Mozilla Firefox blir första stora webbläsaren i Windows-butiken

Permalänk
Melding Plague

Mozilla Firefox blir första stora webbläsaren i Windows-butiken

Att leta på webben och stega igenom en installationsprocess blir ett minne blott, för den som har Windows och önskar ett Chromium-alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis Microsoft. Nu har ni nästan implementerat en paket hanterare och börjar nu få basic program I er butik. Om 5 -10 år till kanske Windows börjar komma ikapp Linux på den fronten!

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk

Historisk så har Microsoft varit väldigt tröga att implementera olika orsaker som att de är rädda för några fjuttiga miljardstämningar för monopol liknande agerande som de har fått för olika saker som Internet Explorer. https://www.svd.se/microsoft-far-bota-47-miljarder

Hade Microsoft fått göra som de hade viljat så hade Apple gått i konkurs när Bill gate inte hade hjälpt dem och vi hade troligen haft ett Microsoft Windows som inlåsningen mycket påminner om iOs.

Angående Microsoft store så tycker jag det är bra att den finns som ett komplement till att hämta mjukvara från andra ställen.
Ett stort problem idag är att man vill ha en viss mjukvara typ Libre office. Alla vet att Libre Office är pålitligt, men hur pålitligt är det? Vågar man dra in det på servern som har hand om alla aliens som finns i källaren på Rosenbad? Nu är väl knappast programmet pålitligt bara för det finns i Microsoft store, men det ökar tryggheten.

Permalänk
Medlem

Windows Store suger fortfarande, vilket är imponerande för en produkt som lanserades för mer än 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Trist att Firefox tappat så mycket. Det blir tyvärr vanligare och vanligare att hitta sidor och webbapplikationer som ej fungerar felfritt med FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Windows Store suger fortfarande, vilket är imponerande för en produkt som lanserades för mer än 10 år sedan.

Kraschar fortfarande Windows Store om man har spel och program därifrån installerad på annan disk än system och just den disken failure? Ominstallation av hela systemet var lösningen om man vill fortsätta kunna använda det man köpt. Det vill säga att ominstallera programmen gick inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Firefox är ju den bästa webbläsaren så de är ju inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Grattis Microsoft. Nu har ni nästan implementerat en paket hanterare och börjar nu få basic program I er butik. Om 5 -10 år till kanske Windows börjar komma ikapp Linux på den fronten!

Hah, jag brukar säga tvärtom att det alltid är ett rövhelsike med linux och det är vad jag stör mig allra mest på. Windows är det bara surfa in på valfri program hemsida, tanka hem x64 eller x86 varianten vad man nu vill ha, nästa nästa nästa klart och det fungerar.
Men inte i linux, nä för där ska du välja bland en myriad av versioner, det finns femtioelva andra grejjer som behövs också och inte ovanligt behövs de konfigureras för att fungera på just den plattformen man kör, heck, du kanske måste compile:a koden själv. Men visst, paket hanterar verkar lösa det ofta ganska så bra, men inte alltid och inte alltid allt finns där som automagiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Trist att Firefox tappat så mycket. Det blir tyvärr vanligare och vanligare att hitta sidor och webbapplikationer som ej fungerar felfritt med FF.

Det här är ju alltid ett dilemma. Har man flera aktörer så har man (åtminstone teoretiskt) bättre möjligheter att driva utvecklingen framåt, men det blir också naturligt så att varje läsare saknar stöd för det dom andra utvecklar.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig kört hem ett program från Store. Men skulle Pale Moon finnas där så kanske det blir aktuellt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Bra, men Ninite.com är nog snabbare sätt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Windows store är bloatware som bör tas bort med powershell.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Hålls x86-programmen man laddar ner via MS-store automatiskt uppdaterade med hjälp av Store:n, som UWP-apparna?

Permalänk
Medlem

Finns samma program på store så laddar jag ner det därifrån. Uppdateringarna sköter sig själva i bakgrunden då och man slipper programmens egna system för installation av uppdateringar.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hålls x86-programmen man laddar ner via MS-store automatiskt uppdaterade med hjälp av Store:n, som UWP-apparna?

Svar ja!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Smidigt, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Windows store är bloatware som bör tas bort med powershell.

Tar du även bort Apple store eller Google play på din telefon?
Förstår inte varför folk är så anti Microsoft store. Är ju bra att ha allt samlat på ett ställe och få ned program. Säkert också.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Man kan ju använda 'Windows Terminal' också om man inte vill starta Edge eller Store (iaf i Windows 11)

winget install -e --id Mozilla.Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hah, jag brukar säga tvärtom att det alltid är ett rövhelsike med linux och det är vad jag stör mig allra mest på. Windows är det bara surfa in på valfri program hemsida, tanka hem x64 eller x86 varianten vad man nu vill ha, nästa nästa nästa klart och det fungerar.
Men inte i linux, nä för där ska du välja bland en myriad av versioner, det finns femtioelva andra grejjer som behövs också och inte ovanligt behövs de konfigureras för att fungera på just den plattformen man kör, heck, du kanske måste compile:a koden själv. Men visst, paket hanterar verkar lösa det ofta ganska så bra, men inte alltid och inte alltid allt finns där som automagiskt fungerar.

På tal om det, Linus släppte en video igår som illustrerar lite av det du säger. Och farhågorna för mig att inte ge mig på Linux

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Förstår inte varför folk är så anti Microsoft store. Är ju bra att ha allt samlat på ett ställe och få ned program. Säkert också.

Hade gjort om det inte haft en så stor inverkan på funktionalitet, var inte naiv i fallet MS Store är det bara en ny möjlighet att samla in information om kunder och på alla sätt och vis sämre än att bara ladda ner programmet från internet.

Jämförelsen med OS för mobiler haltar f.ö något för de är mer stängda i sin natur, är det den vägen MS vill gå med Windows har jag svårt att komma på ett bättre sätt att göra reklam för Linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här är ju alltid ett dilemma. Har man flera aktörer så har man (åtminstone teoretiskt) bättre möjligheter att driva utvecklingen framåt, men det blir också naturligt så att varje läsare saknar stöd för det dom andra utvecklar.

Ja, även om olika ger mer krångel vad gäller standardisering, är jag ändå positiv till att olika system kan utvecklas åt olika håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bra, men Ninite.com är nog snabbare sätt

Helt fantastoskt prohram. det enda negativa är väl att den väljer 32-bitarsversioner när det finns 64-bitarsalternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Japp, har inaktiverat Play Store på min Android. Har F-Droid, AppGallery och Aurora Store (app som är open source för att komma åt Google Play). Jag är emot företag som tar för mycket kontroll.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade gjort om det inte haft en så stor inverkan på funktionalitet, var inte naiv i fallet MS Store är det bara en ny möjlighet att samla in information om kunder och på alla sätt och vis sämre än att bara ladda ner programmet från internet.

Jämförelsen med OS för mobiler haltar f.ö något för de är mer stängda i sin natur, är det den vägen MS vill gå med Windows har jag svårt att komma på ett bättre sätt att göra reklam för Linux.

Du var inte naiv i ms store fallet?
Så du tror inte Apple eller Google samlar information om dig och hur kan det på alla sätt och vis vara sämre att ladda ned det ifrån ms store snarare än ifrån internet?

Det är väl bara iOS som är mer stängt. I Android så kan du fortfarande sideload:a appar. Att bli säkrare är alltså ett sätt att göra reklam för Linux?
Känns tyvärr inte som du argumenterar för din sak.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

På tal om det, Linus släppte en video igår som illustrerar lite av det du säger. Och farhågorna för mig att inte ge mig på Linux https://www.youtube.com/watch?v=0506yDSgU7M

Han är otippat oteknisk för att vara en av världens största tech-kanaler. Han betér sig som en "vanlig användare" trots att han borde vara power user.

Han har också fel om terminalen i wan show. Han uttalar sig med auktoritet att terminalen är sämre än GUIs trotts att han aldrig har givit den en chans. Och att alla som har använt terminalen i många år har fel... Terminalen är en sådan grej som alla nybörjare är rädda för och avfärdar utan att veta nånting om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han är otippat oteknisk för att vara en av världens största tech-kanaler. Han betér sig som en "vanlig användare" trots att han borde vara power user.

Han har också fel om terminalen i wan show. Han uttalar sig med auktoritet att terminalen är sämre än GUIs trotts att han aldrig har givit den en chans. Och att alla som har använt terminalen i många år har fel... Terminalen är en sådan grej som alla nybörjare är rädda för och avfärdar utan att veta nånting om den.

Ja, jag har inte tagit steget att testa så ska inte uttala mig. Men får intrycket att det är otroligt krångligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The Long-Term Servicing Channel ...hittar inte Store......öhhh

Permalänk
Snusfri

Alltså fy fan, mitt operativsystem har en store som gör det enklare att ladda hem program genom densamma.

Så extremt fult gjort av Microsoft.. Aldrig varit så här kränkt någonsin i mitt liv..

/s

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Terminalen ja... Det är inte riktigt en one size fits all-lösning. För en liten klick djupa technördar är den guld. Yes.
Och det är inget fel med det. Men den passar inte en bredare massa nå vidare alltså. Man ska i förväg veta vad man vill göra och kunna språk/utbud, vad som går att göra och kommandon. Grafiska gränssnitt ger en möjligheter att utforska och guidea på sätt som terminalen inte kan.

Jag har släktingar som tycker mobilerna är för komplexa hehe. Teminal som lösning för någonting alls hade inneburit att de inte rört teknik med tång ens ;).

Nu har jag inte sett det där avsnittet med linus - men där någonstans finns väl en poäng tänker jag mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Terminalen ja... Det är inte riktigt en one size fits all-lösning. För en liten klick djupa technördar är den säkert jättebra.
Och det är inget fel med det. Men det är i grunden begränsande för den större massan.
Jag har släktingar som tycker mobilerna är för komplexa hehe. Teminal som lösning för någonting alls hade inneburit att de inte rört teknik med tång ens ;).

Nu har jag inte sett det där avsnittet med linus - men där någonstans finns väl en poäng tänker jag mig.

Jag tror problemet är just att han går så pass långt att han säger att terminalen objektivt är sämre.
Hans argument passar väl den stora massan bra i det stora hela, men han nöjer sig liksom inte med det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304