Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Har sedan tidgare en ID4 men behöver en andrabil och har nu varit och provkört Opel Corsa-e som jag upplevde som extremt prisvärd och bra bil, och detta kommer från någon som aldrig ens bemödat sig att titta på en opel pga förutsatta meningar. Den kommer användas till pendling ca 4 mil per arbetsdag och skulle kosta ca 2900 sek/månad med 1500 mil/år inklusive vinterdäck. Har tidigare provkört Mazda MX-30 som marknadsförs som compact-suv(?) men den imponerade inte på mig och kändes som en vanlig "låg" bil. Finns det något annat alternativ för samma pris och mil (förutom GM som går bort).

Vad gäller mazdan så upplevde jag det som extremt korkat att bakdörrarna öppnas bakåt. Detta innebär att när du parkerar med nosen in mellan två bilar så slutar det med ett jvla hoppandes hit och dit för att först öppna framdörren, sen öppna bakdörren, därefter stänga framdörren och släppa förbi barnen för att sedan öppna framdörren, stänga bakdörren och slutligen stänga framdörren. inte imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Provkörde en id4 och en ev6 idag. Fruktansvärt mycket bekvämare att köra ev6, dock är nog id4 matginellt tystare och har bättre bagage. Blir att testa en enyaq med så man får jämfört den för bagaget är en klass för sig där.

Intressant, återkom när du hunnit testa Enyaq.

Ska försöka provköra EV6 nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Har sedan tidgare en ID4 men behöver en andrabil och har nu varit och provkört Opel Corsa-e som jag upplevde som extremt prisvärd och bra bil, och detta kommer från någon som aldrig ens bemödat sig att titta på en opel pga förutsatta meningar. Den kommer användas till pendling ca 4 mil per arbetsdag och skulle kosta ca 2900 sek/månad med 1500 mil/år inklusive vinterdäck. Har tidigare provkört Mazda MX-30 som marknadsförs som compact-suv(?) men den imponerade inte på mig och kändes som en vanlig "låg" bil. Finns det något annat alternativ för samma pris och mil (förutom GM som går bort).

Vad gäller mazdan så upplevde jag det som extremt korkat att bakdörrarna öppnas bakåt. Detta innebär att när du parkerar med nosen in mellan två bilar så slutar det med ett jvla hoppandes hit och dit för att först öppna framdörren, sen öppna bakdörren, därefter stänga framdörren och släppa förbi barnen för att sedan öppna framdörren, stänga bakdörren och slutligen stänga framdörren. inte imponerad.

Peugeot e-208/e-2008 är liknande pris.
Har själv beställt en e-208 som ska kom om några veckor. kommer pendla ca 5-6 mil om dagen med den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur kan VAG höja laddningen via en SW-update? Är det inte hårdvarubegränsat i bilarna eller vad är det jag missat?

Det är mjukvarubegränsat precis som i Teslorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Peugeot e-208/e-2008 är liknande pris.
Har själv beställt en e-208 som ska kom om några veckor. kommer pendla ca 5-6 mil om dagen med den.

Tekniken är ju densamma i både e-208 och Corsa-E. Samma sak med e-2008, e-C4 och Mokka-E, i och med att alla är Stellantis-bilar. De senare är ju mer SUV-iga i stuket. C4:an ska vara rätt tyst och bekväm, men av det följer förstås att det inte är någon sportbil. Däckdimensionen är som en antites till många moderna bilar och de har någon sorts Citroën-dämpare, även om det gashydrauliken har försvunnit från märket.

Permalänk
Medlem

Har också fått provköra EV6 nu. Blir till att läsa manualen om jag slår till på den! Mycket knappar och funktioner att lära sig.

Första elbilen jag kör, så inget att jämföra med. Min dieselbil kändes däremot seg när jag körde hemåt. Det är väl ett gott tecken. Hade hoppats på lite mer utrymme fram, men man sitter iaf inte lika lågt som i vanliga bilar. Heller inte lika högt som i vissa, men någonstans däremellan. Saknade ett riktigt bra armstöd för högerarmen att vila på.

Fick till en ganska skön körposition efter lite fixade med reglagen. Hoppas det går att spara olika profiler. Annars blir det mycket trixande varje dag för mig och sambon som turas om att ha bilen.

Jag provkörde GT och jag vet inte vad jag tyckte om deras head-up display. Nu ska jag inte ha GT ändå, så det slipper jag fundera på.

Bagageutrymmet är vad det är. Takräcke och krok är ett måste för mig. Synd att baksätet inte går att flytta fram. För det är nog onödigt mycket benutrymme för oss som kommer ha två bältesstolar bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker mjukvaran är OK. Testa själv i en bilhall då får du se om det är en dealbreaker.
Hastighetsanpassning går att stänga av, men den är såpass bra så det är en av de bästa grejerna med bilen.
I det stora hela är jag väldigt nöjd och skulle göra samma köp igen. Jag har en 1st edition med den påvrare utrustningen och har väl kört cirka 1000 mil.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur kan VAG höja laddningen via en SW-update? Är det inte hårdvarubegränsat i bilarna eller vad är det jag missat?

