Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på en Macbook 14" med M1X, eller vad den nu kommer heta, men känner på mig att intresset kommer svalna när jag ser prislappen. 16" idag börjar på strax över 30k i grundkonfiguration (16Gb ram och 512 Gb SDD), och har svårt att tänka mig att de nya blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag är väldigt sugen på en Macbook 14" med M1X, eller vad den nu kommer heta, men känner på mig att intresset kommer svalna när jag ser prislappen. 16" idag börjar på strax över 30k i grundkonfiguration (16Gb ram och 512 Gb SDD), och har svårt att tänka mig att de nya blir billigare.

Tror snarare vi bör se nya MacBook Pro 14" som en direkt ersättare till dagens 13" "Pro-Pro". Så min gissning är 25' för den enklaste modellen med M1X.

Nu när "trams" som "Touch Bar" är borta, så bör även priset spegla detta.

Fler rykten här:
https://www.macrumors.com/guide/14-inch-macbook-pro/

Permalänk

Jag hoppas på nya hjul till Mac Pro.

Permalänk
Inaktiv

Rubriken bör innehålla att det ryktas.

Permalänk
Medlem

Väntar på M2 eller M3.
Känns som det mognat till ordentligt då.

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt pepp. Som vanligt kommer det vara prylar som är för dyra för prestandan man får. Hoppas Logic bryter sig loss från Apple så vi som jobbar med musik och typ blivit beroende av Logic som sektor kan ge mittfingret till Apple.

Sitter i ännu ett studiobygge där datorn kommer äta upp halva budgeten för att utrusta en komplett musik/videostudio.
Färskt provocerad av priserna då jag suttit och kollat runt i och med byggandet av studion. Synd att ungdomarna som ska använda studion får sämre mikrofon och annan utrustning pga sånt skit.

Vore ju kul om de chockade hela världen för en gångs skull med bättre prestanda per krona.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Hoppas på en ny Mac mini med efterföljaren till M1. Då köper jag en direkt . 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Är inte särskilt pepp. Som vanligt kommer det vara prylar som är för dyra för prestandan man får. Hoppas Logic bryter sig loss från Apple så vi som jobbar med musik och typ blivit beroende av Logic som sektor kan ge mittfingret till Apple.

Sitter i ännu ett studiobygge där datorn kommer äta upp halva budgeten för att utrusta en komplett musik/videostudio.
Färskt provocerad av priserna då jag suttit och kollat runt i och med byggandet av studion. Synd att ungdomarna som ska använda studion får sämre mikrofon och annan utrustning pga sånt skit.

Vore ju kul om de chockade hela världen för en gångs skull med bättre prestanda per krona.

Har du ens lite koll på vad som hänt senaste året? Man får ju sjukt mycket dator för pengarna. Apple Silicon spöar ju rätt feta CPU:er..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Har du ens lite koll på vad som hänt senaste året? Man får ju sjukt mycket dator för pengarna. Apple Silicon spöar ju rätt feta CPU:er..

Har du en budget för i år, är rätt dator för en bra studio troligen en Mac Pro i 100kkr-klassen, om inte mer. Släpps en "Mac Pro Mini" med MxX-krets inom kort så är det troligen ett lämpligare val som kanske går att få för storleksordningen 50kkr, men det är ju inte en produkt som existerar annat än som en våt dröm idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om de bara kunde fixa Safari med nästa uppdatering... Att ersätta tabbar med (felfärgade) knappar, och att sudda ut kanten mellan verktygsrad och webbsida var ingen smart ide...

Instämmer, ser bedrövligt ut.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är upplagt för en slags besvikelse. Rykten säger att dom ska återinföra portar som HDMI och SDCard, samt en proprietär MagSafe port och laddare igen. Inget av det känns som rätt sak. Att dom ryktas införa MiniLED skärmar är intressant, men bara om det är 120Hz på dom. Tyvärr så vill dom ju aldrig ge kunden för mycket i samma svep, och sprider istället ut det över flera år bara för att mjölka pengar.

