Permalänk
Medlem

Bra mus till videoredigering?

Hej!

Jag jobbar mycket med After Effects, Photoshop samt Illustrator.
Den musen jag har nu börjar bli ganska jobbig att jobba med och vill ha en som är skön och som håller.

Vad för mus skulle ni rekommendera? Är det gamingmöss eller andra typer av möss?

Tack på förhand!

Permalänk
Samsung Sverige

Möss är tyvärr mycket av en smaksak. Flertal medlemmar i forumet säljer av tiotals möss åt gången då dom testar en hel drös innan dom bestämmer sig för sin modell

Större elvaruhandelsbutiker brukar för det mesta ha visningsmöss så att man får känna hur dom sitter i handen. Det är så jag har hittat mina favoriter bland möss.

Sen har jag förstås några grundkrav som jag håller mig till. Där finner vi blandannat trådlösa, lång batteritid, bra switchar på dom primära knapparna. Också ska förstås musen vara en optisk mus, inge laserskräp.

Slutligen för att svara på din sista fråga; gamingmöss är generellt ett bra val. Dom må kanske vara lite skrikiga men är samtidigt gjorda för att ha bra tracking samt vara bekväma. Angående hållbarheten så är dom flesta märkerna likvärdiga.

Bara mina ören //Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Som ovan, optisk, inte laser. Även trådlös är ett krav för mig. Håller inte på med videoredigering, men många timmar framför datorn och efter haft tiotals olika modeller har jag aldrig varit nöjdare än med min Logitech G703 lightspeed, köpte även en till nyligen för att ha till laptopen också

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Lite mer information om vad du föredrar underlättar rådgivandet, men jag har hittat rätt i Logitech möss och framför allt MX Master 3 och Pro X Superlight.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Jag jobbar mycket med After Effects, Photoshop samt Illustrator.
Den musen jag har nu börjar bli ganska jobbig att jobba med och vill ha en som är skön och som håller.

Vad för mus skulle ni rekommendera? Är det gamingmöss eller andra typer av möss?

Tack på förhand!

Som ovan nämner.
Extremt individuellt.
Jag gillar exempelvis möss från Razer, och då de finns med ambidextrous funktion för både höger- och vänsterfattning där jag kan använda båda händer. Växlar för att slippa musarm.

Du kommer säkert få höra nedan att de finns de som hatar Razers möss

Ska du sitta länge kanske en mousetrapper kanske vore något?
https://www.dustinhome.se/product/5010804035/prime

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad @Samsung skriver är helt korrekt.

Sen jag fick provat en Logitech MX Master så kan jag inte gå tillbaka till något annat. Tumknappen, horisontellt scrollhjul, ergonomin och precisionen i den är saker jag inte längre kan vara utan. Jag kan inte nog rekommendera denna mus nog.

Privat har jag såklart en gamingmus men jag skulle inte vilja ha en gamingmus i mitt yrke. Den är för lätt och har inte samma precision och ergonomi som en MX master i mitt tycke och saknar funktionerna jag vill ha i jobbet. MX Master är således helt värdelös som gamingmus då den väger ett halvt ton :).

Kör själv på MX Master 2. Har inte testat 3an men antar att den är minst lika bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Röstar också för Logitech MX Master. Jag har 2S. Är ändå en purist och använder enbart två knappar och rullhjulet i mitten, men för folk som står ut med extra knappar och rullar på sidorna så finns det gott om såna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Röstar också för Logitech MX Master. Jag har 2S. Är ändå en purist och använder enbart två knappar och rullhjulet i mitten, men för folk som står ut med extra knappar och rullar på sidorna så finns det gott om såna.

Att ha tumknappen som Enter/bekräfta är ju det bästa som finns! :P.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd

Kulmus är det enda rätta!

Permalänk
Medlem

Håller med om Mx master. Har dock första men den är fruktansvärt skön i handen och gissar att de inte gjort den sämre...... eller hoppas i alla fall.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Som många andra redan skrivit, MX Master 3 är underbar för arbete. Använder min Master 3 som standard och plockar bara fram Razer Deathaddern när det ska spelas. Har pillat lite med videoredigering och horisontella skrollen på tummen är guld värd för att rulla runt i tidslinjen t ex.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Håller med på MX Master 3, började använda den på jobbet för en månad sen, helt fantastisk mus!
Att batteriet håller i evigheter utan att behöva laddas är ju bara en bonus