Nvidia shield eller intelnuc, trött på streaming problem

Permalänk
Medlem

Nvidia shield eller intelnuc, trött på streaming problem

Hej, nu är det dags för mig att ta tag i mitt streaming problem för gott.
Kör idag plex server på min hp microserver gen 8 med utbytt processor men har problem med lagg via plex och vid transcoding. Är trött på detta nu så hade tänkt investera i antingen en nvidia shield pro eller en intelnuc att köra som plexserver och hämta mitt film bibliotek ifrån min server så min microserver enbart jobbar som lagringsmedia.

Men nu till den stora frågan, vad bör jag välja för att det ska fungera så smärtfritt som möjligt att streama 1080p mkv filmer med .srt undertexter utan lagg eller buffring. Vill även framtidssäkra för 4k streaming eftersom jag snart kommer köpa en ny tv med. Bör jag satsa på nvidia shield pro eller intelnuc för att det ska gå att köra plexserver och streaming?

Väldigt tacksam för alla råd jag kan få i denna djungel. Vill få ordning på allt engång för alla.

Jag gillar plex men har läst på forums hela dagen att kodi med plex plugin kanske flyter på 100gånger smidigare ?

Permalänk
Medlem

Kör Shield Pro, har inga problem med uppspelning av 4k 10bit HDR från nätverkslagring, kör allt trådat och tar inte i PLEX med tång ens.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Shield Pro! Fungerar grymt bra! Kan du även spela på om du vill till exempel + andra appar fungerar ju direkt i den!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Shield Pro eller Apple TV(den nyaste) är bättre än att hålla på med HTPC tycker jag. Använder själv Shield Pro och den kan spela upp nästan allt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Shield Pro, har inga problem med uppspelning av 4k 10bit HDR från nätverkslagring, kör allt trådat och tar inte i PLEX med tång ens.

Kör du med kodi eller vad använder du för att spela upp?
Varför gillar du inte plex?

Permalänk
Medlem

Shield Pro + Kodi <3

Permalänk
Medlem

Shield Pro FTW

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Kodi antagligen. Det ska vara bättre bild och ljud men det är inte lika mycket plug & play som Plex och interfacet är rätt kasst sist jag prövade. Andra alternativ är Jellyfin ( Plex fork) och Emby.

Jag personligen har testat alla alternativen ovan och föredrar plex då det bara funkar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har kört Intel NUC som HTPC länge, men skulle mycket mer rekommendera en Shield TV/Pro. Så mycket bättre upplevelse och den medföljande fjärren är riktigt trevlig.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Denna setup kör jag.

virtualiserings server med plex i docker på en vm: Intel Nuc BXNUC10i7FNH2

klient: Ordroid-n2 med coreelec(kodi) https://www.hardkernel.com/shop/odroid-n2-with-4gbyte-ram-2/

ingen lag med 4k strömmar.

Permalänk
Medlem

Köp Shield PRO så slipper du strulet. Allt trams med ljud/bitstreaming och bild (HDRx/Dolby Vision) samt refreshrate matchning bara funkar. Värd varenda krona för att slippa krångel.

Kom bara ihåg att alltid skapa dina shares innifrån Kodi och inte använda det lätta systeminterfacet för att mounta vitt och brett -- då blir allt bara read-only.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Kodi och Nova (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.courville.n...).
Har ingen anledning att använda Plex, streamar inte utanför nätverket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.