Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nej, därför dom håller på att gå över till Proof of Stake.

Självklart tar saker tid, krypto har funnits väldigt kort tid och växer snabbare än vad internet gjorde.

Men ingen vet hur det ser ut om 10år.

Utveckling måste få kosta resurser, hur ska vi annars ta oss framåt?

måste ju fortfarande "mina" fast det är PoS så beräkningskraft behövs oavsett hur man väljer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

En stor del av kryptoindustrin bygger på ethereum, men ether är inte vidare intressant. Sen så är det sist och slutligen rätt få verkliga projekt som bygger på ethereum också. Det finns många startade projekt, men få saker som faktiskt har lett till produkter eller tjänster.

Jag tycker skillnaden mellan blockkedjan ethereum och kryptovalutan ether bara har teoretisk betydelse. Du kan inte ha den ena utan den andra.
Det är väl ganska mycket DeFi grejer där, några oracles och några prediction markets också. Säkert en del NFT-plattformar med.

Citat:

Men oberoende så konstaterar du ju själv att det är oklart om det går att skapa en PoS-algoritm som liknar incitamentstrukturen för PoW. Men om mining då inte är viktigt i sig för intresset för valutan så är det ju inget problem. Då är det bara att vinka adjö.

Du sa att mining är den enda anledningen till varför ethereum har betydelse, jag tror det är en av faktorerna. Lite som ditt stora depressionen exempel där guldstandarden är en av faktorerna som har bidragit men det är inte den avgörande faktorn. Det är svårt att avgöra i komplexa system, det är för många bitar som rör på sig.
Det stora problemet är att själva miningen har fysiska begränsningar (du måste förbruka energi) samt är tillgängligt för alla med ett modernt grafikkort som gör att det har en decentraliserande effekt. Det är nog omöjligt att återskapa samma effekt med PoS, men jag hoppas att jag har fel förstås Skapar de något som har en annan incitamentstruktur återstår det att se om det balanserar alla intressen tillräckligt väl men eftersom ethereum har stor betydelse för andra projekt tror jag de kommer klara sig ändå. De har ju first mover advantage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

måste ju fortfarande "mina" fast det är PoS så beräkningskraft behövs oavsett hur man väljer att göra.

Hur menar du då?

https://www.morningbrew.com/emerging-tech/stories/2021/05/19/...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns ingen kryptovaluta som gör det. Varför? För att det helt enkelt inte går att programmera en process som tar i beaktande alla olika faktorer, och dessutom tar i beaktande "unknown unknowns" plus framtida förväntningar, OCH som dessutom gör det här för separata ekonomier OCH tar i beaktande externa förändringar.

Det är här du hamnar så oerhört snett. Det går att uppdatera och ändra denna process när unknown unknown dyker upp. Det är lite av hela grejen att de som använder blockkedjan kan rösta för vilka block som är giltiga och därmed kan man dumpa en policy för en annan givet att >50% av de röstberättigade tycker så. Detta sker kontinuerligt och kommer fortsätta ske kontinuerligt. Det framstår som du helt misförstått de kryptografiska fundament som hela tekniken bygger på.

Precis på samma sätt som att du röstar till riksdagen som utser en regering som utser ledamöter i en riskbank som bestämmer landets penningpolitik.

På vilket sätt är en riksbank mer kapabel att ta i beaktande "unknown unknowns" än en blockkedja?

Hela diskussionen blir dessutom hjärndöd när man ser på krypto som en valuta. Det är inte dess huvudsakliga syfte.

Stora delar av den kritik du lägger fram i tråden baseras också på att man ska byta ut vanliga klassiska fiat valutor mot krypto. Det är inget som man nödvändigtvis måste göra på något vis. Det finns gott of syften med krypto som inte är att byta ut riksbanken.

Man kan tro du är Stefan Ingves under alias och rädd att bli av med jobbet. Öppna ögonen lite i alla fall. Du är helt inlåst på att krypto är en valuta och att dess enda syfte vore att ersätta tradionella fiat, det är inte fallet.

Bara en sådan sak som att man kan dra igång ett globalt nätverk med konsensus utan en central entitet är värt NÅGOT. Det kan du inte förneka.

Permalänk
Medlem

För dom pengarna hade jag köpt 2 st RTX 3090 istället...

Går betydligt fortare att tjäna in, blir ca 240 M/hz och 520-540w.

Visst har något högre förbrukning, men det tjänar man garanterat igen sen när det är dags att sälja korten.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.