Asus och Gigabyte förser A320-moderkort med Ryzen 5000-stöd

Permalänk
Melding Plague

Asus och Gigabyte förser A320-moderkort med Ryzen 5000-stöd

Det har gått ett år sedan Ryzen 5000-lanseringen och fem år sedan intåget för enkla moderkort med styrkretsen A320. Nu bjuds BIOS-uppdateringar från två av tillverkarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se när första forumtråden dyker upp angående att någon ploppar i en 5950X (eller 5900X) och säger att dennes dator kraschar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Härligt. Hoppas att det blir till B350/X370 också. Att inte tvinga tillverkarna är en sak. Men att förbjuda är dumheter. Finns definitivt X370 och kanske även B350-moderkort som skulle klara en 5950X utan problem. Självklart ska man läsa på innan och göra en bedömning om ens eget moderkort klarar processorn man tänkt köra. De som inte pallar att göra det ska inte få förstöra för andra. Så detta är mycket bra gjort och visar på långtgående serviceåtagande. Det är inte rimligt om de får kritik för detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vore jättekul att se en uppdatering för crosshair hero vi x370, men baserat på information på andra forum just gällande det här moderkortet så har det låtit tveksamt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Oväntat! Att det dessutom först kommer till dessa enkla kort i 300 serien.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt. Hoppas att det blir till B350/X370 också. Att inte tvinga tillverkarna är en sak. Men att förbjuda är dumheter. Finns definitivt X370 och kanske även B350-moderkort som skulle klara en 5950X utan problem. Självklart ska man läsa på innan och göra en bedömning om ens eget moderkort klarar processorn man tänkt köra. De som inte pallar att göra det ska inte få förstöra för andra. Så detta är mycket bra gjort och visar på långtgående serviceåtagande. Det är inte rimligt om de får kritik för detta.

Stora problemet jag ser är ju till exempel andrahandsmarknaden. Går inte att se eller validera enkelt vilket bios som körs, om jag köper begagnat kan kortet vara en tegelsten om jag har fel processor

Sen såklart andra saker som strömförsörjningen och andra saker

Kul att de lägger energi på att göra saker möjliga för entusiaster såklart, men också stor risk med just denna övergång på grund av en del tekniska aspekter som det redan pratats om en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora problemet jag ser är ju till exempel andrahandsmarknaden. Går inte att se eller validera enkelt vilket bios som körs, om jag köper begagnat kan kortet vara en tegelsten om jag har fel processor

Sen såklart andra saker som strömförsörjningen och andra saker

Kul att de lägger energi på att göra saker möjliga för entusiaster såklart, men också stor risk med just denna övergång på grund av en del tekniska aspekter som det redan pratats om en del

Det är ju bara att kolla moderkortsmodellen och vilken CPU som har suttit i så kan du lätt lista ut vilken processor du kommer kunna använda. Eller så kan du fråga säljaren. Har han uppdaterat BIOS för att kunna köra en 5000-serie CPU så är han förhoppningsvis medveten om det

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora problemet jag ser är ju till exempel andrahandsmarknaden. Går inte att se eller validera enkelt vilket bios som körs, om jag köper begagnat kan kortet vara en tegelsten om jag har fel processor

Sen såklart andra saker som strömförsörjningen och andra saker

Kul att de lägger energi på att göra saker möjliga för entusiaster såklart, men också stor risk med just denna övergång på grund av en del tekniska aspekter som det redan pratats om en del

Det gäller väl all typ av utrustning som lägger till och tar bort stöd för funktioner via firmware, så varför det just skulle vara ett problem med AMD-moderkort förstår jag inte. Men när jag sålt moderkort så har jag i mina annonser alltid talat om vilken version som är flashad, och man får väl hoppas det gäller andra också.

Sen är det ju en rätt liten del av användarna som någonsin uppdaterar UEFI, ännu färre som gör det för att få stöd för nya processorer på I sammanhanget uråldriga moderkort, och ännu förre som säljer brädorna, och ännu färre av de som köper som kommer försöka ploppa i en processor från äldre Krita. Så andelen människor som faktiskt drabbas kan nog räknas i ppm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant! Det vore kul om mitt B350 kunde svälja en 5600G, troligen är det här dock en uppdatering för att sälja av A320 brädor till OEM, men det är säkert också färre fel då A320 inte stödjer överklockning, så kanske har mjukvaran till dessa strypt strömbudgeten.

Om jag inte kommer ihåg fel så tror jag det finns ett DuTub klipp där någon visade att en 5900X vid släpp, faktiskt gick att köra på ett gigabyte A320 MoBo.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det kraschar inte ens med en 5950X om PPT/TDC/EDC har rätt värden för aktuell VRM, Ryzen går att kontrollera mycket exakt hur mycket ström den får dra.

CPU mining är kraftigt på väg upp, behöver mycket L3, Ryzen minar mycket bättre än Intel. Kanske är till den marknaden tillverkarna hoppas sälja drivor av billiga moderkort. Om det bara är mining behöver moderkortet inte ha typ en enda finess bara det bootar och rullar. A320 tycks idealisk för ändamålet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det verkar som att A320-kort fortfarande tillverkas. Gandalf (en distributör) har Gigabyte A320M-H Rev 3 (utmärkt budgetkort) på lager för 255 kr + moms. A520-korten (omdöpt A320?) fick samma uppdatering vilket nog förenklade det hela. Tyvärr så går det inte att få tag på riktigt billiga AMD-processorer för tillfället.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att varje chipset är olika kretsar (till skillnad från många CPU och GPUer som är samma krets men med olika kvalitet och då binnas till olika produkter)

Därför är detta en jättevälkommen nyhet då A320 saknar många funktioner för att göra det till ett alternativ för såna som oss.

Nu när det råder halvledarbrist är det ju bara bra om man kan använda chip som annars ligger och skräpar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

betyder detta att jag äntligen kan få uppgradera min 2600x till något bättre på min msi a320 grenade ? eller har jag missuppfattat det helt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

betyder detta att jag äntligen kan få uppgradera min 2600x till något bättre på min msi a320 grenade ? eller har jag missuppfattat det helt ?

Ja, när MSI kommit ikapp, för tillfället gäller det bara Asus och Gigabyte

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Det verkar som att A320-kort fortfarande tillverkas.

Du slår huvudet på spiken,
dessa 'kretsar' används väl bla av hp för OEM burkar.

Att det bevisar att b350, x370 går att uppgradera är bara salt i såren då AMDs relation med moderkortstillverkarna bygger på att de säljer moderkort, punkt

Alla rationella tankar som att det vore bättre att integrera mer och skippa vissa externa kretsar gör bara mellanhänderna överflödiga och tappar allt stöd innan några produkter blir verklighet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Härligt. Hoppas att det blir till B350/X370 också. Att inte tvinga tillverkarna är en sak. Men att förbjuda är dumheter. Finns definitivt X370 och kanske även B350-moderkort som skulle klara en 5950X utan problem. Självklart ska man läsa på innan och göra en bedömning om ens eget moderkort klarar processorn man tänkt köra. De som inte pallar att göra det ska inte få förstöra för andra. Så detta är mycket bra gjort och visar på långtgående serviceåtagande. Det är inte rimligt om de får kritik för detta.

Kritik kan vara både positiv och negativ, så kritik ska de minsann ha Positiv sådan då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kritik kan vara både positiv och negativ, så kritik ska de minsann ha Positiv sådan då alltså.

Sant Är väl att man oftast menar negativ sådan om man bara skriver det löst.

Jag har nu skrivit till både ASUS och Giganyte och tackat. Det skall väl erkännas att det tog emot lite att skriva och tacka just Gigabyte med tanke på deras öbriga förehavanden senaste tiden men gör man något bra så gör man

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, när MSI kommit ikapp, för tillfället gäller det bara Asus och Gigabyte

ja då får man hoppas att msi gör detta så man äntligen kan uppgradera utan att byta mobo

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om även mer påkostade moderkort i 300-serien fick stöd. Verkar lite bakvänt att bara göra det med A320.
Jag skulle förmodligen ändå hoppa över Ryzen 5000 men det finns säkert många som gärna skulle uppgradera om de slapp byta moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vore trevligt om även mer påkostade moderkort i 300-serien fick stöd. Verkar lite bakvänt att bara göra det med A320.
Jag skulle förmodligen ändå hoppa över Ryzen 5000 men det finns säkert många som gärna skulle uppgradera om de slapp byta moderkort.

Japp. Att typ crosshair VI och liknande X370 brädor inte fått uppdateringen går absolut inte motivera tekniskt, utan det är bara money money money, vilket är rätt märkligt med tanke på att AMD har rekordhöga marginaler på 5000-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Att typ crosshair VI och liknande X370 brädor inte fått uppdateringen går absolut inte motivera tekniskt, utan det är bara money money money, vilket är rätt märkligt med tanke på att AMD har rekordhöga marginaler på 5000-serien.

Moderkortstillverkarna får väl inget från dom marginalerna?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Moderkortstillverkarna får väl inget från dom marginalerna?

Nej, såklart inte. Men att AMD förbjöd även de tillverkare som ville stödjs en uppgradering känns som en ren money grab för att AMD skulle få sälja nya chipset. Och det är klart att har man lagt pengar på typ ett Crosshair VI, som var ett av de dyrare moderkortet vid release, så har man förmodligen gjort det för att man förväntar sig mångårigt stöd.

Nu vet vi ju inte än om B350 och X370 föräras uppdateringen, mtv det känns märkligt om det bara skulle gälla A320 då det är ganska klena och billiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, såklart inte. Men att AMD förbjöd även de tillverkare som ville stödjs en uppgradering känns som en ren money grab för att AMD skulle få sälja nya chipset. Och det är klart att har man lagt pengar på typ ett Crosshair VI, som var ett av de dyrare moderkortet vid release, så har man förmodligen gjort det för att man förväntar sig mångårigt stöd.

Nu vet vi ju inte än om B350 och X370 föräras uppdateringen, mtv det känns märkligt om det bara skulle gälla A320 då det är ganska klena och billiga.

Jag hade glömt bort att dom sa åt tillverkare att inte stödja äldre moderkort men då är det klarare så klart.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade glömt bort att dom sa åt tillverkare att inte stödja äldre moderkort men då är det klarare så klart.

Deras officiella förklaring var väl en något tvättad version av att många moderkort i 300-serien helt enkelt var för dåliga, men det de borde gjort istället är såklart att låta tillverkarna själva avgöra om en viss produkt håller måttet eller ej. Om en moderkortstillverkare lägger till stöd som kan innebära att någon ploppar i en 5950X i typ ett Prime B350 Plus, så blir det ju ingen bra upplevelse för användare. Men de kanske resonerade så att om det står att det stöds så finns det såpass många användare som är så dåligt pålästa att de tror att de ska få samma upplevelse på ett Prime B350 Plus som ett Crosshair VI Hero och sedan bli besvikna och ta ut sin ilska på ASUS eller AMD istället för att titta sig själva i spegeln.

Det är ingen jätteenkel fråga. Visst måste det få finnas billiga moderkort, men jag tycker inte man borde få sätta såpass dålig VRM på att den kraftfullaste processorn som stöds inte kommer funka på ett OK sätt, och där går det klandra både AMD för en för slapp mininispec, och tillverkarna för att de ens kom på tanken att tillverka brädor som i många fall inte ens är "OK".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

A320 har väl få kringkretsar förutom CPU:n?
Troligtvis lättare att göra UEFI, för ett sådant avskalat moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

350 och 370 fixar detta utan några som helst konstigheter men de finns skräpbrädor från 300-serien där ute som kan black-listas direkt. Intern politik som ligger bakom i vanlig ordning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Deras officiella förklaring var väl en något tvättad version av att många moderkort i 300-serien helt enkelt var för dåliga, men det de borde gjort istället är såklart att låta tillverkarna själva avgöra om en viss produkt håller måttet eller ej. Om en moderkortstillverkare lägger till stöd som kan innebära att någon ploppar i en 5950X i typ ett Prime B350 Plus, så blir det ju ingen bra upplevelse för användare. Men de kanske resonerade så att om det står att det stöds så finns det såpass många användare som är så dåligt pålästa att de tror att de ska få samma upplevelse på ett Prime B350 Plus som ett Crosshair VI Hero och sedan bli besvikna och ta ut sin ilska på ASUS eller AMD istället för att titta sig själva i spegeln.

Det är ingen jätteenkel fråga. Visst måste det få finnas billiga moderkort, men jag tycker inte man borde få sätta såpass dålig VRM på att den kraftfullaste processorn som stöds inte kommer funka på ett OK sätt, och där går det klandra både AMD för en för slapp mininispec, och tillverkarna för att de ens kom på tanken att tillverka brädor som i många fall inte ens är "OK".

Har ju ett när det kom rätt så fint moderkort, CH6 liggandes och det kortet klarar utan problem av 5950X effektmässigt. Sen huruvida kortet klarar av tokhög OC har jag inte nån aning om men det är ju inte upp till tillverkaren heller att bry sig om idag utan det är ju stock* som gäller + lite marginal.

* = PBO

Kollade på ASUS hemsida och den senaste firmware för CH6 är gjord för Win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har ju ett när det kom rätt så fint moderkort, CH6 liggandes och det kortet klarar utan problem av 5950X effektmässigt. Sen huruvida kortet klarar av tokhög OC har jag inte nån aning om men det är ju inte upp till tillverkaren heller att bry sig om idag utan det är ju stock* som gäller + lite marginal.

* = PBO

Kollade på ASUS hemsida och den senaste firmware för CH6 är gjord för Win 11.

Med 320A till Vcore så är det nog möjligt att pressa även en 5950X ganska hårt utan att det blir svettigt, om Asus nu får för sig att implementera stöd vill säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med 320A till Vcore så är det nog möjligt att pressa även en 5950X ganska hårt utan att det blir svettigt, om Asus nu får för sig att implementera stöd vill säga.

Man kan ju alltid hålla tummarna att ASUS får tummen ur och fixar ny firmware till CH6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Man kan ju alltid hålla tummarna att ASUS får tummen ur och fixar ny firmware till CH6.

Ja det hade förlängt livet för en av mina burkar här hemma.