Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat hur det ser ut med latency? En sak att supporta, en annan hur det fungerar med exempelvis spel där man vill undvika fördröjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som testat hur det ser ut med latency? En sak att supporta, en annan hur det fungerar med exempelvis spel där man vill undvika fördröjningar.

Testade lite snabbt i Skyward Sword och märkte inget speciellt.

Edit: Bose QC35

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Testade lite snabbt i morse och märkte ingen latency att tala om i NES - Nintendo Switch Online i ett par Sennheiser Momentum 3 Wireless. Dock hörde jag lite bakgrundsbrus i menyer så det är inte 100%-igt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Testade lite snabbt i Skyward Sword och märkte inget speciellt.

Skrivet av Danielkm:

Testade lite snabbt i morse och märkte ingen latency att tala om i NES - Nintendo Switch Online i ett par Sennheiser Momentum 3 Wireless. Dock hörde jag lite bakgrundsbrus i menyer så det är inte 100%-igt.

Tack båda!
Intressant, får bli att prova med mina 1000XM3 vid tillfälle.

Rätt petigt ihop med datorn då det blir en märkbar latency. Svårt att säga hur stor den är (mindre än 1ms, 0,5ms eller kortare troligen) men klart märkbar vid spel. Inget bekymmer med video och liknande dock.

Permalänk
Medlem

Imorgon fyller grabben 6 år och får ett switch. Vi lånade ett i våras och spelade igenom Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 och Yoshis crafted world. Framförallt odyssey och Luigis Mansion 3 var riktigt kul tyckte grabben. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury får han också imorgon, men tänkte be er om fler tips på spel som vi kan spela tillsammans. Tänk på att han är liten så inget för avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Imorgon fyller grabben 6 år och får ett switch. Vi lånade ett i våras och spelade igenom Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 och Yoshis crafted world. Framförallt odyssey och Luigis Mansion 3 var riktigt kul tyckte grabben. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury får han också imorgon, men tänkte be er om fler tips på spel som vi kan spela tillsammans. Tänk på att han är liten så inget för avancerat.

Skulle säga donkey kong country: tropical freeze, sannolikt bästa 2d plattformaren någonsin, dock inte det lättaste spelet men de har en del features för att göra det lättare oavsett, switchversionen fick mer sånt dessutom. Blir dock svårare i co op iomed lurig kamera.

Kanske pikmin 3 med, men osäker på hur lätt det är att förstå för en 6åring(går säkert aldelles utmärkt, de brukar ju lära sig snabbt), det går iaf spela genom hela äventyret co-op i switchversionen och är snällt mot spelaren men har djup för om man vill vara snabb/få poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Tänker du på co-op-spel, eller bara spel där ni kan sitta tillsammans och turas om?

Kolla om du kan hitta Mario 3D all-stars kanske? Inte co-op, men SM64 är ju en klassiker och Galaxy är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Lego City Undercover har fått flest timmar med grabben (6 år nu) för våran del. Det är både lättspelat och samtidigt lite klurigt om man vill hitta allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heddan:

New Super Mario Bros Wii-U eller vad det nu heter. 2D så typ en modern variant av Super Mario Bros 3 eller Super Mario World ungefär. Versionen till Switch får också med Super Luigi-spelet på köpet som är riktigt grymt. Couch co-op med upp till fyra pers är nice också.

Permalänk
Medlem

Pikmin 3 kan jag skriva under på. Rayman Legends är också kul. Båda spelen går bra att spela med relativt små barn om den vuxne /storasyskonet som spelar tillsammans hjälper till med krångligare partier. Mina barn har aldrig tyckt om Mario 64, men Super Mario Sunshine och Galaxy har de spelat många många timmar, men då ensamma. Tror grabben spelade när han var 6 kanske.

Annars är Kirby-spelen bra. Min dotter såg länge Kirbyspelen som favoritspelen, bättre än Yoshi och Mario.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Lego City Undercover har fått flest timmar med grabben (6 år nu) för våran del. Det är både lättspelat och samtidigt lite klurigt om man vill hitta allt.

Den införskaffades, gillades direkt av grabben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

New Super Mario Bros Wii-U eller vad det nu heter. 2D så typ en modern variant av Super Mario Bros 3 eller Super Mario World ungefär. Versionen till Switch får också med Super Luigi-spelet på köpet som är riktigt grymt. Couch co-op med upp till fyra pers är nice också.

Tack, köpte det idag, plus två nya kontroller så ikväll kan frugan och lillebrorsan vara med o spela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Tänker du på co-op-spel, eller bara spel där ni kan sitta tillsammans och turas om?

Kolla om du kan hitta Mario 3D all-stars kanske? Inte co-op, men SM64 är ju en klassiker och Galaxy är bra.

co-op främst. Bästa spelen hittills har varit odyssey och luigis mansion 3 där grabben styrde gooigi. Sjukt kul att klura på saker ihop och samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Pikmin 3 kan jag skriva under på. Rayman Legends är också kul. Båda spelen går bra att spela med relativt små barn om den vuxne /storasyskonet som spelar tillsammans hjälper till med krångligare partier. Mina barn har aldrig tyckt om Mario 64, men Super Mario Sunshine och Galaxy har de spelat många många timmar, men då ensamma. Tror grabben spelade när han var 6 kanske.

Annars är Kirby-spelen bra. Min dotter såg länge Kirbyspelen som favoritspelen, bättre än Yoshi och Mario.

rayman legends har vi klarat på PS4 redan. var riktigt kul!

Permalänk
Medlem

Fått upp ögonen för tails of iron. https://youtu.be/9HyJkxDHfR4 har någon här hunnit med att spela det ännu?😀

Permalänk
Inaktiv

Kommit riktigt sent in i bollen med Switch. Har beställt botw, mariokart och oddesy. Pikmin 3. Något mer man inte bör missa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kommit riktigt sent in i bollen med Switch. Har beställt botw, mariokart och oddesy. Pikmin 3. Något mer man inte bör missa?

Några titlar jag uppskattat:

- TLoZ Link's Awakening
- Super Mario 3D World
- Dragon Quest XI
- Hades
- Fez
- There is no game: Wrong Dimension
- What the Golf
- The House in Fata Morgana. Detta är en visual novel, inte ett spel i klassisk mening. Kolla upp noga innan köp, inte säkert att konceptet är för dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Beror helt på vad du gillar för några spel. För mig som är lite av en ARPG-junkie, så Children of Morta ett måste (men det är inte Switch-exklusivt).

Har just nu 47 spel på min Switch Lite där Sword Art Online: Hollow Realization, Pokemon UNITE, World of Solitaire, Skyforce Reloaded och TETRIS 99 fått mest kärlek den senaste veckan. Helgen innan var Iconoclasts och Rush Rally Origins med i mixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag får väl fylla på då som lite av ett JRPG-fan:
Xenoblade 1, Xenoblade 2, Shin Megami Tensei V (kommer senare i höst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Köpte en Switch Lite till sonen i december 2019. För en stund sedan kom han och var olycklig för att den slocknat när han spelade Pokemon.
Tänkte att batteriet var slut så jag har försökt ladda den och nu när jag trycker på olika knappar kan jag höra vad som verkar vara ljud från spelet. Men skärmen tänds inte upp så man ser något.
Ska testa lite mer, men undrar ifall någon varit med om något liknande och har något tips?

Fick du igång switchen? Haft liknande problem på mitt vanliga switch. Fick hålla in strömknappen en längre stund (15 sek). Sen löste det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Förutom de som redan nämnts skulle jag slå ett slag för Luigi's Mansion 3 och Mario + Rabbids Kingdom Battle (finns ofta på rea). Luigi's Mansion är ett enormt mysigt och intressant spel där man utforskar, hittar hemlisar och löser pussel medan Mario + Rabbids är ett taktiskt, turbaserat RPG med bra humor, oerhört bra gameplay och förvånansvärt djup för nåt som till synes är en plojtitel.

De är förutom BotW och Odyssey (som är mästerverk) de bästa spel jag kört på Switch.

Permalänk
Medlem

ProShop har fått in ett gäng med Xenoblade 2 Torna i lager för 460:-.
Spelet har varit out of print, vad jag vet, sedan en bra tid tillbaka.

För den som samlar eller rent av är intresserad av en kopia skulle jag rekommenderar att beställa ett ex.
Ebay och tradera går dessa loss för ~800 och uppåt.

https://www.proshop.se/Spel/Xenoblade-Chronicles-2-Torna-The-...

Permalänk
Medlem

Hej gott folk! Tänkte kolla om era konsoler lider av samma problem som min... Gäller er som köper spel fysiskt fortfarande.

Efter att man väcker Switchen ur sleep mode med ett spel i så lyckas inte konsolen läsa kortet. Om spelet var igång får man felmeddelandet "Game card was removed", med inget spel i så är det bara som att inget spel är isatt. Spelet fungerar igen om man gör en riktig omstart eller tar ur och sätter i kortet igen. Inga problem annars att läsa spelkort.

