Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lagg/låg fps i cs

Tjena, plockade upp cs förra veckan och har gått bra, idag vart mina settings ändrade i spelet från 4:3 till 16:9 så något skumt har hänt, fick dessutom Stora fps drop. sitter på ett 3060ti samt en i5 10400, 16 gig ram så jag borde ju få ut betydligt mer än 70 fps nästan konstant, känns som jag spelar på 60hz, vad fan ska man göra?? ursäktar om tråden ligger fel

Permalänk
Medlem

Går hårdvaran på max fart?

Tanka hem HWinfo64 och kika.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Går hårdvaran på max fart?

Tanka hem HWinfo64 och kika.

Den kommer ju inte visa så intressanta saker om inte man pumpar datorn lite med Prime95 + MSI Kombuster.

Till TS
- testat ett annat spel?
- Ominstallera hela CSGO och ta bort alla gamla cache/ini/data-filer (var dom nu kan gömma sig kan nog google berätta)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det låter märkligt. Testa köra DDU och installera om Nvidia-drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Den kommer ju inte visa så intressanta saker om inte man pumpar datorn lite med Prime95 + MSI Kombuster.

Till TS
- testat ett annat spel?
- Ominstallera hela CSGO och ta bort alla gamla cache/ini/data-filer (var dom nu kan gömma sig kan nog google berätta)

Bör ju kolla om temperaturer stryper prestandan. Kan ju likväl snurra på halvfart pga throttling. Det ser man i HWinfo isf.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Bör ju kolla om temperaturer stryper prestandan. Kan ju likväl snurra på halvfart pga throttling. Det ser man i HWinfo isf.

+ Sorry för purket svar. Du har såklart rätt att man bör kolla idle temps.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har du råkat koppla in skärmkabeln i moderkortet istället och kör på den grafiken?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Har du råkat koppla in skärmkabeln i moderkortet istället och kör på den grafiken?

Lite så jag tänkte också, kolla att anslutningen är rätt först innan du börjar med andra felsökningar.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Ja det är garanterat de första jag skulle kolla. Kanske kylarn släppt från GPUn och inte kyler propert. Who knows. Hardware Unboxed fick ett sådant exemplar med nån Nvidia 2000-serie och genom att skruva fast kylaren bättre så ökade prestandan dramatiskt.

Går fläktarna på max?
GPU användning? (95%+?)
CPU användning?
Då du har en 10400, vilket mobo? VRM throttling?

Kommer du fram till att det inte är nå fel i HWinfo om samtliga punkter så kanske du råkat strypt FPS i kontrollpanelen eller i spelet/config-filen.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Eftersom configen raderats skulle man väl kanske börja i den änden. Installera om spelet t ex.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hände det i samband med att du uppdaterade drivers kanske? Nvidia släppte ju nya den nu den 20:e tror jag det var, och du kanske inte installerade dem direkt. Isf testa att gå tillbaka till de näst senaste drivrutinerna för grafikkortet.

Skrivet av Elfsberg:

Eftersom configen raderats skulle man väl kanske börja i den änden. Installera om spelet t ex.

Då räcker det ju med att radera config.cfg (och userconfig.cfg om du har en sån - går ju att ta en kopia på båda så du kan återgå till dina nuvarande settings om det inte hjälper), så nollställs det som om du startar spelet för första gången.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro