skulle slå till på en mer lämplig skärm direkt. Har varit så inställd på den här skärmen så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna vara ett lämpligt alternativ för IPS. Det lär väl gå mot 10 k om man ska ha något bra gissar jag?

Behöver inte lägga 10KKr även om den budgeten förstås säkrar rätt så kapabla skärmar för färg och foto. Det som blir dyrt när man ska kombinera allt i ett. Det ska vara hög frekvens för spel, problemfri färgåtergivning för foto, mininalt med eftersläp etc. En 34-tums UW-IPS kapabel till 100 eller 120 Hz ger ju detta i högre grad. Men då är du på 10Kkr-nivån.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Behöver inte lägga 10KKr även om den budgeten förstås säkrar rätt så kapabla skärmar för färg och foto. Det som blir dyrt när man ska kombinera allt i ett. Det ska vara hög frekvens för spel, problemfri färgåtergivning för foto, mininalt med eftersläp etc. En 34-tums UW-IPS kapabel till 100 eller 120 Hz ger ju detta i högre grad. Men då är du på 10Kkr-nivån.

Jag får botanisera och leta lite vad det finns för alternativ. är det srgb / argb mm som man bör kolla på? Eller vad är utmärkande för en bra skärm för bild och video?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alxjohansson:

Jag får botanisera och leta lite vad det finns för alternativ. är det srgb / argb mm som man bör kolla på? Eller vad är utmärkande för en bra skärm för bild och video?

Att den är bra för bild och video. Finns ingen spec som säger något avgörande om faktiskt kvalitet. Med det utbud som finns är det tester och recensioner det enda man egentligen kan gå på. Eller dedicerade yrkesprodukter likt exempelvis Eizo:s ColorEdge-skärmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Att den är bra för bild och video. Finns ingen spec som säger något avgörande om faktiskt kvalitet. Med det utbud som finns är det tester och recensioner det enda man egentligen kan gå på. Eller dedicerade yrkesprodukter likt exempelvis Eizo:s ColorEdge-skärmar.

Jag har bytt ut mina tre skärmar mot denna, och är helnöjd! Jobbar vid den på heltid med CAD och tillsammans med Fancy Zones för att dela in skärmen i lite olika zoner så är det utmärkt. Men ställer jag min macbook bredvid så ser den lite blaskig och tråkig ut. Som en skärm som jag använder till allt så är jag mycket nöjd för det priset 🙂

Framförallt att spela bilspel i 144Hz ultrawide... mums 🙂

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om vad "Game mode", "Motion response time" och "Response Time" gör för skillnad i inställningarna? Om response time vara satt till Off eller High? Spelar en del CS och då är det ju gött att sänka response time så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna i snart ett år och kan bara säga att jag är hur nöjd som helst. Jag använder den till jobbet (fungerar lika bra som två skärmar) och vid spelande. allt funkar klockrent. aldrig haft problem.

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk

Även jag står och väljer en skärm i denna storlek och tänkte höra mig för hos experterna.
Vad tycker ni hur den länkade DELL skärmen står sig mot Xiaomin?

Skärmen kommer att användas till hemarbete till 90% och då inga avancerade uppgifter alls.
En hemmaskärm helt enkelt.....
Fick för mig (ej expert i ämnet) att DELL skärmen är ganska bra men jag finner den ganska snygg också.

Vad säger ni som förstår sig bättre?

https://www.computersalg.se/i/7169044/dell-s3221qs-led-sk%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanaticos:

Även jag står och väljer en skärm i denna storlek och tänkte höra mig för hos experterna.
Vad tycker ni hur den länkade DELL skärmen står sig mot Xiaomin?

Skärmen kommer att användas till hemarbete till 90% och då inga avancerade uppgifter alls.
En hemmaskärm helt enkelt.....
Fick för mig (ej expert i ämnet) att DELL skärmen är ganska bra men jag finner den ganska snygg också.

Vad säger ni som förstår sig bättre?

https://www.computersalg.se/i/7169044/dell-s3221qs-led-sk%C3%...

Personligen hade jag inte valt någon av dom och istället köpt en ultrawide-skärm som har stöd för Picture by Picture (vilket Xiaomi-skärmen saknar).

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”