De körde nog en säkrare konfiguration i början. För att de antingen inte haft tid att justera in kurvan/mjukvaran i batteriet, eller behöver data från folk som använder bilen. Nu ser de att bilen klarar högre laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Har också fått provköra EV6 nu. Blir till att läsa manualen om jag slår till på den! Mycket knappar och funktioner att lära sig.

Första elbilen jag kör, så inget att jämföra med. Min dieselbil kändes däremot seg när jag körde hemåt. Det är väl ett gott tecken. Hade hoppats på lite mer utrymme fram, men man sitter iaf inte lika lågt som i vanliga bilar. Heller inte lika högt som i vissa, men någonstans däremellan. Saknade ett riktigt bra armstöd för högerarmen att vila på.

Fick till en ganska skön körposition efter lite fixade med reglagen. Hoppas det går att spara olika profiler. Annars blir det mycket trixande varje dag för mig och sambon som turas om att ha bilen.

Jag provkörde GT och jag vet inte vad jag tyckte om deras head-up display. Nu ska jag inte ha GT ändå, så det slipper jag fundera på.

Bagageutrymmet är vad det är. Takräcke och krok är ett måste för mig. Synd att baksätet inte går att flytta fram. För det är nog onödigt mycket benutrymme för oss som kommer ha två bältesstolar bak.

Headup display var verkligen inget jag vill ha. Varken på ev6 eller id4. Det med baksätet är något hyundai har som jag tycker kia kunde lagt till också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

2900 kr/mån med vinterdäck känns som en bra deal.

Kollade själv på Mokka-E för 3200 kr/mån.

Är inga vinterhjul men däremot max utrustad med allt det viktiga man vill ha. Ser t.ex att maxade Corsa-E inte har adaptiv farthållare och det är ett krav iaf för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Tesla har gjort likadant med bland annat Modell 3 SR+. Till en början satte de en mjukvarubegränsning som var lägre, för att kunna hålla koll på värmeutveckling och estimerat slitage vid laddning. Efter ett tag när de hade mer data att gå på, och kände sig trygga - så höjde dem gränsen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Bara en notering, men du menar nog GT Line. Det ska komma en GT nästa år ("preliminär leverans från slutet av 2022") med högre motoreffekt. Eftersom GT Line är fyrhjulsdriven och därmed har högre effekt än de tvåhjulsdrivna bör du vara medveten om att om du beställer en tvåhjulsdriven så kommer den att ha en nivå lägre motoreffekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni med familj (1 barn eller fler) och elbil - vilken bil använder ni? För- och nackdelar? Hur får ni plats med barnvagn och bilbarnsstol?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Finns det nån bil i storlek med en ID.3 som kan ta både takbox och cykelställ baktill? Vet att det finns ett litet cykelställ till ID.3 men den kan väl inte ta en takbox?
En ID.3 räcker för oss 350 dagar om året men det hade varit skönt att kunna köra till lokal skidbacken och få med skidor samt kunna ta en längre tur till Skåne (från Östergötland) och få med sig packning och cyklar för sportlov och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Finns det nån bil i storlek med en ID.3 som kan ta både takbox och cykelställ baktill? Vet att det finns ett litet cykelställ till ID.3 men den kan väl inte ta en takbox?
En ID.3 räcker för oss 350 dagar om året men det hade varit skönt att kunna köra till lokal skidbacken och få med skidor samt kunna ta en längre tur till Skåne (från Östergötland) och få med sig packning och cyklar för sportlov och liknande.

E-niro

Permalänk
Medlem

En fråga angående Ioniq 5. Som de flesta andra bilar i samma klass, så delas baksätet nu för tiden i två delar (60+40). På EV6 finns det en lucka i mittsätet så att exempelvis skidorna ändå får plats.

Denna lucka verkar inte finnas på Ioniq 5. Inte vad jag hittat. Någon som vet? Det är ju en ytterst enkel funktion att ha med.

Permalänk
Medlem

Ser ut om att Renault skall släppa en "Mégane E-Tech Electric" nästa år. Tror den är i ID.3-storlek och har dessutom möjlighet till både takräcke och riktig dragkrok.

Skrivet av Napoleongl:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Kia E-Niro. Ska själv beställa en om en månad! Grymt välutrustad bil med alla funktioner man kan tänka sig, för väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

En fråga angående Ioniq 5. Som de flesta andra bilar i samma klass, så delas baksätet nu för tiden i två delar (60+40). På EV6 finns det en lucka i mittsätet så att exempelvis skidorna ändå får plats.

Denna lucka verkar inte finnas på Ioniq 5. Inte vad jag hittat. Någon som vet? Det är ju en ytterst enkel funktion att ha med.

Den luckan finns inte på Ioniq 5. Som du säger så är det en väldigt enkel funktion, så det kunde de gott ha haft med, men inget jag har varit i behov av än så länge.

Är det något jag önskar att de la till på en eventuell facelift, så är det 1) vindrutetorkare bak och 2) någon form av instyrning för insynsskyddet i bagageutrymmet. Den senare gör mig tokig, för jag lyckas alltid dra den mot C-stolpen och i och med att "låsdubbarna" är klädda i gummi, så gör man fina ränder på den vitklädda stolpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Ser ut om att Renault skall släppa en "Mégane E-Tech Electric" nästa år. Tror den är i ID.3-storlek och har dessutom möjlighet till både takräcke och riktig dragkrok.

Se där ja! Får
Man kolla lite på. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:
Skrivet av atego:

Kia E-Niro. Ska själv beställa en om en månad! Grymt välutrustad bil med alla funktioner man kan tänka sig, för väldigt bra pris.

Tack. Va lite rädd för det. Är inte nåt fan av designen på E-niron, men får kanske ta och ge den en chans. Man spenderar ju trots allt mer tid i bilen än med att glo på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Tack. Va lite rädd för det. Är inte nåt fan av designen på E-niron, men får kanske ta och ge den en chans. Man spenderar ju trots allt mer tid i bilen än med att glo på den!

Det stämmer, jag tycker inte heller utseendet är något fantastiskt.
Men bilen har elstolar med minne, stolen åker bak när du öppnar dörren, rattvärme. Värme i stolarna i baksätet, Snyggt GUI, ej bugig i menyer, Laneassist och highway assist (kolla tesla björn på YT fungerar väldigt bra). Mycket bra range 440 WLTP, går att köra 500 km i 80km/h sommartid. osv osv, jag kör idag en Subaru 2018, drar 1.1 milen 180 hk, den är slöare och tråkigare än en E-Niro och blev så överraskad när jag provkörde E niron, den gick över alla mina förväntningar.

Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna! De enda dåliga sakerna jag hittat är dragkrok klarar max 300kg= inget släp..samt att den för tillfället lider av lite Coldgate vid snabbladdning om du ska DC ladda på Ionity vid runt 0 grader, är det +10 grader eller du kört Motorväg bör det inte vara några problem, sj kommer jag ladda 98% av alla gånger så inget problem för mig.

Att leasa en helt ny E-niro med massa finesser istället för att köra min 2018 Subaru sparar mig 50.000 på 3 år

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga, men vad ska man tänka på när man väljer hemladdare?

Jag har idag 20A huvudsäkring då jag har luft/vatten pump som värmer huset. det bör väl räcka eller måste man gå upp i säkring?
Och hur funkar det med lastbalansering om det nu bli väldigt kallt samtidigt som man laddar så total effekten som krävs blir mer än min säkring klarar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En kanske dum fråga, men vad ska man tänka på när man väljer hemladdare?

Jag har idag 20A huvudsäkring då jag har luft/vatten pump som värmer huset. det bör väl räcka eller måste man gå upp i säkring?
Och hur funkar det med lastbalansering om det nu bli väldigt kallt samtidigt som man laddar så total effekten som krävs blir mer än min säkring klarar?

20A räcker utan vidare. Skaffa en laddare med lastbalansering bara, så tar den endast elen utöver vad du använder i övrigt.

Edit: Skall alltså inte vara någon risk att du använder för mycket el, men kanske laddar väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Tipps på bra hemmaladdare? Vilka fabrikat kör ni här på swec?

Beställde ni installation ifrån känd hemsida på nätet med laddare och jobb? Lejde ni lokal elektriker?

Länka gärna till er laddare! Letar efter 11kW laddare typ 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Beställde ni installation ifrån känd hemsida på nätet med laddare och jobb? Lejde ni lokal elektriker?

Jag hittade en elektriker via https://www.laddavarbil.se/ Kollade lite andra priser på nätet också och var ungefär samma överallt.

Tog en Easee Home 22kW med lastbalansering som de kopplade in direkt i proppskåpet på huvudsäkringarna. Har ingen elbil än dock så kan inte säga hur bra den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag hittade en elektriker via https://www.laddavarbil.se/ Kollade lite andra priser på nätet också och var ungefär samma överallt.

Tog en Easee Home 22kW med lastbalansering som de kopplade in direkt i proppskåpet på huvudsäkringarna. Har ingen elbil än dock så kan inte säga hur bra den fungerar.

Precis samma som jag har, och inte heller någon elbil.
Men köpte det i samband med solpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-svart-med-fast-kab...

Fick jag installerad för ca 1 vecka sedan men har inte fått min bil än.
Att jag valde den är för att jag kan välja att ladda bilen med bara solel då jag har solpaneler hitta ingen annan som klara detta.

edit:

https://i.imgur.com/4JyaGFI.jpg

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Provkörde en id4 och en ev6 idag. Fruktansvärt mycket bekvämare att köra ev6, dock är nog id4 matginellt tystare och har bättre bagage. Blir att testa en enyaq med så man får jämfört den för bagaget är en klass för sig där.

Enyaq har rätt exakt en bananlåda större bagage än ID4, så det är ingen enorm skillnad direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Enyaq har rätt exakt en bananlåda större bagage än ID4, så det är ingen enorm skillnad direkt.

Om man inte har hund. Enorm skillnad då.