Sedan borde det nog ingå mer än 8-16GB RAM i grundutförandet. Vill man t.ex ha 32GB RAM så tvingas man säkert betala för 1TB SSD samtidigt, plus mera kärnor på GPU:n. Då är man plötsligt uppe i 40000kr. Och med bara 1 års garanti. Måste betala extra för att få fler år. På en sådan redan dyr maskin. Och varför kan vi aldrig få en MacBook/MacBook Pro i svart färg?

Det är alltid spännande med Apple produkter, men känns väldigt förutsägbart hur dom beter sig mot konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Väntar på M2 eller M3.
Känns som det mognat till ordentligt då.

Vad är det du tycker ska mogna? Jag har själv inte stött på något speciellt på sista 6 månaderna. CPU:erna har ju haft rätt bra med tid att mogna i iPhones och iPads så dom är det ju inget fel på direkt. Prestandan är ju sjukt bra dessutom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Är inte särskilt pepp. Som vanligt kommer det vara prylar som är för dyra för prestandan man får. Hoppas Logic bryter sig loss från Apple så vi som jobbar med musik och typ blivit beroende av Logic som sektor kan ge mittfingret till Apple.

Sitter i ännu ett studiobygge där datorn kommer äta upp halva budgeten för att utrusta en komplett musik/videostudio.
Färskt provocerad av priserna då jag suttit och kollat runt i och med byggandet av studion. Synd att ungdomarna som ska använda studion får sämre mikrofon och annan utrustning pga sånt skit.

Vore ju kul om de chockade hela världen för en gångs skull med bättre prestanda per krona.

Får man fråga vad det är för total budget och vad ni planerar köpa för Mac?

Du får ju en M1 iMac med 16 GB RAM (kan inte jämföras med RAM på en Intelmaskin) för under 26 tusen inkl. moms och i det priset ingår då även Logic Pro. Komplettera med en extra skärm för några tusenlappar och du har en rätt trevlig rigg för Logic. Så under 30 tusen för en riktigt bra rigg. Sen beroende på inriktning på studion kanske ni behöver feta på med ett dyrt ljudkort men det kan man ju inte lasta Apple för.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande.
Dock är ju deras minnespriser löjliga nu, 5000:- för 16->32GB, bara det gör mig tveksam på köp.

Men känns som att deras 16" inte kommer kunna misslyckas, 700 dagar sen senaste släppet enligt https://buyersguide.macrumors.com/, så det är nog ett minst sagt _rejält_ uppdämt behov. Förstår egentligen inte varför dom väntat så länge, måste ha svidit som fasen på minskat sälj av 16":arn pga alla som suttit och väntat på denna updaten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Rubriken bör innehålla att det ryktas.

Borde ändras helt till "...visar nya Macbook" då de knappast kommer släppa den samma dag som eventet är. Tidigast en vecka efter, men kan bli lite längre. Så väldigt missvisande rubrik om någon här nu hoppas kunna köpa den det datumet.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig skaffa en Mac då jag är så van med PC. Men dra åt skogen vilket bra OS.

Tjejen har mac från 2013 och vrålsnabb än idag, inget jag kan säga om mina laptops oavsett spec.

Sen att de har avsevärt bättre sleep mode. Kan stänga locket, öppna den direkt efter 2 veckor och inte tappat något batteri.

Windows laptops är så jävla dåliga

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Windows laptops är så jävla dåliga

Med betoning på Windows Det går att få lång standby även på en Windows laptop, men utmaningen ligger i att Microsoft sabbar det hela i var och varannan uppdatering.

Kör med "S3"-läget i PowerCfg och nu klarar sig min XPS i "veckor" utan att behöva laddas.

Men Microsoft vill gärna tvinga in "Connected Standby" som dödar batteriet på ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Mac Mini M1 hämtar 39 watt från väggen vid fullt ös, och jag hoppas att en eventuell uppföljare med M1X/M2 - eller hur namnet nu blir - får än mera tryck men inte på alltför stor bekostnad av energieffektivitet (prestanda/watt).

Edit: Har funderat på att helt gå över till dockad macbook. Får se hur det blir med den saken. Något nyköp av någon slags Windows-maskin blir det av varierande anledningar med högsta sannolikhet inte, exempelvis dyrt och slafsar watt.

Har lagt in en edit-text.
Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Hoppas på en MacBook Pro som kan driva två externa skärmar jag kör med dubbla 27” Thunderbolt Displays (fungerar som dockor oxo) hemma och dubbla 27” Dell skärmar kopplade till dubbla elgato Thunderbolt dockor på jobbet.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Har du ens lite koll på vad som hänt senaste året? Man får ju sjukt mycket dator för pengarna. Apple Silicon spöar ju rätt feta CPU:er..

Apple M1 när den kom var prisvärd. De ultratunna Windows maskiner var ofta väldigt dyra och har nu sjunkit i pris.
Men när nu de större Macbookarna kommer så finns det ett dilemma. Olika personer har helt olika krav på deras laptop, de prioriterar helt olika saker och detta påverkar priset. I extremfallen så vissa vill ha en dator som ThinkPad P1 Gen 4, andra en Aus ROG och några typ Lenovo IdeaPad 3.

Jag gissar att Apple satsar på att med deras 16" konkurrera emot arbetsdatorerna i Lenovo, detta kommer innebära riktigt dyra maskiner. Man kan då gå igenom och säga att de är prisvärda för det finns ingen annan dator med samma specifikation som är billigare. Men man missar dock helt att det inte är Apples laptop specifikation inte är detsamma som den kravspecifikation som kunden har. Utan man ska vända på frågan och säga kunden önskemål är följande.. Vilken dator matchar bäst denna med avseende på specifikation och pris?

Min gissning är att Apple 16" blir så dyr så de ligger helt utanför vanligt folks budget, men vi får se, bara en vecka kvar.. Ska Apples 16" tävla emot arbetslaptopparna som idag kostar mer än 30 000kr, så får de svårt att samtidigt göra den prisvärd för gruppen som vill betala högst 15 000kr.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning är att Apple 16" blir så dyr så de ligger helt utanför vanligt folks budget, men vi får se, bara en vecka kvar.. Ska Apples 16" tävla emot arbetslaptopparna som idag kostar mer än 30 000kr, så får de svårt att samtidigt göra den prisvärd för gruppen som vill betala högst 15 000kr.

Jag är rädd att det senare helt enkelt inte händer. För strax under 15000 får du basmodellen av "lilla" MacBook Pro med 2xThunderbolt, 8GB minne och 256GB disk. Jag tror inte det finns någon chans att vi kommer få basmodellen av en 16" MBP för mindre än 25' i Sverige, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Går nog att göra lite kvalificerade gissningar om priser.

Svenska priserna på Apple Store är alltid lite av en cirkus eftersom de inte är konsekventa med växelkurs. Exempelvis kostar instegsmodell av MacBook Pro 16 (Intel) 2399$ i USA och 30 092kr i Sverige medan en MacBook Pro 13 (Intel) kostar 1799$ men 24 588kr. Ganska stor skillnad om man slår ut per dollar..

Instegsmodellen MacBook Pro 14 (M1X) kan med lite tur ta över motsvarande Intel och starta på 1799$, men med alla ryktade uppgraderingar känns det troligare med 1999$.

För MacBook Pro 16 (M1X) är det nog rimligt att anta att den tar över motsvarande Intel och startar på 2399$.

Om det följer mönstret för vad dollarkursen varit vid lansering av iMac tidigare i år samt M1 förra året bör svenska priser för resp modell starta på 22 000kr(1799$) el. 25 000kr(1999$) för 14 tum och 30 000kr(2399$) för 16 tum.

Permalänk
Medlem

Har väntat bra tag på nya Macbook Air. Jag hoppas på att den får en ny facelift. Jag gillar inte riktigt hur den avsmalnar framtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om de bara kunde fixa Safari med nästa uppdatering... Att ersätta tabbar med (felfärgade) knappar, och att sudda ut kanten mellan verktygsrad och webbsida var ingen smart ide...

Installera 14 igen. Jag gillar heller inte 15 och stannar därför på 14.

.. bästa sättet att visa någon att man inte gillar något är att inte använda det. (Inte använda det men säga att man inte gillar det. Har liksom ingen egentlig effekt.)

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har väntat bra tag på nya Macbook Air. Jag hoppas på att den får en ny facelift. Jag gillar inte riktigt hur den avsmalnar framtill.