Att en omstart fixar det skvallrar för mig om firmwarefel, så jag har hoppats på en lösning, men ingen har kommit. Det har nog varit så här i över ett halvår, men jag har bidat min tid och hoppats vid varje uppdatering.

Är det fler som upplevt det här felet?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Hej gott folk! Tänkte kolla om era konsoler lider av samma problem som min... Gäller er som köper spel fysiskt fortfarande.

Efter att man väcker Switchen ur sleep mode med ett spel i så lyckas inte konsolen läsa kortet. Om spelet var igång får man felmeddelandet "Game card was removed", med inget spel i så är det bara som att inget spel är isatt. Spelet fungerar igen om man gör en riktig omstart eller tar ur och sätter i kortet igen. Inga problem annars att läsa spelkort.

Att en omstart fixar det skvallrar för mig om firmwarefel, så jag har hoppats på en lösning, men ingen har kommit. Det har nog varit så här i över ett halvår, men jag har bidat min tid och hoppats vid varje uppdatering.

Jag har bara ett spel på kort och det sitter i, men inga sådana problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kör du senaste system update?
Där fanns stora problem i februari-april nånting, som hade precis det beteendet.

Permalänk
Medlem

Ska tydligen dra igång en större rea på eShop nu på Torsdag.
https://www.nintendolife.com/news/2021/09/nintendo_blockbuste...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har bara ett spel på kort och det sitter i, men inga sådana problem i alla fall.

Asch då, hade hoppats på att det var ett ett mer allmänt problem... Det hade ju ökat chanserna för att någon satt på en lösning.
Men skönt att du sluppit, det är ganska irriterande i längden om spelet man faktiskt spelar för tillfället råkar vara en fysisk kopia.

Skrivet av Zeroastic:

Kör du senaste system update?
Där fanns stora problem i februari-april nånting, som hade precis det beteendet.

Ja, det kan ha varit då det uppstod kanske. Spelade inte jättemycket första halvan av året och avfärdade det nog som en glitch först. Sen när konsolen började användas mer igen så insåg jag att det uppstod med alla spel och konsekvent när den hade varit i sleep mode en period. Googlade också och såg att fler iallafall hade samma problem, men inte sett att någon lyckats lösa det.

Har hållt tummarna varje uppdatering, men problemet kvarstår med senaste version av firmware.

Jaja, nu har det gått iväg ett mail till Bergsala, ska bli intressant att se vad de svarar. De måste ju ha stött på problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Asch då, hade hoppats på att det var ett ett mer allmänt problem... Det hade ju ökat chanserna för att någon satt på en lösning.
Men skönt att du sluppit, det är ganska irriterande i längden om spelet man faktiskt spelar för tillfället råkar vara en fysisk kopia.

Ja, det kan ha varit då det uppstod kanske. Spelade inte jättemycket första halvan av året och avfärdade det nog som en glitch först. Sen när konsolen började användas mer igen så insåg jag att det uppstod med alla spel och konsekvent när den hade varit i sleep mode en period. Googlade också och såg att fler iallafall hade samma problem, men inte sett att någon lyckats lösa det.

Har hållt tummarna varje uppdatering, men problemet kvarstår med senaste version av firmware.

Jaja, nu har det gått iväg ett mail till Bergsala, ska bli intressant att se vad de svarar. De måste ju ha stött på problemet.

Tråkigt att uppdateringen inte löst det för dig. För mig var det lösningen, och ja det var grymt irriterande att få det felmeddelandet efter sleep mode.. dödar hela syftet med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tråkigt att uppdateringen inte löst det för dig. För mig var det lösningen, och ja det var grymt irriterande att få det felmeddelandet efter sleep mode.. dödar hela syftet med den

Ahh, så du hade felet och det försvann med uppdatering?

Ja exakt. För mig är det mest ett problem eftersom jag nästan uteslutande spelar på TV och det är det enda sättet att slå av/på med kontrollen. Lite av ett i-landsproblem men blir otroligt irriterande i längden att behöva resa sig och gå fram till konsolen.

Det går ju otroligt snabbt att boota om konsolen, så om man bara kunde göra det lätt med handkontrollen så hade jag nog inte stört mig så överdrivet mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Efter att man väcker Switchen ur sleep mode med ett spel i så lyckas inte konsolen läsa kortet. Om spelet var igång får man felmeddelandet "Game card was removed", med inget spel i så är det bara som att inget spel är isatt.
...

Händer det mer än ett spel?

För mig har jag sett det meddelandet med Diablo III och Ring Fit, men inga andra spel (såvida jag inte faktiskt tar ut kassetten.