3090 Zotac Arctic Storm.. Hur gör man med vattenkylningen?

Permalänk
Medlem

3090 Zotac Arctic Storm.. Hur gör man med vattenkylningen?

Hej!

Jag är helt ny och okunnig när det kommer till vattenkylning. Har möjlighet att köpa ett nytt 3090 Arctic Storm till bra pris. Det är ett vattenkylt kort (se här) och det står att man måste köpa vattenkylning separat. Det ser ut som att kortet har ett block(?) på plats för vattenkylning, det är två runda hål som jag antar att vattenslangarna ska sättas i. Räcker det med att man får tag i slangarna på något vis eller ska man kanske köpa ett helt nytt vattenkylningssystem som detta och byta ut blocket som redan sitter på kortet?

Har kontaktat Webhallen men även de är lite osäkra! Tack

Permalänk
Samsung Sverige

Det du behöver är custom vattenkylning.

Du behöver per minimum;

Pump/reservoar
Radiator
Anslutningar(fittings)

Denna tråd är bra för att få en uppfattning om vattenkylning:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylni...

Annars har du jayztwocents på youtube.
//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det du behöver är custom vattenkylning.

Du behöver per minimum;

Pump/reservoar
Radiator
Anslutningar(fittings)

Denna tråd är bra för att få en uppfattning om vattenkylning:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylni...

Annars har du jayztwocents på youtube.
//Pontus

Tack!

Verkar lite för avancerat tror jag.. Ska kika på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnucci:

Hej!

Jag är helt ny och okunnig när det kommer till vattenkylning. Har möjlighet att köpa ett nytt 3090 Arctic Storm till bra pris. Det är ett vattenkylt kort (se här) och det står att man måste köpa vattenkylning separat. Det ser ut som att kortet har ett block(?) på plats för vattenkylning, det är två runda hål som jag antar att vattenslangarna ska sättas i. Räcker det med att man får tag i slangarna på något vis eller ska man kanske köpa ett helt nytt vattenkylningssystem som detta och byta ut blocket som redan sitter på kortet?

Har kontaktat Webhallen men även de är lite osäkra! Tack

Du kan inte byta blocket till det som du listar där, det är för EVGA's XC3-kort enbart.

Du kan få tag på färdiga kit för i runda slängar 3000 kr från svenska återförsäljare men i praktiken kommer du betala mer. Du behöver extra fittings, du kanske behöver ett större chassi, du kanske behöver mer slang, och du löper hela tiden risken att kortsluta dina komponenter om något läcker.

Om du inte tycker vattenkylning verkar vara roligt i sig självt så är det inte värt det oavsett hur mycket du sparar på zotac-kortet skulle jag nog säga. Om du får en rabatt på flera 1000 kr vs det billigaste luftkylda kan du kanske sikta på att byta det med någon som är sugen på vattenkylning och har ett luftkylt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du kan inte byta blocket till det som du listar där, det är för EVGA's XC3-kort enbart.

Du kan få tag på färdiga kit för i runda slängar 3000 kr från svenska återförsäljare men i praktiken kommer du betala mer. Du behöver extra fittings, du kanske behöver ett större chassi, du kanske behöver mer slang, och du löper hela tiden risken att kortsluta dina komponenter om något läcker.

Om du inte tycker vattenkylning verkar vara roligt i sig självt så är det inte värt det oavsett hur mycket du sparar på zotac-kortet skulle jag nog säga. Om du får en rabatt på flera 1000 kr vs det billigaste luftkylda kan du kanske sikta på att byta det med någon som är sugen på vattenkylning och har ett luftkylt kort.

Förstår, okej! Ja det är nog inte för mig, får den för 15000:- ca helt ny och oöppnad så det är lite svårt att tacka nej. Gör nog som du föreslår och byter bort den!