Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

https://i.ibb.co/cyx7KTS/car.png

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Helt galen jämförelse men kan passa på att påpeka ytterligare ett sak du kan justera. Elpriset.
Elkostnaden består alltid av
- Elpriset till elhandlaren
- Energiskatt: 44,5 öre/kWh

Ibland tillkommer även en överföringskostnad till nätbolaget. Så den kan variera mellan 0 öre - 40 öre/kWh.
Ett rimligare fast elpris att använda i en uträkning är 1 - 1,5 kr/kWh beroende på överföringskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Förbrukningen du angivet på elbilarna är inte per mil utan per 10 mil och en liten bensinare från 2018 lär inte ha 360 kr i skatt, Swiften från 2021 lär även ha större värdeminskning.
Ska du sen jämföra total ekonomi så måste du jämföra bilar i likvärdig ålder, det är väl aldrig någon som trott att en ny bil är billigare än en gammal oavsett drivmedel.
Byt ut bensinarna mot nya av samma sort så blir siffrorna annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Lycka till att enbart komma undan med "servicekostnader" för en Volvo årsmodell 2007.
Väldigt skev jämförelse.

Permalänk
Medlem

Precis hemkommen efter att ha kört Kia EV6 hos min återförsäljare! Sjukt imponerad, trodde den skulle va lika mjäkig som Ioniq 5. Kvalitén känns bättre och jag upplevde också att den gick tystare än Ioniq 5. Man fick 15min provkörning så hann inte leka mycket, men ser nog denna som ett riktigt alternativ för mig. Mycket snyggare i verkligenheten än på bild, speciellt i vitt som den här var! Dom kör premiär i helgen så ta en titt vetja, jag är positivt förvånad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Precis hemkommen efter att ha kört Kia EV6 hos min återförsäljare! Sjukt imponerad, trodde den skulle va lika mjäkig som Ioniq 5. Kvalitén känns bättre och jag upplevde också att den gick tystare än Ioniq 5. Man fick 15min provkörning så hann inte leka mycket, men ser nog denna som ett riktigt alternativ för mig. Mycket snyggare i verkligenheten än på bild, speciellt i vitt som den här var! Dom kör premiär i helgen så ta en titt vetja, jag är positivt förvånad

Premiär var ju i måndags?
Men ja fruktansvärt trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Premiär var ju i måndags?
Men ja fruktansvärt trevlig bil.

Dom kör "premiärhelg" i helgen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet om Marvel R finns som visningsbil eller för provkörning någonstans ännu runt Halmstad/Falkenberg/Varberg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Provkörde äntligen idag jag med, fruktansvärt imponerad! Fick ett enligt mig riktigt bra pris på privatleasing, Ev6 Rwd Pearl white, inkl. Service, försäkring och vinterhjul 5360kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Provkörde äntligen idag jag med, fruktansvärt imponerad! Fick ett enligt mig riktigt bra pris på privatleasing, Ev6 Rwd Pearl white, inkl. Service, försäkring och vinterhjul 5360kr/mån

Jag får betala 5500:-/mån för 1500 mil, dragkrok och försäkring. Inga andra tillval.

Vinterhjul och annan lack är ju trevligt! Hur många mil ingår?

Det enda tråkiga med däcken som ingår är att det antagligen är Nexxen, kanske Kumho. Inget jag skulle valt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fick samma pris jag. Inkl gummi mattor och lastgaller som jag gärna ville ha.

Tänker alla gå för ev6 bas och inte plus? Och vet någon om bas modellen finns att provköra någonstans i södra Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag får betala 5500:-/mån för 1500 mil, dragkrok och försäkring. Inga andra tillval.

Vinterhjul och annan lack är ju trevligt! Hur många mil ingår?

Det enda tråkiga med däcken som ingår är att det antagligen är Nexxen, kanske Kumho. Inget jag skulle valt själv.

Det är 1500mil, tänkte först köpa vinterdäck själv men kändes ändå som ett ok pris för att slippa krångla med att hitta rätt egna osv.

Skrivet av Alrik:

Tänker alla gå för ev6 bas och inte plus? Och vet någon om bas modellen finns att provköra någonstans i södra Sverige?

Känns inte som man tappar så mkt i basen jämfört med hur stort hopp prismässigt plus är. Hade gärna haft tonade rutor och ev stämningsbelysning, men inte för 1300kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är 1500mil, tänkte först köpa vinterdäck själv men kändes ändå som ett ok pris för att slippa krångla med att hitta rätt egna osv.

Känns inte som man tappar så mkt i basen jämfört med hur stort hopp prismässigt plus är. Hade gärna haft tonade rutor och ev stämningsbelysning, men inte för 1300kr/mån.

Ok, var i Sverige har du fått 5360:-/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det jag kan sakna utöver det är döda vinkel kamera 360vy elstol höger sida. Och 4 hjulsdrift. Men visst på 3 år blir det 45000.. Kan vara en rätt fet resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ok, var i Sverige har du fått 5360:-/mån?

Fick det på Hedin bil segeltorp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är det så att det här blir min nästa bil så blir det en EV6+ RWD! AWD har jag ingen nytta av, men lullul som följer med + skulle jag ha svårt att missa. 360 har man verkligen blivit van med nu när man har en bil som har det! Tog en offert, fast då köpa. Vi får väl se vad som händer, har tänkt provköra Polestar Single Motor!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Är det så att det här blir min nästa bil så blir det en EV6+ RWD! AWD har jag ingen nytta av, men lullul som följer med + skulle jag ha svårt att missa. 360 har man verkligen blivit van med nu när man har en bil som har det! Tog en offert, fast då köpa. Vi får väl se vad som händer, har tänkt provköra Polestar Single Motor!

Återkom med Polestar 2!

Hört den är riktigt högljudd inuti.
De kanske har bättrat det ingen aning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

2 nya varianter av Porsche Taycan - dels en ny motorstyrka, GTS, och dels en ny karossform, Sport Turismo. Tycker att båda framstår som vettiga/intressanta.

https://electrek.co/2021/11/12/porsche-hints-at-taycan-gts-and-sport-turismo-gts-launch-at-laas/

/M

Permalänk
Medlem

Mkt sevärt... Ja jag tror likt Sandy Monro att kineserna kommer ta över och att GM m.fl. kommer gå en långsam död tillmötes...

China is Coming: Observations from an Expert | In Depth
https://www.youtube.com/watch?v=hTOtAniwC18

China is Coming: Part 2 | In Depth
https://www.youtube.com/watch?v=gwzJg0m7Bgs

Det har dykt upp en Lynk & Co 01 i mitt område... Geely är moderbolaget. Ser VÄLDIGT bra ut och till en vettig prislapp. Det här är bara början.

Lynk & Co 01 REVIEW - new car brand with a cheaper Volvo XC40 !
https://www.youtube.com/watch?v=spRrouLTK7E

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lynk är väl ett ganska dåligt exempel ändå. Det är en XC40 med lite annan huv och den kostar som en XC40

Permalänk
Medlem

Yes det är i princip en Volvo.

O du får tänka på att Volvo är kinesiskt med många systermärken i Kina.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur kia ev6 ser ut invändigt i bas model? Tänker mest om man har kids så materialet i stolar etc går torka av vettigt..

Permalänk
Medlem

Någon som sett nån konceptbil där de designar utifrån en elbil och inte en bensinbil? Tänker främst på motorhuven som behålls fast än det inte finns någon motor där i. Känns som att nån måste våga och sen tar alla efter. Den dagen är när jag anser elbilar vara mogna för köp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Någon som sett nån konceptbil där de designar utifrån en elbil och inte en bensinbil? Tänker främst på motorhuven som behålls fast än det inte finns någon motor där i. Känns som att nån måste våga och sen tar alla efter. Den dagen är när jag anser elbilar vara mogna för köp

Fronten är väl ganska bra som deformationszon, och en sluttande front är ju bra för luftmotståndet också, men visst handlar det mycket om utseendet med. Att köpa bil är för väldigt många mer ett känslomässigt beslut än ett rationellt logiskt, så det är inte så konstigt att de följer de traditionella bilarnas konventioner i alla fall till en början. De som har gått mot strömmen, som exempelvis BMW i3, har ju inte blivit några succéer direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är det någon som vet hur kia ev6 ser ut invändigt i bas model? Tänker mest om man har kids så materialet i stolar etc går torka av vettigt..

Har för mig att det är en blandning av tyg och konstläder. I Plus är det mer konstläder. Mocka i GT-versionerna. Så GT kanske man ska undvika

Jag har själv barn, men tänkte inte så mycket på klädseln när jag kände på bilen. I baksätet har jag ändå alltid någon form av skydd under bältestolarna. Om jag leasar en EV6 blir det nog sparkskydd också.

Edit: Svaret på din fråga är att det ser helt ok ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förstår inte hur du menar, kan du inte ge ett designexempel?

Huven fyller väl annars en vital funktion när man lätt vill komma åt filter/mekaniska delar/vätskor/övrig elektronik?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fronten är väl ganska bra som deformationszon, och en sluttande front är ju bra för luftmotståndet också, men visst handlar det mycket om utseendet med. Att köpa bil är för väldigt många mer ett känslomässigt beslut än ett rationellt logiskt, så det är inte så konstigt att de följer de traditionella bilarnas konventioner i alla fall till en början. De som har gått mot strömmen, som exempelvis BMW i3, har ju inte blivit några succéer direkt.

BMW i3 har ju sålt otroligt bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

BMW i3 har ju sålt otroligt bra dock.

Vart det inte så efter dom reducera leasing priset väldigt hårt att den började sälja bra?
Har själv inte sett så många i3 på vägarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Vart det inte så efter dom reducera leasing priset väldigt hårt att den började sälja bra?
Har själv inte sett så många i3 på vägarna.

Mellan 2014-2016 var den världens tredje mest sålda elbil och i Sverige är det den 8:e vanligaste elbilen. Så att inte kalla det en succé tycker jag är märkligt. De är rätt vanliga att se ute på vägarna där jag bor i alla fall. Om försäljningen ökade något med reducering av leasingpris osv har jag ingen aning om.

Den börjar dock kännas utdaterad jämfört med andra elbilar, så försäljningen lär väl minska stadigt framöver. Den har varit i produktion länge nu så det kanske inte är så konstigt. Vi får väl se om BMW kommer med nåt nytt.

Permalänk
Medlem

I grannlandet Norge är i3 vanlig, på plats 4 av vanligaste elbilsmodellerna på vägarna nu, så man ser den hela tiden. Men i Sverige skulle jag säga att den är en ganska ovanlig syn, troligen vanligare i storstäder.
https://www.tv2.no/a/14107812

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OrlMrt:

Hur kan Teslan bli endast 6kr milen, ska det stå 16?