Jag tror problemet är just att han går så pass långt att han säger att terminalen objektivt är sämre.
Hans argument passar väl den stora massan bra i det stora hela, men han nöjer sig liksom inte med det.
Ja. Den är ju sämre. För många. Fast inte för alla ;).
Jag tänker mig att det handlar om perspektiv. Och det faktum att delar av linuxvärlden fastnat lite i terminaltänket. Att det är där mycket skall lösas så man blir hänvisad till terminalen om man ska laga problem. Det är bara där det går att lösa mycket.
Det är ju en sämre lösning för lejonparten av användarna.
Det här håller rimligen tillbaka utbredningen av linux på desktop fortfarande.
Och då kommer man kanske lite djupare in i perspektivfrågan.
Är det kanske så att man önskar behålla musklerna i linux för den lilla grupp som nu använder detta på desktop så är kanske terminalen core och jätteviktig. Man kan se det som att linux är till för de som vill använda terminalen.
Det går också att se på OSutvecklingen på så sätt att man önskar alternativ till windows som inte är så in i bomben beroende av terminalen för att lösa allt meck. Här ställs inte befintliga linuxanvändare i centrum längre utan man önskar istället bredda plattformen till en bredare skara och då finns det inte så mycket betänkligheter kring att offra terminalen för mer GUI-lösningar.
Båda förhållningsätten kan vara rimliga. Och de behöver egentligen inte ens krocka. Linuxvärlden har inte ett agg mot exempelvis andoid som är helt GUI-styrt. Samtidigt som terminalen fortfarande är central för andra linuxdistros.
Är Android fortfarande linux - yadda yadda - i know men det är ett bra exempel för sammanhanget.
För båda parters önskemål kan infrias. Det här handlar väl mer om att one size does not fit all. Det går att ta linuxdistros längre från terminalen så att de kan köras helt utan svarta textboxar. Det utan att förhindra de som önskar ha terminalen i centrum kvar.
Vad är målet - och vem är tilltänkt användargrupp. Vad utgår man ifrån och vad vill man. De delarna tror jag sällan uttalas och målbilderna kan vara vitt skilda här. Det leder säkert till en del missförstånd.
Om jag får gissa så vill väl Linus se en utveckling i en riktning. Inte för alla linuxdistros, men att en del släpper sargen helt från terminalen. För det går. Och det är efterfrågat. Men det händer inte riktigt. Däri ligger rimligen hans frustration.
(min tanke är lite - gör det själv då Linus Faktiskt alltså)
Men som sagt. Jag har ju inte sett klippet. Får kanske kolla på det nu när jag skrivit så mycket utan att ha sett det hehe.
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck