Qualcomm narrar Google för att göra egna systemkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

1. @jaqob förklarade den. Prestanda hos Snapdragon 888 och Exynos 2100, som båda har en Cortex X1 kärna, ligger närmast Apple A12 som nu är ~3 år gammal. Finns ingen krets som använder Cortex X2 än (lanserades maj 2021), den ska enligt Arm vara ~18 % snabbare än X1 vilket lägger den i nivå med A13.

2. det kommer rätt ofta upp i trådarna om Nvidia/Arm affären. Men hur relevant känns det givet att Arm faktiskt inte är i närheten så lönsamt många verkar tro? Senaste siffrorna jag hittar där Softbank beskriver Arms finanser pekar på en i sammanhanget rätt medioker vinst på lite över 200 miljoner USD på helåret. Skrev tidigare att det tar Intel två veckor att dra ihop det, hade kollar rejält fel. Det tar Nvidia något mindre än två veckor (de gjorde ~1,4 miljarder USD i vinst senaste kvartalet) att dra ihop den vinsten, det tar Intel ett par dagar (vinsten var ~5,1 miljarder USD senaste kvartalet)!

Den som är beredd att lägga $40 miljarder USD på att köpa Arm bör undersöka skallen om man köper det för inkomster från licensavgifter. Tar nästan 200 år att få igen den investeringen med nuvarande siffror. Enda rimliga orsaken att köpa Arm är för att primärt kunna accelerera utvecklingen av mikroarkitekturerna hos Cortex A/X samt (nog viktigare i Nvidias fall) Neoverse N/V.

Fast det kan inte vara nog, är man bara ute efter det är det väsentligt billigare att göra vad Qualcomm gjorde och köpa ett företag som har en riktigt lovande mikroarkitektur på gång. Nvidia har själva försökt designa ett gäng mikroarkitekturer som alla kört 32-bit Arm eller ARM64, det har gått rätt uselt så de behöver ett betydligt bättre team!

Så dels vill man ha Arms team som designar mikroarkitekturer, de har visat att med de FoU-resurser som Softbank givit dem har de tagit sig in i "high-end".

Men dels lär en köpare se ett mervärde i att också kontrollera hur ARM64 utvecklas framåt. Mycket pekar på att grunden i ARM64 är rätt mycket ett beställningsjobb från Apple, i positiv bemärkelse givet hur extremt bra ISA det blev. Nyligen gjordes en riktigt stor uppgradering av ISA i ARMv9, där tillkom bl.a. SVE2 som är en vidareutveckling av SVE, som i sin tur är något Arm utvecklat ihop med Fujitsu specifikt för HPC. Det går uppenbarligen att sammarbeta med Arm, fast det är i grunden bara Arm som egentligen kan styra över vad som går in i deras ISA så den som äger Arm kontrollerar helt riktningen för ISA. Tror den delen också är något Nvidia vill åt.

3. Android är redan portat till RISC-V, men givet att allt Android-relaterat i praktiken kör på 32-bit Arm eller ARM64 gör att det helt klart finns en tröskel här.

I fallet Ventana Micro så siktar de på datacenter, både Android och Windows är i praktiken irrelevanta där. Linux stödjer redan RISC-V, men stödet är idag inte alls lika moget som för ARM64 och x86_64. Just mognadsgraden är största hindret, Apple hade aldrig kunnat göra sin switch till ARM64 så snabbt och smidigt som det ändå gått om de tagit något annat än ARM64, det specifikt då inget annat än ARM64 är i nivå med x86_64 vad det gäller mognad idag.

ARM64 och RISC-V har bättre potential än x86_64 då båda specifik designades för att vara enkla att skapa effektiva kompilatorer och effektiva run-times. Men någon måste trots allt lägga resurserna så jobbet blir gjort, i fallet ARM64 har Arm dragit ett rejält lass men det underlättar en del att ha Apple med på tåget givet deras nästan oändliga skattkista!

Rent krasst vet vi nuläget inte ens om det går att göra lika snabba kretsar mer RISC-V som med ARM64. Vi vet det först när någon faktiskt gjort en krets som visar att det är möjligt alt. försök att göra sådana kretsar belyser svagheter i ISA som kan förklara varför det inte är möjligt.

Tack för insiktsfull läsning. En frisk fläkt bland de flesta andra inlägg.
Det är spännande tider vi lever i...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Missar och missar, vi kan inte brodera ut våra texter hur mycket som helst. Nån gräns för hur mycket "nödvändig fakta" vi skriver måste finnas. Var gränsen går bedömer man som skribent alltid från fall till fall.

I vilka led tillverkning av kretsar sker är något vi skriver om mycket, ofta mer än en gång per dag, så det om något är etablerat bland merparten av våra medlemmar/läsare. Så det är något jag inte känner att vi måste ta upp precis varje gång vi skriver en nyhet om ex. en systemkrets.

Det finns alltid någon som inte vet eller har koll på kontext sen tidigare, då går jag mer än gärna in i kommentarsfältet och tydliggör.

Missat och missar, men det låter kontraproduktivt att skriva en text, lägga till en enorm meme och sen säga att det saknas plats för viktigt innehåll? Är det lättare att följa tråden och gå in och mikrohantera varje fråga kring en dåligt formulerad text?

Blir lättare att skriva rätt först, publicera efteråt. Meme? Ja, om det finns plats - eller fyll tråden med sånt trams. 🤷‍♂️

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon336981:

Missat och missar, men det låter kontraproduktivt att skriva en text, lägga till en enorm meme och sen säga att det saknas plats för viktigt innehåll? Är det lättare att följa tråden och gå in och mikrohantera varje fråga kring en dåligt formulerad text?

