Permalänk
Medlem

Gratisalternativ till Photoshop?

Efter många år med Photoshop står jag helt plötsligt utan. (Har tidigare haft en licens genom jobbet, men eftersom jag inte använder den till något jobbrelaterat kan jag inte längre motivera utgiften).

Undrar således om någon kan tipsa om någon bra gratismjukvara?

De funktioner jag använder mest är lager och masker. Uppskattar också magic wand och övriga verktyg för markering som finns i Photoshop.

Har tidigare prövat Gimp, men har aldrig fallit för det. UI:t känns väldigt märkligt för mig som är van vid Photoshop. Har inte ens lyckats lista ut hur man använder lager där (om det ens går?). Så ett program med UI som påminner om Photoshop vore gult värt.

Finns något annat bra alternativ? Såg Photo Pos Pro och Krita som förslag på en lista när jag googlade gratisprogram. Någon som har erfarenhet av dem?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag använder Gimp

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag testade Affinity (600 kr köp) som verkade bra men blev besviken på prestandan och startade PS prenumeration igen. Men du kan testa demot, kanske fungerar bättre för dig.

Permalänk
Medlem

https://www.photopea.com/ är ett bra alternativ om du är ok att köra i webben.
Annars GIMP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gimp och Krita

Permalänk
Medlem

@HappySatan Paint shop pro, är inte gratis men ganska billigt och är engångssumma och hyfsat kompetent..
Gimp är precis som du säger inget alternativ, helt obegripligt skulle jag vilja påstå, men det där är säkert en vanesak, dock har provat på det och gillade det inte alls..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Känner igen det där med GIMP. Ingenting fungerar som man förväntar sig när man kommer från PS. Inte ens vissa grundläggande funktioner som funnits i PS i årtionden gick att göra (minns inte exakt vad det var just nu men minns att jag nästan googlade ihjäl mig i hopp om att hitta en lösning, tom. installera några skumma plugins eller vad det var men det funka inte heller i slutändan.)

Permalänk
Medlem

Jag har mycket länge använt Paint Shop Pro och Photoshop om vart annat. Rätt nyligen läste jag om paint.net projektet och har testat det programmet en månad. Jag får säga att det är bra och lätt att få till det du önskar. https://www.getpaint.net/download.html#download Då det är gratis och en hög med plugin komponenter finns att hämta så föreslår jag att du provar.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med den simplare varianten paint.net
Lager och wand, simpel och löser det mesta enklare vardagsuppgifter
Finns som betal via MS Store eller gratis via dotPDN
https://www.getpaint.net/download.html#download

Kör gratis och se m du gillar den, vill du sponsra skaparna senare kan man alltid köpa eller donera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ifrån photoshop och gimp till krita (krita.org) som har storsätt all funktioner som photoshop och är lättare än gimp att använda.
krita får utvecklings pengara ifrån olika spel utvecklare företage och sponsorer. Krita görs av fördetta gimp utvecklare som är missnöjda och fick inte sina idea hörda.

Vad jag förstår så skapare krita ifrån gimp och gjorden en port av gimp till qt som gimp projektledare sa nej till direkt.
efter det så startade han krita.

Gimp är idag stortsätt enmas projekt och står nästa stilla i sin utveckling.

Jag ser personlongen att Krita är erkättare till photoshop och gimp som är open source.
gmip stöder int cymk för tryckare det gör krita.
m.m.

Det jag gillar också i krita du kan rita i vecktor lager istället för pixel lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag kör med den simplare varianten paint.net
Lager och wand, simpel och löser det mesta enklare vardagsuppgifter
Finns som betal via MS Store eller gratis via dotPDN
https://www.getpaint.net/download.html#download

Kör gratis och se m du gillar den, vill du sponsra skaparna senare kan man alltid köpa eller donera.

Skulle också tipsa om paint.net - funkar utmärkt till enklare saker som det i alla fall låter är det som du är mest intresserad av.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

paint.net har jag också kört nåt år, känns som ett lagomt mellanting mellan mspaint och photoshop

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv

Gimp är imo skit. Det har potential men är så fruktansvärt ickeanvändarvänligt som du säger.

Krita är riktigt bra om man gillar PS!

Permalänk
Medlem

Krita får en röst till. Kostar inget att testa.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Var det längesedan du körde gimp så så kan det vara värt att ge det en chans, för ett eller två år sedan ändrade de andvändargränsnittet så att det påminner mycket mer om PS Inte riktigt samma, men det är lättare nu att hitta verktyg och inställningar nu om man kmr från ps.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag kollade på gimp några månader sen och dem har inte ens portat till gtk4 som gäller nu, gtk2 är end of life, gtk3 är snart end of life ifrån gtk utvecklare. Vad jag kan se på gimp git är det stort sätt bara enda utvecklare som bidra kod till gimp sedan 24 måndare tillbaka har inte gått tillbaka längre än så.

Krita har ca 100 aktiva utvecklare eller mer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu känns det som om jag har mer kött på benen!

Krita och Paint.net verkar populära här i tråden, och dessutom beskrivna på ett sätt så att de låter tilltalande. Ska börja med att testa dem. Sedan ska jag behålla alla andra tips i bakhuvudet.

Tack!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.