Elgiganten, fel på fel?

Permalänk
Medlem

Elgiganten, fel på fel?

Tjena!

Jag tänkte bara vädra det jag fick uppleva idag på @Elgiganten

Jag bokade en bärbar dator med upphämtning i butik (Bromma Blocks) och den skulle vara i nyskick i originalförpackning enligt beskrivningen.

Fick ett sms att jag kan hämta den så åkte till butiken och gick till datoravdelningen eftersom det var informationen jag fick på smset att datorn fanns där men blev skickad till varuutlämningen av datoravdelningen. När det blev min tur i varuutlämningen fick de leta efter datorn jag hade bokat i ca 10 min, även fast jag fått ett sms om att jag kunde hämta den. När de väl hitta den, så var den full av repor och så långt ifrån nyskick man kunde komma. Dessutom saknade den förpackningen.

Jag fick tala med datoravdelningen och de sa att de kan inget göra och det är köpa den eller gå. Fick inte ens en ursäkt och de var totaltointresserade även fast det var felbeskrivet, priset hade han inte heller koll på. Han "fixade" priset på den så att den blev dyrare än vad jag hade bokat den för och när jag talade om för honom vad priset var på min bokning så sa han att han kan inget göra. Köp den eller gå i princip, det minsta man kan göra i mina ögon som arbetat i den branschen är att be om ursäkt och kolla på en ersättningsvara/likvärdig.

Kontaktade kundservice som sa att det inte var OK och att de skulle kontakta ansvarig i butiken omgående. Kontaktade återigen kundservice några timmar senare och de har inte kontaktat butiken, finns varken notering eller mail om detta. Hon på kundservice bad om ursäkt (den första efter alla fel) och sa att hon ska kontakta butiken omgående. Jag sparade alla mina chatt med Elgiganten och har även min bekräftelse sparad där det står nyskick i originalkartong.

Jag har dessutom handlat för flera hundratusen på Elgiganten senaste åren, att behandla en trogen kund som spenderar pengar på detta vis är ju inte smart så att säga.

Tycker ni detta är OK? Vad kan man kräva eller går det ens att kräva något? Ska man bara sluta handla där för all framtid nu och välja andra butiker, några synpunkter?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Tjena!

Jag tänkte bara vädra det jag fick uppleva idag på @Elgiganten

Jag bokade en bärbar dator med upphämtning i butik (Bromma Blocks) och den skulle vara i nyskick i originalförpackning enligt beskrivningen.

Fick ett sms att jag kan hämta den så åkte till butiken och gick till datoravdelningen eftersom det var informationen jag fick på smset att datorn fanns där men blev skickad till varuutlämningen av datoravdelningen. När det blev min tur i varuutlämningen fick de leta efter datorn jag hade bokat i ca 10 min, även fast jag fått ett sms om att jag kunde hämta den. När de väl hitta den, så var den full av repor och så långt ifrån nyskick man kunde komma. Dessutom saknade den förpackningen.

Jag fick tala med datoravdelningen och de sa att de kan inget göra och det är köpa den eller gå. Fick inte ens en ursäkt och de var totaltointresserade även fast det var felbeskrivet, priset hade han inte heller koll på. Han "fixade" priset på den så att den blev dyrare än vad jag hade bokat den för och när jag talade om för honom vad priset var på min bokning så sa han att han kan inget göra. Köp den eller gå i princip, det minsta man kan göra i mina ögon som arbetat i den branschen är att be om ursäkt och kolla på en ersättningsvara/likvärdig.

Kontaktade kundservice som sa att det inte var OK och att de skulle kontakta ansvarig i butiken omgående. Kontaktade återigen kundservice några timmar senare och de har inte kontaktat butiken, finns varken notering eller mail om detta. Hon på kundservice bad om ursäkt (den första efter alla fel) och sa att hon ska kontakta butiken omgående. Jag sparade alla mina chatt med Elgiganten och har även min bekräftelse sparad där det står nyskick i originalkartong.

Jag har dessutom handlat för flera hundratusen på Elgiganten senaste åren, att behandla en trogen kund som spenderar pengar på detta vis är ju inte smart så att säga.

Tycker ni detta är OK? Vad kan man kräva eller går det ens att kräva något? Ska man bara sluta handla där för all framtid nu och välja andra butiker, några synpunkter?

Hade i stort sett samma upplevelse där förra veckan.
EG har varit på en nedåtgående kurva under ett par år nu och spiken i kistan för mig var deras ”nya” och bättre kassa system. Kan nog vara den sämsta och mest tidskrävande ”förbättring” en butik gjort som jag kan komma på.
Dryg personal har de fått också, noll servicekänsla.
Jag har bojkottat dem dem till 99% handlar bara där om saken jag vill ha är flera tusen kronor billigare hos dem.
Stötta hellre Webhallen, Inet eller Netonnet.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K@Stock på Custom Loop, ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO, 32GB, Powercolor 6950XT Red Devil, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Hade i stort sett samma upplevelse där förra veckan.
EG har varit på en nedåtgående kurva under ett par år nu och spiken i kistan för mig var deras ”nya” och bättre kassa system. Kan nog vara den sämsta och mest tidskrävande ”förbättring” en butik gjort som jag kan komma på.
Dryg personal har de fått också, noll servicekänsla.
Jag har bojkottat dem dem till 99% handlar bara där om saken jag vill ha är flera tusen kronor billigare hos dem.
Stötta hellre Webhallen, Inet eller Netonnet.

Det är ju helt värdelöst att när man är stor och etablerad kedja behandlar sina kunder på detta vis. De skjuter sig själva i foten och jag kommer precis som dig att undvika de till varje pris OM det inte är så att de är många tusen billigare på enstaka produkt (troligtvis går de inte ens plus på den produkten).

Ja, jag brukar handla på alla kedjor men från och med nu kommer Elgiganten inte att vara högt upp på listan och betalar hellre några hundralappar på Webhallen, Inet, Komplett, Netonnet för att nämna några.

En ursäkt kostar ingenting men kan förändra en dålig upplevelse till OK eller förståelig och för att ändra på den synen kollar man på ersättningsvara eller likvärdig.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Jag köpte för en herrejösses massa år sedan en mobiltelefon på Elgiganten. Den skulle vara olåst men visade sig vara operatörslåst. Väl inne i butiken för att påpeka detta så fick jag svaret: "den är inte operatörslåst. Vi har inte sålt de telefonerna operatörslåsta".

Mhmm, så jag ställde kontrollfrågor som "Kan jag själv av misstag ha operatörslåst den?" men det kunde jag inte, det krävdes minsann verktyg eller nycklar som jag omöjligt kunde knappat in själv. "Den är inte operatörslåst". Visade telefonen med annat simkort och ett tydligt meddelande OPERATÖRSLÅST visades på skärmen.

De kunde bekräfta att de sålt just den exakta telefonen jag höll i handen, att jag inte själv kunnat låsa telefonen och att den inte var operatörslåst. Briljant kundservice.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Tjena!

Jag tänkte bara vädra det jag fick uppleva idag på @Elgiganten

Jag bokade en bärbar dator med upphämtning i butik (Bromma Blocks) och den skulle vara i nyskick i originalförpackning enligt beskrivningen.

Fick ett sms att jag kan hämta den så åkte till butiken och gick till datoravdelningen eftersom det var informationen jag fick på smset att datorn fanns där men blev skickad till varuutlämningen av datoravdelningen. När det blev min tur i varuutlämningen fick de leta efter datorn jag hade bokat i ca 10 min, även fast jag fått ett sms om att jag kunde hämta den. När de väl hitta den, så var den full av repor och så långt ifrån nyskick man kunde komma. Dessutom saknade den förpackningen.

Jag fick tala med datoravdelningen och de sa att de kan inget göra och det är köpa den eller gå. Fick inte ens en ursäkt och de var totaltointresserade även fast det var felbeskrivet, priset hade han inte heller koll på. Han "fixade" priset på den så att den blev dyrare än vad jag hade bokat den för och när jag talade om för honom vad priset var på min bokning så sa han att han kan inget göra. Köp den eller gå i princip, det minsta man kan göra i mina ögon som arbetat i den branschen är att be om ursäkt och kolla på en ersättningsvara/likvärdig.

Kontaktade kundservice som sa att det inte var OK och att de skulle kontakta ansvarig i butiken omgående. Kontaktade återigen kundservice några timmar senare och de har inte kontaktat butiken, finns varken notering eller mail om detta. Hon på kundservice bad om ursäkt (den första efter alla fel) och sa att hon ska kontakta butiken omgående. Jag sparade alla mina chatt med Elgiganten och har även min bekräftelse sparad där det står nyskick i originalkartong.

Jag har dessutom handlat för flera hundratusen på Elgiganten senaste åren, att behandla en trogen kund som spenderar pengar på detta vis är ju inte smart så att säga.

Tycker ni detta är OK? Vad kan man kräva eller går det ens att kräva något? Ska man bara sluta handla där för all framtid nu och välja andra butiker, några synpunkter?

Det är klart det här inte är ok.
Men personer som jobbar där är vanliga människor och det är inte speciellt mycket utbildning som krävs för att bli butikssäljare. Bra service beror enbart på vilken person man får prata med och hur mycket intresse/kunskap den har. Personen kanske hade en dålig dag eller var trött på sitt jobb.

Bra att du tog upp det så att det blir uppföljning på ditt dåliga bemötande i alla fall. När jag märker att det börjar bli problem, brukar jag alltid be om personens namn. Efter det brukar det gå bättre med ärenden, vare sig det är kundtjänst på telefon eller butik.

Förhoppningsvis rättas ditt problem till.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minisulan:

Hade i stort sett samma upplevelse där förra veckan.
EG har varit på en nedåtgående kurva under ett par år nu och spiken i kistan för mig var deras ”nya” och bättre kassa system. Kan nog vara den sämsta och mest tidskrävande ”förbättring” en butik gjort som jag kan komma på.
Dryg personal har de fått också, noll servicekänsla.
Jag har bojkottat dem dem till 99% handlar bara där om saken jag vill ha är flera tusen kronor billigare hos dem.
Stötta hellre Webhallen, Inet eller Netonnet.

Handlar också hellre på NetOnNet eller Inet än elgiganten. Har inte blivit dåligt bemött eller så men känner ändå att de få gånger man går in där så är säljarna väldigt dryga och dåligt pålästa om produkterna.
På NetOnNet räknar man inte med att få någon hjälp så där läser man på allt man kan hemma och sen bara springer genom butiken och kör hem igen. Krånglig affär med sin väg man måste gå ala IKEA men ändå enklare och smidigare.
Inet kör man allt på nätet och det funkar kalas.

@ottomanslap
Elgiganten har gjort fel men de kommer aldrig erkänna det och tyvärr kommer inget hända. Trist när man ljuger helt och hållet i annonsen med tanke på att alla faktiskt inte bor granne med butiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag köpte för en herrejösses massa år sedan en mobiltelefon på Elgiganten. Den skulle vara olåst men visade sig vara operatörslåst. Väl inne i butiken för att påpeka detta så fick jag svaret: "den är inte operatörslåst. Vi har inte sålt de telefonerna operatörslåsta".

Mhmm, så jag ställde kontrollfrågor som "Kan jag själv av misstag ha operatörslåst den?" men det kunde jag inte, det krävdes minsann verktyg eller nycklar som jag omöjligt kunde knappat in själv. "Den är inte operatörslåst". Visade telefonen med annat simkort och ett tydligt meddelande OPERATÖRSLÅST visades på skärmen.

De kunde bekräfta att de sålt just den exakta telefonen jag höll i handen, att jag inte själv kunnat låsa telefonen och att den inte var operatörslåst. Briljant kundservice.

Klockrent exempel.

Det är tråkigt att det är så. Datorn jag bokade finns inne för samma pris med samma beskrivning (nyskick i originalförpackning) i en annan butik, det minsta man kan göra är väl att försöka fixa så att butiken som har likadan vara kan skicka ut den till kund eftersom de tabbat sig men det verkar ju inte heller vara intressant.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är klart det här inte är ok.
Men personer som jobbar där är vanliga människor och det är inte speciellt mycket utbildning som krävs för att bli butikssäljare. Bra service beror enbart på vilken person man får prata med och hur mycket intresse/kunskap den har. Personen kanske hade en dålig dag eller var trött på sitt jobb.

Bra att du tog upp det så att det blir uppföljning på ditt dåliga bemötande i alla fall. När jag märker att det börjar bli problem, brukar jag alltid be om personens namn. Efter det brukar det gå bättre med ärenden, vare sig det är kundtjänst på telefon eller butik.

Förhoppningsvis rättas ditt problem till.

Absolut, det är människor och alla kan göra fel. Jag har aldrig förväntat mig att allt ska vara perfekt heller men har man gjort fel kanske man ska börja med att be om ursäkt för att sedan försöka rätta till problemet än att vara totalt ointresserad och skita i det helt. Det leder ju till en tråd som denna, där ryktet blir ännu sämre tyvärr och påföljden blir ju att de faktiskt förlorar pengar på att bete sig så som de gör.

Ja, jag hoppas att de löser det. Vi får se helt enkelt vad som händer, jag avvaktar

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Uppdatering i ärendet, fick ett samtal av butikschefen och han kunde inte erbjuda något liknande, ersättningsvara han kunde erbjuda var en asus tuf med 8gb ram i en annan storlek 15.6 istället för 14 tum som jag bokat (ingen bra ersättningsvara, både större och sämre för samma pris) Alternativt kunde han ändra produktens beskrivning och sänka den med ca 500kr.

Jag nämnde att det fanns en likadan i en annan butik i nyskick i originalförpackning och han svarade att ibland skickar de faktiskt men att man måste kolla med just den butiken. Frågade då om det är något han kan hjälpa mig med, med tanke på att de har hanterat situationen dåligt men han svarade nej tyvärr, inget jag kan bistå med jag är ledsen (Fortsatt fel på fel?).

Det är fortfarande inte nyskick och originalförpackning utan det är en dator full med repor och ett batteri som är totalt slut eftersom den stått ute i butik kom det fram nu i det här samtalet, så hur de kunde sätta den som nyskick i originalförpackning vet ingen.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Bildexpert 📺

Bortsett från att det alltid är en individ man möter så har El-giganten helt klart ett problem med att ena handen inte vet vad den andra gör. Det kan ligga varor för försäljning i en butik och då ska man ofelbart åka till den butiken för att köpa och besiktiga den på plats i butiken. Gör man på annat sätt kan det sluta med märkliga farser av turer och vändor.

Har själv råkat ut för och följt med på nära hand hur varor som bokast via webben inte kan skickas ut utan måste betalas och hämtas på plats. Och är man på plats i butiken kan man boka utkörning och leverans, typ en spisfläkt eller ett kylskåp. Men när man väl åkt milen ut till butiken finns inte varan. Ja, den finns på plats och personalen hittar den på lager efter 10 minuter. Men de får inte skicka ut den. För den är såld. Såld av webbförsäljningen. Det vill säga precis din order. Sedan ringer webbförsäljningen upp och säger att varan är slutsåld och restnoterad. Fast alla överrens om att produkten finns där och kan levereras. Men butiken och webbförsäljningen låser varandra. Och det märks att personalen är lika förvirrade och lika irriterade.

Ger man sig ut direkt och ser varan på plats och betalar på plats i den enskilda butiken – Aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Har man inte redan betalat finns det inte mycket man kan göra.
En onlinebokning hos EG är inte bindande.

off.

Några år sen bokade jag en kamera som syrran skulle få i födelsedagspresent.
En ny vit Sony a5000 Som fanns i lager hos min lokala EG.
Fanns den i lager på hos varuutlämningen då? Nepp.
Fick istället "erbjudande" om att köpa den sista svarta a5000 som det saknades delar till.
Jag gick därifrån och köpte en annan kamera från ett annat ställe.

Hade lite bråttom en gång och skulle köpa ett kylskåpsunderlägg.
Bokade och åkte till EG och hämtade. Kollade inte så nog på plastskivan utan drog hem. En sån enkel grej kan de väll ändå inte slarva med.
Kommer hem och ska till att montera dit underlägget, ska dra bort plastremsan som ska sitta på den självhäftande delen fram på underlägget.
Ingen remsa utan bara massa damm i klistret.
Håller upp den mot en lampa. Repig som bara den.
Nog för att det bara är ett underlägg som ska ligga under kylen. men va fan.
Betalade nypris. Åkte tillbaka och begärde pengarna tillbaka. Det fick jag, men de försökte få mig att byta.

Till det okunnighet och arrogans har fått mig att helt bojkotta Elgiganten.
Smågrejer kan man tycka. men det finns många bättre butiker som jag hellre går till.
Mitt lokala Elon är däremot toppnotch

Dold text
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå positivt de gånger de säljer nästan nya varor i outlet eller är en av de fysiska butiker som faktiskt fortfarande har lagar och rensar ut,
men man kan nog inte begära att alla varor är i nyskick; att när man köper packa upp granska och testa innan betalning är nog minimum.

Jag har gjort ett par bra fynd när behovet funnits,
jag har också stått i kassan med kontokortet framme, tyckt kartongen var lätt, öppnat för granskning och upptäckt att kameran fattades....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är väl ändå positivt de gånger de säljer nästan nya varor i outlet eller är en av de fysiska butiker som faktiskt fortfarande har lagar och rensar ut,
men man kan nog inte begära att alla varor är i nyskick; att när man köper packa upp granska och testa innan betalning är nog minimum.

Jag har gjort ett par bra fynd när behovet funnits,
jag har också stått i kassan med kontokortet framme, tyckt kartongen var lätt, öppnat för granskning och upptäckt att kameran fattades....

Självklart är det positivt att de har en sån tanke och att göra fel, det kan alla göra som jag nämnde tidigare. Det viktiga är ju hur intresset ser ut när felet sker, jag vill ju ha support från ett ställe jag handlar ifrån och här kan du glömma allt som stavas S U P P O R T.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Som folk nämnt tidigare är detta mer än regel än undantag numera och även om ökade säljsiffrorna säger en sak inom Elgiganten så ser man på diverse sidor och hör att upplevelsen är en helt annan sak. Har själv otaliga historier som är så horribla att man inte vet vad men samtidigt har jag med tiden lärt mig hur man utnyttjar det till sin fördel, dels av att jag själv jobbat på Elgiganten för länge sen, kan konsumentköplagen väldigt väl men också vet exakt vad man ska säga för att få det man är ute efter.
Personligen skulle jag nog inte handla på Elgiganten om det inte vore för deras Outlet-system, det är det enda jag handlar på Elgiganten. Som någon nämnt tidigare så har de nyligen bytt system som även påverkar deras Outlet och finns olika saker som kan trigga en kedje-reaktion som gör att en vara kan köpas med 75-80% rabatt gentemot vad den kostar hos en konkurrent och det är enda gångerna jag handlar hos Elgiganten. Köpte en Fitbit Charge 4 för 200:-, LG 48" OLED A1 för 4500:-, Lenovo Legion med Ryzen 7 5800H med 3070 för 7000:- m.m. Köpt DJI Spark som var "nyskick i originalförpackning" för 1200:- men som var uppenbarligen kraschad med stora märken på armarna och vingarna som jag dock lämnade tillbaka(samt fick 800:- i kompensation för, jag sa att en vän hade skickat den till mig från Göteborg och ville ha ersättning för fraktkostnaden men snubben i kassan trodde jag hade åkt bil till Göteborg och köpt den och gav mig milersättning för resan tur och retur haha). Det är lite av en gamble(dock riskfri) men har man det i åtanke så finns det möjlighet att göra riktigt fina kap.

Gällande service:n så är min personliga teori att den gått ner väldigt mycket senaste året pga system-byte:t man nyligen haft som nämnt ovan. Tidigare(på min tid) så var det ett system som man navigerade med hjälp av tangentbordet(vilket gör att när man lär sig kommando:na så går det sjukt snabbt) och nu bytt ut det till ett system som till största dels styrs med musen vad jag fått höra. Har även märkt av att det påverkar arbetstempot och systemen verkar inte helt sammankopplade för ärenden som gjordes för något år sen på 1-2 minuter har jag själv fått stå och vänta i kassan i 10-15 minuter för att få klart vilket är ett rejält underbetyg. Jag som personal skulle känna mig grovt omotiverad om man ändrar till ett system som innebär så mycket mer arbete och så mycket mer tid för att göra simpla saker och personalen i de butiker jag varit i brukar inte skämmas för att säga att deras nya system är totalt värdelöst(när jag berättar att jag själv jobbat där förut och hört om det nya systemet så blir till och med kritiken ännu grövre haha).

Permalänk
Medlem

Kan möjligtvis en moderator flytta denna tråd till Elgigantens sida här på Sweclockers? Kanske ligger lite fel insåg jag i efterhand

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag har dessutom handlat för flera hundratusen på Elgiganten senaste åren, att behandla en trogen kund som spenderar pengar på detta vis är ju inte smart så att säga.

Tycker ni detta är OK? Vad kan man kräva eller går det ens att kräva något? Ska man bara sluta handla där för all framtid nu och välja andra butiker, några synpunkter?

Tycker generellt att folk som tycker att de har mer rättigheter eller ska va VIP för de spenderat pengar i en affär får tänka om lite.

Sen verkar elgiganten ha gjort fel, men har inget med hur mycket pengar du spenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Tycker generellt att folk som tycker att de har mer rättigheter eller ska va VIP för de spenderat pengar i en affär får tänka om lite.

Sen verkar elgiganten ha gjort fel, men har inget med hur mycket pengar du spenderat.

Nej, det handlar inte om att jag spenderat pengar eller inte. Kollar man dock mitt konto som handlat för väldigt mycket så behandlar man inte en trogen kund som handlar för stora summor, inte någon annan kund för den delen heller. Det minsta man kunde göra var att be om ursäkt och kolla på ersättningsvara/likvärdig eftersom de gjort totalt fel.

De sa sedan att de ska korrigera och lägga ut den igen fast som inte i nyskick och saknar originalförpackning, vad tror du hände? De la ut den som nyskick i originalförpackning IGEN.

De verkar inte vilja lära sig av sina fel och göra rätt för sig.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inget vidare sätt för storvaruhuspersonalen att veta eller känna av någon kundloyalitet. De vet inte vem man är eller kan se hur stor kund man har varit. Man är ett av hundra nya ansikten varje dag. Är det krångel är man snarare ännu en av dagens alla surdegar.

Är man ute efter lojalitet, långsiktighet och faktiskt lite specialbemötande så välja de små butikerna där samma entusiaster jobbar år efter år. De har inte utbudet och de har sällan priserna. Men de kan göra livet mycket enklare runt de områden man vill ha så lite besvär som möjligt, likt ens hobbies, intressen och glädjeämnen i livet. Så köper man whatever-produkterna hos den anonyma ladan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag köpte för en herrejösses massa år sedan en mobiltelefon på Elgiganten. Den skulle vara olåst men visade sig vara operatörslåst. Väl inne i butiken för att påpeka detta så fick jag svaret: "den är inte operatörslåst. Vi har inte sålt de telefonerna operatörslåsta".

Mhmm, så jag ställde kontrollfrågor som "Kan jag själv av misstag ha operatörslåst den?" men det kunde jag inte, det krävdes minsann verktyg eller nycklar som jag omöjligt kunde knappat in själv. "Den är inte operatörslåst". Visade telefonen med annat simkort och ett tydligt meddelande OPERATÖRSLÅST visades på skärmen.

De kunde bekräfta att de sålt just den exakta telefonen jag höll i handen, att jag inte själv kunnat låsa telefonen och att den inte var operatörslåst. Briljant kundservice.

Detta inlägget fick jag huvudvärk av att läsa, urrrghhh. Aldrig mer Elgiganten för mig.

Hade velat vara en fluga på väggen när du hade den diskussionen

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget vidare sätt för storvaruhuspersonalen att veta eller känna av någon kundloyalitet. De vet inte vem man är eller kan se hur stor kund man har varit. Man är ett av hundra nya ansikten varje dag. Är det krångel är man snarare ännu en av dagens alla surdegar.

Är man ute efter lojalitet, långsiktighet och faktiskt lite specialbemötande så välja de små butikerna där samma entusiaster jobbar år efter år. De har inte utbudet och de har sällan priserna. Men de kan göra livet mycket enklare runt de områden man vill ha så lite besvär som möjligt, likt ens hobbies, intressen och glädjeämnen i livet. Så köper man whatever-produkterna hos den anonyma ladan.

De behöver fortfarande inte känna av någon kundlojalitet utan de bör inte behandla kunderna på det viset oavsett om du handlat för 10kr eller 100 tusen kr.

Att ha en totalt felaktig beskrivning och sedan vara helt ointresserad och inte ens kan be om ursäkt säger en hel del om den personen som arbetar där. Jag har själv jobbat inom samma bransch och tabbade man sig gjorde man allt för att få kunden att lämna nöjd. Vi alla är människor och ingen är perfekt, självklart ska fel ske men att göra fel på fel på fel och inte vilja göra rätt för sig är inte längre ett misstag utan medvetet fel.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottomanslap:

De behöver fortfarande inte känna av någon kundlojalitet utan de bör inte behandla kunderna på det viset oavsett om du handlat för 10kr eller 100 tusen kr.

Att ha en totalt felaktig beskrivning och sedan vara helt ointresserad och inte ens kan be om ursäkt säger en hel del om den personen som arbetar där. Jag har själv jobbat inom samma bransch och tabbade man sig gjorde man allt för att få kunden att lämna nöjd. Vi alla är människor och ingen är perfekt, självklart ska fel ske men att göra fel på fel på fel och inte vilja göra rätt för sig är inte längre ett misstag utan medvetet fel.

Då känns det lite meningslöst varför du nämner flera gånger i tråden att du handlat för X och Y mängd pengar hos dem.
Att förvänta sig stavfel/informationsfel/prisfel och annat av folk på "golvet" är lite mycket att begära.

Butikschefen verkade tillmötesgående enligt det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Då känns det lite meningslöst varför du nämner flera gånger i tråden att du handlat för X och Y mängd pengar hos dem.
Att förvänta sig stavfel/informationsfel/prisfel och annat av folk på "golvet" är lite mycket att begära.

Butikschefen verkade tillmötesgående enligt det du skrev.

Läs återigen där jag nämner tidigare att jag handlat men att men att man inte behandlar någon kund på de viset oavsett.

Det är inte heller att förvänta sig något speciellt av någon anställd. Det minsta jag hade förväntat mig som chef är att de gör sitt jobb, uppenbarligen gör de inte sitt jobb om de är totalt ointresserade även fast de gjort fel.

Butikschefen var ju inte direkt tillmötesgående. De la ju upp den igen även fast han sa att de ska korrigera det, som ny i originalförpackning men hela locket var full av repor (djupa o stora) och så saknade den förpackning.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Kan de inte få fram varan så finns det inte mycket annat att göra än att handla hos en annan butik. Finns regler uppifrån hur givmilda personalen/butikschefen får vara. En mindre butik kanske kan lösa på det annat sätt som @Laxpudding säger, men det finns ändå risk att du får typ en chokladkaka och blir skickad vidare till en ÅF som har/kan få tag i varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan de inte få fram varan så finns det inte mycket annat att göra än att handla hos en annan butik. Finns regler uppifrån hur givmilda personalen/butikschefen får vara. En mindre butik kanske kan lösa på det annat sätt som @Laxpudding säger, men det finns ändå risk att du får typ en chokladkaka och blir skickad vidare till en ÅF som har/kan få tag i varan.

Förstår det och håller med 100% det jag försöker förmedla här är att man inte ens kan få en ursäkt. Så känns de som att vissa här försvarar dom för deras beteende.

En ursäkt och möjligtvis försöka hjälpa, sen kanske det inte går att komma fram till något som passar båda men en ursäkt kostar inget.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Har man inte redan betalat finns det inte mycket man kan göra.
En onlinebokning hos EG är inte bindande.

off.

Stämmer 100%, därav ska man betala först innan man inspekterar varan. Då är det helt andra regler som gäller.

Skrivet av ottomanslap:

Uppdatering i ärendet, fick ett samtal av butikschefen och han kunde inte erbjuda något liknande, ersättningsvara han kunde erbjuda var en asus tuf med 8gb ram i en annan storlek 15.6 istället för 14 tum som jag bokat (ingen bra ersättningsvara, både större och sämre för samma pris) Alternativt kunde han ändra produktens beskrivning och sänka den med ca 500kr.

Jag nämnde att det fanns en likadan i en annan butik i nyskick i originalförpackning och han svarade att ibland skickar de faktiskt men att man måste kolla med just den butiken. Frågade då om det är något han kan hjälpa mig med, med tanke på att de har hanterat situationen dåligt men han svarade nej tyvärr, inget jag kan bistå med jag är ledsen (Fortsatt fel på fel?).

Det är fortfarande inte nyskick och originalförpackning utan det är en dator full med repor och ett batteri som är totalt slut eftersom den stått ute i butik kom det fram nu i det här samtalet, så hur de kunde sätta den som nyskick i originalförpackning vet ingen.

Som nämnt ovan, jag pratade lite om att det finns lite saker man kan göra för att få saker i den riktning man vill. Förutsatt att de inte aktivt tvingar dig inspektera varan innan köp, vilket de aldrig skulle göra haha, så inspektera inte varan innan du har betalat för den för efter det så har du ingått ett avtal och då gäller allt med konsumentavtalslagen osv Då har du helt andra ben att stå på när du argumenterar för din rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Släpp detta med upprättelse, "...de gör inte sitt jobb..." och "...minsta jag hade förväntat mig..." etc. Kommer ingen vart där.

Lärdomen man kan dra själv och sprida vidare till andra är att man hos El-giganten för alltid undviker att handla eller reservera varor på distans. Särskilt ifall det är en vara som endast finns i ett exemplar i en enda butik. För då riskerar någonting att vara fel som kan sluta med ett clusterfuck man minns för livet.

Detta är iofs ett generellt råd. En vara som listas i ett exemplar i en enda butik. Särskilt om det är sänkt pris. Då kan det vara en påse skit. Det som El-giganten ofta lyckas är att du får påsen i knät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Stämmer 100%, därav ska man betala först innan man inspekterar varan. Då är det helt andra regler som gäller.
Som nämnt ovan, jag pratade lite om att det finns lite saker man kan göra för att få saker i den riktning man vill. Förutsatt att de inte aktivt tvingar dig inspektera varan innan köp, vilket de aldrig skulle göra haha, så inspektera inte varan innan du har betalat för den för efter det så har du ingått ett avtal och då gäller allt med konsumentavtalslagen osv Då har du helt andra ben att stå på när du argumenterar för din rätt.

Bra tips, hade faktiskt ingen aning om det. Om jag nu någon gång i framtiden hamnar på samma bana så kommer jag betala först för att sedan inspektera varan.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Förstår det och håller med 100% det jag försöker förmedla här är att man inte ens kan få en ursäkt. Så känns de som att vissa här försvarar dom för deras beteende.

En ursäkt och möjligtvis försöka hjälpa, sen kanske det inte går att komma fram till något som passar båda men en ursäkt kostar inget.

Beror helt på hur du är själv. En del vill bara snacka skit, då får de väl göra det en stund och sen lämna stället, en del kommer nöja sig med en ursäkt och en del kommer bara bli mer upprörda. Kommer du upp till disken och och mer eller mindre säger men ni kan väl be om ursäkt lär du inte få någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror helt på hur du är själv. En del vill bara snacka skit, då får de väl göra det en stund och sen lämna stället, en del kommer nöja sig med en ursäkt och en del kommer bara bli mer upprörda. Kommer du upp till disken och och mer eller mindre säger men ni kan väl be om ursäkt lär du inte få någon.

Det handlar inte om att nöja sig eller inte, det handlar om hur man behandlar kunder. Har arbetat inom samma bransch, det första man får lära sig är att ta hand om kunderna och få dom att lämna med ett leende inte att vara totalt ointresserad när man dessutom gjort fel och inte tar ansvar.

Inte undra på att branschen ser ut som den gör, om de finns folk som inte tycker att man inte kan be om ursäkt. Jag spenderade 2 timmar resväg tur o retur, bensin och trängselskatt hade dessutom med mig mitt barn på 7 månader. Det är att inte respektera andra eller dig som kund.

Elgiganten Bollnäs butiken däremot i efterhand har kontaktat mig, Bollnäs butiken ska ha tummen upp som löste en likadan och dessutom stod för fraktkostnaden då de normalt sett inte skickar från butik. De tyckte att de va de minsta de kunde göra även fast det är franchise och de kontaktade Bromma butiken som inte ens tog sig tid att svara på 2 dagar.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det handlar inte om att nöja sig eller inte, det handlar om hur man behandlar kunder. Har arbetat inom samma bransch, det första man får lära sig är att ta hand om kunderna och få dom att lämna med ett leende inte att vara totalt ointresserad när man dessutom gjort fel och inte tar ansvar.

Inte undra på att branschen ser ut som den gör, om de finns folk som inte tycker att man inte kan be om ursäkt. Jag spenderade 2 timmar resväg tur o retur, bensin och trängselskatt hade dessutom med mig mitt barn på 7 månader. Det är att inte respektera andra eller dig som kund.

Elgiganten Bollnäs butiken däremot i efterhand har kontaktat mig, Bollnäs butiken ska ha tummen upp som löste en likadan och dessutom stod för fraktkostnaden då de normalt sett inte skickar från butik. De tyckte att de va de minsta de kunde göra även fast det är franchise och de kontaktade Bromma butiken som inte ens tog sig tid att svara på 2 dagar.

En butik tar inte ansvar om ditt privatliv eller vad du gör för utlägg för eller lägger för tid för att resa. När du är så här så går du inte att bemöta som kund. Det är lätt att be om ursäkt om någon inte kommer med orimliga krav på ersättning eller lösning. Det är helt rätt att bara vara tillmötesgående om de som butik får något ut av det.

Jag kan inte komma till ditt jobb och kräva att du ska göra saker som inte ingår i dina arbetsuppgifter.