Blir lättare att skriva rätt först, publicera efteråt. Meme? Ja, om det finns plats - eller fyll tråden med sånt trams. 🤷‍♂️

Nu skrev jag förvisso inte saknas plats, utan att man som skribent alltid får göra avvägningar. Man kan alltid brodera ut i absurdum till en wall-of-text som istället avskräcker folk från att läsa – men även om jag gjort det i det här fallet hade ledet i hur tillverkning av kretsar sker legat långt ned på listan. ​Som jag skrev är just den biten etablerad på SweClockers, men är det inte självklart för någon besvarar jag det mer än gärna i kommentarsfältet.

Ska man prata i termer om svart och vitt, "rätt" och "fel", skulle vi aldrig kunna göra "rätt" – av de många tusentals som läser på SweClockers vill alla se något i en text eller behöver bli utbildade om något. Det vi kan göra är att göra de flesta nöjd, men vi kommer aldrig få "rätt" gentemot 100% av de som konsumerar vårt innehåll. Hade det funnits en silverkula hade vi givetvis skrivit "rätt" varje gång. Som sagt, avvägningar och prioriteringar.

Att det är kontraproduktivt att följa trådar stämmer inte. Jag följer varje tråd av allt vi publicerar på framsidan. Snappar upp feedback (även om jag inte alltid skriver!), bemöter kritik (som här), besvarar frågor (som här) eller deltar i diskussioner själv av rent intresse för datorer. Till skillnad från andra "medier" ingår det liksom i mitt arbete och jag tycker det här med community-byggande är genuint roligt.

Det är en meme som tog typ två minuter att göra. Det är kort tid i förhållande till många andra bilder jag/vi gör för illustration i en nyhet/artikel och för användning på framsidan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Nu skrev jag förvisso inte saknas plats, utan att man som skribent alltid får göra avvägningar. Man kan alltid brodera ut i absurdum till en wall-of-text som istället avskräcker folk från att läsa – men även om jag gjort det i det här fallet hade ledet i hur tillverkning av kretsar sker legat långt ned på listan. ​Som jag skrev är just den biten etablerad på SweClockers, men är det inte självklart för någon besvarar jag det mer än gärna i kommentarsfältet.

Ska man prata i termer om svart och vitt, "rätt" och "fel", skulle vi aldrig kunna göra "rätt" – av de många tusentals som läser på SweClockers vill alla se något i en text eller behöver bli utbildade om något. Det vi kan göra är att göra de flesta nöjd, men vi kommer aldrig få "rätt" gentemot 100% av de som konsumerar vårt innehåll. Hade det funnits en silverkula hade vi givetvis skrivit "rätt" varje gång. Som sagt, avvägningar och prioriteringar.

Att det är kontraproduktivt att följa trådar stämmer inte. Jag följer varje tråd av allt vi publicerar på framsidan. Snappar upp feedback (även om jag inte alltid skriver!), bemöter kritik (som här), besvarar frågor (som här) eller deltar i diskussioner själv av rent intresse för datorer. Till skillnad från andra "medier" ingår det liksom i mitt arbete och jag tycker det här med community-byggande är genuint roligt.

Det är en meme som tog typ två minuter att göra. Det är kort tid i förhållande till många andra bilder jag/vi gör för illustration i en nyhet/artikel och för användning på framsidan.

Jag tror du förstod att jag menade storleken på meme om det nu saknades plats. Den är varken kul, givande eller informativ, men texten i artikeln är, däremot.

Prioriteringar, som du skrev.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon336981:

Jag tror du förstod att jag menade storleken på meme om det nu saknades plats. Den är varken kul, givande eller informativ, men texten i artikeln är, däremot.

Prioriteringar, som du skrev.

Humor är svårt, dels är det individuell smak som avgör vad som är kul och dels är det inte alltid lätt att förstå.

Dock att köra en grov generalisering som du gör är ju lite galet.
Alla tycker nog inte likadant och det är ju svårt att tillgodose allas smak.

Kul användarnamn förresten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Humor är svårt, dels är det individuell smak som avgör vad som är kul och dels är det inte alltid lätt att förstå.

Dock att köra en grov generalisering som du gör är ju lite galet.
Alla tycker nog inte likadant och det är ju svårt att tillgodose allas smak.

Kul användarnamn förresten

…men jag har inte fel, oavsett vad smak- och tycke har med saken att göra.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon336981:

…men jag har inte fel, oavsett vad smak- och tycke har med saken att göra.

Mja, säger du ”det är såhär” som etablerad generell fakta, så är det ju fel.

Säger du ”såhär tycker jag” så har du rätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Mja, säger du ”det är såhär” som etablerad generell fakta, så är det ju fel.

Säger du ”såhär tycker jag” så har du rätt

…tycker du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Oddsen är låga att det inte blir någon Pixel i Sverige officiellt även i år. Men om de ska bli stora på mobiler någon gång behöver de nog öka antalet områden de säljer dem i.

Här är deras lista på var de säljer diverse hårdvara
https://support.google.com/store/answer/2462844?hl=en

Jag är faktiskt nyfiken på deras strategi kring att bara släppa Pixel i 8 av världens ca 200 länder. Vill de inte expandera sin marknad? Eller har de inte den infrastruktur som behövs när det kommer till support, reservdelar etc? Jag förstår inte strategin och är genuint nyfiken på vad Google tänker kring detta...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon336981:

…men jag har inte fel, oavsett vad smak- och tycke har med saken att göra.

Skrivet av anon336981:

…tycker du.

När det kommer till tycke och smak finns inga objektiva rätt eller fel. Det där är bara trist argumentationsteknik som inte lämnar utrymme för diskussion, varför jag nu avviker. Tråkigt om det var så att du faktiskt hade något vettigt att bidra med.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner