Svenska Kraftnät - Rimlig prissättning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Näten i EU är ihopkopplade! Problemet är att det bara är Ryssland som har överskott. Alternativet blir ännu högre energipriser. Ryssland levererar enligt avtal och är beredda att leverera mer om EU godkänner att koppla in Nordstream 2! Ryssland vill givetvis använda de ledningar som de investerat i. Mycket dumt att tacka nej anser jag.

Ryssland har använt gasen för att utöva påtryckningar på Polen och Ukraina så varför skulle Putin inte kunna få för sig att pressa Tyskland om de blir oense om något, eller använda möjligheten att helt strypa leveranser via Ukraina eftersom de ligger i krig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ryssland har använt gasen för att utöva påtryckningar på Polen och Ukraina så varför skulle Putin inte kunna få för sig att pressa Tyskland om de blir oense om något, eller använda möjligheten att helt strypa leveranser via Ukraina eftersom de ligger i krig.

ryssland har inte skruvat åt några gaskranar. Tyskland vill starta nordstream 2! Det är definitivt inte Ryssland som är bromsklossen när det gäller inflöde av energi i Europa.
Gaslagren börjar bli tomma nu och elen blir svindyr pga dålig politik!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

ryssland har inte skruvat åt några gaskranar. Tyskland vill starta nordstream 2! Det är definitivt inte Ryssland som är bromsklossen när det gäller inflöde av energi i Europa.
Gaslagren börjar bli tomma nu och elen blir svindyr pga dålig politik!

De har varit i bråk om gasleveranser flera gånger och Ryssland är inte rädda för att utöva utpressning via gaskranarna.
Sök runt lite på det så hittar du exempel.
https://www.energinyheter.se/20190803/18589/ryssland-stoppar-...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2OXp5/ryssland-stoppar-...
https://www.dn.se/arkiv/sverige/polen-vill-ha-skandinavisk-ga...
https://helagotland.se/start/energivapnet-gor-ryssland-starka...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gamla länkar som inte funkar där jag är nu. Polen kan köpa gas var de vill. Näten är ihopkopplade. Även gasen genom Ukraina flödar. Likaså till alla andra länder. Det är EU som stryper gasen genom att inte öppna nordstream 2 som Putin redan börjat fylla! Brist på gas beror på att fälten sinar och att Holland inför exportförbud nästa är. Ryssfobin är väldigt utbredd här. Det står oss dyrt. Vi borde också importera gas. När Tyskland valde att bygga färdigt ledningen mot vår och USAs vilja så stoppar usa exporten av flytande gas hit. De väljer att exportera till Asien i stället. Även ryssarna satsar stort där nu med ledningar till Korea, Japan och Kina. Vi är bra dumma här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Gamla länkar som inte funkar där jag är nu. Polen kan köpa gas var de vill. Näten är ihopkopplade. Även gasen genom Ukraina flödar. Likaså till alla andra länder. Det är EU som stryper gasen genom att inte öppna nordstream 2 som Putin redan börjat fylla! Brist på gas beror på att fälten sinar och att Holland inför exportförbud nästa är. Ryssfobin är väldigt utbredd här. Det står oss dyrt. Vi borde också importera gas. När Tyskland valde att bygga färdigt ledningen mot vår och USAs vilja så stoppar usa exporten av flytande gas hit. De väljer att exportera till Asien i stället. Även ryssarna satsar stort där nu med ledningar till Korea, Japan och Kina. Vi är bra dumma här.

Ryssland eller snarare Putin har gång på gång visat att han använder gasen som påtryckningsmedel så du borde inte ha svårt att hitta uppgifter om det om du inte bor nånstans där uppgifterna om det censureras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irre:

Gamla länkar som inte funkar där jag är nu. Polen kan köpa gas var de vill. Näten är ihopkopplade. Även gasen genom Ukraina flödar. Likaså till alla andra länder. Det är EU som stryper gasen genom att inte öppna nordstream 2 som Putin redan börjat fylla! Brist på gas beror på att fälten sinar och att Holland inför exportförbud nästa är. Ryssfobin är väldigt utbredd här. Det står oss dyrt. Vi borde också importera gas. När Tyskland valde att bygga färdigt ledningen mot vår och USAs vilja så stoppar usa exporten av flytande gas hit. De väljer att exportera till Asien i stället. Även ryssarna satsar stort där nu med ledningar till Korea, Japan och Kina. Vi är bra dumma här.

Nu får du börja slänga fram vettiga källor eller tiga. Forumet är inte en plats för att propagera med grundlösa uttalanden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Irre:

Även ryssarna satsar stort där nu med ledningar till Korea, Japan och Kina. Vi är bra dumma här.

Har man investerat pensionspengar i Ryssland och Kina tror jag nog att ens åsikter kan vara lite färgade. Det känns iaf bra att inte gynna auktoritära och totalitära regimer.

Permalänk
Avstängd

Min el har ökat med det dubbla i pris, dags att söka efter andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Utöver ihopkopplingen med Storbritanien som kommer öka priserna en hel del.
Så har vi ju även att se fram imot co2 fritt stål i flera fabriker i norrland som kommer kräva enorma mängder ström.
Och då menar jag ENORMA! tex så är det tal om att en av dessa nya fabriker ska ta 10-20% av elen som Sverige tillverkar idag och det är bara EN co fri stå fabrik.

Det vill säga att mellan/syd sverige kommer troligen inte att få en enda sketen watt skickad till oss från norrland när alla nya fabriker är uppbyggda.
Så passa på att njuta av elen innan den blir otroligt mycket dyrare än den är idag när den är som dyrast.

Och flertalet vindkrafts bolag har ju under senaste 1-2 åren gått i konken med ÄVEN fast det finns enroma mängder med bidrag/osv för vindsnurror som tydligen är för få/små då dom uppenbart inte räcker till.

Kan väl hoppas och tro att det ökade kilowattpriset gör det svårt att argumentera för att kärnkraft skulle vara olönsamt att bygga och kanske leda till att region syd får en stabil basproduktion igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror väl på hur man ser det och vad man diskuterar. Är vindkraften i drift så producerar den el, det kan vara väldigt lite men producerar gör den. Inlägget jag svarade på menade att det var ett undantag om vindkraften producerade på vintern, vilket det inte är.

Blir väl ändå lite bedrägligt att tala om t.ex. 2TW installerad effekt när man inte kan leverera ens hälften av det, i synnerhet när energibehövet är som störst? Att säga att "den producerar ändå" håller ju inte riktigt när behovet sticker medan effekten inte gör det.

Permalänk
Medlem

Tre år med bytesrätt (kanske fem år?) känns lockande med tanke på den energipolitik som förs.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Nu är det väl iofs. ganska bra att elpriserna är skyhöga i södra Sverige. Det vi får hoppas på är att vi får en vinter med kanske 20x högre elpriser än vanligt och sen att priserna består cirka 5-10ggr högre än "normal" nivå under ett par år framöver.

Det känns som elpriserna skulle kunna vara den oväntade stopparen av hyperinflation på bostadsmarknaden.

Det är givetvis sämre för industrier dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är det väl iofs. ganska bra att elpriserna är skyhöga i södra Sverige. Det vi får hoppas på är att vi får en vinter med kanske 20x högre elpriser än vanligt och sen att priserna består cirka 5-10ggr högre än "normal" nivå under ett par år framöver.

Det känns som elpriserna skulle kunna vara den oväntade stopparen av hyperinflation på bostadsmarknaden.

Det är givetvis sämre för industrier dock

Lär bli knepigt när vi behåller nollränta och vi överbelånat oss till den grad att en stigande ränta riskerar katastrofala följdeffekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lär bli knepigt när vi behåller nollränta och vi överbelånat oss till den grad att en stigande ränta riskerar katastrofala följdeffekter.

Min tanke är väl att elpriserna måste stiga så högt att det blir för dyrt för folk att bo stort och då måste sälja, förhoppningsvis till ett pris lägre än deras lån. När det börjar hända kommer kedjeeffekten bli enorm och allt fler blir tvungna att sälja sina överbelånade hus med skulder kvar. Det vore ett perfekt avslut på en bisarr situation skapad av nollräntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Min tanke är väl att elpriserna måste stiga så högt att det blir för dyrt för folk att bo stort och då måste sälja, förhoppningsvis till ett pris lägre än deras lån. När det börjar hända kommer kedjeeffekten bli enorm och allt fler blir tvungna att sälja sina överbelånade hus med skulder kvar. Det vore ett perfekt avslut på en bisarr situation skapad av nollräntan.

Låter som ett trevligt sätt att se en halv generation drunkna i ett berg av skulder med gigantisk stress, självmord och samhällsproblem som följd. Vet inte om jag är lika sugen på att se det hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Låter som ett trevligt sätt att se en halv generation drunkna i ett berg av skulder med gigantisk stress, självmord och samhällsproblem som följd. Vet inte om jag är lika sugen på att se det hända.

Hellre det än att man utesluter nästkommande generation från bostadsmarknaden helt och hållet som det är idag. Det är trots allt inte nästkommande generations fel att nuvarande generation med hjälp av tveksamma politiska beslut överbelånat sig så till den grad att de inte ens klarar 6% ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har man investerat pensionspengar i Ryssland och Kina tror jag nog att ens åsikter kan vara lite färgade. Det känns iaf bra att inte gynna auktoritära och totalitära regimer.

Ja, det är precis vad jag gjort. Via readly har jag stor tillgång till massor av utländska dagstidningar och facktidningar. Hur dessa länder styrs är inte min sak att döma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Min tanke är väl att elpriserna måste stiga så högt att det blir för dyrt för folk att bo stort och då måste sälja, förhoppningsvis till ett pris lägre än deras lån. När det börjar hända kommer kedjeeffekten bli enorm och allt fler blir tvungna att sälja sina överbelånade hus med skulder kvar. Det vore ett perfekt avslut på en bisarr situation skapad av nollräntan.

Den risken är stor. Jag var med 1995 då folk tvingades gå från hus och hem, sedan regeringen höjt räntan till 500%, för att rädda kronan, vilket dessutom misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Min el har ökat med det dubbla i pris, dags att söka efter andra alternativ.

Jag har råd att betala, men elbolagens enorma övervinster gör att jag ändå vill spara el. Sågar och hugger egen ved. Då blir man varm. Sänker temperaturen inne till 16 grader. Det sparar mycket. Värmer upp sängen med elfilt. Ett mycket bra köp.

Permalänk
Medlem

Lösningen på elförsörjningen uppfanns, implementerades och avvecklades inom livsspannet av en generation.

Nu står vi här, med politiker som killgissar och tävlar i att hitta på än dummare förslag varav inga går att genomföra i praktiken. Annars hade de första spadtagen redan tagits.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Jag har råd att betala, men elbolagens enorma övervinster gör att jag ändå vill spara el. Sågar och hugger egen ved. Då blir man varm. Sänker temperaturen inne till 16 grader. Det sparar mycket. Värmer upp sängen med elfilt. Ett mycket bra köp.

Bor i en etta, jag får bli varm genom att göra armhävningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Lösningen på elförsörjningen uppfanns, implementerades och avvecklades inom livsspannet av en generation.

Nu står vi här, med politiker som killgissar och tävlar i att hitta på än dummare förslag varav inga går att genomföra i praktiken. Annars hade de första spadtagen redan tagits.

Tycker politikerna tjejsvamlar om energifrågan, alla är förvirrande och gör dumma beslut som endast straffar oss slutkunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Kan väl hoppas och tro att det ökade kilowattpriset gör det svårt att argumentera för att kärnkraft skulle vara olönsamt att bygga och kanske leda till att region syd får en stabil basproduktion igen.

Tror du priset går ner om vi bygger kärnkraftverk med premissen att priset är högt och det lönar sig idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror du priset går ner om vi bygger kärnkraftverk med premissen att priset är högt och det lönar sig idag?

Beror väl helt på hur mycket som faktiskt byggs? Med tanke på energiläget i Europa och exportmöjligheterna vi har verkar det sannolikt att det skulle gå relativt snabbt att ta igen kostnaden med ett par reaktorer i SE4. Tror du att vi kommer se lägre eller högre elpriser om vi saknar baskraft när det är vindstilla och mulet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Beror väl helt på hur mycket som faktiskt byggs? Med tanke på energiläget i Europa och exportmöjligheterna vi har verkar det sannolikt att det skulle gå relativt snabbt att ta igen kostnaden med ett par reaktorer i SE4. Tror du att vi kommer se lägre eller högre elpriser om vi saknar baskraft när det är vindstilla och mulet?

Sry missade att du skrev export. Absolut men det gör vi ju idag redan och ändå är priset högt.

Tar bort det andra jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Beror väl helt på hur mycket som faktiskt byggs? Med tanke på energiläget i Europa och exportmöjligheterna vi har verkar det sannolikt att det skulle gå relativt snabbt att ta igen kostnaden med ett par reaktorer i SE4. Tror du att vi kommer se lägre eller högre elpriser om vi saknar baskraft när det är vindstilla och mulet?

Kan vi se lite beräkningar kanske, så blir det lättare att bedöma din analys?

Permalänk
Inaktiv

Märkligt att folk anser att energislaget måste stå för sina egna kostnader. Tänk om man gjorde det under utveckling och uppbyggnad av kärnkraften. Då hade vi i bästa fall byggt ut alla älvar samt olje/gaskraftverk i södra Sverige.

Ni verkar inte förstå att blir det extremt effektbrist så blir det roterande frånkoppling av lasten. Industrier kopplas ifrån. Det handlar inte bara om vad du kan betala, utan att det inte funkar när frekvensen dippar för mycket. En av kriterierna för att vara ett i-land är att vi behöver inte oroa oss för hur mycket el det finns. SE4…..det är synd om södra Sverige.

@SueCia Har du ingen släkt eller vänner här i Sverige som äger sitt boende? Inget syskon eller farbror som har en villa/radhus. Är du villig att byta deras misär mot att du själv eller kanske någon annan ungdom eller hyrestorsk ha möjlighet att köpa sitt boende.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Lösningen på elförsörjningen uppfanns, implementerades och avvecklades inom livsspannet av en generation.

Nu står vi här, med politiker som killgissar och tävlar i att hitta på än dummare förslag varav inga går att genomföra i praktiken. Annars hade de första spadtagen redan tagits.

Man får se till att välja de som vill bygga kärnkraft. Eller så borde man nyttja funktionen till fjärrbrytning som finns i de nya elmätarna som installeras. Har man valt vind/sol/vatten så ska man bli frånkopplad när produktionen går ned mot noll. De förtjänar f*n att få frysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Märkligt att folk anser att energislaget måste stå för sina egna kostnader. Tänk om man gjorde det under utveckling och uppbyggnad av kärnkraften. Då hade vi i bästa fall byggt ut alla älvar samt olje/gaskraftverk i södra Sverige.

Ni verkar inte förstå att blir det extremt effektbrist så blir det roterande frånkoppling av lasten. Industrier kopplas ifrån. Det handlar inte bara om vad du kan betala, utan att det inte funkar när frekvensen dippar för mycket. En av kriterierna för att vara ett i-land är att vi behöver inte oroa oss för hur mycket el det finns. SE4…..det är synd om södra Sverige.

@SueCia Har du ingen släkt eller vänner här i Sverige som äger sitt boende? Inget syskon eller farbror som har en villa/radhus. Är du villig att byta deras misär mot att du själv eller kanske någon annan ungdom eller hyrestorsk ha möjlighet att köpa sitt boende.

Mig veterligen känner jag ingen som har mer än 4x årsinkomst i lån eller huset över 50% belånat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Mig veterligen känner jag ingen som har mer än 4x årsinkomst i lån eller huset över 50% belånat.

Tror dom flesta har lånat till att ungefär kunna betala lånet lagom till pension, åtminstone borde folk inte låna mer än så.

Men sen är priserna helt galna i storstadsregioner. flytta till mindre städer?