Enkel lösning: Välj Pro då ist. Air smalnar av framtill av en anledning 😄

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Enkel lösning: Välj Pro då ist. Air smalnar av framtill av en anledning 😄

Haft en Pro fram till nu men med nya M1 så var skillnaderna mellan bas Air och Pro minimala så därför siktar jag på Air den här gången. Prislappen var den största skillnaden.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Har väntat bra tag på nya Macbook Air. Jag hoppas på att den får en ny facelift. Jag gillar inte riktigt hur den avsmalnar framtill.

Ny Air ryktas dock inte komma förrän under nästa år. Gissar att de vill ha upp alla modeller på egna chip innan de börjar om och förnyar modeller som redan är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Är inte särskilt pepp. Som vanligt kommer det vara prylar som är för dyra för prestandan man får. Hoppas Logic bryter sig loss från Apple så vi som jobbar med musik och typ blivit beroende av Logic som sektor kan ge mittfingret till Apple.

Sitter i ännu ett studiobygge där datorn kommer äta upp halva budgeten för att utrusta en komplett musik/videostudio.
Färskt provocerad av priserna då jag suttit och kollat runt i och med byggandet av studion. Synd att ungdomarna som ska använda studion får sämre mikrofon och annan utrustning pga sånt skit.

Vore ju kul om de chockade hela världen för en gångs skull med bättre prestanda per krona.

Dude! 😲 Lider med dig .. Men! Ta dig i kragen eller lämna över din plats som studiobyggare till nästa person i kö.

Datorn är bara EN del i att bygga studio, sällan ens 1/10 av totalsumman.

Vi använder en 10 år gammal Mac och lika gammalt ljudkort. Producerar kommersiellt gångbart material med denna utrustning. Tjänar alltså fortfarande pengar med den. Macen har betalat sig om och om igen.

Högtalarna är 15 år.
Mikrofonerna daterar från 2007 ända tillbaka till 70-talet.
Stativ, kablar, ljudabsorbenter, etc .. blandat från 80-tal blandat fram till 2016.
Bildskärm UHD 43” 2020 med USBC och laddning (vilket är trevligt när någon kommer förbi med en laptop). Köptes för ~8000kr och den gör oss större nytta än att sitta kvar med de gamla 27-tummarna och att lägga pengarna på datorn.
Musikinstrument .. Massor av budget kan läggas här istf på dator 😊
Midiklaviatur, ethernetbaserade mixerbord, iPads, etc, blandat 80-tal till 2017.

Mac är så oerhört billigt att äga i studios att det blir löjligt att läsa om en som har såna här ”problem”. Tänk lite kreativt, precis som de som ska använda studion gör.

Mycket av det vi har köptes begagnad. Mycket av det vi använder har underhållits genom åren och ser fint ut liksom fungerar exemplariskt.

Jobbar du med ungdomar? Det har jag med gjort i omgångar. Det är kul 👍🏻 En rolig sak med unga är att .. de gör något av det de får framför sig. Så fungerar den nyfikna, kreativa hjärnan. Släng upp ett containerfynd som Atari STFM med Creator (föregångare till Logic) eller varför inte en Amiga 500 med nån tracker. Jag lovar, det blir musik av det med .. iaf med glada, hungriga ungdomar. 😃

Men lite mer seriöst då: Har du studerat ekonomi och lärt dig att tala i professionella sammanhang? Det gör stor nytta i arbetslivet, t ex vid budgetförhandlingar.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En riktigt grym docka hade ej varit fel. Det är lite det som ska till för att laptopparna ska känna vara riktade åt professionellt bruk, typ alla andra laptop emot denna målgrupp hade detta.

Det jag känner saknas är multiskärm lösning annars är lösningen att skippa docka och köra en skärm som har USB-C med PowerDelivery, riktigt najs att bara ha en USB-C kabel till datorn istället för en docka som tar upp plats.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Hoppas de uppgraderar till M2 chippet nu Blir att uppgradera frugans gamla Macbook Pro då den börjar bli trött när man ska redigera videos. Man får alltid blunda när man trycker på köp knappen då priserna har en tendens att skena lite vid varje nysläpp

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB