Skrivet av CrazyDriver:
Klarna kan gärna ha Pricerunner. Klarna är i mina ögon ett genomruttet företag som jag försöker undvika så mycket jag kan. Senast jag hade problem med klarna så höll de mina pengar gisslan i närmare 2-3 veckor innan jag till slut fick tillbaka dem. Pengarna borde inte ha dragit från första början eftersom avbröts, men de hävdade att de hade ett fel i sitt system och drog pengarna ändå utan att informera mig. Om jag själv inte hade uppmärksammat att pengarna hade dragit så skulle jag förmodligen aldrig fått tillbaka dem. Man ska inte behöva lägga flera dagars samtal med deras support för att kräva tillbaka sina egna pengar. Sånt ska funka automatiskt.
Kan bara instämma, Klarna är riktigt genomruttna.
Affärsidén de sysslar med är nu på gränsen till kriminell och det står nog inte på förrän Klarna åker dit så det smäller om det (kom ihåg vart ni läste detta först). Klarna har ett mission och det handlar inte om att göra världen bättre eller att förbättra tillvaron för folk, utan det handlar om att skuldsätta folk långt över alla gränser. Sebastian skrattar hela vägen till banken och notan får kommuner och staten betala.
Jag har hittills haft att göra med Klarna vid 3 tillfällen.
1. Tradera började för några år sedan ett samarbete med Klarna. Problemet var att standard-betalsättet var avbetalning. Gränssnittet var utstuderat och implementationen var uppenbart gjord för att välja "fel" betalsätt. Så klart råkade jag välja avbetalning och kontaktade omedelbart Tradera, som hänvisade till Klarna. Jag blev vansinnig och påpekade den usla implementationen och ifrågasatte deras affärsmodell. Efter en tid ändrades betalsättet på Traderas webbplats om, antagligen p.g.a. påtryckningar från användare.
2. Efter något år dök det upp en kreditupplysning som gjorts på mig. Helt ofattbart! Jag har inte köpt något på avbetalning eller faktura, utan betalar alltid med kort eller direktbankbetalning. Jag kontaktade Klarna och frågade varför dem gjort kreditupplysning på mig. Hon svarade att dem gör det för min skull och att jag inte behövde oroa mig för det. Ok, "- För min skull?!??!". Återigen bli man vansinnig och frågar om det är deras affärsidé att sko sig på andras undergång. Hon lovade att det aldrig kommer hända igen.
3. För ett par månader sedan köpte jag en PS5'a på Webhallen och som betalning kunde man bara välja Klarna's betalsystem. SUCK!!! Jaha, hur ska man göra nu då? Det finns en oerhört liten mängd PS5'or att tillgå och när jag äntligen fått tag på en så ska det sluta så här?! Nåja, det borde ju inte vara något problem, så jag valde direktbetalning via Swedbank. Pengarna drogs från kontot och PS5'an levererades. MEN.....några dagar senare fick jag ett utdrag att det gjorts en kreditupplysning igen. OMG! Nu finns det inte ord över mitt hat till det här äckliga Klarna. Återigen ringde jag och den här gången var det en ovanligt svagt begåvad person som svarade. Samma visa igen, dem gjorde kreditupplysningen för MIN skull och att jag skulle få reda på situationen och att allt stod rätt till. Efter en längre diskussion så lovade han att starta ett ärende där man skulle utreda varför det gjorts en kreditupplysning, hur deras rutiner ska fungera och varför. Dessutom utlovades skriftligt besked om utfallet, vilket visade sig vara lögn. Klarna har inte återkopplat och det spär ytterligare på min avsky.